Hellboy

Recenze: Hellboy je hrdý komiksový fantasy brak pro milovníky drsných bizarností

Vydáno: 12.04.2019 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Nový Hellboy je uvědomělým, leč rozpadlým béčkem, přeplněným brakovými fantasy motivy od krále Artuše, upírů, čarodějnic a obrů až po Babu Jagu v chaloupce na kuří nožce.

HellboyRecenzoval/a Jan Varga dne 12.04.2019 12:00. Nový Hellboy je uvědomělým, leč rozpadlým béčkem, přeplněným brakovými fantasy motivy od krále Artuše, upírů, čarodějnic a obrů až po Babu Jagu v chaloupce na kuří nožce. Hodnocení: 2

Hellboy

Hellboy
Horror / Sci-Fi / Fantazie / Akční
USA, 2019 , 120 min.

Režie: Neil Marshall
Scénář: Andrew Cosby, Mike Mignola
Kamera: Lorenzo Senatore
Herci: Mark Stanley, Brian Gleeson, , , , Milla Jovovich, Penelope Mitchell, , Ian McShane, David Harbour, Mario de la Rosa, , Atanas Srebrev, Dawn Sherrer, Michael Heath

Česká premiéra: 11.04.2019

Distributor: Vertical Ent.

Hellboy hodnocení na Kinobox.cz: 55.64 %
Ian McShane, David Harbour ve filmu Hellboy / HellboyHellboy je rudý pekelný démon s upilovanými rohy a kamennou pěstí, jehož během druhé světové války přivedli na svět s pomocí znovuvzkříšeného Rasputina nacisté, a který v současnosti pomáhá lidem v boji proti jiným nadpřirozeným silám a pracuje v úřadu pro výzkum paranormálních jevů. Už tahle věta pravděpodobně předznamenává, zdali je film Hellboy vhodný zrovna pro vás, nebo jestli je představa čertovského ranaře, krvavě likvidujícího všelijaké stvůry, na váš vkus až příliš ujetá a extravagantní.

Komiksového hrdinu úspěšně převedl na filmové plátno již v letech 2004 a 2008 ve snímcích Hellboy a Hellboy 2: Zlatá armáda režisér Guillermo del Toro, který v nich do hlavní role obsadil nezapomenutelného Rona Perlmana. Novou verzi Hellboye nyní natočil coby svůj zdaleka největší a nejdražší film britský režisér Neil Marshall, jenž titulní roli svěřil herci Davidu Harbourovi (šerif ze seriálu Stranger Things).

David Harbour ve filmu Hellboy / HellboyPod vedením Neila Marshalla, známého především díky více či méně kvalitním filmům různých pokleslých žánrů (Psí vojáci, Pád do tmySoudný den) každopádně vzniklo přeplácané, vizuálně ošklivé, tupé a namachrované béčko, snažící se oslnit pravděpodobně hlavně náctileté a přiopilé publikum, a které se pod nánosem značného množství nahodilých postav a motivů posbíraných z různých koutů fantasy mytologie vyloženě rozpadá před očima.

I původním dvěma příspěvkům od Guillerma del Tora, vrchovatě nápaditým a vizuálně opojným akčním komiksovým fantasy, lze jistě vyčítat vypravěčskou překombinovanost a přehnanou spletitost jejich bizarních zápletek. Co jim však upřít nelze, je konzistence a mimořádně nosný hlavní hrdina, jehož Ron Perlman ztvárnil jako překvapivě sympatického, charismatického a místy až roztomilého chlapíka s mladistvou duší, kterého bylo snadné si oblíbit. V podání Davida Harboura, v Marshallově režii a pod scénářem celovečerně debutujícího scenáristy Andrewa Cosbyho se však z Hellboye stala poněkud standardní, nesympatická a z hlediska osobnosti nezajímavá mlátička na monstra, sypající ze sebe drsné humorné hlášky, které zřejmě měly vyvolávat smích, leč žádná z nich není doopravdy vtipná.

Daniel Dae Kim ve filmu Hellboy / HellboyJakmile se film nemůže o svého titulního hrdinu dostatečně opřít, vyniknou v něm mnohem víc všechny jeho nedostatky, které jsou navíc podstatně závažnější než u jeho dvou předchůdců. Děj nového Hellboye je sice našlapaný, dynamický a plný akčních scén, přesto ale působí rozbředle a nesoudržně – jako těžce potrhané Frankensteinovo monstrum, slátané ze všeho možného, které kromě toho po estetické stránce vypadá jako směs televizních fantasy seriálů z 90. let (XenaHercules), cutscén z počítačových her (hlavně God of War a Silent Hill) a z videoklipů hard-rockových kapel.

