Poslední večery na Zemi

Recenze: Poslední večery na Zemi jsou opojnou meditací o pomíjivosti času

Vydáno: 11.06.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Magický a imaginativní čínský film o vztahu vzpomínek a snění, o prchavosti času a hledání dávné lásky je vyprávěn zpočátku nechronologicky, leč zakončen je hodinu dlouhým lineárním záběrem bez jediného střihu a ve 3D.

Poslední večery na ZemiRecenzoval/a Jan Varga dne 11.06.2019 07:00. Magický a imaginativní čínský film o vztahu vzpomínek a snění, o prchavosti času a hledání dávné lásky je vyprávěn zpočátku nechronologicky, leč zakončen je hodinu dlouhým lineárním záběrem bez jediného střihu a ve 3D. Hodnocení: 4

Poslední večery na Zemi

Di qiu zui hou de ye wan
Drama / Tajemný
Francie, 2018 , 138 min.

Režie: Gan Bi
Scénář: Gan Bi
Kamera: David Chizallet, Jingsong Dong, Hung-i Yao
Hudba: Lim Giong, Chih-Yuan Hsu
Herci: Tang Wei, Jue Huang, Sylvia Chang, Meihuizi Zeng, Tuan Chun-hao, Ming Dow

Česká premiéra: 06.06.2019

Distributor: Film Europe

Fotografie z filmu Poslední večery na Zemi / Di qiu zui hou de ye wanUž pozoruhodný debut čínského režiséra Gana Biho s názvem Kaili Blues byl docela silnou intelektuální kávou a uměleckou potravou pro náročné diváky. Melancholickou a elipticky vyprávěnou meditaci o cykličnosti času pojal tehdy teprve šestadvacetiletý režisér jako příběh na pomezí snu, vzpomínky a halucinace, která vrcholila více než čtyřicetiminutovou scénou natočenou v jediném záběru, odehrávajícím se v kontrastu se zbytkem filmu v reálném čase. Na snímek, s nímž vyhrál v roce 2015 dvě ceny na festivalu ve švýcarském Locarnu, Gan Bi navazuje s magickým a imaginativním počinem Poslední večery na Zemi, který tentokrát putoval už rovnou do Cannes.

Premiéru filmu v čínských kinech doprovázela lstivá mediální kampaň, lákající diváky na romantickou komedii. Ti následně opouštěli kinosály rozčarováni až pobouřeni a návštěvnost filmu opadla po úspěšném raketovém startu ze dne na den o 96 procent. Upřímně není příliš divu – film Poslední večery na Zemi svého režiséra nezapře, vyžaduje diváka přemýšlivého, odpočatého a vnímavého a označit jej za romantickou komedii je více než zavádějící. Ve skutečnosti jde o pomalé neo-noir drama s prvky magického realismu, nakládající s dějovými i časovými liniemi a střetem skutečného světa se snovými výjevy takřka abstraktně, a které jeho režisér, jenž je zároveň básníkem, pojímá do jisté míry jako obrazovou poezii. Je to podobně éterické a atmosférické (leč emocionálně umírněnější) jako některé subtilnější snímky Kar-wai Wonga (Stvořeni pro lásku) nebo Apichatponga Weerasethakula (Láska z Khon Kaen), ale je to čarovnější, vizuálně opojnější a celkově působivější.

Fotografie z filmu Poslední večery na Zemi / Di qiu zui hou de ye wanPříběh o muži, který po úmrtí svého otce vzpomíná i na smrt svého dávného přítele a na ženu, kterou kdysi miloval, ale která zmizela neznámo kam, a pak se ji na základě fotografie nalezené ve starých hodinách rozhodne vyhledat, při své zdánlivé jednoduchosti rozhodně nic divákovi neusnadňuje. Ze začátku dá docela práci vyznat se v jednotlivých postavách, jejich záměrech a časových rovinách, mezi nimiž snímek v doprovodu komentáře nespolehlivého vypravěče každou chvíli přeskakuje. Pátrání hlavního hrdiny je tak propojeno s jeho vzpomínáním, přičemž tyto prchavé toulky do minulosti slouží mnohdy k zamyšlení nad pomíjivostí a nestálostí času a k polemizování o tom, zda sledujeme útržky dávné reality, či přibarvené sny, skutečností podpořené, leč přesto fiktivní.

Gan Bi si v každém záběru dává načas a nechává každé myšlence dostatek prostoru, přičemž často vypráví obrazem a zaplňuje film vizuálními symboly, jemnými asociacemi i opakujícími se motivy, jež upomínají na konkrétní již dříve vyřčená poetická moudra a klíčové elementy určitých dialogů, z nichž má každý ve filmu svůj význam a své místo. Skrze řadu prvků snímek svazuje se svým debutem, ať už jde o záběry na hodiny, jejichž ručičky se buď zastavily, nebo se pohybují v opačném směru, zasazení části děje do provinčního města Kaili či tematizování plynutí času, jenž se v obou filmech chová podle vlastních pravidel. Kompozičně promyšleným a precizně vystavěným záběrům dává život uhrančivá kamera, libující si ve snímání přes nejrůznější odrazy a v kontrastu špinavých ulic a omšelých polorozpadlých budov s neonovou estetikou.

Fotografie z filmu Poslední večery na Zemi / Di qiu zui hou de ye wanPrvní zhruba hodina a čtvrt každopádně může po jisté době kvůli svému rozvolněnému tempu a úspornému dávkování informací na diváka zapůsobit značně utlumujícím, až uspávacím dojmem. To nicméně napraví vtahující závěrečná scéna filmu, která má téměř hodinu, opět je natočená v jednom dlouhém záběru a na rozdíl od zbytku snímku je navíc ve 3D. Gan Bi v ní rozehrává hypnotickou jízdu napříč prostorem a časem, nechává hlavního hrdinu bloudit po rozměrných lokacích a pozvolna se propadat do různých úrovní reality, v nichž hraje roli náročná choreografie obsahující i několik riskantních momentů, jimiž je třeba úspěšný kulečníkový šťouch či specifickým způsobem se vyvíjející partie ping-pongu, a složitá jízda kamery, neváhající odpoutat se v určitých okamžicích od země a chvíli levitovat.

Promyšlená struktura vyprávění, uvozená velmi nechronologicky a fragmentárně a naopak zakončená táhlým lineárním záběrem bez jediného střihu, nicméně nikdy neslouží formálním exhibicím, ale čistě jen příběhu a tématům přítomným ve filmu, který i přes svou veškerou obrazovou výjimečnost a takřka vizionářský přístup k filmovému médiu působí vlastně skromně a neokázale. Sledovat Poslední večery na Zemi je však náročnou disciplínou, jenž patrně nebude pro každého tím pravým ořechovým, a která může zafungovat i jako omamná zážitková kinematografie pro filmové labužníky-intelektuály, i jako test divácké výdrže.

Český trailer k filmu Poslední večery na Zemi

8/10
0,0

Anna 6/10
Recenze: Thriller Luca Bessona Anna stojí víc na špionských intrikách než na akci Režisér, scenárista a producent Luc Besson natočil špionážní thriller o mladé ruské agentce ve službách KGB, který se odehrává v 90. letech a v lecčem se podobá jednomu z jeho starších filmů - Brutální Nikitě. čtěte zde
Vydáno: 25.08.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 23. 8. 2019 - 29. 8. 2019
TV tipy: Wonder Woman vynáší odpad a ocitá se na stromě, kde je s ní konec Poslední prázdninový týden je před námi a televize pomalu začínají najíždět na podzimní programová schémata. Aktuálně stojí za pozornost rozhodně premiéry komiksovky Wonder Woman a thrilleru Odpad. To ale není zdaleka vše. ... čtěte zde
Vydáno: 23.08.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Krvavá nevěsta 7/10
Recenze: Hororová komedie Krvavá nevěsta tematizuje strach ze vstupu do manželství Snímek Krvavá nevěsta děsí i baví příběhem vdávající se hrdinky Grace, která si po svatbě musí podle tradice ženichovy rodiny o půlnoci zahrát vylosovanou společenskou hru - a nezemřít při tom. čtěte zde
Vydáno: 21.08.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 34. týden
Kinopremiéry: Anna je krvavá nevěsta Pouhopouhé dvě novinky rozšíří v tomto týdnu nabídku tuzemských kin. A ani jedna asi není bůhvíjak divácky atraktivní, protože vedle dalšího z řady hororů startuje už jen novinka francouzského režiséra a scenáristy Luca... čtěte zde
Vydáno: 21.08.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 10: filmy Quentina Tarantina
Top 10: filmy Quentina Tarantina Nejnovější film Quentina Tarantina Tenkrát v Hollywoodu se právě hraje v českých kinech. Pojďme se ohlédnout za jeho dosavadní tvorbou, která dosud čítá deset celovečerních filmů. čtěte zde
Vydáno: 20.08.2019 14:00 v sekci Články | Publicistika
14