Terminátor: Temný osud

Recenze: Terminátor: Temný osud staví proti zabijáckému robotovi trojici hrdinek

Vydáno: 30.10.2019 08:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Děj filmu navazuje na první dva Terminátory (a ignoruje ty ostatní), přičemž jeho podstatná část se odehrává v Mexiku, je v něm představen nový typ Terminátora a vrací se v něm ve svých rolích Linda Hamilton i Arnold Schwarzenegger.

Terminátor: Temný osudRecenzoval/a Jan Varga dne 30.10.2019 08:00. Děj filmu navazuje na první dva Terminátory (a ignoruje ty ostatní), přičemž jeho podstatná část se odehrává v Mexiku, je v něm představen nový typ Terminátora a vrací se v něm ve svých rolích Linda Hamilton i Arnold Schwarzenegger. Hodnocení: 3

Terminátor: Temný osud

Terminátor: Temný osud
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2019 , 128 min.

Režie: Tim Miller
Scénář: James Cameron, Charles H. Eglee, Josh Friedman, David S. Goyer, Justin Rhodes, David S. Goyer, Justin Rhodes, Billy Ray, James Cameron, Gale Anne Hurd
Kamera: Ken Seng
Herci: Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis, Natalia Reyes, Diego Boneta, , Tristán Ulloa, , Tom Hopper, Enrique Arce, , Fraser James, , ,

Česká premiéra: 31.10.2019

Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger ve filmu Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark FateFilm Terminátor: Temný osud navazuje po 22 letech na děj filmu Terminátor 2: Den zúčtování  z roku 1991, přičemž zcela ignoruje filmy Terminátor 3: Vzpoura strojů (2003),  Terminator Salvation (2009) a Terminátor Genisys (2015). Zkrátka jde o nový pokus o pokračování vybudované na zas trochu jiných premisách, přicházející do kin po předchozích dvou podobných pokusech, bohužel nepříliš vydařených.

Tentokrát snímek sice produkoval a údajně i dohlížel na práci scenáristů sám James Cameron (režisér a scenárista prvních dvou Terminátorů), ale moc to na něm vidět není. Jeho děj se sice drží zavedené šablony (z budoucnosti je vyslán robotický zabiják, aby zneškodnil nějakého člověka, a zároveň z budoucnosti přicestuje i někdo, kdo má toho člověka chránit) a působí příjemně retro, zároveň je ale poměrně dost hloupý, plný nejrůznějších scenáristických berliček a podivností a hlavně působí jako smontovaný horkou jehlou tak, aby jakžtakž pasoval na mytologii prvních dvou filmů a pravidla nového světa, která sám vytváří (a ani jedno mu moc nejde).

Arnold Schwarzenegger, Gabriel Luna ve filmu Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark FateTerminátor: Temný osud totiž operuje s tím, že ve druhém díle se sice Sarah Connor podařilo zastavit Skynet, ale ten byl stejně posléze nahrazen nějakou jinou umělou inteligencí, takže jí zlý Terminátor T-800 stejně zabil syna (což jde extrémně proti duchu a smyslu prvních dvou filmů). Sarah od té doby zahořkla a cestuje po světě a likviduje další Terminátory, kteří jsou i nadále posíláni z budoucnosti s cílem někoho zabít.

Tím někým je v tomto případě mexické děvče Dani (kolumbijská herečka Natalia Reyes), jejíž přežití je klíčové pro budoucí existenci lidské rasy, a tudíž po ní jde Terminátor Rev-9 (jehož humanoidní obal se může oddělit od své robotické kostry a operovat samostatně), před nímž ji ochraňují hned dvě další ženy – kromě Sarah (návrat Lindy Hamilton) ještě roboticky vylepšená vojačka z budoucnosti Grace (Mackenzie Davis) – k nimž se ve druhé polovině filmu navíc přidá i hodný T-800 (opět návrat Arnolda Schwarzeneggera).

Mackenzie Davis, Natalia Reyes ve filmu Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark FatePotíž je nicméně v tom, že Arnold Schwarzenegger (jehož přítomnost ve filmu se řadí k tomu lepšímu) hraje hodného Terminátora, který byl dřív zlý, leč po zabití jediného člověka (!) se v něm vyvinulo svědomí, stal se hodným, usadil se a nyní je pečujícím manželem a otcem (v lidské rodině, která netuší, že je ve skutečnosti robot). Což je jen jedna z mnoha bizarností v tomto filmu, která působí těžce nevěrohodně a vůbec to nezapadá do toho, co víme o Terminátorech z předchozích Cameronových filmů. Podobně nevěrohodné jsou hlavní ženské postavy, z nichž pouze Linda Hamilton působí jako uvěřitelná ostřílená akční hrdinka (u zbylých dvou slečen se film marně snaží o totéž, leč všechno to střílení a bojování proti nezastavitelnému zabijáckému robotovi v jejich podání moc přirozeně nevypadá).

Kromě toho je příběh filmu Terminátor: Temný osud plný logických lapsů, špatně navazujících dějů i mimořádně nekonzistentních a nedostatečně promyšlených aspektů toho, jakými informacemi postavy ve filmu průběžně disponují a jakým způsobem se přítomnost a budoucnost navzájem ovlivňují (časové paradoxy jsou tentokrát zcela mimo hru a ignorují se, přestože k nim pochopitelně dochází).

Mackenzie Davis, Linda Hamilton ve filmu Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark FateKe cti režiséra Tima Millera (Deadpool) nicméně slouží, že film šlape jak v akčních scénách (kterých není kdovíjak mnoho, ale jsou velmi slušné, vtahující a místy i celkem nápadité), tak v dialogových sekvencích, které mají švih, nenudí a jejich občasná tupost se začne ozývat spíš až zpětně, přičemž do té doby ji překrývají snaživé dramatické herecké výkony, zdařilá atmosféra a snaha diváka rozklíčovat, jestli děj filmu dává smysl (nedává). Snímku sluší i nepřístupnost mládeži do patnácti let (krev a vulgarismy), v rámci níž si ale tvůrci mohli dovolit být, co se brutality týče, mnohem ostřejší.

Terminátor: Temný osud je tudíž celkem uspokojivý akční sci-fi film s řadou nostalgických odkazů pro fanoušky, jako důstojný pokračovatel terminátorské ságy však nemá šanci obstát. I tak jde ale navzdory všem výtkám o lepší díl Terminátora než předchozí Salvation a Genisys, ačkoli se k nim kvalitativně blíží rozhodně víc než ke svým nedostižným vzorům, z jejichž odkazu se krkolomně snaží čerpat.

Český trailer k filmu Terminátor: Temný osud

6/10
0,0

• Naprosto souhlasím. Akce je dobrá, efekty jsou s... (Anonym, 31.10.2019 10:25) Reagovat

Naprosto souhlasím. Akce je dobrá, efekty jsou slušné (i když ne úplně přelomové, jak je u téhle značky zvykem), postavy jsou fajn, odkazy na předchozí filmy také, ale to, co provedli na začátku filmu, to naprosto pošlapává odkaz prvních dvou filmů. Timu Millerovi a zbytku týmu zjevně nedošlo, že hlavní postavou celé ságy je právě John Connor. I když de facto nebyl v prvním filmu, tak se to celé točí kolem něj a nic z toho všeho by nebylo, kdyby nebyl ani John Connor. Snažení prvních dvou filmů jde tímto úplně do kopru- jak si teď má člověk užít první dva filmy, když ví, že celé to snažení je de facto úplně k ničemu? Navíc, všechny ty "nové věci", které nahrazují ty staré, nejsou vůbec tak dobře vybudovány, jako právě ty původní. Postava Dani Ramos je prostě jen náhradou za Johna Connora a Legion je prostě jen náhradou za Skynet. O řadě děr ve scénáři ani nemluvím. Jako akční sci-fi oddychovka dobrý, zabaví to, sem tam se objeví i nějaký dobrý nápad (jako nový terminátor), ale že by to měl být důstojný následovník prvních dvou filmů? Už jen kvůli události na začátku filmu ani náhodou.

Top 20 ČR: 45. týden
Top 20 ČR: Ženská na vrcholu je na vrcholu žebříčku Česká romantická skoro vánoční komedie Ženská na vrcholu se umístila na prvním místě domácího žebříčku návštěvnosti. Čekal snad někdo něco jiného? čtěte zde
Vydáno: 12.11.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Bitva u Midway 6/10
Recenze: Bitva u Midway je staromilský válečný film připomínající žánrovou klasiku Ve válečném filmu Rolanda Emmericha, který se k titulní bitvě u Midway dopracuje přes útok na Pearl Harbor a bombardování Tokia, hrají mimo jiné Ed Skrein, Luke Evans, Patrick Wilson a Woody Harrelson. čtěte zde
Vydáno: 11.11.2019 12:15 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 45. víkend
Box office: Emmerich zvítězil nad Kingem Válečný snímek Bitva u Midway porazil Doktora Spánka od Stephena Kinga v zámořském duelu novinek druhého listopadového víkendu. čtěte zde
Vydáno: 11.11.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Ženská na vrcholu 1/10
Recenze: Ženská na vrcholu je zimní komedie bez humoru a bez děje Česká zimní romantická komedie s Annou Polívkovou a Martinem Dejdarem nejenže neobsahuje téměř žádný humor a romantická je jen sporadicky, ale navíc působí jako po všech stránkách mizerně realizovaný slepenec scén, jenž je... čtěte zde
Vydáno: 08.11.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
1
TV tipy: 8. 11. 2019 - 14. 11. 2019
TV tipy: Bílá velryba jede grand prix a ofukuje ji stříbrný vítr Po slušné premiérové náloži z minulého týdne se v tom aktuálním televize vracejí k normálu a soustředí se spíš na snímky méně známé. Mezi nimi jasně vynikají klasiky v podobě dramat Bílá velryba a Grand Prix. čtěte zde
Vydáno: 08.11.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0