Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Hastrman

Recenze: Hastrman je výraznou žánrovou směsicí o vodnické lásce k ženě a rodné krajině

Vydáno: 21.04.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Režijní debut swingového zpěváka a herce Ondřeje Havelky je poetickým dramatem o lásce s pohádkovými a hororovými motivy a důrazem na výrazové prostředky romantismu, pohanských rituálních zvyklostí a lidové tvorby.

HastrmanRecenzoval/a Jan Varga dne 21.04.2018 07:00. Režijní debut swingového zpěváka a herce Ondřeje Havelky je poetickým dramatem o lásce s pohádkovými a hororovými motivy a důrazem na výrazové prostředky romantismu, pohanských rituálních zvyklostí a lidové tvorby. Hodnocení: 3.5

Hastrman

Hastrman
Thriller / Adaptace / hořká romance
Česká republika, 2018 , 100 min.

Režie: Ondřej Havelka
Scénář: Ondřej Havelka, Petr Hudský
Kamera: Diviš Marek
Hudba: Petr Wajsar
Herci: Karel Dobrý, Jiří Lábus, Vladimír Polívka, David Novotný, Norbert Lichý, Simona Zmrzlá, Jiří Maryško, Jan Kolařík, Monika Řeháčková, Veronika Konečná

Česká premiéra: 19.04.2018

Distributor: CinemArt

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
David Novotný, Karel Dobrý ve filmu  / HastrmanBaron Johann Salmon de Caus se někdy kolem roku 1830 vrací po mnoha letech z cest po světě do jakési české vesnice, kde měli jeho předkové zámek. Dá však přednost ubytování ve skromné chalupě poblíž rybníků, které jeho rod vybudoval, aby mohl dohlížet na jejich revitalizaci. Ve vesnici se zakouká do podstatně mladší rychtářovy dcery Katynky, která mezi ostatními vesničany vyniká svou živelnou nespoutaností a sečtělostí. Katynka zas vidí v galantním, tajemném a světaznalém baronovi únik ze svazující domoviny a příslib lepšího života. Komplikace spočívá v tom, že baron je zároveň hastrman. Takový ten, co umí dýchat pod vodou a má sbírku hrníčků s dušičkami. A vesnice o tom pochopitelně neví (a možná to neví ani baronův věrný sluha).
 
Snímek Hastrman je na poli hraného celovečerního filmu režijním a scenáristickým debutem swingového zpěváka a herce Ondřeje Havelky, který doposud natáčel pouze dokumenty a videoklipy a také režíroval na divadle. Jde o adaptaci stejnojmenného románu Miloše Urbana, skládajícího se ze dvou odlišných částí. První část je znepokojivým romantickým příběhem o spalující vášni vodníka ke sličné dívce zasazeným do 19. století a druhá je ekologicko-politickým thrillerem odehrávajícím se v současnosti, přičemž obě části spojuje titulní postava hastrmana a zásadní téma osudového vztahu člověka a krajiny. Film Hastrman je adaptací jen oné první části, ovšem s myšlenkovým přesahem do části druhé.
 
Karel Dobrý ve filmu  / HastrmanVěc se má tak, že Hastrman vyniká nad ostatními českými filmy poslední doby atraktivním námětem, jasnou koncepcí, výraznou atmosférou a obecně vysokou kvalitou celkového uchopení, velmi zdařilého v naprosté většině rovin realizace od hereckých výkonů po kameru, hudbu a kostýmy. A Ondřej Havelka roli režiséra skvěle zvládl a z filmu je jasně patrné, že měl každý záběr pevně v ruce a u každé scény přesně věděl, co dělá, byť pohromadě ty jednotlivé scény místy už tak dobře nesedí. Zároveň je však jeho režie i způsob filmového vyjadřování mimořádně nemoderní a omšelá a Hastrman tím pádem působí z hlediska filmového jazyka dost zastarale, ne-li přímo archaicky. Nelze říct jednoznačně, zdali jen pan Havelka nesledoval vývoj kinematografie v posledních několika desetiletích nebo jestli jde o stylizovaný záměr, protože je v té archaičnosti poměrně důsledný a konzistentní a je nutno poznamenat, že to není na škodu, neb to má své kouzlo, hodí se to ke zvolenému tématu a pomáhá to utvářet svéráznou atmosféru filmu. Formálně  Hastrman připomíná něco mezi Devátým srdcem Juraje Herze a Kyticí F. A. Brabce, když si odmyslíte scény natáčené pomocí dronů.

Motivy převzaté z románové předlohy bohužel působí v mnoha případech značně ohlodaně, zkratkovitě a zmateně. Finální vyústění má bez znalosti druhé části románu úplně jiný význam a navíc i dost nesmyslný, smysl závěrečného epilogu je spíš diskutabilní než zřejmý, konzistence v chování, motivacích a uvažování některých postav se s přibývajícím časem rozpadá a řada dějových zvratů přichází náhle a bez potřebné gradace. Jiné knižní pozůstatky, např. řazení filmu do kapitol nebo občasný vypravěčský komentář hlavního hrdiny, zas působí nadbytečně a slouží spíš jen jako vypravěčské berličky. Komplikovaný žánr filmu je nejčastěji popisován jako romantický thriller, což je ale u poetického milostného příběhu s pohádkovými a hororovými prvky a důrazem na výrazové prostředky romantismu a lidové tvorby poněkud zjednodušené a zavádějící označení. S onou archaičností se navíc pojí i jistá přepjatost zejména v dramatických a emocionálně vyhrocených scénách filmu, které svou výstředností působí na pár místech nechtěně směšně (viz scéna s pokusem o znásilnění v dešti nebo pasáž, v níž Katynka vábí barona přes zeď zvuky předstírané koupele a vášnivými vzdechy).
 
Simona Zmrzlá ve filmu  / HastrmanHerci jsou výborní všichni. Karel Dobrý je v hlavní roli vyloženě dokonalý, správně démonický, černohumorně ironický a charismatický a bravurně zvládá náročné ztvárnění vnitřních běsů, které v něm probudila zapovězená láska. Simona Zmrzlá je coby Katynka také nesmírně přesvědčivá, přestože její postava nekonzistentně balancuje mezi přirozeně sebevědomou, ráznou a silnou ženskou osobností, která si omotává muže ve vesnici kolem prstu, a snílkovskou a nerozhodnou naivkou, kterou naopak manipulují ostatní. Výborný je i Jan Kolařík jako farář bojující s vlastním chtíčem. Méně známé herce pak doplňují známější tváře ve vedlejších rolích, např.Jiří Lábus coby baronův sluha nebo David Novotný jako otec Katynky, dojde ale i na Norberta LichéhoVladimíra Polívku či Jiřího Maryška.

Skvělá je výtvarná kamera Diviše Marka, atmosférická hudba Petra Wajsara i většina zbylých řemeslných aspektů, jen střih sem tam připouští zřetelnou nenávaznost záběrů a chyb v kontinuitě. Výrazným motivem je kromě lásky, deziluze, vztahu člověka s přírodou a bojem postav s vnitřními pudy i střet křesťanské víry a pohanských zvyků. Děj filmu je lemován lidovými písněmi a rituály cyklického roku, což vytváří v kontextu ostatního dění zvláštní kontrasty – vesničané sice pobožně (takřka až fanaticky) uctívají Ježíše v kostele, zároveň si z něj ale dělají legraci v parodickém divadelním představení na motivy pašijových her, autority sice respektují, ale za zády je pomlouvají nebo si z nich utahují, společně žijí v přátelské pospolitosti, přitom ale neváhají jeden druhého odporně zesměšnit před ostatními. Netřeba v tom nutně hledat nastavování zrcadla společnosti, spíš jde jen o další prostředek určený k vykreslení tehdejších vztahů mezi lidmi a celkové atmosféry filmu. Jen kvůli tomu nelze tvrdit, že by baronův příjezd způsobil rozkol ve vztazích mezi ostatními vesničany, protože ty jsou zjevně pokřivené a patologické i bez jeho přičinění.
 
