V ambiciózním filmu Petra Zelenky se třicetiletý Pavel (Kryštof Hádek) vrací z Izraele do ČR, během práce v malé firmě s drony se zabývá mezinárodními kauzami a střetává se i s českým politicko-právním prostředím...
Modelář
Modelář
Thriller / Psychologický
Česká republika, 2020 , 110 min.
Režie: Petr Zelenka
Scénář: Petr Zelenka
Kamera: Alexander Šurkala
Hudba: Edvard Grieg, Janez Dovc
Herci: Jiří Svoboda, Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Kamil Halbich, Jan Vondráček, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová, Jaroslav Stich, Kateřina Zapletalová, Leona Skleničková
Česká premiéra: 06.02.2020
Distributor: Falcon
V novém filmu režiséra, scenáristy a producenta Petra Zelenky (Rok ďábla, Ztraceni v Mnichově) se třicetiletý Pavel (Kryštof Hádek) vrací domů do Prahy z Izraele, kde se stal svědkem teroristického výbuchu. Bydlí u sestry a živí se nabíjením elektrických koloběžek, pak ale začne pracovat jako kameraman a navigátor pro svého bývalého spolužáka Plecha (Jiří Mádl), který má malou firmu na pronajímání kamer a dronů. Tahle práce mu následně umožní natáčet např. aktivistické happeningy nebo politické proslovy na předvolebních akcích…
Film Modelář je nesmírně ambiciózní a politicky angažovaný a dokonce je v řadě aspektů i poměrně odvážný a pozoruhodnými způsoby vybízející k zamyšlení. Odehrává se v současnosti (je v něm explicitně zmíněno, že prezidentem je Zeman a premiérem Babiš), leč kromě české politické situace se zabývá i mnoho let starými událostmi globálního měřítka a vyjadřuje se dost nevybíravě k obojímu. Je to film o frustraci z politiky a z prohnilých politiků, ze zkorumpovaného systému, z nepravostí, k nimž v tom systému dochází, i z neschopnosti s tím něco dělat a domoci se spravedlnosti. Stejnou měrou ale film vypráví i o aktivismu, o nutnosti na všechny ty nepravosti upozorňovat a o uchylování se v tomto směru k zásadním činům-symbolům (viz třeba sekvence, v níž jsou na budovu Úřadu vlády instalována obří nafukovací prasata).
Postavy filmu jsou následně formovány právě nejrůznějšími typy frustrací. Zásadovému hlavnímu hrdinovi leží v žaludku to, jakým způsobem Bushova administrativa pošlapávala lidská práva a z pozice nedotknutelných vůdců společnosti vše zametla pod koberec, jeho kamarád Plech zas žije s vědomím, jaký dopad na jeho rodinu i na něj samotného mělo za minulého režimu odsouzení jeho otce. Na rozdíl od Pavla, který se po pravdě v touze po nastolení spravedlnosti aktivně pídí a bezprostředně klade otázky, si však Plech vybíjí zlost na politiky pouze coby rapper při vystoupeních v hudebních klubech, ale jinak si svou nespokojenost pragmaticky nechává pro sebe a mimo pódium se chová konformně, protože nechce přijít o licenci a tím pádem i o zdroj obživy.
Ústřední duo kamarádů doplňují v podobném duchu i postavy vedlejší – např. Pavlova sestra (
Zuzana Fialová) pracuje pro neziskovou organizaci a pomalu jí dochází, že výše finančních příspěvků od sponzorů se může odvíjet i od ochoty vést obchodní setkání přes postel. Politiky tu zastupuje především fiktivní prezidentský kandidát Zavadil (
Richard Stanke), marketingový populista s gaunerskou minulostí, lákající voliče na prázdné sliby o bezpečí a jistotách. Jeho pracovně vytížená asistentka (
Veronika Khek Kubařová) zas trpí komplexem méněcennosti pramenícím z představy, že za její neúspěch u mužů mohou domnělé nedokonalosti jejího těla. Pavel v tomto prostředí zároveň představuje model hrdiny, jenž přichází do České republiky nepolíben aktuální politicko-právní situací, leč čím více se s ní seznamuje, tím znatelněji roste jeho pocit deziluze a bezvýchodnosti.
Příběh filmu se tudíž odvíjí na pomezí hořké komedie o dvou kamarádech, mezi nimiž postupně vzniká konflikt týkající se jejich odlišných přístupů k morálním zásadám, a politickým thrillerem, jenž se točí mimo jiné i kolem americké politiky krátce po roce 2000. Z hlediska vyprávění jde o snímek s nevyrovnaným tempem, řadou mírně křečovitých tvůrčích záměrů (prvoplánově podvratné zmínky o chystaném útoku na Zemana a na Čapí hnízdo, vyzdvihovaný motiv dronů coby technologické atrakce, propojení postav skrze ruskou písničkářku Janku Djagilevu, která též zpívala o trudném životě ve své domovině…) a několika nakousnutými motivy, které v závěru buď vyšumí, nebo vyznívají poněkud problematicky.
S přibývajícími minutami se každopádně snímek posouvá od počáteční průměrné nezajímavosti (jednoduché zápletky, pomalý spád, kolísavá úroveň dialogů) k něčemu velmi překvapivému a na české poměry unikátnímu, v čem figuruje i tradiční Zelenkovo využívání mystifikace, a co dělá z
Modeláře v podstatě odvážné politické prohlášení, u nějž je akorát škoda, že nezůstalo na domácí půdě a místo toho si vybralo za cíl cosi z mezinárodní politiky (o čemž čeští diváci nemusí mít nutně povědomí, ačkoli se to film celkem snaží průběžně vysvětlovat).
Modelář tak v rámci české kinematografie vybočuje svým přesahem i příběhem, který se vyvíjí překvapivě a nepředvídatelně. Jeho kvality jsou znát jak v solidních hereckých výkonech, tak v několika velmi zručně napsaných a natočených pasážích a ocenit na něm lze i to, že zkrátka „má koule“ a jde si za svým i za cenu nepříliš diváckého či divácky uspokojivého prožitku, po jehož skončení je však radost o něm debatovat a uvažovat nad jeho sdělením (rozporuplným v mnoha ohledech, byť tvůrčí záměr se zdá být jasný). Pozitivní je i snaha filmu zdůraznit, že je potřeba mluvit i o mnoho let starých (třeba i mezinárodních) kauzách, aby náhodou nedošlo k jejich úspěšnému promlčení – s čímž zřejmě souvisejí i narážky na stav aktuálního českého politického rybníčku, které v zásadě odrážejí v satirických, skeptických a negativních tónech názory jeho odpůrců, leč kvůli povrchnímu provedení ztrácejí na důraznosti.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Originální trailer k filmu Modelář