Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Dogman

Recenze: Špinavé drama Dogman i přes silnou režii a herce k srdci nepřiroste

Vydáno: 26.10.2018 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Marcello má na kraji Říma psí salon, sám je přitom psím poskokem pro zločineckého hrubiána, co si k němu chodí pro kokain. Nový film Mattea Garroneho se letos promítal v Cannes, dnes u nás vstupuje do kin.

DogmanRecenzoval/a Jan Varga dne 26.10.2018 13:00. Marcello má na kraji Říma psí salon, sám je přitom psím poskokem pro zločineckého hrubiána, co si k němu chodí pro kokain. Nový film Mattea Garroneho se letos promítal v Cannes, dnes u nás vstupuje do kin. Hodnocení: 2.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Fotografie z filmu Dogman / DogmanNa zuboženém předměstí Říma bydlí vyzáblý a citlivý Ital Marcello, který zde provozuje psí hotel/salon. Je to hodný člověk, co má rád svoji živnost a svou dceru (kterou mu půjčuje ex-manželka) a dobře se stará o svou pověst mezi sousedy, až na to, že sem tam trochu prodává kokain. Ten si k němu jezdí kupovat (resp. „kupovat“, protože za něj odmítá platit) labilní hromotluk a hrubián Simoncino, jenž má co do činění s italskou mafií, a kterého všichni na předměstí odsuzují coby zločince a problematického vyvrhele. Když pak Simoncino začne navážet Marcella do loupežných akcí, stane se pro Marcella neschopnost Simoncinovi vzdorovat osudnou.

Po vydařeném koketování s pohádkovým žánrem v Pohádce pohádek a s komediální satirou v Reality Show se italský režisér Matteo Garrone vrací k realismu a špinavosti svých starších filmů Balzamovač a Gomora, tentokrát ve velmi komorním dramatu/thrilleru o tragickém příběhu ustrašeného muže, který se nedokáže postavit sám za sebe, čímž ohrozí vše, na čem mu kdy záleželo. Příběhu, který sice nakonec dospěje k nejistému pokusu hlavního hrdiny o jakýsi polovičatý a bojácný vzdor a odplatu, ale v němž nejde ani tolik o děj samotný, jako spíš o Garroneho precizní režii a vypravěčský um.
 
Marcello Fonte ve filmu Dogman / DogmanGarrone tentokrát hodně čerpá ze zaprášené poezie takřka post-apokalyptické římské periferie Magliana, v níž se snoubí chudoba, ošklivost a záblesky násilného zla v kontrastu s něžnou péčí, kterou Marcello dopřává svým psím zákazníkům. Naprosto skvělé jsou herecké výkony Marcella Fonteho v hlavní roli a Edoarda Pesceho ve vedlejší roli Simoncina. Snímek má pomalé tempo a nestane se toho v něm mnoho, o to více prostoru je ale věnováno důslednému vykreslení Marcellova charakteru, budování atmosféry a možnostem intepretace v symbolické rovině, kulminující meditativně kontemplativním závěrem.

Fotografie z filmu Dogman / DogmanZásadní výtka spočívá akorát v tom, že nic z toho nedokáže úplně přebít tu skutečnost, že Dogman je zároveň filmem o neskutečném slabochovi, co činí výhradně jedno idiotské rozhodnutí za druhým (kromě záchrany jedné čivavy), od začátku do konce filmu. Následně je těžké fandit někomu, kdo si dobrovolně ničí život, protože je to pro něj méně bolestivé než muset říct někomu ne. Film by bez toho nemohl existovat, ale zároveň tím divákovi znemožňuje mít jej rád a dívat se na něj i kvůli něčemu jinému než pro jeho zdařilý herecký a režijní aspekt. Jediné, k čemu lze ve filmu pociťovat alespoň trošku hřejivé emoce, jsou psi, byť v příběhu hrají prakticky nulovou roli a jde spíš o rekvizity, sporadicky používané k metaforickým účelům (jakože lidé v průběhu filmu odhalují svou divokou stránku a sami se mění v psy, Marcello je od začátku vůči Simoncinovi poslušným psím společníkem a tak podobně).
 
Pokud ale budete vnímat hlavního hrdinu jako věčného dobráka, co se akorát ocitl vzhledem ke svému měkkosrdcatému založení v tragicky neřešitelné situaci, a nebude vám tolik vadit stupidita jeho činů, může pro vás Dogman být velmi silným zážitkem s pomalu plynoucí hutnou atmosférou a psychologicky podnětným vyprávěním o strachu, slepé loajalitě a odevzdanosti, v němž uvidíte i odvrácenou stranu Itálie, protikladnou k té, do níž jezdíte na dovolenou.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Dogman

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
5/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 22. 3. 2019 - 28. 3. 2019
TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? Závěr března se v televizích navrací k normálu. To tedy znamená, že na programu jsou spíše solidní, ale nijak výjimečné žánrovky a pozapomenuté počiny. Jasným tipem týdne je premiéra filmu Fantastická zvířata a kde je najít.... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Pašerák 6/10
Recenze: Pašerák Clinta Eastwooda poučuje o rodinných hodnotách Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel. čtěte zde
Vydáno: 21.03.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Pašerák putuje se sobíkem a prožívá své manželské etudy Z aktuálního kvarteta premiér je tou nejzajímavější opožděné uvedení krimi Pašerák Clinta Eastwooda, který se tak do tuzemských kin vrací po třech letech. Komerčním hitem ale nejspíš bude česká romantická komedie LOVEní.... čtěte zde
Vydáno: 20.03.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 11. týden
TOP 20 ČR: Captain Marvel dále vládne českým kinům Captain Marvel pokračuje v dominanci v českých kinech i týden po premiéře. Mezitím česká komedie Ženy v běhu pokořila hranici jednoho miliónu diváků. čtěte zde
Vydáno: 19.03.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 11. víkend
Box Office: Captain Marvel opakuje triumf Captain Marvel utržila už 760 milionů a zopakovala si první pozici z minulého víkendu. Nevedlo se sci-fi novince Captive State. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: nejlepší filmy roku 2018 podle filmserver.cz (06.01.2019 15:39 v Články | Žebříčky)
- Kinopremiéry: Johnny English chystá nebezpečnou laskavost v podobě zlatého podrazu (24.10.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Cannes 2018: Zlatou palmu si odnesl japonský snímek Zloději z obchodů (20.05.2018 05:29 v Novinky | Zprávy)
- The Tale of Tales: hororové fantasy z Cannes v traileru (19.04.2015 14:16 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Špatní poldové versus drsní amatéři (01.11.2013 07:00 v Radar | TV tipy)
- Festivalové ozvěny: Marilyn Monroe na Kokoříně (17.07.2013 12:00 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 29. týden (17.07.2012 21:00 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 22. týden (29.05.2012 13:00 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 17. týden (24.04.2012 19:00 v Články | Festivaly)

PREMIÉRA TÝDNE   11/2019

Pašerák
6/10

Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver