Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Portrét dívky v plamenech

Recenze: Portrét dívky v plamenech je subtilní romancí dvou žen na konci 18. století

Vydáno: 29.12.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Lilies Films

Francouzské umělecké drama je dobovou a křehkou, leč moderně natočenou milostnou romancí o dvou ženách, které by rády projevovaly své city, názory i myšlenky, leč nedovolují jim to společenské konvence.

Portrét dívky v plamenechRecenzoval/a Jan Varga dne 29.12.2019 07:00. Francouzské umělecké drama je dobovou a křehkou, leč moderně natočenou milostnou romancí o dvou ženách, které by rády projevovaly své city, názory i myšlenky, leč nedovolují jim to společenské konvence. Hodnocení: 3.5

Portrét dívky v plamenech

Portrait de la jeune fille en feu
Drama / Romantický
Francie, 2019 , 121 min.

Režie: Céline Sciamma
Scénář: Céline Sciamma
Kamera: Claire Mathon
Hudba: Jean-Baptiste de Laubier, Arthur Simonini
Herci: Noémie Merlant, Adèle Haenel, Luána Bajrami, Valeria Golino, Christel Baras, Guy Delamarche

Česká premiéra: 26.12.2019

Distributor: Artcam

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Noémie Merlant, Adèle Haenel ve filmu Portrét dívky v plamenech / Portrait de la jeune fille en feuKonec 18. století, Francie. Na jeden z bretaňských ostrůvků přijíždí mladá malířka Marianne (Noémie Merlant), aby zde namalovala portrét dívky Héloïse (Adèle Haenel) pro jejího italského snoubence. Musí ji nicméně malovat potají, protože Héloïse, která svého nastávajícího nikdy neviděla a bere si ho proti své vůli (je v podstatě náhradou za svou starší sestru, která se nedávno zabila skokem ze skály), odmítla pro předchozího najatého malíře pózovat. Během několika dní se však mezi oběma ženami vytvoří vášnivé pouto…

Francouzské milostné drama Portrét dívky v plamenech soutěžilo na filmovém festivalu v Cannes, odkud si jeho režisérka a scenáristka Céline Sciamma odnesla mimo jiné cenu za nejlepší scénář. Stejnou měrou je však podstatné i to, jakým způsobem je snímek režírován. Jde o velmi komorní dobovou kostýmní romanci, která je však natočena velmi současně a moderně a obsahuje řadu motivů, které se významně vztahují i k dnešku. Zároveň jde ale o film velmi nenápadný, minimalistický a emocionálně ztišený, jehož hlavním tématem jsou ženy, které by chtěly žít nějakým určitým způsobem, jenž ale v jejich postavení a v kontextu tehdejší společnosti nepřichází v úvahu, a tak musejí své city (ale i leckteré myšlenky a činy) navenek skrývat.
 
Adèle Haenel ve filmu Portrét dívky v plamenech / Portrait de la jeune fille en feuOno milostné vzplanutí je přitom jen jedním z mnoha elementů, jež jsou ve snímku využívány, a rozhodně netvoří jeho jádro. K fyzickému sblížení obou hrdinek dojde až ve druhé polovině snímku, přičemž všechny intimnější pasáže jsou snímány nanejvýš cudně a bez přílišného důrazu na smyslnost – jde spíš o splynutí dvou duší než dvou těl. Talentovanou a tichou Mariane a tajemnou a melancholickou Héloïse to k sobě pochopitelně táhne i po tělesné stránce, o dost podstatněji ale jejich vztah utváří sdílená zdrženlivost, k níž byly v rámci své výchovy vedeny a s níž jsou nuceny své emoce a názory potlačovat (a potlačují spolu s nimi tím pádem i vlastní identitu), stejně jako jejich empatické a šťastné soužití v izolovaném ostrovním prostoru, kde je za jejich zakázanou lásku a jiné tabuizované skutky nemůže nikdo soudit.

Jde tudíž o drama odehrávající se v patriarchální společnosti, v níž však muži záměrně nejsou téměř vůbec přítomni. Jeho hrdinky jsou emancipované (což je zřejmé už od jedné z prvních scén, v níž se Marianne sama aktivně vrhá do mořských vln, aby zachránila ze člunu vypadlé malířské plátno) a přály by si být skutečně nezávislé (a vymanit se z domluveného sňatku, spát s osobou stejného pohlaví či nemuset podepisovat vlastní malby mužským jménem), leč žijí v době, která jim to neumožňuje. Což je poměrně silné téma, které bude dobře rezonovat s feministicky smýšlejícím obecenstvem. Rušivě působí v rámci děje akorát linie věnovaná snaze Héloïsiny služebné docílit potratu, čímž je sice vnášen do příběhu další ženský citlivý motiv, ale v podstatě se týká jen vedlejší postavy, která krom toho souvisí s osudy hlavních hrdinek jen okrajově a nemá na jejich vývoj prakticky žádný vliv.
 
