Jeho základem je totiž pomalé a depresivní psychologické drama o truchlení, zoufalství a disfunkčních rodinných vztazích, které je ovšem jako horor natáčeno – a vypůjčuje si z tohoto žánru mnohé atributy, které se do filmu s postupujícím časem pozvolna vkrádají čím dál tím intenzivněji. Zpočátku jen sem tam na chvíli problesknou, pak se začnou hlásit o slovo častěji a důrazněji a teprve až někdy v poslední čtvrtině začnou silně převažovat všechno ostatní.
Na začátku filmu pohřbívá svou zesnulou matku hlavní hrdinka Annie (Toni Collette), která s ní žila ve velkém rodinném domě na samotě u lesa spolu se svým manželem (Gabriel Byrne), zhruba sedmnáctiletým synem (Alex Wolff) a třináctiletou dcerou (Milly Shapiro). Všichni členové rodiny patrně trpí nějakými potlačovanými psychickými újmami, což Annie utápí ve své práci (vyrábění miniatur), syn v marihuaně, manžel v rezignované lhostejnosti a dcera v bizarních koníčcích (mimo jiné sbírání hlaviček uhynulých zvířátek). Annie svou matku příliš neoplakává, protože ačkoli ji měla ráda, tak jejich vzájemný vztah nebyl v posledních letech nic moc. Následně však už tak dost zdeptanou rodinu zasáhne podstatně ničivější tragédie, která ji psychicky pošle na samé dno. A pak se teprve začnou dít věci.
Psychologická linie snímku stojí hlavně na tom, jak se členové rodiny, jejichž mizérii přiživují i noční můry a halucinace, vyrovnávají s bolestnou ztrátou, a jak v nich bublají různá nahromaděná traumata, agrese, stres a výčitky až na hranici explodování. Silně skličující atmosféru podtrhují i herecké výkony, mezi nimiž nejvýrazněji vyčnívá Toni Colette, která měla ze všech postav nejvíce prostoru pro exhibování, a byť místy při svých hysterických výstupech trochu moc tlačí na pilu, tak už dlouho nebyla takhle dobrá a takhle dobře obsazená. Ostatní oproti ní hrají umírněněji, leč jsou naprosto bezchybní a věrohodní. Výkon mladé a doposud jen divadelní herečky Milly Shapiro ještě umocnil výrazný make-up, dodávající její atypické tváři až ohyzdný nádech.
Velkou porci děsu pak režisér dokáže navodit i pouhým zvukem, hudbou nebo správně zvoleným pohledem kamery. Často třeba nejprve zabírá vystrašené obličeje svých hrdinů a až pak ukáže to, na co se dívají. Sem tam si vypomůže krvavým efektem, digitálním trikem nebo mrtvolnou maskou, ale spíš sporadicky a vždy s nejvyšší možnou efektivitou. Svou roli hrají i bizarní výjevy, které Annie skládá ze svých miniaturních výtvorů. Každá drobnost se počítá.
Jediná podstatnější výtka tak směřuje k tomu, že na některé nejasnosti zkrátka film neodpovídá a někdy si to sice lze domyslet, ale určité drobnosti přeci jen nevyplývají z kontextu snímku dostatečně, načež působí matoucím dojmem a nezdá se, že by šlo o záměrné matení. Proč se někomu zjevuje ve snu pes, když rodina žádného psa nemá? Co to leží na konci filmu před domem a není to náhodou ta samá věc, co ležela předtím v jiné scéně na silnici? Režisérova snaha o nápadité obrazové kompozice je sice obvykle značně působivá, ale místy už hraničí s prvoplánovým předváděním (záběr vzhůru nohama jsem ještě nepoužil, to by se mělo napravit), a některé motivy jsou přeci jen předvídatelnější než většina ostatních, tudíž kvůli nim ledacos dopředu odhadnete (třeba když padne zmínka o alergii na ořechy u jedné z postav).[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










