Jurský svět: Nadvláda

Recenze: Jurský svět: Nadvláda je slabým vyvrcholením nové dinosauří trilogie

Vydáno: 10.06.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: NerdMovieProductions

Závěr nové jurské trilogie, v němž se lidé museli naučit koexistovat s dinosaury žijícími ve volné přírodě, svedl dohromady postavy z Jurského světa i hrdiny z původního Jurského parku.

Jurský svět: NadvládaRecenzoval/a Jan Varga dne 10.06.2022 12:30. Závěr nové jurské trilogie, v němž se lidé museli naučit koexistovat s dinosaury žijícími ve volné přírodě, svedl dohromady postavy z Jurského světa i hrdiny z původního Jurského parku. Hodnocení: 2.5
Fotografie z filmu Jurský svět: Nadvláda / Jurassic World Dominion
© CinemArt
Příběh filmu Jurský svět: Nadvláda navazuje po čtyřech letech na události ze snímku Jurský svět: Zánik říše, v jehož závěru došlo k hromadnému vypuštění všech dinosaurů (i těch masožravých) do volné přírody. Ti se od té doby všelijak rozmnožovali, pronikali do různých koutů světa a stali se součástí ekosystému, který se lidé museli chtě nechtě naučit sdílet společně s nimi. Tomuto výchozímu stavu, byť je absurdně přitažený za vlasy a jde zcela proti duchu předchozích dílů celé jurské ságy, nelze upřít potenciál pro celou řadu podnětných a nápaditých situací. Ostatně na procesu adaptace, během nějž si zcela nepřipravené lidstvo nutně muselo zvyknout na nové podmínky a reagovat jimi na nenadálou přítomnost dinosaurů i mimo přísně střežené výběhy, by se klidně dal postavit celý mnohadílný seriál.

Tvůrci filmu Jurský svět: Nadvláda však zvolili jinou cestu a celou tu záležitost se rozhodli odbýt jednou stručnou úvodní shrnující televizní reportáží. V průběhu filmu (který je ve skutečnosti o něčem jiném) se pak jen tu a tam otírají o některé méně podstatné novoty již adaptovaného světa, jako jsou ilegální dinosauří množírny, černý trh s dinosaury-zabijáky nebo holčičky krmící v městských parcích dinosauří mláďata. Nebo pytláci se specializací na odchyt dinosaurů, kteří se nicméně od běžných pytláků v ničem neliší a z toho, že na ně v lese klidně může číhat hladový raptor (nebo něco s ještě většími zuby), si zjevně nic nedělají. V původním Jurském parku přitom vyvolávala představa úniku krvelačných raptorů z výběhu strach a hrůzu, konfrontace s nimi znamenala téměř jistou smrt, a i ozbrojený člověk byl proti nim prakticky bezbranný.

Laura Dern, Sam Neill ve filmu Jurský svět: Nadvláda / Jurassic World Dominion
© CinemArt
Ve filmu Jurský svět: Nadvláda se dinosauři na svobodě stali ve společnosti lidí oproti očekávání pouze atraktivním zpestřením, které budí respekt nanejvýš svou velikostí a majestátností, ale nikoli již potenciální možností masivně ohrožovat lidské životy a způsobovat nevyčíslitelné škody. Pouhou atrakcí se stali i pro film samotný, jehož zápletka se kupodivu kolem dinosaurů již netočí, jsou v ní de facto jen pro okrasu. Namísto dinosaurů se totiž lidstvo potýká spíš s obřími kobylkami (ano, opravdu), které po zmutování s dinosauří DNA likvidují ve velkém obilná pole.

Za vypuštěním těchto kobylek podle všeho stojí nadnárodní korporace Biosyn, která se zabývá genetickými modifikacemi (a má též monopol na shromažďování těch největších masožravých dinosaurů v jakémsi přísně zabezpečeném italském údolí obehnaném skalami). Snaha usvědčit tuto společnost ze zločinu pak svede dohromady hrdiny z původního Jurského parku (Sam NeillLaura Dern a Jeff Goldblum) a sloučí je s hrdiny Jurského světa (Chris Pratt a Bryce Dallas Howard), kteří se zas pro změnu pachtí za únosci čtrnáctileté naklonované dívky z předchozího filmu, kterou patrně oba adoptovali a po celé ty uplynulé čtyři roky vychovávali.

Chris Pratt ve filmu Jurský svět: Nadvláda / Jurassic World Dominion
© CinemArt
Snímek tak od naznačovaného nazírání na podnětnou problematiku soužití lidí s dinosaury raději uhnul ke stereotypním zápletkám opatřeným hromadou klišé, ať už jde o pronásledování únosců za pomoci chrabré pilotky (charismatická DeWanda Wise) nebo o rozkrývání lží prohnilého majitele technologické firmy (nevýrazný Campbell Scott), který své podlé a mocichtivé plány na světovou dominanci skrývá za spasitelské sliby a vědecký pokrok. Všechny nové postavy jsou navíc zoufale povrchní a průhledné a u těch dávno známých zas tvůrci zřejmě moc nevěděli, co s nimi, a tak jim ve scénáři připravili jen ty nejpřímější a nejodhadnutelnější cestičky ubírající se k prvoplánovým pointám, které mají sloužit k potěše fanoušků obou jurských sérií.

Ta skutečnost, že se ani z velkolepého setkání postav z Jurského světa a „hereckých legend“ z Jurského parku nepodařilo vymáčknout víc než trochu společného pobíhání před útočícími ještěry a nutnou dávku nepříliš nápadité nostalgie, je možná dokonce horší než nesmyslná logika prostupující od začátku do konce děj filmu i chování řady postav. Po zkušenosti z předešlých dvou filmů by ostatně jen málokdo čekal, že plány hlavního padoucha budou dávat smysl, nebo že třeba hrdinové nebudou riskovat vlastní životy při záchraně uneseného dinosauřího mláděte, jehož dinosauří matce slíbili navrátit jej domů (ano, opravdu). Na druhou stranu, nic tak okázale dementního jako v případě vyvrcholení Jurského světa: Zániku říše vás ve filmu Jurský svět: Nadvláda naštěstí nečeká.

DeWanda Wise, Chris Pratt ve filmu Jurský svět: Nadvláda / Jurassic World Dominion
© CinemArt
Celý film i s oběma zápletkami tak slouží především jako věšák na akční scény s dinosaury, kteří nejprve prohánějí hrdiny prchající na motorkách po ulicích přímořského města (tak trochu ve stylu bondovek, ale mnohem méně obratně), a nakonec je po dlouhou dobu a v mnoha repetitivních variacích na předchozí filmy ohrožují v džungli své nové italské rezervace. Nejrůznějších typů dinosaurů je naštěstí ve filmu plno. Každou chvíli se někde okázale procházejí krajinou, zpovzdálí číhají, útočí na lidi nebo se napadají mezi sebou, takže o zábavu je víceméně postaráno, avšak nějakých pamětihodných scén, které by disponovaly tím správným wow efektem nebo skutečně napínavou atmosférou, snímek přesto nabízí poměrně málo.

Slibovaná velkolepá tečka za novou jurskou trilogií je tak doprovázena stejně jako v případě předchozího snímku hořkou pachutí, v tomto případě způsobené nenápaditou režií a slabomyslným scénářem (režisér a scenárista Colin Trevorrow přitom natočil a napsal i zdařilý Jurský svět) a také mnoha neustátými momenty. K těm se bohužel řadí i finále postavené na mimořádně špatně budovaném střetu ikonického T-Rexe s novým „největším masožravcem“, který je až trestuhodně nevýrazný a pramálo využitý.

Sam Neill, Laura Dern ve filmu Jurský svět: Nadvláda / Jurassic World Dominion
© CinemArt
Tak jako mnoho jiných hollywoodských produktů současné doby se i snímek Jurský svět: Nadvláda může opřít hlavně o prvotřídní zpracování digitálních triků a o nostalgický efekt, zpřítomněný především hojně užívanými slavnými hudebními motivy od Johna Williamse a obsazením staré herecké gardy – Sam Neill a Laura Dern díky svým postavám zanášejí do filmu alespoň vědecký zápal a pocity upřímného okouzlení, Jeff Goldblum je zas sympaticky sebeironický a nad věcí (bohužel jako jediný v celém filmu). Výsledný dojem ze snímku se však bude lišit hlavně v závislosti na tom, co od něj budete čekat. Jako dobrá popcornová atrakce totiž Jurský svět: Nadvláda jakžtakž obstojí, jako dobrý film ale už rozhodně ne.

Český trailer k filmu Jurský svět: Nadvláda

5/10
0,0

Elvis 9/10
Recenze: Strhující životopisné drama Elvis je návratem Buze Luhrmanna do vrcholné formy V životopisném hudebním filmu o osudech legendárního Elvise Presleyho a jeho agenta nabízí režisér Baz Luhrmann velkolepou, audiovizuálně strhující a od prvních okamžiků vtahující podívanou. čtěte zde
Vydáno: 25.06.2022 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 24. 6. 2022 - 30. 6. 2022
TV tipy: Divoký mustang Beauty podstupuje hru o život Na konci června čeká v televizích několik nenápadných a v tuzemsku nepříliš známých snímků, které ale rozhodně stojí za pozornost, protože jejich přijetí je vesměs pozitivní. Tipem týdne je nicméně premiéra dramatu... čtěte zde
Vydáno: 24.06.2022 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Párty Hárder: Summer Massacre 4/10
Recenze: Řezníkova komedie Párty Hárder: Summer Massacre zostra útočí na bránice Pokračování nekompromisní a brutálně černohumorné komedie Párty Hárd se dočkalo profesionálnějšího zpracování, letního řádění u Mácháče a další nálože nekorektního a v řadě ohledů extrémního humoru. čtěte zde
Vydáno: 23.06.2022 16:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 25. týden
Kinopremiéry: Elvis volí prezidentku a prožívá summer massacre Nabídku kin obohatí v tomto týdnu pětice novinek, z nichž tou nejvýraznější je životopisné drama Elvis Buze Luhrmanna. Vysoké ambice ohledně počtu diváků má rozhodně i česká romantická komedie Prezidentka. čtěte zde
Vydáno: 22.06.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 24. týden
Top 20 ČR: dinosauři a Maverick zkrotili Rakeťáka V našich kinech vládnou dál Jurský Svět: Nadvláda a Top Gun: Maverick. O novinky jako Rakeťák nebo nový český muzikál Andílci za školou moc velký zájem nebyl. čtěte zde
Vydáno: 21.06.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
1