Spider-Man: Paralelní světy

Recenze: Spider-Man: Paralelní světy – ráj geeků, kdy jeden pavoučí muž nestačí

Vydáno: 30.11.2018 12:12 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš | foto: Falcon

Další pokus studia Sony vzkřísit slávu „svého“ Spider-Mana v novém, tentokrát animovaném provedení sází zejména na humor a geekovské narážky, které vysekávají poctu celému pavoučímu fenoménu.

Spider-Man: Paralelní světyRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 30.11.2018 12:12. Další pokus studia Sony vzkřísit slávu „svého“ Spider-Mana v novém, tentokrát animovaném provedení sází zejména na humor a geekovské narážky, které vysekávají poctu celému pavoučímu fenoménu. Hodnocení: 4.5
Napřed malé vysvětlení, protože z filmu toto není hned patrné. Spider-Man je právem jedním z nejznámějších a nejoblíbenějších komiksových hrdinů. Původně ho na počátku 60. let vytvořili (letos zesnulí) Stan Lee a Steve Ditko. Teenagerský hláškař se superschopnostmi nabytými potom, co ho kousl radioaktivní pavouk, byl v mnoha ohledech mezi komiksovými hrdiny raritou. Kromě vzhledu, který dobře funguje v podstatě až dodnes, šlo historicky o prvního superhrdinu „nového typu“, u něhož také šlo o osobní život, a hlavně nesnáze s tajnou dvojí identitou. A protože byla série komiksů se Spider-Manem úspěšná, nezůstalo pouze u jedné.

Fotografie z filmu Spider-Man: Paralelní světy / Spider-Man: Paralelní světyJak to obecně u komiksů bývá, po určitém čase, kdy už to začne být příliš chaotické, se řekne tak dost, jedeme od začátku. Taková rebootovaná série si bere z původní podoby pouze základy, či vybrané detaily. V některých nebyl Spider-Manem ani Peter Parker, ale někdo úplně jiný (kupříkladu v kontinuitě Ultimate Spider-Man to byl černošský syn policisty Miles Morales). Společně s filmovými a seriálovými adaptacemi (které také tvoří jiné paralelní kontinuity/světy v rámci obrovského marvelovského multiverza) pak byl položen základ toho, čemu se říká „Spider-Verse“, který kromě Spider-Mana samotného obsahuje i jeho protivníky (např. i Venom) a další přidružené postavy (Mary Jane Watsonová či Black Cat).

Filmová práva na Spider-Verse již řadu let vlastní studio Sony Pictures. To vlastně ještě s X-Men studia 20th Century Fox po roce 2000 položilo základy dnešním komiksovým blockbusterům. O Spider-Manovi vznikla v režii Sama Raimiho filmová trilogie (v marvelovském multiverzu je to Země-95283), přičemž po rozporuplném přijetí třetího dílu se studio Sony rozhodlo svou franšízu rebootovat. Vznikla nová dilogie Amazing Spider-Man pod režisérským dohledem Marca Webba (v multiverzu jde o kontinuitu Země-120703). Nová dobrodružství pavoučího muže, byť v řadě věcí věrnější než předchozí verze, dopadla všelijak a po druhém dílu se studio rozhodlo v načaté sérii nepokračovat.

Fotografie z filmu Spider-Man: Paralelní světy / Spider-Man: Paralelní světyBylo tedy jen logickým krokem, že Sony svého hrdinu „zapůjčilo“ do konkurenčního Marvel Cinematic Universe studia Marvel/Disney (Země-199999), aby v obstojné podobě existoval aspoň tam. To však studiu nezabránilo, aby se pokoušelo vytěžit i ze svých ostatních práv maximum. Toho se, i přes nepřízeň kritiků, povedlo docílit snímkem Venom, který přišel s neslýchanou premisou úplného odstřižení od Spider-Mana. Sony se však jen tak nevzdává. Jako další inkarnaci Spider-Mana si studio jako inspiraci vybralo poměrně riskantní projekt, a sice Spider-Verse, komiksovou událost, v níž se sešly postavy z několika kontinuit. Jako tvůrci byli přizváni i Phil Lord a Christopher Miller, kteří tak neslavně opustili natáčecí plac filmu Solo: Star Wars Story. K tomu navíc padlo rozhodnutí, že snímek bude animovaný.

Film Spider-Man: Paralelní světy se zaměřuje na výše zmíněného Milese Moralese (Shameik Moore, ve velmi pěkné české verzi Ondřej Havel), chytrého chlapce z Brooklynu, který právě začal první semestr na prestižní přípravné škole. Není si jistý, zda tam zapadne, ale rodiče v něj zjevně věří. Poté, co ho kousne radioaktivní pavouk, Miles zjistí, že Spider-Man Petera Parkera není jediným pavučiny vypouštějícím jedincem v New Yorku. A navíc pár Spider-Manových protivníků našlo způsob, jak narušit bariéry mezi dimenzemi. A tak se chlapec setkává s pavoučími superhrdiny z jiných paralelních světů a společně se musí pokusit dát multiversum do pořádku. Cestou na Milese čeká nejedno nepříjemné překvapení.

Fotografie z filmu Spider-Man: Paralelní světy / Spider-Man: Paralelní světyPokud je pro vás cokoli z výše zmíněného nepochopitelné či neakceptovatelné, znamená to, že nejde o film určený pro vás. Tento animák je totiž jednou velkou poctou celému pavoučímu fenoménu. Je od studia Sony velmi odvážné, že na stříbrné plátno vypustilo něco, co plně uznává celou 56letou historii postavy, stovek tisíc komiksových sešitů, desítek animovaných zpracování a v neposlední řadě i osm celovečerních filmů. Plně tedy předpokládá (tak jako Spider-Man: Homecoming v MCU), že už Spider-Mana coby Petera Parkera dobře známe a už pouze staví na tom, co to přineslo. V mnoha ohledech jde o velice podobný přístup, jako předvedl loňský LEGO® Batman film konkurenčních Warner Bros.

Oba snímky mají potřebný nadhled a ačkoli oba využívají humoru k tomu, aby na malý prostor vtěsnaly spoustu reálií, Sony jde však v tomto ještě o něco dál. Zatímco LEGO využívá prvky přímé parodie, zde je odkazovací humor (až na výjimky) vpleten do dialogů tak, aby příběh dával smysl i sám o sobě. Film si zcela nepokrytě dělá legraci ze složité (ne)kontinuity komiksového světa. Samozřejmě se nemusíte bát, že film nepochopíte, pokud nemáte načteno všechno. Každý ze zúčastněných pavoučích hrdinů obdrží krátký, ale informativní medailonek, který vám danou postavu objasní. Ve středu dění je samozřejmě sám Miles, což je v pořádku, navíc se tu však objevuje prvek žáka a mentora a tato nezvyklá role rozhodně Peteru Parkerovi (a ne jednomu) sedí.

Fotografie z filmu Spider-Man: Paralelní světy / Spider-Man: Paralelní světyPo vizuální stránce je to za mě jeden z nejhezčích animáků, které jsem kdy viděl. Pokud jste třeba doposud Spider-Mana viděli pouze v hrané verzi, je tohle něco, na co je třeba si zvyknout a přijmout fakt, že ne všechny animáky jsou jen pro děti. Tvůrcům se zde povedlo vytvořit 3D animák, který v sobě kombinuje prvky 2D animace, komiksovou kresbu v sešitech (původní sešity Ultimate Spider-Man) či novinových stripech a v neposlední řadě velký vliv prvků graffiti. Vše se pohybuje velmi svižně, přechází mezi jednotlivými styly tak snadno, jako se Spider-Man houpe mezi budovami velkoměsta. Hudba do snímku sedí tak akorát, je pěkné slyšet některé starší motivy napasované do nového aranžmá. Rozhodně nejde o umělecké dílo vhodné i k samostatnému poslechu, ale také nemám, co bych jí vytkl.

V celkovém zhodnocení musím říct, že ač jsem od filmu moc nečekal, velmi příjemně mě překvapil. Je zábavný do té míry, že je schopen probudit i v dospělém desetileté dítě. Při tom všem však není dětinský a vlastně bych ho ani dětem pro první seznámení se Spider-Manem nedoporučoval. Jsem také rád, že to tímto filmem nekončí a budu se těšit na již oznámené pokračování a spin-off. Tento „černý kůň“ letošních Vánoc rozhodně stojí za pozornost všem fanouškům Spider-Mana, ať už malým, či velkým. Bravo!

Český trailer k filmu Spider-Man: Paralelní světy

9/10
0,0

• Dychberúce komixové prevedenie, ktoré sa len ta... (Kaťuša, 15.02.2019 16:40) Reagovat

Dychberúce komixové prevedenie, ktoré sa len tak nevidí. Vďaka svojmu unikátnemu štýlu hodnotím tento film ako prelomový v oblasti animovanej tvorby. Nestačí vidieť len raz. Ak by ste si chceli pozrieť moju videorecenziu na film, tu je odkaz. :)

Kinopremiéry: 33. týden
Kinopremiéry: Podezřelá princezna rebelka hledá cestu na Broadway Z kvarteta novinek v tomto týdnu jednoznačně vyčnívá sci-fi horor Jordana Peelea se zvláštním názvem Nene. Náročnější publikum pak nepochybně zaujme jihokorejský thriller Podezřelá z dílny Park Chan-wooka. čtěte zde
Vydáno: 17.08.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 32. týden
Top 20 ČR: Střídavka se nestřídá V čele domácího žebříčku tržeb zůstala česká komedie Střídavka, na kterou těsně dotírá vracející se Tom Cruise v letním blockbusteru Top Gun: Maverick. čtěte zde
Vydáno: 16.08.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 32. víkend
Box office: Bullet Train se drží na špici Akční film Bullet Train s mezinárodním obsazením v čele s Bradem Pittem se udržel na prvním místě, zatímco Top Gun: Maverick se vrací na dvojku. čtěte zde
Vydáno: 15.08.2022 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 12. 8. 2022 - 18. 8. 2022
TV tipy: Muž v povětří Shazam prožívá tulipánovou horečku a čeká na tramvaj do stanice Touha Po slibném minulém týdnu se v televizích vše vrací do starých kolejí a znovu se do popředí derou milionté reprízy osvědčených hitů. Jednou z mála výjimek je premiéra komiksovky Shazam!, která je tedy tím nejatraktivnějším.... čtěte zde
Vydáno: 12.08.2022 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 32. týden
Kinopremiéry: Sirotek Jan Koller nahání bestii z Dubaje Mezi pěticí novinek v kinech chybí v tomto týdnu jasný divácký tahák, takže se pozornost publika může rozptýlit. Vedle dobrodružného thrilleru Bestie startuje třeba dokumentární portrét české fotbalové legendy. čtěte zde
Vydáno: 10.08.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0