Fotografie z filmu  / HastrmanNěkteré scény jsou každopádně špičkové, neřku-li mistrovské. Třeba když vesničané hodlají zabít kohouta v rámci pohanského obětního rituálu za účelem přivolání deště, čemuž se snaží zabránit farář, leč skončí to krví na pastorově tváři a průtrží mračen ve správnou chvíli. Nesmírně působivé, byť potenciální motiv otřesení farářovy víry zůstal nevyužit. Postupem času ale začne podobně impozantních scén ubývat a ve druhé polovině filmu se bohužel začne více projevovat zmíněná nekonzistence v chování postav a příběhová zbrklost, kdy třeba zásadní hromadný konflikt mezi vesničany a baronem vznikne i zanikne v rámci jediné minuty, baron před Katynkou, nic do té doby netušící o jeho skutečné identitě, začne najednou chodit po vodě, a podobně.
 
Hastrman každopádně disponuje řadou výrazných elementů, jež ho zásadně odlišují od zbytku současné české filmové produkce a někomu budou pochopitelně po chuti víc, někomu míň. Od jiných českých filmů poslední doby se však odlišuje i vysokými filmařskými kvalitami, a byť trpí spoustou much a problémů v konkrétních aspektech, tak alespoň stojí na pevném základu, který vybízí k diskuzi a k zamyšlení.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Hastrman

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
Podobné filmy:
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box Office: 12. víkend
Box Office: horor My trhal rekordy Horor My od režiséra filmu Uteč Jordana Peela zaznamenal s 70 miliony masivní otvírák, který překonal několik rekordů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2019 08:13 v sekci Komentáře | Box office
0
Český lev 2019: Filmem roku je Všechno bude
Český lev 2019: Filmem roku je Všechno bude 26. ročník předávání cen Český lev ovládl Olmo Omerzu se svým filmem Všechno bude, který získal šest cen. Nejfavorizovanější snímky odešly s prázdnou. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 22:02 v sekci Novinky | Zprávy
0
Triple Frontier 5/10
Za horizontem: jen polovičatý Triple Frontier Akční dobrodružné drama z prostředí jihoamerické džungle Triple Frontier s hvězdným obsazením mělo našlápnuto stát se filmovou událostí roku, ale zůstalo jen na půli cesty. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 12:00 v sekci Recenze | Za horizontem
1
TV tipy: 22. 3. 2019 - 28. 3. 2019
TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? Závěr března se v televizích navrací k normálu. To tedy znamená, že na programu jsou spíše solidní, ale nijak výjimečné žánrovky a pozapomenuté počiny. Jasným tipem týdne je premiéra filmu Fantastická zvířata a kde je najít.... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Pašerák 6/10
Recenze: Pašerák Clinta Eastwooda poučuje o rodinných hodnotách Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel. čtěte zde
Vydáno: 21.03.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Šťastný Lazzaro objevil v kouzelném parku skleněný pokoj (13.03.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Velké dobrodružství Čtyřlístku: nový animovaný film v traileru (21.02.2019 10:13 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Černá komedie Úhoři mají nabito je zoufale nesoudržná a nevtipná (19.02.2019 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Žena v běhu na válečné stezce prožívá ticho před bouří (30.01.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Motivační komedie Ženy v běhu úspěšně sází na jistotu (29.01.2019 11:00 v Recenze | Premiéry)
- Český lev 2019: Nominace vede Toman (22.01.2019 11:45 v Novinky | Zprávy)
- Nominace na Ceny české filmové kritiky za rok 2018 (03.01.2019 21:09 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Krysař nakupuje sexy botky, chystá sabotáž a hledá poklad hraběte Chamaré (23.11.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Tuctová krimi Miss Hanoi potírá představy Čechů o Vietnamcích (09.08.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Temné síly, fakír a miss Hanoi bojují s monstrem z hlubin (08.08.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Lotrando, Zubejda a zvadlý gigolo se bouří, protože Grinche je těžké zabít (03.08.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TOP 20 ČR: Česko ovládl animák z Transylvánie (17.07.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TOP 20 ČR: Mizérie v kinech pokračuje (19.06.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TOP 20 ČR: Deadpool 2 vede slabý víkend (12.06.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TOP 20 ČR: Deadpool 2 se vrací na čelo (05.06.2018 13:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- TOP 20 ČR: Han Solo Čechy do kin netáhl (29.05.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Recenze: Solo: Star Wars Story – ultimátní fanouškovská jízda (22.05.2018 18:03 v Recenze | Premiéry)
- TOP 20 ČR: Deadpool 2 zaútočil na česká kina (22.05.2018 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)

PREMIÉRA TÝDNE   11/2019

Pašerák
6/10

Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver