Krajina ve stínu

Recenze: Krajina ve stínu je přepjatou přehlídkou mnoha letmo načrtnutých postav

Vydáno: 10.09.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Bontonfilm

Černobílé výpravné drama režiséra Bohdana Slámy se zabývá traumaty národní historie a osudy mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem.

Krajina ve stínuRecenzoval/a Jan Varga dne 10.09.2020 07:00. Černobílé výpravné drama režiséra Bohdana Slámy se zabývá traumaty národní historie a osudy mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem. Hodnocení: 2
Dosud všechny filmy režiséra Bohdana Slámy (např. Divoké včelyŠtěstí nebo Bába z ledu) byly komorními lidskými dramaty ze současnosti, jejichž hrdinové se zabývali určitými osobními problémy, existenciálními starostmi nebo nesnadným životem vyplývajícím z jejich sociálního zázemí. Jeho nové drama Krajina ve stínu je jiné – jde o výpravný a nákladný snímek, jenž se zabývá traumaty národní historie, je natočen černobíle a věnuje se v rozpětí od konce třicátých do padesátých let minulého století osudům mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem.

Stanislav Majer ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Děj Krajiny ve stínu je inspirován skutečnými příběhy lidí, jejichž národní identita se různě proměňovala v závislosti na tom, jak se posouvaly hranice kolem jejich rodné vsi, která byla původně rakouská, následně československá, pak chvíli německá, a nakonec znovu československá. Ve výsledku se tak zhruba polovina obce hlásila k Československu a druhá polovina k Německu a všichni se snažili nějak přizpůsobit střídajícím se režimům, které vždy nahrávaly buď jedněm, nebo druhým.

V tomto ohledu se film zaobírá nejméně dvaceti postavami, mezi nimiž prakticky žádná nevystupuje jako hlavní a asi jen u dvou z nich má jejich příběh alespoň naznačený nějaký dramatický oblouk – jinak naprostá většina přítomných reprezentuje jen výrazně zjednodušené lidské typy, jež slouží k vykreslení rozeklané komunity jako takové.

V praxi se to projevuje tak, že jednotliví hrdinové Krajiny ve stínu jsou jednorozměrnými rekvizitami definovanými téměř výhradně jen svou příslušností k určitému národu a případně i nějakým příbuzenským vztahem k někomu dalšímu, přičemž v mimořádných případech se dozvíte i jejich povolání, ale jinak už nic. Jejich motivace k různým činům se až na výjimky odvíjejí pouze od historického kontextu, který je však ve filmu přítomen jen ve formě střídajících se titulků s letopočty.

Stanislav Majer, Petra Špalková ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Jejich chování a uvažování se místy mění skokově ze scény na scénu, podle toho, jak to po nich v tu chvíli vyžadoval scénář, ne že by za tím byl vidět nějaký průběžný proces, jenž by tu změnu ospravedlňoval. Vzhledem k počtu postav je logické, že se každé z nich dostalo na plátně jen minimálního prostoru, následkem čehož diváci vidí jen určité střípky z jejich složitých osudů, jimž nicméně chybí kauzalita, která by osvětlovala onen složitý vývoj, jímž musela každá z nich nutně projít.

Většina postav se tudíž stala šablonovitými věšáky na stereotypní klišovité dialogy, k nimž si není možné vytvořit jakékoli citové pouto, a nevzniká tak důvod je litovat, když jsou třeba někteří z nich zabiti a z děje nadobro zmizí. Při sledování filmu pochopitelně lze cítit nějaké emoce, ty jsou však povětšinou jen reakcí na to, že je třeba zrovna na někom pácháno bezpráví nebo se někomu ubližuje – a je celkem jedno, kdo ubližuje komu. Snímek se navíc ve svém sdělení prakticky nedostane dál než k tezovitému opakování toho, že nacismus a komunismus bylo svinstvo, které v lidech probouzelo zlo, jež je podněcovalo chovat se k sobě nelidsky a páchat všelijaká zvěrstva. Což je ostatně také to jediné, s čím je divák ve filmu od začátku do konce konfrontován, a to v mnoha a mnoha variacích.

Fotografie z filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Děj snímku sestává z vyhrocených rozmíšek mezi skupinami vesničanů, kteří si jdou po krku nejprve kvůli židovské otázce a poté ještě drsněji při vypořádávání se s Němci po skončení války, přičemž je pohání především nenávist, sobeckost, chamtivost a prospěchářství. Žádná z postav není pro děj vyloženě určující či nepostradatelná, možná snad s výjimkou jednoho židovského obchodníka, jenž přežije koncentrák a po návratu do vesnice se stane hlavním aktérem krvavé pomsty, a jedné nevinné ženy českého původu, která v závěru tvrdě doplatí na to, že se provdala do německé rodiny. Tím ale práce s postavami končí – nad vodou je tudíž drží jen vynikající herci, kteří v každém okamžiku podávají přesné a věrohodné výkony, přestože se film okolo nich tříští ze zamýšlené kroniky jedné vesnice do nespojitého pásma epizodických dramatických výjevů.

