Narušitel

Recenze: Začátečnické drama Narušitel ocení jen fanoušci historických letadel

Vydáno: 27.01.2019 12:01 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Český film Narušitel s Pavlem Neškudlou a Jiřím Dvořákem natočil teprve osmnáctiletý režisér podle skutečného příběhu svého dědečka, bývalého armádního pilota.

NarušitelRecenzoval/a Jan Varga dne 27.01.2019 12:01. Český film Narušitel s Pavlem Neškudlou a Jiřím Dvořákem natočil teprve osmnáctiletý režisér podle skutečného příběhu svého dědečka, bývalého armádního pilota. Hodnocení: 2
Pavel Neškudla ve filmu  / NarušitelPíše se rok 1974 a mladý nadšenec do armádních letadel Vladislav (Pavel Neškudla) začíná s trojicí kamarádů pracovat v letištním hangáru pilota Zdeňka (Jiří Dvořák), který později naučí Vladislava pilotovat (a ještě později spolu všichni pohromadě slouží jako piloti v socialistické armádě). Do toho se řeší podezřelá nehoda bývalého pilota RAF a komplikovaný život v Československu navíc Vladislava přiměje k myšlence pokusit se uprchnout v letadle přes západní hranice. A celé je to rámované tím, jak Vladislav v současnosti (už jako dědeček) vypráví tento svůj příběh svému vnukovi.

S výslednou podobou českého dramatu Narušitel se nutně pojí osoba jeho režiséra, kterým je teprve osmnáctiletý (!) David Balda, jenž film napsal a natočil (i jako kameraman) podle skutečného příběhu svého dědečka Vladislava Baldy, bývalého armádního pilota. K tomu je nutno podotknout, že David Balda rozhodně není netalentovaný a že vzhledem k jeho věku je obdivuhodné, že dokázal vyprodukovat plnohodnotný a relativně ucházející film, který rozhodně není horší než leckteré televizní snímky České televize, případně leckteré debuty čerstvých absolventů FAMU. Rozhodně jde o film velice začátečnický, ale v žádném případě ne amatérský. Klobouk dolů a velký respekt.

Stanislav Zindulka, Jiří Dvořák, Pavel Neškudla ve filmu  / NarušitelNa druhou stranu by nebylo vůči jiným filmům spravedlivé brát tyto skutečnosti příliš v potaz a více kvůli nim přivírat oči a více snímku odpouštět, když je stejně jako jiné filmy nasazen do běžných kin za plné vstupné. V takovém případě pak může vadit, že tvůrci filmu neměli nejen dost finančních prostředků, ale ani zkušeností s režií, natáčením a psaním scénářů, což se projevuje například tím, že:

• Podstatnou část filmu (nejméně čtvrt hodiny) tvoří jen letecké záběry letících letadel, případně záběry zevnitř kokpitu, aniž by se zároveň dělo cokoli dalšího (maximálně k tomu hraje písnička), nebo aniž by to mělo cokoli společného se zápletkou filmu. Tvůrci byli zřejmě pyšní na to, že se jim podařilo pro film získat autentická dobová letadla z padesátých let, tudíž je chtěli na plátně dostatečně předvést, přičemž špatně se na to nekouká, ale výpovědní hodnota těch záběrů je nulová a v podstatě se jimi jen zbytečně natahuje čas.

• V polovině filmu je skok o patnáct let dopředu z roku 1974 do roku 1989, nicméně všichni herci vypadají pořád stejně a o jakékoli líčení se nikdo ani nepokoušel. Postavu Vladislava přitom v roce 2019 (tedy o dalších 30 let později) hraje již osmdesátiletý Petr Kostka.

• Když má v jedné scéně havarovat letadlo, tak se to stane mimo obraz, takže diváci slyší jen zvuk té havárie a vyděšené výrazy postav, co se na to dívají.

• Mimořádně návodná hudba vám v každé scéně napovídá, co za emoce máte zrovna cítit.