Příběh, v němž je Hellboy a jeho tým na stopě nejmocnější čarodějnice světa, jejíž tělo bylo před patnácti sty lety rozsekáno a po částech pohřbeno na různých skrytých lokacích, a teď jej skládá dohromady dvoumetrové mluvící prase, v sobě následně splétá mimo jiné i legendu o králi Artušovi, létající víly unášející novorozeňata, Babu Jagu v chaloupce na kuří nožce, superhrdinu ze čtyřicátých let jménem Humr (který vypaluje nacistům na čela klepeta), upíry, tajný anglický šlechtický spolek obřadně lovící obry, asi půltucet dalších čarodějů, čarodějnic a senzibilek a pekelné obludy zaplavující Londýn. Přitom je v podstatě jedno, jestli to všechno vychází nějakým způsobem z původních komiksů o Hellboyovi, zhusta zkondenzovaných do jednoho dvouhodinového filmu, nebo jestli se tvůrci v přesvědčení, že natáčejí hrdé béčko, rozhodli zaplnit jej co největším počtem obskurních elementů vycházejících z fantasy popkultury.

Milla Jovovich ve filmu Hellboy / HellboyMáloco z toho je totiž dostatečně ukotveno v rámci světa, jenž je ve filmu vytvářen. Většina z výše zmíněných postav se v příběhu vyskytuje maximálně na pár minut (v některých případech i jen na pár vteřin). Obvykle je některá z nich náhodně vytažena ve chvíli, kdy tempo filmu začíná trochu váznout, a pak už na ni znovu řada nikdy nedojde a nikdo ji už znovu nezmíní. S výjimkou dvou potitulkových scén, v nichž si snímek mimochodem vytváří podhoubí pro případné pokračování.

Kromě Hellboye jsou tak dalšími zásadními postavami akorát jeho „otec“ a velitel Úřadu paranormálního výzkumu a obrany (Ian McShane) a jeho dva parťáci – médium, které si s sebou Hellboy tahá, protože ji kdysi jako malou holčičku zachránil ze zajetí víl (Sasha Lane), a mutující voják, který si musí pořád píchat nějaké protilátky, aby nemutoval (Daniel Dae Kim). Hlavní zlou čarodějnici hraje Milla Jovovich. Všichni jsou ale hrozně jednorozměrní a nesympaticky namyšlení. Jediný Hellboy v sobě aspoň musí řešit nějaká dilemata související s jeho původem, samozvaným otcem a nejistotou, za který tým by vlastně chtěl raději kopat.

David Harbour ve filmu Hellboy / HellboyPřesto se Hellboyovi rozhodně nedá upřít jistá stylovost a efektnost, zejména co do designu mnohých monster a náboje akčních sekvencí (třeba když Hellboy bojuje se třemi obry, což je z hlediska celkové realizace vrcholná scéna filmu). Pozitivem je i hororová stylizace, jíž pomáhá mládeži do patnácti let nevyhovující přístupnost, v rámci níž byly brutální scény vyšťaveny takřka do mrtě (spousta utrhaných hlav, končetin létajících vzduchem a rozpáraných těl, nicméně žádná nahota) a slovník postav byl obohacen o řízné vulgarity (což ještě posouvá o úroveň výš ze řetězu utržený český překlad v titulcích). Zkrátka je to nehorázná šílenost, kterou stojí za to vidět, pokud vás filmy tohoto typu baví.

Snad ve všech ostatních aspektech je však Hellboy převážně neuspokojivý, od těžkopádných a křečovitých pokusů o humor, přes místy dost jalové digitální triky, až po řemeslné kategorie včetně režie a zpatlaného scénáře, jež z něj dělají uvědomělou fantasy brakovou slátaninu okouzlenou sebou samotnou, kterou si plnohodnotně užijí jako guilty pleasure pravděpodobně jen přívrženci ojedinělých absurdit a bizarních výstředností.

Český trailer k filmu Hellboy

4/10
0,0

Box office: 11. víkend
Box office: Kung Fu Panda a Duna vládnou V kinech vládnou Kung Fu Panda 4 a Duna. Tento blockbuster bude letos prvním snímkem, který pokoří magickou hranici půl miliardy. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Bruce Willis
Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat Bruce Willis brzy oslaví narozeniny. Kariéru herce, který patří k největším hvězdám stříbrného plátna, ukončila před dvěma roky nemoc. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2024 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Sladký život 3/10
Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce Profesionální hokejista musí po infarktu ukončit sportovní kariéru. Rozhodne se vypátrat identitu dárkyně srdce, které mu bylo transplantováno, a zamiluje se do doktorky, jenž onu transplantaci provedla. čtěte zde
Vydáno: 16.03.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 3. 2024 - 21. 3. 2024
TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem Druhá polovina března začíná v televizích poměrně zajímavě, protože nabízí hned několik premiér. K těm nejlepším patří thriller Rozpolcený, své diváky si ale určitě najde i ne tak chválený souboj monster Godzilla vs. Kong.... čtěte zde
Vydáno: 15.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 11. týden
Kinopremiéry: Sladký život Monty Pythonů narušilo neviditelné zlo Největším hitem v první polovině března v kinech nepochybně bude česká komedie Sladký život, která bude útočit na dlouhodobě vysokou návštěvnost. V tomto týdnu to má usnadněné v tom, že srovnatelnou komerční konkurenci nemá.... čtěte zde
Vydáno: 13.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0