Toman

Recenze: Toman je spíš rekonstrukcí historických událostí než dramatickým příběhem

Vydáno: 03.10.2018 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Dobové drama Ondřeje Trojana s Jiřím Macháčkem v hlavní roli se věnuje postavě komunisty Zdeňka Tomana, který v zájmu vlastního obohacení mimoděk pomohl spoustě židovských uprchlíků na útěku před pogromy.

TomanRecenzoval/a Jan Varga dne 03.10.2018 13:00. Dobové drama Ondřeje Trojana s Jiřím Macháčkem v hlavní roli se věnuje postavě komunisty Zdeňka Tomana, který v zájmu vlastního obohacení mimoděk pomohl spoustě židovských uprchlíků na útěku před pogromy. Hodnocení: 3
Jiří Macháček ve filmu  / TomanČtvrtý film v režijní filmografii Ondřeje Trojana (po snímcích Pějme píseň doholaŽelary a Občanský průkaz) se odehrává v letech 1945-1948 a věnuje se poněkud zapomenuté postavě československé poválečné historie, Zdeňkovi Tomanovi. Ten se narodil jako Zoltán Goldenberg, syn maďarských Židů. Od svého židovského původu se ale distancoval a za druhé světové války žil v Londýně, kde pracoval v kontaktu s exilovou vládou. Po válce se vrátil do Československa, přejmenoval se na Zdeňka Tomana, začal se více angažovat v politice a udělal poměrně rychlou kariéru v komunistické straně, odkud to záhy dotáhl až na pozici šéfa zahraniční rozvědky.

Každopádně to nejdůležitější, co tvoří i hlavní zápletku filmu, je Tomanova činnost, kterou vykonával díky svým kontaktům bokem. Dostal totiž od generálního tajemníka komunistů úkol sehnat pro stranu dostatek financí na volební kampaň, čehož se snažil docílit nejprve tím, že pašoval do Anglie šperky a diamanty a prodával je na černém trhu, avšak z výdělku si vždy tajně odkrojil tučnou provizi i sám pro sebe. Pak zjistil, že se dá hodně vydělat na deportování židovských uprchlíků z Evropy přes Československo do Palestiny, a tak si nechal platit za pomoc při legalizaci a organizaci hraničních přechodů (a komunistické straně opět odváděl jen část výnosu). Tímhle způsobem, díky sobecké vidině vlastního obohacení, se mu nicméně podařilo přispět k záchraně tisíců Židů, prchajících před pogromy.

Jiří Macháček, Ondřej Malý ve filmu  / TomanPozitivní na filmu Toman je, že se zabývá osudy člověka, který sice existoval, ale protože skončil tak, jak skončil, a v učebnicích se o něm nepíše, tak ho málokdo zná – a film tudíž může známé historické události prezentovat z trochu jiného úhlu, než tomu doposud bylo v jiných snímcích, a to z úhlu sobeckého komunistického pokladníka, šmelináře a kariéristy. Druhým pozitivním aspektem je silně zvládnutá technická stránka filmu, tj. celkové řemeslné zpracování od hudby, kamery a svícení po scénografii, kostýmy a dobovou stylizaci obecně. Na filmu je znát, že filmaři měli k dispozici dost peněz, což se promítlo mimo jiné i do skutečně hvězdného hereckého obsazení, v němž figuruje plejáda slavných hereckých jmen i v těch nejmenších rolích, do nichž by klidně stačilo obsadit někoho méně známého.

Skutečně je trochu divné vidět třeba v mini-roličce londýnského překupníka Pavla Lišku, když se dotyčný objeví ve filmu jen ve dvou kratičkých scénách, načež je zapomenut. To samé platí o vyloženě epizodních postavách Tomanovy sestry a jejího manžela, které ztvárnili Táňa Pauhofová a Jaroslav Plesl, přestože jejich výskyt na plátně se počítá na desítky vteřin. Na druhou stranu, přítomnost známých tváří napomáhá v orientaci mezi postavami, protože se vám rychleji vryje do paměti, kdo je kdo. V příběhu totiž figurují přibližně dva tucty (!) důležitých postav, z nichž většinu se film snaží představit v úvodní půlhodině tím, že jejich příchod před kameru doprovodí titulkem s jejich jménem a povoláním. I tak je v tom ale místy docela guláš.

Jiří Macháček ve filmu  / TomanPři tom množství herců jich jen málo má příležitost herecky zazářit, a to i přes štědrou stopáž čítající téměř dvě a půl hodiny. Zdaleka nejvíce prostoru má pochopitelně Jiří Macháček v hlavní roli, na němž spočívá těžiště filmu, a pro nějž znamená role Zdeňka Tomana výrazný odklon od převážně komediálních nebo jinak stylizovaných postav, které hrával v minulosti. Při skutečně seriózním charakterním výkonu však Macháček naráží na své limity v hereckém projevu, minimalistické škále emocí i nepříliš čitelné mimice, takže musí hodně spoléhat na vlastním charisma a dva až tři výrazy, které je nicméně schopen působivě vytěžit na maximum. Obklopen je sice herecky zajímavějšími protagonisty, avšak jejich výkony jsou zas mnohdy utopeny v přemíře jiných postav a jiných dějů coby nedostatečně využité. Na omezené ploše se dokázala pořádně prosadit prakticky jen Kateřina Winterová v roli Tomanovy manželky, zoufale toužící po dítěti, které jí její po kariéře a majetku prahnoucí muž dlouho nechce dopřát.