• Všechny postavy estébáků a komunistů jsou jen zlé karikatury podrazáků a křiváků.

• Před polovinou filmu (tedy ještě před tím skokem o patnáct let dopředu) má hlavní hrdina najednou vlastní byt a manželku, aniž by bylo zjevné, jak k obojímu přišel.

Pavel Neškudla, Veronika Arichtěva ve filmu  / NarušitelDěj filmu pak v první polovině spočívá zejména v budování přátelského vztahu hlavního hrdiny a jeho mentora, přičemž je výrazně akcentován pocit svobody, jenž člověk při létání zažívá, a prostřednictvím postavy bývalého letce RAF (Stanislav Zindulka) se vzdává pocta i válečným veteránům. Ve druhé polovině se pak postavy zabývají rozplétáním jakéhosi komplotu, jenž je poměrně jednoduchý, ale přesto je vyprávěný dost kostrbatě a se spoustou logických lapsů (kupříkladu řada postav je přesvědčená o tom, že je sledována a odposlouchávána, ale nikdo z nich se podle toho nechová).

Jiří Dvořák ve filmu  / NarušitelFilm navíc místy schválně zamlčuje zásadní informace (např. tajné schůzky estébáků jsou bez zvuku, takže neznáte obsah dialogů), aby je pak v závěru mohl prezentovat jako překvapivá odhalení, pročež se často stává, že divák je svědkem scény, jejíž smysl a význam se dozví až mnohem později. Finální vyvrcholení přesto nemá dostatečnou sílu a závěrečný monolog hlavní záporné postavy, odhalující detaily jejího ďábelského plánu, nevysvětluje zdaleka všechno a navíc stojí i na relativně odhadnutelné pointě.

Film Narušitel je zjevně velmi osobním a od srdce dělaným snímkem, leč kvůli velké řadě nedostatků ho v kinech ocení snad jen fanoušci vojenské letecké techniky. Kdokoli další se totiž bude muset potýkat s mimořádně naivním příběhem, na jehož rozjezd se nejprve hodně dlouho čeká a pak se na něj pro jeho klopýtavost a v mnoha ohledech i nedomyšlenost dá práci plně soustředit. Místy celkem sympatické herecké výkony Jiřího Dvořáka a Pavla Neškudly a sem tam i nějaký ten povedený záběr nebo hezká krátká scénka to zachraňují jen částečně.

originální trailer k filmu Narušitel

4/10
0,0

• Kritika recenzí filmu Narušitel (Laddanka, 28.01.2019 17:49) Reagovat

Film Narušitel je krásný, laskavý příběh, více o lidech, než o režimu, více o kráse života, než o "ději jak z Hollywoodu" - těch je všude dost. Film Narušitel, je film o přátelství, což patrně, ti pisálkové duchaprázdných recenzí, nepochopili. Mladý režisér filmem ukazuje kvalitu rodinného prostředí, ve kterém vyrostl, oporou mu byli děda a strýc. Ukazuje sílu přátelství mezi lidmi, a prostředí, ve kterém se pohybuje, piloti mu scény do filmu odlétali jen za benzín, lidé udělali sbírku, aby se mohlo točit ... to zdá se nic neznamená :-( Recenze, které čtu, jsou hanbou lidskosti, je to jen snůška prázdných, zbytečných slov. Tento film slova nepotřebuje, vezme dech a pohladí po duši... Mladý David Balda a jeho film Narušitel, jsou pro lidstvo jiskřičkou naděje, že skutečné hodnoty, jako je přátelství, soudržnost a úcta, ještě existují. Film Narušitel je přesně to, co lidé, v dnešní konzumní době, potřebují. Děkuji Vám za něj Pane režisére, scénáristo a kameramane, Davide Baldo.

• Ooo, jaké digitální blaho.... (Karel, 30.01.2019 21:34) Reagovat

Dožili jsme se doby, kdy díky digitální technice lze za relativně minimální prostředky natočit a předvést celovečerní film... pryč je doba, kdy tvůrce musel prostupovat cvičením za cvičením - ať už jako posluchač FAMU nebo na pozicích asistenta režie či režiséra pomocného... až po mnohých překonaných překážkách a vysvědčeních jeho talentu, po mnoha asistentských pozicích... mu byla svěřena důležitější úloha při tvorbě dramatického díla. S vědomím, že do něj budou investovány nemalé peníze na expozici a pozdější zpracování 35mm materiálu.... střih, laboratoře, kopírování.... Dnes toto odpadá. natačí se a distribuje se pomocí digitálního média. Otázkou je, kdo z této situace vychází jako vítěz... divák nebo tvůrce...??

• Nejsem fanouškem historických letadel a přesto se mi film líbí (Radka, 01.02.2019 17:55) Reagovat

Nejsem fanouškem historických letadel a přesto se mi film líbí. Lituji všechny recenzenty, kteří se musí na filmy dívat hlavně kriticky, aby měli co napsat do několika odstavců a odvedli tím svou "práci". Když se na film dívám jako obyčejný divák, zjistím, že film mě baví, příběh mne oslovil, herci odvedli solidní výkony, na film se znovu ráda podívám. Letecké scény z mého pohledu dlouhé nejsou, destrukci havarovaného letadla vidět nepotřebuji a víc mne zajímají reakce přítomných osob. A jak přišel hlavní hrdina k manželce a bytu? Možná by recenzent už dávno mohl vědět, že divák si umí a také má mnohé věci domyslet, hlavně pokud jde o věci, které nejsou pro děj filmu podstatné. Proč ještě recenzenta nezajímá, kde si koupil hrdina košili nebo boty? Film hodnotím na 70%, protože k 100% ještě potřebuje mladý režisér dozrát, nasbírat zkušenosti a také získat přízeň sponzorů. Moc mu přeji, aby neztratil odvahu a chuť neustále zlepšovat své dovednosti. A hlavně, aby se i nadále řídil vlastním rozumem i srdcem a dokázal si stát za svým názorem.

Kinopremiéry: 29. týden
TV tipy: Zatoulaný lví král Diego Maradona hraje letní hokej Mezi devítkou premiér, která aktuálně míří do našich kin, vyčnívají dva počiny. Tím prvním je hraná verze klasické animované disneyovky Lví král, o níž se postaral Jon Favreau. Druhým pak dokument o fotbalistovi Diegu... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
1
Top 20 ČR: 28. týden
Top 20 ČR: chodí se dále na Spider-Mana V Česku se stále chodí na posledního Spider-Mana s Tomem Hollandem, jemuž sekundují animovaní mazlíčci a strašidelná panenka Annabelle. čtěte zde
Vydáno: 16.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 28. víkend
Box Office: Spider-Mana novinky nesesadily Spider-Man: Daleko od domova uhájil první místo, stejně jako Příběh hraček to druhé. Nestačili na něj ani krokodýli ani Dave Bautista. čtěte zde
Vydáno: 15.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 10: Harrison Ford
Top 10: deset nejlepších rolí Harrisona Forda Harrison Ford je skutečnou hereckou ikonou a žijící legendou. K dnešnímu výročí jeho 77. narozenin si připomeňme desítku jeho nejlepších rolí. čtěte zde
Vydáno: 13.07.2019 10:00 v sekci Články | Publicistika
0
Kořist 5/10
Recenze: Napínavému aligátořímu thrilleru Kořist vážná tvář nesluší Režisér Alexandre Aja natočil thriller s aligátory, odehrávající se v zatopeném sklepě. Uspokojivá žánrovka na jedno použití má svižné tempo i napínavě graduje, zároveň je ale překvapivě seriózní a umírněná. čtěte zde
Vydáno: 12.07.2019 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0