Nový film režiséra Radima Špačka je sportovním dramatem o týmu československých basketbalistů, kteří si dokázali mezi lety 1946 a 1951 vydobýt mezinárodní úspěch.
Český film Zlatý podraz režiséra Radima Špačka (Pouta, Místa) je natočen podle nebeletristické knihy Nebáli se své odvahy, jenž encyklopedicky líčí více než stoletou historii československého basketbalu, a kterou její autoři Jakub Bažant a Jiří Závozda ve spolupráci s filmařkou Kristinou Nedvědovou zároveň adaptovali do podoby filmového scénáře. Na rozdíl od knihy se film zaobírá podstatně menším časovým úsekem, soustředěným zejména na poválečné období mezi roky 1946 a 1951, v němž sleduje osudy československého basketbalového týmu, jemuž se tehdy podařilo prosadit na mezinárodních turnajích.
Tvůrci se přitom snažili pravdivé vyprávění o sportovních úspěších našeho národa obepnout dramatickým obloukem, inspirovaným skutečnými událostmi a tehdejším pohnutým historickým kontextem, a spletli jej dohromady z vícera dějových a vztahových linií. Tou hlavní je pochopitelně cesta basketbalového týmu k uznání i přes mnohá příkoří, doprovázená romantickou zápletkou, jejímiž protagonisty jsou hrající trenér Franta (
Filip Březina) a tanečnice/servírka Michelle (
Patrycja Volny), s níž se Franta seznámí v Ženevě, kde jeho tým reprezentuje ČSR na mistrovství Evropy v roce 1946. Vedlejšími liniemi jsou pak kamarádství Franty s druhým nejvýraznějším hráčem Honzou (
Zdeněk Piškula) a nepochopení pro sportovní zápal, jemuž se Frantovi dostává od jeho politicky vysoce postaveného otce (
Jan Hartl).
Snímek by tak chtěl být zároveň příběhem velké osudové lásky, jíž různé důvody bránily v naplnění, příběhem o přátelské pospolitosti mezi hráči, svorně vzpomínajícími na bývalého trenéra, mučeného za války, příběhem o národu zmítaném nejistou dobou temna, jenž nalézal útěchu a naději alespoň ve vítězstvích domácích sportovců, a příběhem o odvaze a spravedlnosti v kontrastu s bezpáteřním slabošstvím těch, kteří se namísto vzdoru rozhodli silnějšímu nepříteli lízat paty, to vše na pozadí politicky a společensky vyhrocených časů poválečného Československa. A tohle všechno
Zlatý podraz skutečně je, akorát se při té přemíře motivů a postav všemu věnuje trochu polovičatě, následkem čehož nic z toho nenechá doopravdy dramaticky a emocionálně zapůsobit.
Ústřední romanci tak poněkud ředí skutečnost, že oba milenci se vídají jen sporadicky, přičemž jejich vlastní ambice i politický vývoj je neustále táhnou od sebe. Basketbalová utkání jsou zas místy příliš krátká a nedokáží naplno využít svůj dramatický potenciál – málokdy se závěr zápasu napínavě šponuje v posledních vteřinách záběry na výsledkovou tabuli, soupeř není skoro nikdy představen jako silný protivník (dva krátké záběry na vypaseného Sověta bohužel nestačí) a ani se většinou neví, jestli se třeba zrovna nehraje už rovnou finále. Povzbudivý efekt filmu bere za své v závěru, jenž se depresivně propadá do beznadějné atmosféry zklamání a nespravedlnosti. Leckteré události jsou zbytečně uspěchané, a když se děj skokově posouvá v čase, tak není vždy jasné o kolik.
Většinu podobných nedostatků však bohatě vynahrazují technické aspekty a zejména pak audiovizuální složka filmu a velkolepá výprava, čítající davové scény na autenticky vypadajících basketbalových halách s tribunami se stovkami komparzistů a stoprocentně přesnou dobovou stylizaci včetně všech interiérů, kostýmů, rekvizit a účesů. K atraktivně líbivému dojmu přispívá i příjemně retro obraz kameramana Vladimíra Smutného a výrazná hudba Jakuba Kudláče. Schopných herců je ve filmu celá řada (nezmíněni byli ještě
Alena Mihulová coby Frantova maminka nebo
Ondřej Malý v roli manažera basketbalového týmu), avšak byť všichni hrají konzistentně velmi slušně, tak se o nikom nedá říct, že by předváděl nějaký vyloženě nadstandardní nebo výjimečný výkon. Největším přínosem režiséra Radima Špačka je pak především styl jeho vyprávění, ne vždy zcela přehledný, ale povětšinou srozumitelný i bez otravné doslovnosti a prezentující netriviální příběh v konstantním tempu.
Na české poměry bohatá výpravnost a vysoká filmařská profesionalita tak opět vyvažují nedostatky v ději, které ale tentokrát nejsou natolik zásadní, aby to Zlatý podraz nějak výrazněji poškodilo. Jednotlivé příběhové linie a motivy jsou ve většině případů realizovány nadprůměrně, leč k tomu, aby byly doopravdy dramaticky a emocionálně působivé, ne-li přímo strhující, jim přesto chybí mnoho.
P.S. Při závěrečných titulcích hraje odvážný elektronický techno-remix české státní hymny, což je docela nevšední zážitek.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Originální trailer k filmu Zlatý podraz