Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Krajina ve stínu

Recenze: Krajina ve stínu je přepjatou přehlídkou mnoha letmo načrtnutých postav

Vydáno: 10.09.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Bontonfilm

Černobílé výpravné drama režiséra Bohdana Slámy se zabývá traumaty národní historie a osudy mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem.

Krajina ve stínuRecenzoval/a Jan Varga dne 10.09.2020 07:00. Černobílé výpravné drama režiséra Bohdana Slámy se zabývá traumaty národní historie a osudy mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem. Hodnocení: 2
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Dosud všechny filmy režiséra Bohdana Slámy (např. Divoké včelyŠtěstí nebo Bába z ledu) byly komorními lidskými dramaty ze současnosti, jejichž hrdinové se zabývali určitými osobními problémy, existenciálními starostmi nebo nesnadným životem vyplývajícím z jejich sociálního zázemí. Jeho nové drama Krajina ve stínu je jiné – jde o výpravný a nákladný snímek, jenž se zabývá traumaty národní historie, je natočen černobíle a věnuje se v rozpětí od konce třicátých do padesátých let minulého století osudům mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem.

Stanislav Majer ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Děj Krajiny ve stínu je inspirován skutečnými příběhy lidí, jejichž národní identita se různě proměňovala v závislosti na tom, jak se posouvaly hranice kolem jejich rodné vsi, která byla původně rakouská, následně československá, pak chvíli německá, a nakonec znovu československá. Ve výsledku se tak zhruba polovina obce hlásila k Československu a druhá polovina k Německu a všichni se snažili nějak přizpůsobit střídajícím se režimům, které vždy nahrávaly buď jedněm, nebo druhým.

V tomto ohledu se film zaobírá nejméně dvaceti postavami, mezi nimiž prakticky žádná nevystupuje jako hlavní a asi jen u dvou z nich má jejich příběh alespoň naznačený nějaký dramatický oblouk – jinak naprostá většina přítomných reprezentuje jen výrazně zjednodušené lidské typy, jež slouží k vykreslení rozeklané komunity jako takové.

V praxi se to projevuje tak, že jednotliví hrdinové Krajiny ve stínu jsou jednorozměrnými rekvizitami definovanými téměř výhradně jen svou příslušností k určitému národu a případně i nějakým příbuzenským vztahem k někomu dalšímu, přičemž v mimořádných případech se dozvíte i jejich povolání, ale jinak už nic. Jejich motivace k různým činům se až na výjimky odvíjejí pouze od historického kontextu, který je však ve filmu přítomen jen ve formě střídajících se titulků s letopočty.

Stanislav Majer, Petra Špalková ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Jejich chování a uvažování se místy mění skokově ze scény na scénu, podle toho, jak to po nich v tu chvíli vyžadoval scénář, ne že by za tím byl vidět nějaký průběžný proces, jenž by tu změnu ospravedlňoval. Vzhledem k počtu postav je logické, že se každé z nich dostalo na plátně jen minimálního prostoru, následkem čehož diváci vidí jen určité střípky z jejich složitých osudů, jimž nicméně chybí kauzalita, která by osvětlovala onen složitý vývoj, jímž musela každá z nich nutně projít.

Většina postav se tudíž stala šablonovitými věšáky na stereotypní klišovité dialogy, k nimž si není možné vytvořit jakékoli citové pouto, a nevzniká tak důvod je litovat, když jsou třeba někteří z nich zabiti a z děje nadobro zmizí. Při sledování filmu pochopitelně lze cítit nějaké emoce, ty jsou však povětšinou jen reakcí na to, že je třeba zrovna na někom pácháno bezpráví nebo se někomu ubližuje – a je celkem jedno, kdo ubližuje komu. Snímek se navíc ve svém sdělení prakticky nedostane dál než k tezovitému opakování toho, že nacismus a komunismus bylo svinstvo, které v lidech probouzelo zlo, jež je podněcovalo chovat se k sobě nelidsky a páchat všelijaká zvěrstva. Což je ostatně také to jediné, s čím je divák ve filmu od začátku do konce konfrontován, a to v mnoha a mnoha variacích.

Fotografie z filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Děj snímku sestává z vyhrocených rozmíšek mezi skupinami vesničanů, kteří si jdou po krku nejprve kvůli židovské otázce a poté ještě drsněji při vypořádávání se s Němci po skončení války, přičemž je pohání především nenávist, sobeckost, chamtivost a prospěchářství. Žádná z postav není pro děj vyloženě určující či nepostradatelná, možná snad s výjimkou jednoho židovského obchodníka, jenž přežije koncentrák a po návratu do vesnice se stane hlavním aktérem krvavé pomsty, a jedné nevinné ženy českého původu, která v závěru tvrdě doplatí na to, že se provdala do německé rodiny. Tím ale práce s postavami končí – nad vodou je tudíž drží jen vynikající herci, kteří v každém okamžiku podávají přesné a věrohodné výkony, přestože se film okolo nich tříští ze zamýšlené kroniky jedné vesnice do nespojitého pásma epizodických dramatických výjevů.

Bohdan Sláma poprvé natáčel výpravný dobový film s mnoha postavami a poprvé navíc podle cizího scénáře a soudě dle výsledku mu to příliš nesedlo. Scénář napsal Ivan Arsenjev, který v posledních letech spolupracoval především s Janem Balejem na scénářích jeho filmů Jedné noci v jednom městě a Malá z rybárny, což jsou filmy loutkové. Ve vizích režiséra a scenáristy se evidentně ztratil i Slámův dvorní kameraman Diviš Marek, jehož kamera je napůl realistická a napůl zápolí se strojeností, navíc se prakticky vůbec nepodílí na vyprávění děje a není ani poetická, je pouze popisná.

Petra Špalková, Robert Mikluš, Michael Goldschmid ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Pozoruhodná je akorát volba natáčet některé konkrétní pasáže na jeden záběr, přičemž pro tematicky podobné scény se opakovaně používá obdobná kompozice – a toto záměrně mechanické a repetitivní inscenování scén se pak projevuje i v některých dílčích elementech, až je to místy nechtěně legrační (např. úplně každý sex a každé znásilnění jsou vždy doprovázeny záběrem na mužský zadek, částečně vykukující z rozepnutých kalhot). Některé scény jsou zajímavé z hlediska pohybové choreografie herců před kamerou, z technického hlediska je pak na nadstandardně vysoké úrovni dobová stylizace (prostředí vesnice, rekvizity, kostýmy) a práce s mizanscénou.

Krajina ve stínu je přitom plná slibných postav, o nichž by se dalo natočit hned několik samostatných filmů, ale v tomto provedení z nich zůstaly jen velmi základní charakterové náčrty, jejichž příběhy skončily u nedostatečně zpracovaných a nepříliš provázaných torz. Leckdo se samozřejmě i tak může u filmu snadno dojmout, protože tento je plný přepjatých momentů, jež jsou ale všechny realizovány mimořádně doslovně, bez jediného náznaku subtilnosti. Je možné, že tehdejší skutečné události snímek popisuje poměrně věrně, leč z hlediska dramatického vyprávění, které by mělo podléhat nějaké struktuře příčin a následků, je značně problematický.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Krajina ve stínu

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
4/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Výrok (Martin, 13.09.2020 13:40) Reagovat

    Už jenom v ukázce, postava Petry Špalkové, která občanům říká, že je Češka ale s německým srdcem. To zní nesmyslně. Vhodnější by byl výrok, že je čechoslovačka s německým srdcem, to by navíc vyznělo hanlivěji. A nebo měla říci, jsme sice občané Československa, ale Němci.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 5. 3. 2021 - 11. 3. 2021
TV tipy: Nabarvené ptáče pozoruje tajemnou záři nad Pacifikem, poznává tvář vody a nakonec se ocitá v síti Začátek března je v televizích premiérově extrémně bohatý, takže tentokráte má divák z čeho vybírat. Tím nejatraktivnějším asi bude uvedení úspěšného dokumentu V síti, nechybí ani oceňované, ale náročné drama Nabarvené... čtěte zde
Vydáno: 05.03.2021 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Blu-ray recenze: Mulan 5/10
Blu-ray recenze: Mulan doprovází na disku skoro hodina dalších materiálů Film Mulan vychází na DVD a na Blu-Ray, z jehož bonusové nabídky zaujme hlavně pětice krátkých dokumentů nahrazujících běžný film o filmu a půltucet vystřižených scén opatřených komentářem režisérky. čtěte zde
Vydáno: 02.03.2021 07:30 v sekci Recenze | Blu-ray
0
V březnu na streamovacích službách: Čtyřhodinová Justice League, Cesta do Ameriky 2 nebo válečné drama Cherry od tvůrců Avengers
V březnu na streamovacích službách: Čtyřhodinová Justice League, Cesta do Ameriky 2 nebo válečné drama Cherry Jaro se blíží a toho si všimly i streamovací služby, které nám v březnu naservírují několik odlehčených jarních komedií, ale také čtyřhodinovou verzi Ligy spravedlnosti Zacka Snydera, očekávané válečné drama Cherry nebo... čtěte zde
Vydáno: 01.03.2021 12:30 v sekci Radar
0
Box office: 8. víkend
Box office: Tom a Jerry ovládli kina Animovaná komedie pro celou rodinu Tom a Jerry ovládla vrchol žebříčku amerických tržeb a ve vedení vystřídala pravěkou rodinu Croodsových. čtěte zde
Vydáno: 01.03.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Zlatý glóbus 2021: přehled vítězů
Zlatý glóbus 2021: přehled vítězů Slavnostní předávání 78. Zlatých glóbů skončilo vítězně pro snímky Země nomádů a Borat 2 a také pro televizní seriály Koruna a Schitt´s Creek. čtěte zde
Vydáno: 01.03.2021 05:14 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Čeští filmoví kritici rozhodli! Nejlepším filmem roku 2020 je Krajina ve stínu. (07.02.2021 21:23 v Novinky | Zprávy)
- Český lev 2020: Nominacím vévodí Krajina ve stínu (19.01.2021 07:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Vlastník Meky hledá psí ostrov a ocitá se v zemi bez zákona (01.01.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 20 ČR: Chodilo se na Bábovky (13.10.2020 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Rebelující smečka utíká pro balík prachů, aby bylo na chlast (07.10.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 20 ČR: Do kin chodí stále méně lidí (06.10.2020 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Češi chodili na Bábovky (29.09.2020 14:39 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Recenze: Slabý děj filmu Bábovky pozvedá jeho solidní formální zpracování (23.09.2020 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Žaluji, že bábovky jsou postižené muzikou (23.09.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   41/2020

Chlast
8/10

Kritický portrét společnosti, v níž je všudypřítomný alkohol součástí národní kultury, a zároveň vyvážené drama o čtveřici středoškolských učitelů, kteří si v rámci vědeckého pokusu udržují konstantní hladinku půl promile.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2021 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu