Wall Street: Peníze nikdy nespí

Recenze: Wall Street: Peníze nikdy nespí

Vydáno: 25.09.2010 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Linda Kováčová | foto: 2010 Bontonfilm

Po třiadvaceti letech se na filmová plátna v roušce napraveného hříšníka znovu vrací legendární žralok Wall Streetu Gordon Gekko, za nějž si Michael Douglas odnesl Oscara. Kardinální otázka zní: Dá se nyní Gordonu Gekkovi věřit?

Do dekadentního prostředí finanční tepny světa nás Oliver Stone zavedl již v roce 1987 a byl z toho nadmíru zdařilý filmový kousek, který nadchl jak diváky, tak kritiky. Aby také ne, když v té době byl známý scénárista a režisér v životní formě - měl za sebou filmy jako Četa a Salvador, čekaly na něj látky typu JFK či The Doors. Navíc Stone měl k tématu Wall Streetu vždy velmi blízko, neboť jeho otec zde působil jako burzovní makléř. Jaký tedy režisérův návrat ke kořenům je? Platí, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš?
Karty jsou ve filmu rozdány prostě a jasně: Gekko se po osmi letech strávených ve vězení, kam jej dostaly pojistné podvody a praní špinavých peněz, vrací jako změněný a možná i lepší člověk. Jeho vyhlídky ovšem nejsou nijak růžové. Nemá peníze, nemá přátele, nemá rodinu. Její poslední člen, dcera Winnie (Carey Mulligan), s ním už dávno zpřetrhala všechny vazby. Jistým mostem k ní by se nicméně mohl stát její snoubenec Jacob (Shia LaBeouf), finanční elév stejně mladý, dravý a hladový jako byl kdysi Bud Fox (Charlie Sheen). Jenže Gekko má ve velkém světě mocných také své nevyřízené účty. Obzvláště Bretton James (hraje ho Josh Brolin), silný partner v investiční bance Churchill Schwartz, mu od jisté doby leží v žaludku. Teď je ale Gekko zpět, aby vyrovnal své závazky. Bude mít jen čisté úmysly?
Filmová pokračování to nikdy nemají jednoduché. Jen těžko se totiž lze vyhnout srovnávání. Ani v této recenzi od toho nemohu tak docela upustit - jednak si divák dvojku bez znalosti jedničky nevychutná na sto procent, jednak dost dobře nelze z paměti znalost předchozího filmu vymazat. A producenti (kteří v 99.9 % na film dávají peníze prostě proto, aby jim generoval další peníze) do tohoto rizika většinou jdou zcela vědomě.
Ale vezměme to pěkně popořádku. Úvodní titulková expozice dvojky je bez debat vynikající. Je to vlastně jedna velká pocta New Yorku, který je vskutku fotogenický a téměř se stává další postavou příběhu. Na filmu je v každé chvíli vidět, že na rozpočtu se rozhodně nešetřilo. Přičíst k dobru se mu musí i chytrý timing - ať už máte na soudobou finanční krizi jakýkoliv názor, film prostě přináší velice aktuální tématiku. Velké rozpaky u mě nicméně vzbuzuje scénář. Ten z velké části napsal Allan Loeb, profesí licencovaný makléř na Wall Streetu. Dle vlastních slov shromažďoval většinu podkladů během nejhlubší fáze krize. Jeho scénář se ovšem skutečnou krizí spíše jen inspiruje.
Děj filmu je zasazen do období těsně před jejím vypuknutím a dané tématiky využívá jako výchozího bodu k rozvinutí zápletky. Ta je ale na můj vkus možná až moc překombinovaná - sledujeme několik důležitých postav, z nichž každá má své vlastní motivace a zájmy. Vztahy mezi těmito postavami jsou navzájem různě propletené a divák si musí dávat dobrý pozor, aby se v tom klubku neztratil. Na předchozím filmu jsem právě nejvíce oceňovala důmyslnou psychologickou hru kočky s myší. Podobný duel dvou protivníků (kteří ale proti sobě nikdy nehrají přímo) chce viditelně přinést i Wall Street: Peníze nikdy nespí. Jenže na duel je tu nyní příliš mnoho důležitých hráčů a příliš mnoho různých motivací a zájmů. Ona hra na kočku a myš je v této kompozici poněkud rozmělněna.
Pochvalné ohlasy byly po novinářské projekci slyšet také na tempo filmu. To je samozřejmě přizpůsobené dnešnímu divákovi. Na plátně se tak pořád něco děje, život ve Velkém jablku přece tepe dnem i nocí a čas je dnes nejcennější komodita. I zde si dovoluji s podobným nastavením filmu nesouhlasit. Možná jsem trochu staromilský divák, ale právě ty scény, kde film přece jen trochu zvolní, počítám za nejlepší. Třeba vpravdě kmotrovská zákulisní setkání finančních žraloků v luxusních VIP salóncích a zasedačkách. Jejich atmosféru se Stoneovi podařilo navodit bezchybně.
Podstatnou kapitolu snímku tvoří herecké obsazení. Pyšní se mnoha zvučnými jmény, jedno však bohužel chybí. Pro roli hlavního záporného hrdiny zvažovalo studio dlouhou dobu Javiera Bardema, ten ale svoji účast v projektu zrušil s tím, že dává přednost jiným nabídkám. Do role Brettona Jamese tak byl obsazen Josh Brolin, který už se Stonem spolupracoval na snímku W. (mimochodem Bardem a Brolin se setkali při natáčení filmu Tahle země není pro starý). Ačkoli Brolin není špatný herec, pro Michaela "Gekka" Douglase důstojným protivníkem zkrátka není. To Javier Bardem, o jehož hereckých kvalitách jistě netřeba pochybovat, by mohl být docela "jiné kafe". Brolin svůj part prostě odehrál, Bardem by byl postavě zcela jistě vdechl skutečný život. Dnes si tak pouze můžeme představovat, jaký duel by mohli pánové Douglas a Bardem předvést.
Ale aby nezůstalo jen u záporů. Režie, kamera, hudba - to vše funguje jako dobře promazané soukolí. Michael Douglas navzdory přibývajícím létům či zdravotním obtížím neztratil nic ze svého charismatu. Jeho Gordon Gekko zůstal nebezpečným žralokem, ze kterého jde strach, protože nikdy nevíte, jaký tah příště udělá. A rozepisovat se o kvalitách Shii LaBeoufa, Franka Langelly či Eliho Wallacha by skutečně bylo oním pověstným nošením dříví do lesa. V malém cameu tu dokonce potkáme i Charlieho Sheena coby docela slušně zbohatlého Buda Foxe.
Co k tomu všemu dodat? Wall Street: Peníze nikdy nespí (podtitul je populární replikou z původního filmu) neurazí a své fanoušky si jistě najde. Kultovní záležitostí dosahující kvalit svého předchůdce se ovšem téměř jistě nestane. Na to mu chybí kritičtější a naléhavější tón i nezapomenutelné filmové momenty a "hlášky". A my si tak dál budeme moci v klidu a s nostalgií přeříkávat mantru chamtivost je dobrá.

TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0