Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Nikdy neodvracej zrak

Recenze: Oscarové drama Nikdy neodvracej zrak oslavuje umění a tvůrčí svobodu

Vydáno: 01.05.2019 15:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

V komplexním německém filmu nominovaném na Oscara je příběh hlavního hrdiny, inspirovaný osudem žijícího malíře Gerharda Richtera, vyprávěn v kontextu tří různých období německé historie.

Nikdy neodvracej zrakRecenzoval/a Jan Varga dne 01.05.2019 15:00. V komplexním německém filmu nominovaném na Oscara je příběh hlavního hrdiny, inspirovaný osudem žijícího malíře Gerharda Richtera, vyprávěn v kontextu tří různých období německé historie. Hodnocení: 4
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Tom Schilling ve filmu Nikdy neodvracej zrak / Werk ohne AutorNěmecký režisér a scenárista Florian Henckel von Donnersmarck získal v roce 2007 za svůj celovečerní debut s názvem Životy těch druhých Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. O tři roky později se neúspěšně pokusil prorazit v Hollywoodu s nepovedeným akčním thrillerem Cizinec s Johnnym Deppem a Angelinou Jolie. Nyní se vrátil se snímkem Nikdy neodvracej zrak na německou půdu, což mu rozhodně prospělo a opět mu to vyneslo nominaci na Oscara pro nejlepší zahraniční film (byť tentokrát ho o sošku připravila konkurenční mexická Roma).
 
Film Nikdy neodvracej zrak je výpravným životopisným dramatem, v němž sledujeme osudy jeho hlavního hrdiny, německého malíře Kurta (volně inspirovaného žijícím malířem Gerhardem Richterem a po většinu filmu ztvárněného hercem Tomem Schillingem), vyprávěné na pozadí třech různých období německé historie. Konkrétně od jeho dětství v nacistickém Německu ve druhé polovině třicátých let, přes studium výtvarné akademie v NDR a po útěku do Západního Německa i akademie v Düsseldorfu, až po jeho první veřejnou výstavu pořádanou v letech šedesátých. Souběžně s ním se však snímek od začátku věnuje i vedlejší postavě nacistického (a později komunistického) lékaře Carla (Sebastian Koch), jenž v Kurtově životě sehraje zásadní roli.

Saskia Rosendahl ve filmu Nikdy neodvracej zrak / Werk ohne AutorSnímek především oslavuje uměleckou svobodu i sílu umění samotného, s nímž se Kurt poprvé setkává ve chvíli, kdy ho jeho teta vezme jako malého chlapce na nacisty pořádanou výstavu „zvrhlého umění“, na níž jsou jakákoli abstraktní a modernistická díla, odporující představám strohého realismu, automaticky odsouzena coby úpadková tvorba duševně pokřivených dekadentních zaostalců. Absurdní ignorantská zaslepenost výstavy, stejně jako nacistická zvěrstva, jimiž úvodní segment vrcholí, pak tvoří kontrast k pozitivní a novým vjemům otevřené optice vnímavého klučiny a především jeho přirozeně euforické tety (Saskia Rosendahl), snadno schopné nacházet krásu a poetiku i ve všedních a prostých prožitcích.
 
Po válce se právě dospělý Kurt přesouvá od mechanického malování rudých transparentů na akademii v Drážďanech, kde válečné hrůzy (okrajově stále přítomné prostřednictvím postavy Carla) střídá osudová romantická linie mezi Kurtem a studentkou z vyšší společenské třídy jménem Ellie (Paula Beer), jenž postupně přeroste v hutné rodinné drama. Spolu s úprkem obou milenců na západ, zapříčiněného Kurtem, jenž se cítí být svázán a omezován režimem potlačujícím umělecký rozkvět i nuceným dodržováním zásad socialistického realismu a touží po tvorbě moderního umění, je však tato rovina ponechána (leč nikoli zapomenuta) ve východním bloku, film si vezme další bílé plátno a rozehraje na něm trochu jiný film, jímž v novém prostředí naváže na předchozí dění.
 
