Mulan

Recenze: Disneyho hraná Mulan je sterilní a nezajímavá, neurazí, ani nenadchne

Vydáno: 05.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: NaFilmu

Hraná předělávka Disneyho animovaného filmu Legenda o Mulan se oproti své předloze bere o dost vážněji, je zcela bez písniček, bez upovídaného dráčka, je méně nápaditá a hravá a obsahuje větší porcí nadpřirozena.

MulanRecenzoval/a Jan Varga dne 05.09.2020 12:30. Hraná předělávka Disneyho animovaného filmu Legenda o Mulan se oproti své předloze bere o dost vážněji, je zcela bez písniček, bez upovídaného dráčka, je méně nápaditá a hravá a obsahuje větší porcí nadpřirozena. Hodnocení: 2.5

Mulan

Mulan
Drama / Rodinný / Akční / Dobrodružný
USA, 2020 , 115 min.

Režie: Niki Caro
Scénář: Rick Jaffa, Amanda Silver, Elizabeth Martin, Lauren Hynek
Kamera: Mandy Walker
Hudba: Harry Gregson-Williams
Herci: Liu Yifei, Donnie Yen, Li Gong, Jet Li, Jason Scott Lee, Yoson An, Tzi Ma, Rosalind Chao, Pei-pei Cheng, Xana Tang, Ron Yuan, Chen Tang, Doua Moua, Jimmy Wong, Nelson Lee

Česká premiéra: 04.09.2020

Distributor: Falcon

Liu Yifei ve filmu Mulan / Mulan
© Falcon
Film Mulan je hranou předělávkou Disneyho animovaného snímku Legenda o Mulan z roku 1998, vyprávějícího dávný příběh ze starověké Číny o mladé ženě, která se přestrojí za muže, v tajnosti zaujme pozici válečnice v císařské armádě namísto churavého otce a následně sehraje významnou roli v boji proti zlým Hunům (nebo v tomto případě proti mongolským Rouranům). S tím ale, že hraná verze se oproti té animované bere o dost vážněji, je zcela bez písniček, bez upovídaného dráčka a s větší porcí nadpřirozena.

I tentokrát je postava titulní hrdinky od počátečních scén prezentovaná jako povahově vyčnívající osobnost, přesto se však animovaná Mulan od té hrané v lecčem liší. V animované předloze musí Mulan nejprve projít fyzicky náročným tréninkem a postupně si osvojit bojové schopnosti a zacházení s mečem, aby nakonec svou zdatností, odhodlaností, vytrvalostí a taktickými dovednostmi předčila drtivou většinu svých mužských spolubojovníků a ukázala tak patriarchátu, zač je toho loket.

Fotografie z filmu Mulan / Mulan
© Falcon
Oproti tomu hraná Mulan předvádí hned od začátku filmu profesionální akrobatickou gymnastiku, parádní práci se zbraněmi a vyhýbání se letícím šípům, takže se pak v podstatě už nemá kam dál vyvíjet. Tohle všechno mimochodem dokáže díky tomu, že jako jedna z mála disponuje magickou energií „čchi“, kterou se akorát musí naučit lépe ovládat – což v animované verzi též nebylo.

Tutéž energii využívá naplno nová postava čarodějnice, která bojuje na straně Rouranů, jimž prostřednictvím své magie umožňuje běhat po zdech, zatímco se sama proměňuje tu v orla, jindy v hejno vran a sem tam se převtěluje i do jiných lidí (leč činí tak poměrně málo a nepříliš důmyslně). Díky její přítomnosti a existenci čchi a magie (a také díky jakémusi zázračnému fénixovi, který se párkrát objeví jako deus ex machina) je Mulan o něco víc fantasy film než původní Legenda o Mulan, ale jinak jsou si oba filmy dějově víceméně podobné. Rozdíl je hlavně v tom, že Legenda o Mulan byla podstatně hravější, vtipnější, epičtější a celkově povedenější. Hraná Mulan je o půl hodiny delší, ale to je tak všechno.

Fotografie z filmu Mulan / Mulan
© Falcon
Disneyho snaha natáčet hrané předělávky svých animovaných hitů tudíž v poslední době pokračuje v duchu profesionálně odvedených, leč bohužel bezpohlavních filmových produktů, jejichž kvalita osciluje někde kolem průměru, a které zavánějí zbytečností. S tím ale, že třeba Aladin měl alespoň zábavného modrého Willa Smithe a Lví král měl pro změnu fotorealistické digitální zvířecí hrdiny, zatímco Mulan nemá nic výrazného nebo nápaditého, co by mohla nabídnout a čím by mohla skutečně zaujmout. Je taková sterilní a nezajímavá (včetně hudebního doprovodu a většiny akčních scén).

Režisérkou snímku je Novozélanďanka Niki Caro, která natočila mimo jiné Pána velryb a Úkryt v zoo, a pro niž byla Mulan zjevně první zkušeností s velkým digitálním hollywoodským filmem – a je vidět, že se s tím dost prala. Za scénářem filmu stojí scenáristé Zrození Planety opic a Jurského světa, kteří se dopouštějí řady přešlapů v podobě scén, které vyznívají nedotaženě nebo přímo hloupě. V jednu chvíli je třeba Mulan zasažena hrotem, který jí ale nic neudělá – nicméně není ukázáno, o co se ten hrot zastavil (pokud vůbec o něco, ačkoli jeden konkrétní předmět by se přímo nabízel).

Liu Yifei ve filmu Mulan / Mulan
© Falcon
Jindy jistá postava zachrání Mulan před letícím šípem tak, že vběhne do jeho dráhy a obětuje se – přestože jsme již dříve viděli, že Mulan je schopná se šípům bez problému vyhýbat. Nedostatečně znázorněný výcvik Mulaniných spolubojovníků má zas za následek nejasnosti ohledně toho, jak se z bandy idiotů, co nejsou schopni trefit šípem terč (natož jeho střed), mohli znenadání stát zkušení a neomylní střelci, co s přehledem zabíjejí protivníky střílením za zády během salta vzad.

Přesun z de facto pohádkového světa starověké Číny plného nadsázky a odlehčeného humoru do víceméně realistického a seriózního prostředí historického fantasy filmu, v němž se neustále omílá vyhnanství nebo smrt jakožto trest za nečestné jednání, příběhu taktéž nijak zvlášť neprospěl. Herečka a modelka Yifei Liu předvádí v hlavní roli adekvátní výkon, o něco zajímavější je však armádní velitel v podání Donnieho Yena, známého z řady bojových filmů, zejména ze série Ip Man. Někoho by mohl teoreticky zlákat i Jet Li coby čínský císař, ten je ale ve filmu pochopitelně zoufale málo.

Mulan je tak dalším příkladem toho, že Disneyho hrané remaky vznikají především z důvodů finanční motivace a naplnění divácké poptávky (zatím byly všechny úspěšné, a tudíž není divu, že vznikají další a další) a nikoli z lásky ke klasice a touze s ní nějak kreativně pracovat. Výsledkem je koukatelný, leč zapomenutelný průměr, který neurazí, ale ani nenadchne.

Český trailer k filmu Mulan

5/10
0,0

• paradox (Václav, 08.09.2020 09:32) Reagovat

To co autor článku vypíchl jako chybu, mě naopak nalákalo abych film zkusil. Bavil by mě i hravější přístup ale tohle nezní vůbec špatně. Ty změny jsou ale pochopitelné. V tomto případě totiž nejde o remake animované Mulan ale o předělávku originální Mulan, legendy z které vycházela i animované verze. Nová verze se více blíží k originálu. Autor také vyjmenuje změny ale později napíše, že se značkou autoři kretivně nepracovali, tak netuším co by bylo dobře.
    Lví král - jednalo se o plně předělnou původní verzi - bylo to špatně.
    Aladin - jednalo se o menší změny v příběhu - bylo to špatně
    Mulan - jednalo se o velké změny - také to bylo špatně,
    Co by vlastně podle redaktorů, byl dobrý přístup?

• Re: paradox (Jan Varga, 09.09.2020 13:17) Reagovat

Ono není samo o sobě špatně nebo dobře, že se film buď dějově drží předlohy, nebo se od ní naopak odlišuje. Sice pak může hrát roli určitá předvídatelnost, ale takhle jednoduché to není a recenze nikdy nestojí pouze na tom. Vždy záleží na spoustě dalších věcí, které se s tím pojí, na celkové realizaci. V Mulan je hodně změn oproti animované verzi (nikoli oproti původní legendě, pravda), což je pochopitelně v pořádku, leč tyto jsou do filmu zakomponovány líně a rozporuplně (stejně jako v Aladinovi). Nedostatek kreativity se týká hlavně práce s hudbou a střihem, důsledného nakládání s klišé a s jednotlivými motivy ve scénáři, a podobně. Lví král byl zas de facto jen kopií animované verze, která krom technického zpracování nepřidávala prakticky nic nového, a hlavně byla v důsledku realistické animace ochuzená o emoce a výrazy ve tvářích zvířecích hrdinů. Za velice povedené Disneyho remaky, které se svých animovaných předloh věrně drží, a přitom je modernizují a efektivně ozvláštňují, považuji třeba Knihu džunglí nebo Krásku a zvíře.

Disney posouvá premiéry svých filmů
Koronavirus: seznam posunutých premiér IV. Společnost Disney oznámila několik změn týkajících se premiér filmů Black Widow, West Side Story a mnoha dalších. čtěte zde
Vydáno: 24.09.2020 08:45 v sekci Články | Publicistika
0
Bábovky 4/10
Recenze: Slabý děj filmu Bábovky pozvedá jeho solidní formální zpracování České melodrama Bábovky je souborem několika provázaných příběhů, jejichž suverénní filmařské zpracování je o několik úrovní lepší, než by si žalostně napsaný děj a ploché postavy zasloužily. čtěte zde
Vydáno: 23.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 39. týden
Kinopremiéry: Žaluji, že bábovky jsou postižené muzikou Situace ve světě se stále nemění, což znamená, že v kinech startují evropské snímky, které sluší spíše těm klubovým sálům. Jasným diváckým hitem ale nepochybně bude hvězdně obsazená adaptace románu Radky Třeštíkové... čtěte zde
Vydáno: 23.09.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Děda, postrach rodiny 4/10
Recenze: Děda, postrach rodiny je nepříliš vtipnou rodinnou komedií Největším lákadlem rodinné komedie Děda, postrach rodiny je herecké obsazení v čele s legendárním Robertem De Nirem v roli dědečka, který zápasí se svým vnukem o jeho pokoj. čtěte zde
Vydáno: 22.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 38. týden
Top 20 ČR: Princezna zakletá v čase vedla slabý víkend Nově vzedmutá vlna koronaviru ovlivnila i víkendovou návštěvnost v českých kinech. Slabý víkend opanovala pohádka Princezna zakletá v čase. čtěte zde
Vydáno: 21.09.2020 14:48 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0