© Jan Dobrovský
K násilí film nicméně přistupuje překvapivě decentně a s opatrnou mírností, čímž se liší od své kontroverzní románové předlohy, která se naopak v detailních popisech nejrůznějších surovostí a brutalit sadisticky vyžívá, jako by šlo o něco fascinujícího a děsivě vzrušujícího. Dalších odlišností oproti předloze je vícero – děj filmu je například zcela lineární a ukotvený v přítomné realitě, zatímco kniha obsahuje i četné vzpomínky či snové pasáže. Ve filmu byl vypuštěn vnitřní monolog hlavního hrdiny, jehož prostřednictvím v románu popisoval své pocity a prezentoval své myšlenky a uvažování. I příběh o zhruba desetiletém chlapci, jenž na počátku čtyřicátých let minulého století přichází o domov a vydává se na cestu napříč východní Evropou, se dočkal několika drobných změn, jeho realizace se však od knižního zpracování liší velmi výrazně.
© Jan Dobrovský
Nabarvené ptáče má pověst filmu, který rozděluje diváky, neb ne každému sedne. Což je rozhodně pravda. Dále jde o snímek, jenž je velkolepý, jak z hlediska formy, tak z hlediska obsahu, protože jeho příběh zahrnuje obrovské množství témat, motivů a postav, celou paletu lidských vlastností a lidských typů. Je to film o hledání domova a alespoň slabého náznaku naděje ve světě plném špatností a o snaze nepřijít při tom hledání o to, kým člověk je. Je to bílá vrána současné české kinematografie, kterou můžete klidně cupovat i velebit, ale každopádně se vyplatí dát jí šanci, protože představuje v kontextu domácí tvorby unikát, jaký tu dlouho nebyl a pravděpodobně zas dlouho nebude.
© Magic Box
Černobílý dokument nahlíží na vznik Nabarveného ptáčete na ploše jedenácti lineárně řazených kapitol, a jelikož i samotné natáčení Marhoulova eposu probíhalo chronologicky, tak v podstatě znovu převypráví děj filmu. Mnohaletý počáteční vývoj je přitom výrazně zestručněn a shrnut do několika málo vět. Dokument končí ve chvíli, kdy dojde k natočení poslední chybějící scény, a nezahrnuje do sebe tudíž ani fázi post-produkce, ani následnou cestu snímku do distribuce. Rok trvající natáčení je pak až na výjimky líčeno jako velmi neproblematické až idylické, přičemž ty patrně nejproblematičtější aspekty, jimiž bylo např. shánění postupně docházejících finančních prostředků, jsou obvykle odbyty během pár vteřin.
© Jan Dobrovský
Při sledování 11 barev ptáčete tak divák získá z natáčení příjemný a pozitivní pocit, což bylo zřejmě záměrem filmařů, zároveň se ale nedá zbavit vtíravého dojmu, že některé věci si tvůrci raději nechali pro sebe – viz zkratkovité zmínky o mimořádně náročné produkci, o niž se přitom dokument na pár místech jen letmo otře. I tak jde ale o velmi solidní film o filmu, který Nabarvenému ptáčeti prokazuje velkou službu a v podstatě jej zároveň činí přístupnějším pro ty, kteří s jeho zhlédnutím kvůli jeho domnělé přílišné surovosti doposud otáleli. Technické specifikace (Blu-ray): Zvukové formáty: originální znění DTS HD Master Audio 5.1, slovenský komentář pro nevidomé Dolby Digital 2.0 Titulky: české, české pro neslyšící, anglické, francouzské, italské, maďarské, německé, polské, slovenské, slovenské pro neslyšící, ukrajinské Obrazové formáty: 16:9 / 2,39:1 V prodeji od 29. 4. 2020 Česká republika, Slovensko, Ukrajina 2019, 169 minut