Sebastian Koch ve filmu Nikdy neodvracej zrak / Werk ohne AutorKurt nakonec postupně zjišťuje, že vysněné moderní umění pro něj není to pravé, a zbytek filmu je tím pádem z větší části o hledání sebe sama a reflektování vlastní minulosti ve vztahu k přítomnosti. Do děje zároveň vstupují nové postavy převážně univerzitního charakteru, včetně mentorské postavy profesora, který hrdinu poučí, že hodnotu uměleckého díla neurčuje jen jeho provedení, ale hlavně niterný osobní příběh, který stojí za jeho vznikem a obohacuje jej o kontext, jenž ospravedlňuje a vysvětluje jeho existenci. Film tímto poselstvím říká, že aby to vůbec za něco stálo, tak by umělec neměl pracovat na něčem, co nevychází z něj samotného. Lze to ovšem chápat i jako obhajobu tvorby, která by měla být i přes zdánlivou bezcennost považována za hodnotnou jen kvůli tomu, že za jejím stvořením stojí bytostný a prožitý osobní vklad jejího tvůrce, byť na ní nemusí být na pohled zřetelný.

Tom Schilling, Paula Beer, Sebastian Koch ve filmu Nikdy neodvracej zrak / Werk ohne Autor
Záměrem snímku přitom ale rozhodně nebylo obhájit tímto způsobem sebe sama – subjektivně působící sdělení je diskutabilní už ve vztahu k výtvarnému umění a při aplikaci na filmovou tvorbu se stává prakticky nepoužitelným, neb kvalita filmů stojí na větším množství kritérií než na míře sebereflexe jejich tvůrců. Pro hodnocení filmu Nikdy neodvracej zrak rozhodně není příliš určující, nakolik v něm hraje roli zájem Floriana Henckela von Donnersmarcka o výtvarné umění, nadšení do díla malíře Gerharda Richtera nebo potřeba vyjadřovat se k zásadním milníkům německé historie minulého století, ačkoli jde bezesporu o aspekty utvářející jeho výslednou podobu. Mnohem podstatnější jsou totiž Donnersmarckova zručná režie, chytře vystavěný scénář a vypravěčský um, vynikající řemeslné zpracování (téměř všudypřítomná a emocionální zážitek podtrhující hudba Maxe Richtera, na Oscara nominovaná kamera Caleba Deschanela) a perfektní herecké výkony, díky nimž o kvalitách snímku již spíš nemůže být pochyb.
 
Komplexní příběh, obsahující řadu scenáristicky vyšperkovaných scén, v sobě splétá značné množství motivů a rovin, intimnějšími momenty vyváženou kombinaci národních i osobních dramat, inteligentně napsané dialogy i zvraty zapříčiňující na několika místech poměrně nečekaný vývoj událostí. Problematické je akorát nakládání s některými vedlejšími až okrajovými postavami - např. Kurtovi spolužáci na Düsseldorfské škole jsou představeni skoro nadbytečně jen proto, aby se o hodinu později mohli objevit v jedné krátké scéně. Démonický Carl může zas někomu připadat jako příliš jednorozměrná zlá svině.

Tom Schilling, Paula Beer ve filmu Nikdy neodvracej zrak / Werk ohne AutorPři délce mírně přesahující tři hodiny se snímek lehce potýká s rozvláčností, a to hlavně ve své druhé polovině, ačkoli v závěru by klidně snesl i pár minut navíc, věnovaných nějakému údernějšímu vyústění. To je sice zprostředkováno nápaditě a originálně vybudovanou pointou, leč z hlediska očekávatelné silné katarze zůstane u pouhého naznačení, což v některých divácích pravděpodobně nevyvolá dostatečné uspokojení.
 
Drama Nikdy neodvracej zrak je silným a působivým filmem, který exceluje v jednotlivostech, avšak vzhledem ke své obsahové a vypravěčské košatosti nezvládá všechny ty jednotlivosti propojit a završit zcela bezešvě a nedosahuje tím pádem na mistrovskou příběhovou soudržnost a emocionální intenzitu Životů těch druhých – i tak to ale zvládá velmi dobře a zaslouží si místo mezi současnou evropskou špičkou. Zpracován je sice poměrně konzervativně, místy až didakticky doslovně (zas je ale aspoň velmi divácký a srozumitelný, konzistentní ve svém stylu a míchání nálad), a rozhodně není nějakým filmařsky či vypravěčsky inovativním nebo v jakémkoli ohledu přelomovým dílem. Což ale ani není nutně potřeba – bohatě stačí, že je natočený, napsaný a zahraný po všech stránkách mimořádně zdařile.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Nikdy neodvracej zrak

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 17. 9. 2021 - 23. 9. 2021
TV tipy: Nepříčetná policajtka vydává příkaz k popravě S pomalu nastupujícím podzimem jako by televize boj o diváka vzdaly. Znovu spoléhají na osvědčené reprízy a novinek, které by stály za řeč, moc nenabízí. V tomto týdnu tak nejvíc upoutají experimentální horor a artový western. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2021 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bluray recenze: Grandhotel Budapešť 8/10
Bluray recenze: Grandhotel Budapešť vyšel na DVD a Bluray v re-edici Snímek Wese Andersona z roku 2014 vyšel v tomtéž roce na českém trhu v distribuci Bontonfilmu, letos byl znovu vydán na nosičích DVD a Blu-Ray pro změnu pod hlavičkou Magic Boxu. čtěte zde
Vydáno: 16.09.2021 07:30 v sekci Recenze | Blu-ray
0
Kinopremiéry: 37. týden
Kinopremiéry: Zelený rytíř v marťanské lodi hledá lásku pod kapotou Po náloži z minulého týdne vstupuje tentokrát do kin pouze pět novinek. Hned čtyři z nich jsou ale určeny převážně náročnějším divákům a fajnšmekrům. Tím nejpřístupnějším tak zůstává jen svérázné fantasy Zelený... čtěte zde
Vydáno: 15.09.2021 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Cesta domů 4/10
Recenze: Režisér Tomáš Vorel uzavírá svou trilogii s filmem Cesta domů Po Cestě z města (2000) a Cestě do lesa (2012) završuje režisér Tomáš Vorel trilogii snímkem Cesta domů, v němž se opět vrací k osudům rodin Marákových a Papošových. čtěte zde
Vydáno: 14.09.2021 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 36. týden
Top 20 ČR: Shang-Chi porazil Zátopka Marvelovský hrdina Shang-Chi a legenda o deseti prstenech porazil domácího Zátopka v těsném souboji o první příčku domácího žebříčku tržeb. čtěte zde
Vydáno: 14.09.2021 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Matky se ocitly v zajetí démonů a nikdo je nezachrání (23.06.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Zmizelá favoritka Eurovize si musí dávat pozor na Boba Dylana (21.05.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Django a Anna Kareninová prožívají rok na dědině a řeší případ Sloane (12.06.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- V Berlíně vyhrál íránský film Zlo neexistuje (01.03.2020 10:53 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Tajemný zabiják Candyman zjišťuje, že nebe existuje (17.01.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: nejlepší filmy roku 2019 podle filmserveru (06.01.2020 16:57 v Články | Žebříčky)
- TV tipy: Dánská dívka Lucy žije sedm životů a je královnou ročníku (01.11.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Král džungle Robocop skládá zkoušku dospělosti a je prostě báječný (02.08.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 20 ČR: Avengeři ovládli i Česko (30.04.2019 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: Avengers nikdy neodvrací zrak a cestují do pravěku (24.04.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Studená válka porazila Romu v kameramanském klání (10.02.2019 11:46 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2019: Nejlepší kamera (09.02.2019 09:30 v Články | Publicistika)
- Shortlist oscarových kandidátů odtajněn (18.12.2018 10:01 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   34/2021

Zátopek
8/10

Zahajovací film karlovarského festivalu je na české poměry špičkově realizovaným sportovním dramatem ze života Emila Zátopka, kterého ztvárnil herec Václav Neužil, a jeho manželky Dany, kterou si zahrála Martha Issová.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu