© Falcon
Co se poslední trilogie
Star Wars týče, tak
Star Wars: Síla se probouzí (režie
J.J. Abrams) byla sice v podstatě jen reminiscenčním festivalem nostalgie, leč s dobře vyprávěným klasickým příběhem a silnými postavami. Oproti tomu
Star Wars: Poslední z Jediů (režie
Rian Johnson) na nějakou nostalgii, staré pořádky a divácká očekávání kašlala a troufla si být v rozvíjení děje i v práci s leckterými motivy skutečně inovativní, radikální a odvážná.
Devátou a zároveň poslední epizodu
Star Wars nyní natočil opět J.J. Abrams, který se tudíž ocitl v nelehké pozici. Chopit se režie závěrečného dílu trilogie a zároveň celé ságy
Star Wars a navázat přitom na předchozí díl režírovaný jiným člověkem tak, aby byl výsledek co nejvíce uspokojivý, byl totiž úkol zatížený enormní mírou zodpovědnosti a tlaku nejen ze strany studia a producentů, ale i ze strany fanoušků rozdělených do dvou válčících táborů, z nichž v jednom předchozí epizodu milují a v druhém ji nenávidí.
© Falcon
J.J. Abrams to mazaně vyřešil tak, že některé elementy osmé epizody prakticky ignoroval a místo toho hned zkraje do příběhu zahrnul nového hlavního záporáka, který v předchozích dvou dílech nebyl a ani se v nich jeho nástup na scénu nedal předem předpokládat. A pokud se vám na předchozí epizodě líbila její rozvětvená vyprávěčská struktura, progresivita a vizionářský přístup, tak po tom není v deváté epizodě ani památky – ta se naopak opět nese v nostalgicky sentimentálním duchu epizody sedmé, působí jako velmi opatrná a bezpečná sázka na jistotu a i její děj je tentokrát poměrně přímočarý a jednoduchý (což ještě neznamená, že je srozumitelný a pochopitelný).
Je bolestně patrné, že tvůrci závěrečné trilogie zřejmě opravdu neměli předem ujasněno, co přesně se bude v které epizodě dít a k čemu to povede (plus jim práci zkomplikovalo úmrtí
Carrie Fisher), přičemž J.J. Abrams to teď marně splétá dohromady s kolísavou úspěšností. Příběh se pochopitelně soustředí především na vztah Rey a Kylo Rena, neustále procházející jistými proměnami, ostatní postavy se ale již nevyvíjejí nijak a u těch nových není v některých případech ani zřetelné, proč ve filmu vůbec figurují.
© Falcon
V čem naopak
Star Wars: Vzestup Skywalkera nezklamává, je jeho aura velkolepého finále, v němž se očekává nějaké završení na mnoha úrovních. Je to film, v němž se opět potkávají nové postavy s těmi starými, utužují se přátelství a rodinné vazby a čeká se na to, jestli na konci skutečně zavládne mír v celé galaxii napříč všemi kulturami, rasami a pohlavími.
V tomto směru snímek očekávání naplňuje, byť se k finále dobelhá dost konvenční cestou, během níž se snaží hlavně nikoho moc nepopudit. Je to hravá a zábavná jízda s konzistentně hbitým tempem, spoustou roztodivných prostředí a postav a se spektakulární akcí, jíž tentokrát vévodí souboje se světelnými meči. Pořád je to samozřejmě strhující podívaná, ale za uspokojivé vyvrcholení devítidílného eposu ji lze považovat jen stěží (za obstojné však ano).
© Magic Box
Blu-Ray:
Film
Star Wars: Vzestup Skywalkera vychází na jednodiskovém DVD (bez bonusů) i ve dvoudiskové Blu-Ray verzi, která je naopak bonusovými materiály nacpaná k prasknutí – celý druhý disk je totiž vyhrazen pouze jim. V popředí přitom jednoznačně stojí více než dvouhodinový (!) film o filmu, který je natolik komplexní a detailní, že svou obsáhlostí zastiňuje to ostatní, co se na disku nachází (a je toho ještě spousta). Úvodní menu je jinak na obou discích v češtině a na obou se nachází nabídka s výběrem titulků.
Onen dokumentární film s délkou 126 minut a názvem
Dědictví Skywalkerů nabízí nehorázné množství záběrů z natáčení (které je místy prokládáno i záběry z natáčení původní trilogie), rozhovory snad s každým podstatným i méně podstatným protagonistou filmu a s většinou zásadnějších členů štábu (režisér, producenti, výkonní producenti, scenáristé, střihačka…), komentujících všechno možné od A do Z, a zmínku o každém důležitém aspektu natáčení a výroby filmu. Řeší se tu souboje a jejich choreografie, akční scény, triky, masky, kostýmy i to, jak si filmaři museli poradit s úmrtím Carrie Fisher.
© Falcon
Herci a herečky zde mluví o svých postavách a o tom, co v jaké scéně zrovna pociťují, což je sem tam, stejně jako všechno ostatní, doprovázeno i záběry z filmu. V neposlední řadě se dokument věnuje i designu, realizaci a následnému vedení loutek a také nahrávání hudby (
John Williams si ve filmu i zahrál, na což také přijde řeč).
Jediná výtka směřuje k tomu, že z hlediska obsahu dokument není nijak zvlášť strukturován a nezabývá se ani dějovou posloupností filmu, takže je v něm všechno smícháno dohromady víceméně bez ladu a skladu.
Čtvrthodinový dokument
Pronásledování na Pasaaně: Jak se točila honička spídrů už podle názvu napovídá, že se bude detailně zaobírat jednou konkrétní akční sekvencí. Činí tak pomocí zevrubného popisu vzniku této pasáže od prvních grafických návrhů a obhlídek lokací až po veškeré kroky finální složité realizace. Šestiminutové video
Obyvatelé pouště popisuje natáčení v Jordánsku (kde se natáčely pouštní scény odehrávající se v průběhu velkolepého festivalu) z toho hlediska, že pro členy štábu a stovky komparzistů bylo v poušti nutné vybudovat de facto malé městečko se 67 improvizovanými kancelářemi a s jídelnou, v níž se každý den mohlo stravovat až 1500 lidí.
© Falcon
Dokumentární klip s názvem
D-O: Klíč k minulosti se na ploše pěti a půl minuty věnuje nejprve Ochiho lodi, v níž hrdinové filmu objeví robota s označením D-O, a pak i tomuto robotovi samotnému, jeho designu a výrobě a následně i natáčení scén, v nichž vystupuje. Stejnou délku má i sympaticky natočené video s názvem
Warwick a syn, věnované herci malého vzrůstu Warwicku Davisovi, který hrál v
Epizodě VI ewoka (a byl posléze obsazován i v jiných epizodách, někdy měl dokonce i okrajovou roli, v níž mu bylo vidět do obličeje). V deváté epizodě si ewoka zahrál znovu, tentokrát i se svým synem Harrisonem.
Bonusovou sekci uzavírá téměř osmiminutové video
Tvorové ve filmu, které se věnuje loutkařině a animatronice, designu mimozemšťanů a provedení jejich masek a také práci maskérek, kostýmních designérek a loutkoherců, kteří mluví o svých zkušenostech v sérii krátkých rozhovorů. Je tedy naprosto zjevné, že v bonusech se jejich tvůrci věnují prakticky všemu, čemu se věnovat mohli. Jde o skutečně vyčerpávající sbírku materiálů, která vystačí na celý večer a zahrne diváka přehršlí informací i hromadou pozoruhodných záběrů z natáčení ve značně podrobné a uceleně působící formě.
Technické specifikace (Blu-ray):
Zvukové formáty: Dolby Digital 5.1 anglicky a česky
Titulky: české, anglické pro neslyšící
Obrazové formáty: 16:9 / 2,39:1
V prodeji od 13. 5. 2020
USA 2019, 142 minut
Český trailer k filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera