Recenze: Smrt ve tmě 2 je dobrý, i když zbytečný sequel

Vydáno: 06.09.2021 12:30 - Václav Limberk | foto: Sony

Před pěti lety sklidil horor Smrt ve tmě úspěch jak u diváků, tak i u kritiky. Po pěti letech přichází zbytečné, i když kvalitně udělané pokračování.

Smrt ve tmě 2Recenzoval/a Václav Limberk dne 06.09.2021 12:30. Před pěti lety sklidil horor Smrt ve tmě úspěch jak u diváků, tak i u kritiky. Po pěti letech přichází zbytečné, i když kvalitně udělané pokračování. Hodnocení: 3
Smrt ve tmě 2
Don't Breathe 2
Horror / Thriller / Krimi
USA, 2021

Režie: Rodo Sayagues
Scénář: Fede Alvarez, Rodo Sayagues
Kamera: Pedro Luque
Herci: Stephen Lang, Rocci Williams, Stephanie Arcila, Bobby Schofield, , Christian Zagia, Madelyn Grace, Brendan Sexton III, Fiona O'Shaughnessy, Steffan Rhodri

Česká premiéra: 01.01.1970

Smrt ve tmě 2 hodnocení na Kinobox.cz: 60.14 %
Když před pěti lety natočil Fede Alvarez horor o slepci, který musí čelit útoku tří zlodějů z chudého předměstí Detroitu, byl z toho nečekaný, o to větší úspěch. Chválou nešetřila ani kritika (viz. naše recenze) a ani u diváků film nepropadl. Naopak, film natočený za směšných 10 milionů dolarů jich po celém světě vydělal téměř 160. Bylo jasné, že vznikne pokračování, otázkou bylo jen kdy.

Stephen Lang ve filmu Smrt ve tmě 2 / Don't Breathe 2
© Sony
Trvalo to pět let a Smrt ve tmě 2 skutečně vznikla, i když s prvním dílem má společnou jen ústřední postavu bývalého příslušníka SEAL, nyní slepého, zahořklého muže žijícího osaměle ve svém domě na nuzných předměstích Detroitu (druhý díl se natáčel v Srbsku). Změnilo se ale to, že Norman (Stephen Lang) nyní už nežije sám, ale se svou adoptovanou dcerou Phoenix (Madelyn Grace). Jenže čím více se Norman snaží Phoenix od okolního světa izolovat, tím více Phoenix chybí její vrstevníci. Při jednom výletu do města s Hernandez (Stephanie Arcila), jedinou Normanovou přítelkyní, se malé Phoenix postaví do cesty neznámý muž (Brendan Sexton III), který má s malou dívkou své, zatím neznámé úmysly.

Největším překvapením druhého dílu, který jako svůj režijní debut natočil spoluscenárista obou dílů Rodo Sayagues, je, že se mu vcelku dobře daří napodobit režijní styl svého předchůdce a kolegy Alvareze a Sayagues se ukázal být jeho řemeslně zručným žákem. Nepříjemným zjištěním je naopak fakt, že dvojka nemá kromě hlavní postavy s jedničkou nic společného a spíše než o pokračování jde o nový, jen trochu jiný film, bohužel docela zbytečný. Stephen Lang našel "na stará kolena" svou dosti pochybnou životní roli, v níž toho však mnoho předvést nemůže.

© Sony
Dvojka nepřichází s ničím překvapivým, nečekaným, co bychom už neviděli v prvním filmu nebo v jiných hororech o násilných vniknutích do něčích domů. Originální na celé této záležitosti je jen ona postava slepce, jejíž potenciál už byl ale beze zbytku vytěžen v jedničce. Dvojka je sice natočena neméně efektně, ale neustále se při jejím sledování vnucuje myšlenka o neopodstatněnosti jejího vzniku. Jiný důvod než komerční úspěch prvního filmu se tu nenabízí. Pět let mezi oběma díly je také příliš dlouhá doba na to, aby někdo po dalších osudech tohoto "hrdiny" prahnul.

Smrt ve tmě 2 selhává především v za vlasy přitaženém příběhu, který se rozvíjí divákovi před očima a ústí v sice patřičně brutální, ale absurdní "otcovský" duel. I když si tvůrci nechali vrátka otevřená pro případný třetí díl, můžeme s téměř jistotou tvrdit, že žádné další pokračování už nevznikne, protože tržby dvojky (cca 37 mil.) propastně zaostaly za jedničkou a Norman si konečně bude moci užívat klidného a zaslouženého důchodu.

Smrt ve tmě 2 můžete bez větší újmy zhlédnout, ale druhý den už si na celou tuto záležitost nejspíše nevzpomenete.

P.S.: Film se měl původně hrát v českých kinech.

Originální trailer filmu Smrt ve tmě 2