Bohdan Sláma poprvé natáčel výpravný dobový film s mnoha postavami a poprvé navíc podle cizího scénáře a soudě dle výsledku mu to příliš nesedlo. Scénář napsal Ivan Arsenjev, který v posledních letech spolupracoval především s Janem Balejem na scénářích jeho filmů Jedné noci v jednom městě a Malá z rybárny, což jsou filmy loutkové. Ve vizích režiséra a scenáristy se evidentně ztratil i Slámův dvorní kameraman Diviš Marek, jehož kamera je napůl realistická a napůl zápolí se strojeností, navíc se prakticky vůbec nepodílí na vyprávění děje a není ani poetická, je pouze popisná.

Petra Špalková, Robert Mikluš, Michael Goldschmid ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Pozoruhodná je akorát volba natáčet některé konkrétní pasáže na jeden záběr, přičemž pro tematicky podobné scény se opakovaně používá obdobná kompozice – a toto záměrně mechanické a repetitivní inscenování scén se pak projevuje i v některých dílčích elementech, až je to místy nechtěně legrační (např. úplně každý sex a každé znásilnění jsou vždy doprovázeny záběrem na mužský zadek, částečně vykukující z rozepnutých kalhot). Některé scény jsou zajímavé z hlediska pohybové choreografie herců před kamerou, z technického hlediska je pak na nadstandardně vysoké úrovni dobová stylizace (prostředí vesnice, rekvizity, kostýmy) a práce s mizanscénou.

Krajina ve stínu je přitom plná slibných postav, o nichž by se dalo natočit hned několik samostatných filmů, ale v tomto provedení z nich zůstaly jen velmi základní charakterové náčrty, jejichž příběhy skončily u nedostatečně zpracovaných a nepříliš provázaných torz. Leckdo se samozřejmě i tak může u filmu snadno dojmout, protože tento je plný přepjatých momentů, jež jsou ale všechny realizovány mimořádně doslovně, bez jediného náznaku subtilnosti. Je možné, že tehdejší skutečné události snímek popisuje poměrně věrně, leč z hlediska dramatického vyprávění, které by mělo podléhat nějaké struktuře příčin a následků, je značně problematický.

Originální trailer k filmu Krajina ve stínu

4/10
0,0

• Výrok (Martin, 13.09.2020 13:40) Reagovat

Už jenom v ukázce, postava Petry Špalkové, která občanům říká, že je Češka ale s německým srdcem. To zní nesmyslně. Vhodnější by byl výrok, že je čechoslovačka s německým srdcem, to by navíc vyznělo hanlivěji. A nebo měla říci, jsme sice občané Československa, ale Němci.

Disney posouvá premiéry svých filmů
Koronavirus: seznam posunutých premiér IV. Společnost Disney oznámila několik změn týkajících se premiér filmů Black Widow, West Side Story a mnoha dalších. čtěte zde
Vydáno: 24.09.2020 08:45 v sekci Články | Publicistika
0
Bábovky 4/10
Recenze: Slabý děj filmu Bábovky pozvedá jeho solidní formální zpracování České melodrama Bábovky je souborem několika provázaných příběhů, jejichž suverénní filmařské zpracování je o několik úrovní lepší, než by si žalostně napsaný děj a ploché postavy zasloužily. čtěte zde
Vydáno: 23.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 39. týden
Kinopremiéry: Žaluji, že bábovky jsou postižené muzikou Situace ve světě se stále nemění, což znamená, že v kinech startují evropské snímky, které sluší spíše těm klubovým sálům. Jasným diváckým hitem ale nepochybně bude hvězdně obsazená adaptace románu Radky Třeštíkové... čtěte zde
Vydáno: 23.09.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Děda, postrach rodiny 4/10
Recenze: Děda, postrach rodiny je nepříliš vtipnou rodinnou komedií Největším lákadlem rodinné komedie Děda, postrach rodiny je herecké obsazení v čele s legendárním Robertem De Nirem v roli dědečka, který zápasí se svým vnukem o jeho pokoj. čtěte zde
Vydáno: 22.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 38. týden
Top 20 ČR: Princezna zakletá v čase vedla slabý víkend Nově vzedmutá vlna koronaviru ovlivnila i víkendovou návštěvnost v českých kinech. Slabý víkend opanovala pohádka Princezna zakletá v čase. čtěte zde
Vydáno: 21.09.2020 14:48 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0