Bluray recenze: Disneyho nový Lví král je doprovázen pestrou nabídkou bonusů

Vydáno: 19.01.2020 10:30 - Jan Varga | foto: Falcon

Disneyho série hraných předělávek pokračuje Lvím králem, v němž ale kupodivu není jediné živé zvíře a ani jedno reálné prostředí - celý film totiž vznikl kompletně v počítačích. A nyní vychází na nosičích Bluray a DVD.

Lví králRecenzoval/a Jan Varga dne 19.01.2020 10:30. Disneyho série hraných předělávek pokračuje Lvím králem, v němž ale kupodivu není jediné živé zvíře a ani jedno reálné prostředí - celý film totiž vznikl kompletně v počítačích. A nyní vychází na nosičích Bluray a DVD. Hodnocení: 3
Lví král
The Lion King
Drama / Rodinný / Muzikál / Dobrodružný
USA, 2019 , 118 min.

Režie: Jon Favreau
Scénář: Jeff Nathanson, Irene Mecchi, Jonathan Roberts, Linda Woolverton
Kamera: Caleb Deschanel
Hudba: Hans Zimmer, Elton John
Herci: Chiwetel Ejiofor, John Oliver, James Earl Jones, John Kani, Alfre Woodard, JD McCrary, Shahadi Wright Joseph, Penny Johnson Jerald, Keegan-Michael Key, Eric André, Florence Kasumba, Seth Rogen, Billy Eichner, Amy Sedaris, Donald Glover

Česká premiéra: 18.07.2019

Lví král hodnocení na Kinobox.cz: 70.18 %
Fotografie z filmu Lví král / Lví králAnimace je ve filmu naprosto úchvatná. Všechna zvířata i veškeré lokace působí zcela realisticky – některé scény jsou dokonce k nerozeznání od přírodopisných dokumentů od BBC nebo National Geographic. Smekám před animátory, neb odvedli výbornou práci. Z hlediska autentického digitálního ztvárnění živých tvorů a přírody představuje Lví král absolutní vrchol, k němuž se těžko hledá srovnání.

Fotografie z filmu Lví král / Lví králPotíž je ta, že film není dokumentem z africké savany, ale Lvím králem od Disneyho, takže jde pořád o muzikál, v němž ta zvířata mluví a zpívají. S tím se následně pojí dva velké problémy. Zaprvé je nový Lví král je opravdu hodně věrnou kopií toho starého (z roku 1994), a byť nejde úplně o duplikát jedna ku jedné (už jen proto, že nová verze je o půl hodiny delší), tak na rozdíl od předchozích Disneyho předělávek bohužel neobsahuje nic překvapivého ani nic nově či pozoruhodně pojatého. A zadruhé pozitivní dojem z foto-realistické animace značně opadá, jakmile kterákoli postava začne mluvit či zpívat. Zvířecím hrdinům byla totiž v zájmu dosažení co největší věrohodnosti odejmuta veškerá „lidská“ mimika, následkem čehož je jediným nositelem emocí v jejich dialozích hlas jejich dabérů, který to ale bez opory ve zvířecích obličejích sám neutáhne.

Příběh jako takový (jenž je v podstatě variací na Hamleta) pochopitelně funguje stejně dobře jako v původní animované verzi, protože se od ní nijak neliší. Za to, že jde pořád o mírně nadprůměrnou podívanou, tak vděčí nový Lví král výhradně jen mimořádně schopnému týmu počítačových animátorů a svému pětadvacet let starému předchůdci, jehož sice pokořuje po technologické stránce, ale to je tak všechno.

BD obal filmu Lví král / Lví králBlu-Ray:

Lví král vychází na DVD (téměř bez bonusů) i na Blu-Ray (s bonusy). Menu má českou podporu a na začátku přehrávání automaticky spustí upoutávky na jiné filmy (Zloba: Královna všeho zlého a Mulan), které ale jde snadno přeskočit (a v menu si je můžete kdykoli znovu přehrát po kliknutí na ikonku „Krátké ukázky“). V hlavním menu pak na vás čeká již standardní nabídka, jejíž součástí je i sekce s bonusovými materiály.

Všechny bonusy obsahují české titulky. Ten první s názvem Cesta ke Lvímu králi sestává ze tří samostatných dokumentů, které dohromady nabízejí bezmála hodinu materiálů týkajících se vzniku filmu, jeho natáčení i cestě k fanouškům. První část nazvaná Hudba se věnuje studiovému nahrávání soundtracku, k čemuž se vyjadřují skladatel Hans Zimmer i zpěvák Elton John a spolu s nimi i někteří filmoví dabéři. Druhý segment s názvem Kouzla se detailně zabývá animací postav i okolního prostředí, přičemž rozhovory s počítačovými mágy, komentujícími vytváření digitálních modelů, doprovází i vysvětlivky režiséra Jona Favreaua.

Fotografie z filmu Lví král / Lví králTřetí část s titulem Nadčasový příběh popisuje děj Lvího krále jako něco obecně známého a hojně citovaného v popkultuře, upomíná na jeho inspiraci v Shakespearovi a rozebírá jeho konkrétní aspekty od tématu dospívání až po motivy rodinných vazeb, zrady a pomsty. Příběh filmu komentují i dabéři, s nimiž uvidíme pár záběrů z natáčení a dabování. Součástí videa je i záznam z prezentace filmu na D23 Expo – slavném Disney Conu, kde byl trailer ke Lvímu králi promítán Disneyho fanouškům premiérově.

Bonus s názvem Scéničtější scény v sobě skrývá trojici scén, v nichž jsou rozpohybované storyboardy a části filmu naznačené pouze hrubou animací porovnávány s jejich finálními verzemi v konečné podobě snímku, což slouží jako unikátní vhled do toho, jak film vypadal v průběhu svých různých fází na obrazovkách animátorů.

Fotografie z filmu Lví král / Lví králBonusy uzavírají sekce Hudební videa s dvojicí videoklipů s texty k písním Spirit od Beyoncé a Never Too Late od Eltona Johna, a Výběr písní, čítající celkem osm písniček vystřižených přímo z filmu a doplněných o texty, určených ke zpívání karaoke (k dispozici jsou jejich české i anglické verze). Zbývá pak už jen tříminutové video Chraň lví zemi, v němž je popisována spolupráce Disneyho s organizacemi na ochranu lvů v přírodě, jejichž záměrem je mimo jiné zdvojnásobit lví populaci do roku 2050. Tohle je zároveň jediný bonus, jenž je též k dispozici na DVD disku.

Nabídka bonusů je tudíž velice pestrá a skýtá mimo jiné možnost seznámit se s různými fázemi výroby filmu od animace po dabování a nahrávání hudby, k čemuž slouží i mnohé záběry ze zákulisí, z „dílny“ počítačových animátorů i nahrávacího studia, a za zmínku stojí i debaty tvůrců o podstatě příběhu Lvího krále, jeho historii a jeho vlivu na popkulturu. A klidně si můžete i zazpívat. Co víc si přát.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS-HD High Resolution 7.7 anglicky, Dolby Digital 5.1 česky

Titulky: české, anglické pro neslyšící

Obrazové formáty: 16:9 / 1,78:1

V prodeji od 27. 11. 2019

USA, 2019, 118 minut

Český trailer k filmu Lví král

• BD znovu zle (Mark, 19.01.2020 14:24) Reagovat

A znovu trápne československé Disney vydanie, kde film pre deti má slovenský dabing na DVD, ale na BD už nie je. Takže Disney moje peniaze neuvidí. A to ani nehovorím o tom, že pokojne by som si priplatil aj za UHD, keby to tu vôbec dokázali vydať.