Mimořádná událost

Recenze: V komedii Mimořádná událost je z české společnosti neřízený vlak jedoucí pozpátku

Vydáno: 04.02.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Český rozhlas Radiožurnál

V nové české satirické komedii Jiřího Havelky posloužila skutečná událost z roku 2019, kdy chybujícímu strojvedoucímu omylem ujel odbrzděný vlak, k pojmenování vad české společenské, politické a mediální sféry nedávné doby.

Mimořádná událostRecenzoval/a Jan Varga dne 04.02.2022 12:30. V nové české satirické komedii Jiřího Havelky posloužila skutečná událost z roku 2019, kdy chybujícímu strojvedoucímu omylem ujel odbrzděný vlak, k pojmenování vad české společenské, politické a mediální sféry nedávné doby. Hodnocení: 2.5
Jenovéfa Boková, Jana Plodková ve filmu  / Mimořádná událost
© CinemArt / Jaroslav Kutheil
Nová česká komedie režiséra a scenáristy Jiřího Havelky (Vlastníci) je volně inspirovaná skutečnou událostí, k níž došlo v únoru roku 2019 mezi Velkým Meziříčím a Martinicemi. Osobní vlak, jenž tehdy vezl na této trati 11 cestujících, neočekávaně zastavil krátce po svém výjezdu kvůli poruše, načež z něj vystoupil strojvedoucí ve snaze závadu opravit, ale odbrzděný vlak mu omylem ujel pozpátku z kopce. Strojvedoucí, který již nestihl do ujíždějícího vozu znovu naskočit, celou věc nahlásil svým mobilním telefonem, zatímco jedna z cestujících zas duchapřítomně zavolala svému otci (shodou okolností výpravčímu), jenž ji pak instruoval ohledně nouzového brzdění. Po zhruba 4 kilometrech a 14 minutách pomalé jízdy se vlak samovolně vrátil do Velkého Meziříčí, odkud vyjel, a tam na rovině definitivně zastavil. Nikomu se nic nestalo a nevznikla žádná hmotná škoda.

Tuto událost si filmaři upravili k obrazu svému, aby byla dramatičtější a zároveň komediálnější. Zmíněný splašený vlak tudíž ve filmu couvá samospádem výrazně déle než 14 minut (dávno před finálním zastavením se z něj stihne stát fenomén na internetu i hlavní téma ve zpravodajských relacích), jeho cestující ani strojvedoucí nejsou vybaveni jediným použitelným telefonem (všechny jsou buď vybité, zablokované nebo pozvracené) a během jízdy dojde ve vlaku k řadě hmotných škod i k několika zraněním cestujících osob (a nejen k tomu). Osazenstvo vlaku navíc tvoří značně různorodé a bizarně seskládané typy lidí, mezi nimiž nechybí myslivec, zaměstnanec pohřebního ústavu, tři členové rockové kapely, zapomenuté dítě, válečný veterán a náctiletá dívka v papouščím kostýmu.

Igor Chmela, Jana Plodková ve filmu  / Mimořádná událost
© CinemArt / Jaroslav Kutheil
V rukách Jiřího Havelky (a spolu-scenáristy Davida Dvořáka) tak opět vznikla konverzačně-situační komedie, která s jeho Vlastníky sdílí podobný výchozí rámec, v němž je zhruba tucet typově odlišných lidí nucen diskutovat a spolupracovat v jediné interiérové lokaci za situace, která se postupně vyhrocuje. K velké škodě však Mimořádná událost sdílí s Vlastníky také přístup k postavám, z nichž nejzajímavější je manželský pár na výletě (Jana Plodková a Igor Chmela), jehož vztahem cloumá silná krize. Ona je otráveně znuděnou alkoholičkou, která dává v každé své větě manželovi ostře najevo, jak moc jím opovrhuje a jak moc ji výlety do přírody s ním iritují. On ale podstatu jejích záštiplných narážek buď nechápe, nebo okázale přehlíží a vůbec na všechno reaguje jako prostoduchý ťulpas (např. když vlak vjede do tunelu, tak se zděsí, že asi oslepl). Tato jediná dvojice postav nevyznívá úplně banálně a zasloužila by větší prostor a důslednější rozpracování.

Ostatní postavy jsou však opět převážně velice jednoduchými (až šablonovitými) a stereotypními karikaturami, které jsou (stejně jako ve Vlastnících) definovány jedinou charakteristickou vlastností a jedinou činností, kterou opakují stále dokola a prakticky nic jiného nedělají. Kupříkladu myslivec (Ctirad Götz) je vykreslen jako rasista, xenofob a radikální islamofob, který za vším vidí muslimské uprchlíky a konspirační teorie a pořád by do všeho a do všech střílel. Striktní matka samoživitelka (Jenovéfa Boková) pro změnu dohlíží na svou dcerku a v náhodných okamžicích přepíná mezi racionálně uvažujícím rodičem a vynervovanou hysterkou. Desetiletý kluk (Oliver Vyskočil) zas všechny zásobuje nejrůznějšími statistikami a detailními vědomostmi. A hudebníci se snaží vymyslet jméno pro svou skupinu, ale napadají je pouze názvy již existujících kapel. A tak podobně.

Marie Ludvíková, Ctirad Götz ve filmu  / Mimořádná událost
© CinemArt / Jaroslav Kutheil
Všechny tyto postavy plní po celý film v různých variacích výhradně jen tuhle jednu úlohu, která na nich patrně měla být vtipná (a některým se třeba i jednou nebo dvakrát zasmát dá). U jiných postav (např. u onoho zaměstnance pohřebního ústavu v podání Jaroslava Plesla) je to ale ještě horší, protože ani není jasné, co jejich úlohou vlastně mělo být a proč ve filmu vůbec jsou. Slabé a stereotypní postavy a jejich repetitivní reakce a dialogy jsou tak hlavním důvodem toho, proč celé to dění uvnitř vlaku působí velmi monotónně, nikam moc negraduje a schází mu plynulost, kterou by obstaralo hladší propojování jednotlivých scének.

Úroveň humoru je navíc až překvapivě nízká, vtipy často vyznívají prvoplánově a křečovitě a pointy řady gagů jsou pochybné. Třeba dialog „My vlastně můžeme hrát jenom tam, kde mají nádraží.“ „Dobře, tak v tom případě Brno škrtám,“ by mohl obstát jako typický vtip urážející Brno (které pochopitelně nádraží má), ale to by k němu i postavy, které jej pronášejí, museli přistupovat jako ke vtipu (a třeba se mu zasmát) a ne jako k seriózní debatě o možnostech vlastní hudební produkce.

Robert Mikluš ve filmu  / Mimořádná událost
© CinemArt / Jaroslav Kutheil
Oproti dění ve vlaku se tak podstatně vtipněji a zábavněji jeví dění mimo vlak, které usiluje o politickou a mediální satiru. I tam si ale filmaři vybírají až moc snadné cíle (politici, marketingoví poradci, nafintěná youtuberka), jimž se vysmívají za jejich extrémní tupost, kterou jim ale sami vtiskli (a dělají to i na úrovni satiry společenské, kdy se zas vysmívají čecháčkovství a určitým typům lidí, jejich hloupost též schválně zveličují). Propracovanější je jejich trefná práce s obrazem médií, která dychtí po bizarních senzacích a věnují jim přehnanou pozornost, jako kdyby šlo o závažné zpravodajství, a jejichž výstupy snímek reflektuje nejen prostřednictvím příběhu o ujetém vlaku, ale i citováním jiných mediálně známých „mimořádných událostí“, jako je třeba dodnes populární bába pod kořenem. V tomto směru působí zvláštně pouze odkazování na teroristické činy pana Baldy, které si zlehčování a začlenění mezi tyto absurdní blbosti pro zasmání úplně nezaslouží.

Navzdory vynikajícímu a komediálně podnětnému námětu a slibnému tvůrčímu záměru pojmenovat skrz něj vady české společenské, politické a mediální sféry nedávné doby, je film Mimořádná událost jen průměrnou fraškou. Polechtat bránici sice na pár místech dokáže, stejně jako u Vlastníků však i v jeho případě platí, že se u něj dá bavit spíš díky jeho (byť lacinému a povrchnímu) satirickému rozměru než díky primitivně pojatým postavám a jejich diskutabilně vtipným hláškám a rozporuplným činům.

Originální trailer k filmu Mimořádná událost

5/10
0,0

• Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSp... (Anonym, 05.02.2022 11:47) Reagovat

Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
    A co vlastní názor po shlédnutí?
    Viděla jsem a bavila se

Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0