To, že je ve filmu Toman natolik přelidněno, že spousta nesmírně schopných herců tu má prakticky jen kratičká camea, je do značné míry zaviněno i značně roztříštěným stylem vyprávění, který nesleduje jen jednu konkrétní příběhovou linii (tu Tomanovu), ale i mnoho různých jiných vedlejších linií, které se propadají do změti scén zachycujících reálné historické události, jež sice přispívaly k utváření prostředí kolem hlavního hrdiny a k formování poválečného Československa, ovšem bez ohledu na to, jak moc s činností Zdeňka Tomana souvisely (a všemu tomu vévodí početné schůze důležitých státníků, kteří mezi sebou řeší vysokou vnitrostátní i mezinárodní politiku). Tato (údajně záměrná) nepřítomnost zřetelné jednotící vypravěčské linky pak způsobuje zmatek ohledně toho, kterým aspektům značně košatého děje by si divák měl především všímat, které postavy by měl sledovat spíše než jiné, a čemu všemu by měl věnovat zvýšenou pozornost.

Jiří Macháček ve filmu  / TomanI v té části příběhu, která se vyloženě týká jen Tomana samotného a Toman se v ní osobně vyskytuje, totiž dochází k řadě scén, které jsou nikam nevedoucími slepými uličkami, zbytečně odvádějícími pozornost jinými směry, a kdyby se z filmu vypustily, ničemu by to nevadilo. Třeba když Tomanovi lidé překvapí svou návštěvou nějakého mladého Američana a dovlečou ho na schůzku s Tomanem, který si od mladíka vynutí pozvánku na americký večírek. Toman je později na tomto večírku představen nějakému důležitému americkému politikovi. Tento politik si pak stěžuje na Tomanovu činnost u Edvarda Beneše, načež mu Toman zavolá a výhružně mu přikáže, aby na něj nedonášel. Politik se zalekne a přestane donášet. A tím celý ten segment skončí, protože ve zbytku filmu se už nestane nic dalšího, co by na něj navazovalo, a ani ten mladý Američan, ani ten americký politik se už víckrát ve filmu neobjeví.

Martin Finger, Pavel Liška ve filmu  / TomanÚctyhodná (leč poněkud kontraproduktivní) snaha nacpat do filmu co nejvíc doložených událostí a historicky přesný politický kontext (přičemž je samozřejmě potřeba předem se orientovat ve jménech typu Jan Masaryk, Klement Gottwald či Rudolf Slánský) může za to, že film ve výsledku působí spíš jako rekonstrukce historických událostí než jako dramatický a emotivní příběh člověka, na nějž se v dějinách pozapomnělo. Příznačná je i jistá ambivalence v tom, co by měli diváci k hlavnímu hrdinovi cítit. Zdeňka Tomana jde totiž zatratit coby hrabivého a sobeckého oportunistického komunistu (případně z komunistického hlediska jako zrádce socialismu), ale lze ho i oslavovat coby muže mnoha zásluh, jehož záměr nahrabat si co nejvíc peněz s sebou přinesl vedlejší produkt v podobě pomoci zásadnímu množství lidí. V řadě scén se film sice k Tomanovi staví spíš negativně a vykresluje ho dost nesympaticky, ale v jiných pasážích to zas vyvažuje, a tudíž se mu daří zachovat si v celkovém hodnocení jeho osoby převážně nejednoznačné stanovisko. Což je v podstatě výhoda, protože se díky tomu mohl naštěstí oprostit od příliš okatého moralizování.

Toman je hvězdně obsazený český velkofilm, po technické stránce skvělý a disponující atraktivním a neokoukaným námětem, zároveň ovšem trpící zásadními nedostatky ve stylu vyprávění. Zbytečně rozvětvený příběh s přehnanou přehršlí aktérů a se spoustou postradatelných dějových odboček má totiž za následek nejen určitou nepřehlednost, ale i nemožnost dostatečně se vžít do osudů jeho hlavního protagonisty, a navíc to z filmu činí spíš obecnější encyklopedický výklad o nástupu komunistů k moci než osobní a prožitý příběh jedince, jenž měl na ten nástup zásadní vliv.

Originální trailer k filmu Toman

6/10
100,0

• Goldenberg , tak to souhlasí (J*, 04.10.2018 21:49) Reagovat

to se ňáký lidi namaskovali jako my a teď to chtěj na nás hodit

• Nejsem filmový kritik, jsem divák. Jsem člověk... (T. Audrlický, 20.10.2018 09:39) Reagovat

Nejsem filmový kritik, jsem divák. Jsem člověk, který zažil komunismus. Včera jsem film viděl a za chvíli jsem zapomněl na všechny recenze, co jsem o něm před tím četl. Krátký/dlouhý přehledný/nepřehledný ... je mi to jedno. Ten film je dle mého názoru úžasná výpověď o tom, jaká byla doba. Mnoho různých scén a lidí dokresluje pestrost reality. Doba byla šílená a tento film by se měl stát "povinnou četbou". Myslím, že není třeba psát na to žádný "výklad". Člověk by to měl vidět a udělat si vlastní názor, přemýšlet a vnímat svoje pocity. Jak to, že je někdo schopen mučit a týrat druhé ? Za mě je film výborný, titulky jsou velmi vhodné. Připomnělo mi to film Lincoln.

• Re: Nejsem filmový kritik, jsem divák. Jsem člověk... (Eva Hoffmannová, 26.10.2018 21:01) Reagovat

Souhlasím s předchozím příspěvkem. Film mě příjemně překvapil. Většinou s kritiky víceméně souhlasím, ale v tomto případě je to jinak. Film jsem viděla dnes ve zcela plném sále kina Světozor a během titulků jsem cítila téměř hmatatelně, jak diváky zasáhl. Myslím, že je to zásadní dílo a nejlepší film ondřeje Trojana. A filmů o zrůdnosti komunismu není nikdy dost.

• Re: Nejsem filmový kritik, jsem divák. Jsem člověk... (Martin Hamerský, 03.02.2019 08:23) Reagovat

Vnímám to úplně stejně. Mně se film Ondřeje Trojana moc líbil. Jako umělecká mozaika dokumentující pokud možno věrně charakter doby je vynikající. Jediné, v čem se shoduji s recenzentem, je, že se obtížně orientuje v tom velkém množství postav. A to přesto, že vím, kdo jsou pánové Slánský, Recin, Klementis a jak dopadli.

• nedostatečná osvěta v poválečné historii (Mar, 09.11.2018 15:03) Reagovat

Velký počet herců, s tím souhlasím, stačilo by to na sérii filmů (stejně dobrých), přibližujících toto strašné období našich dějin. Tak např. kritizovaná scéna na americkém vyslanectví: to by bylo nutno znát roli amerického vyslance Steinharda, ministra Clementise a dalších důležitých aktérů ve filmu popisovaných dějů a jejich další osudy, aby celý ten kontext filmu diváci pochopili. On ten historický kontext pochopili i tehdejší naši političtí představitelé až dodatečně a natož Toman, který v přední linii politické nebyl, plnil rozkazy a zařídil se, aby optimalizoval svůj zisk. Proto si myslím, že Macháček svou filmovou roli pojal tak, aby co nejlépe odpovídala tehdejší (pragmatické) roli Tomanově. Na prohlídku obrazové galerie je také lépe se nejprve připravit...

Top 20 ČR: 29. týden
Top 20 ČR: Lví král v Česku zaskóroval Hraná disneyovka pro celou rodinu Lví král opanovala vrchol domácího žebříčku návštěvnosti. Druhá příčka patří marvelovce Spider-Man: Daleko od domova a třetí místo animáku Tajný život mazlíčků 2. čtěte zde
Vydáno: 23.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 29. víkend
Box Office: Lví král trhal rekordy Disneyho Lví král otevřel za rekordních 185 milionů. Avengers: Endgame překonal v celosvětových tržbách historický rekord, který držel Avatar a je komerčně nejúspěšnějším filmem historie. čtěte zde
Vydáno: 22.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
KVIFF 2019 - Filmy, co nejvíce zaujaly
KVIFF 2019: Filmy z letošních Varů, které nás nejvíce zaujaly Z programu letošního filmového festivalu v Karlových Varech jsme vybrali několik snímků, jež jsme letos na festivalu viděli, a které stojí za vypíchnutí. Zahrnuty nejsou akorát ty, které jsme již dříve recenzovali. čtěte zde
Vydáno: 21.07.2019 11:30 v sekci Články | Festivaly
0
Top 10: kultovní filmy 90. let
Top 10: kultovní filmy 90. let 90. léta minulého století byla pro film mimořádně úspěšná. V tomto žebříčku si připomeneme desítku kultovních filmů z 90. let. Jaké to jsou? čtěte zde
Vydáno: 20.07.2019 12:00 v sekci Články | Publicistika
3
Lví král 6/10
Recenze: Nový Lví král vyměnil emoce za vizuální dokonalost a realističnost Disneyho předělávka Lvího krále sice představuje naprostý vrchol v rámci realistické počítačové animace, ale jinak se potýká s řadou nedostatků, jež ani úchvatné vizuální zpracování nepřebije. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0