Luána Bajrami, Noémie Merlant ve filmu Portrét dívky v plamenech / Portrait de la jeune fille en feuZároveň jde o film hodně umělecký a intelektuálně sofistikovaný. Až na výjimky neobsahuje žádný hudební podkres, neb hudba je v něm považována za něco vzácného a mimořádného. Hojně pracuje s tematikou přírodních živlů a s motivy umění a malířství (vztah Marianne k Héloïse prochází podobným vývojem jako její obraz, jenž symbolicky stvrzuje Héloïsinu budoucnost). Je v něm vyprávěn příběh Orfea a Euridiky, který je hrdinkami interpretován tak, aby smysluplně vytvářel paralelu k jejich vlastnímu osudu. Po většinu dvouhodinové stopáže plyne pomaličku a subtilně, aby v posledních několika minutách poskočil o několik let kupředu a zasadil nečekaný silný emotivní úder.

Chytře a pečlivě budovanou vztahovou linii obou žen navíc kromě suverénní režie probouzejí k životu i perfektní soustředěné herecké výkony obou hereček v hlavních rolích a jemná vizuální stránka, upomínající na prvky využívané v dobovém malířství. Portrét dívky v plamenech tudíž sice působí jako esteticky, formálně a myšlenkově vycizelovaný a důmyslný film, avšak v emocionální rovině doplácí na to, že je v oné okázalé zdrženlivosti a potlačovaní citů natolik důsledný, že může na leckoho působit až chladně a odtažitě. Výsledkem je tudíž pozoruhodné dílo, jež lze ocenit především rozumově a analyticky pro to, co a jak říká, leč emocionálně ho docení pouze ti, kteří se na jeho decentní a křehký příběh o dvou ženách, jež svou láskyplnou náklonnost a spalující touhu vyjadřují po většinu času v nenápadných náznacích, dokáží správně napojit.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Portrét dívky v plamenech

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 18. 9. 2020 - 24. 9. 2020
TV tipy: Mike i Dave sháněj holku, s níž prožijí konec světa a líbánky v Las Vegas Slabá televizní nabídka pokračuje i tento týden, takže i nadále se do našeho výběru dostávají snímky poněkud hůře hodnocené a ne tak výrazné. Tím nejlákavějším budiž premiéra dramatu Je to jen konec světa Xaviera Dolana.... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Helmut Newton fotí princeznu zakletou v čase Aktuální šestice premiér je dost slabá a vyložené divácké lákadlo mezi ní chybí. Hned čtveřice novinek jsou totiž dokumenty, které doplňují ruské animované dobrodružství a tuzemská pohádka o cestování v čase. čtěte zde
Vydáno: 16.09.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Teen romance zůstala první Romantické drama After: Přiznání zůstalo na vrcholu domácího žebříčku návštěvnosti. Z mnoha novinek byla nejúspěšnější česká komedie Ženská pomsta. čtěte zde
Vydáno: 15.09.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 37. víkend
Box Office: Tenet zůstal první Na prvním místě amerického žebříčku tržeb zůstalo sci-fi Tenet Christophera Nolana, jehož celosvětové tržby už přesáhly hranici dvou set milionů dolarů. čtěte zde
Vydáno: 14.09.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Jiří Menzel
Téma: filmy Jiřího Menzela od nejhoršího k nejlepšímu V tomto článku si seřadíme od nejhoršího k nejlepšímu celovečerní filmy režiséra Jiřího Menzela, který nás opustil minulou sobotu ve věku 82 let. čtěte zde
Vydáno: 12.09.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
14
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nejlepším francouzským filmem jsou Bídníci (29.02.2020 09:11 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: Šťastný nový rok je na vrcholu (07.01.2020 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Amundsen prožívá šťastný nový rok v dokonalé lži (25.12.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Yao prožívá sněžnou melu o černých Vánocích (11.12.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Byly oznámeny nominace na evropské ceny za rok 2019 (10.11.2019 10:40 v Novinky | Zprávy)
- Zlatou palmu získal jihokorejský snímek Parasite (25.05.2019 20:44 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Neznámá dívka utíká z kruhu a míří do zahradnictví (26.04.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejočekávanější filmy roku 2017, část II. - autorské filmy (21.01.2017 12:43 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Inspektor s Bolkem a Lolkem se vrací na univerzitu pro příšerky (22.07.2016 17:30 v Radar | TV tipy)
- Francouzským filmem roku je The Artist (15.01.2012 18:20 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   35/2020

Mulan
5/10

Hraná předělávka Disneyho animovaného filmu Legenda o Mulan se oproti své předloze bere o dost vážněji, je zcela bez písniček, bez upovídaného dráčka, je méně nápaditá a hravá a obsahuje větší porcí nadpřirozena.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver