Nejblíže má Spielberg k Lucasovi, k němuž ho poutá vášeň pro sci-fi žánr a rodinné blockbusterové kino. Především v 80. letech byl Spielberg králem rodinného kina a zábavy, i když se právě v této době poprvé pokusil vymanit z této škatulky, když se nečekaně pustil do vážné látky s dramatem Purpurová barva. A nyní už k samotné desítce, kterou jsem vybral na základě svých osobních preferencí.
10. Zachraňte vojína Ryana
Spielberg toužil natočit válečný snímek z období 2. světové války a tak natočil dle mého soudu poněkud přeceněnované drama o vylodění v Normandii a následné odyssee a hledání ztraceného vojína Ryana Zachraňte vojína Ryana. Asi všichni se shodneme, že úvodní půlhodina je opravdu vynikajicí a strhující realistická řežba, kterou jsme v době premiéry filmu v kinech v roce 1998 sledovali se zatajeným dechem. Po této vynikajicí půlhodině ale následuje nudné a zbytečně natahované drama, které už nic lepšího než ten úvod nenabídne. Spielberg za tento film získal druhého Oscara za režii, stejně jako kameraman Janusz Kamiński získal svého druhého Oscara za kameru. V Ryanovi si zahrála celá plejáda v té době začínajících nadějných herců (Edward Burns, Barry Pepper, Vin Diesel, Matt Damon), z nichž někteří se stali později velkými hvězdami, někteří ne. Ansámblu těchto herců nicméně "velel" tehdy už zkušený dvouoscarový herec Tom Hanks, jemuž sekundoval Tom Sizemore.
V době premiéry v roce 1993 byl "pravěký" snímek Jurský park opěvován především díky dinosaurům, kteří "vypadali jako živí". Samozřejmě za vším stála hlavně legendární trikařská firma Industrial Light and Magic, která pomohla vytvořit iluzi oživlých vyhynulých prehistorických zvířat. Jurský park měl obrovský divácký úspěch a dodnes je Spielbergovým komerčně nejúspěšnějším filmem - celosvětově a také prototypem "dokonalého" blockbusteru, kterému nechybí nic, co dělá ukázkový komerční film. Je zábavný, velkolepý, vtipný, napínavý atd. atd. Zkrátka se jedná o nestárnoucí, i když už dnes překonanou ukázku toho, proč byl a je Spielberg nazýván "zázračným dítětem".
Holocaustové drama Schindlerův seznam natočil Spielberg ve stejném roce jako Jurský park. Zatímco Jurským parkem chtěl Spielberg jen bavit, Schindlerovým seznamem chtěl dokázat, že je také seriózním filmařem. To se mu také povedlo a Schindlerův seznam mu konečně po mnoha zklamáních, kdy byl nominován, ale Oscara nezískal (E.T. - Mimozemšťan) nebo ani nominován nebyl (Purpurová barva), kýženého Oscara za režii skutečně vynesl. Schindlerův seznam je povedeným dramatem se skvělým hereckým výkonem Liama Neesona a především na Oscara nominovaného Ralpha Fiennese, který bohužel ocenění za nejlepší vedlejší roli nezískal. Jeho výkon byl přitom znamenitý. Pro mě jsou jediným mínusem Schindlerova seznamu jeho plačtivé sentimentální pasáže ze současnosti, jimiž je film orámován, které byly otravné i u Vojína Ryana.
7. Chyť mě, když to dokážeš
V roce 2002 natočil Spielberg jeden ze svých nejsvěžejších a zdánlivě nejlehčích snímků, životopisné drama Chyť mě, když to dokážeš o dalším "zázračném dítěti", nepolapitelném padělateli šeků a podvodníčkovi Franku Abagnelovi jr., kterého neodolatelně svůdným způsobem ztvárnil "božský" Leonardo DiCaprio. Spielberg si pro tuto postavu nemohl vybrat vhodnějšího představitele. Vedle postavy Jacka Dawsona ze snímku Titanic je Abagnale nejsuverénnějším DiCapriovým hereckým výkonem vůbec. Jeho protihráčem, představitelem agenta FBI Carla Hanrattyho je osvědčený Tom Hanks. Spielberg zkrátka ví, koho do jaké role chce a Hanks je spolehlivý profesionál, který zvládne zahrát vše. Ve filmu je navíc také dobře obsazený Christopher Walken do role Abagnelova otce. Především díky hercům a také Spielbergově lehkému doteku je tento film tak svěží a zábavný.
6. E.T. - Mimozemšťan
Psal se rok 1982, kdy většina z vás ještě nebyla ani na světě, když Spielberg natočil svůj v té době nejosobnější a nejambicióznější snímek o tom vůbec nejroztomilejším mimozemšťanovi na světě, tedy ve vesmíru. "ÍTÍ" je ta nejnádhernější ukázka rodinného kina, jakou si lze představit. Je to pohádka s dnes už ikonickými scénami, hlavně "ítího" opití se pivem nebo jeho let na kole na siluetě Měsíce, která se stala emblémem Spielbergovy společnosti Amblin Entertaiment. A především "ítího" hláška "E.T. volat domů", to je zkrátka pro film nesmrtelný ikonický okamžik. E.T. sice Oscara Spielbergovi ještě nepřinesl, za to z něj udělal nesmrtelného režiséra a získal mu miliony fanoušků po celém světě.
Snímek Terminál z roku 2004 je takový typicky nespielbergovský kousek stojící ve stínu jeho mnohem divácky oblíbenějších a kritiky lépe hodnocených sci-fi opusů, jako jsou Minority Report nebo Válka světů. Fakticky Terminál Spielberg natočil přesně mezi nimi. Přestože je to nenápadný a "malý" film, je mi osobně mnohem bližší než jeho blockbusterové trháky nebo uvedená sci-fi díla. Terminál je taková starosvětská zábava ukazující lidskou tvář filmaře. V centru celého příběhu stojí jedinečný Tom Hanks, který tu tak trochu "pogumpovsku" hraje imigranta z fiktivní země Krakozie, který uvízne na letišti JFK v New Yorku a nemůže "dovnitř ani ven". Je to sice absurdita, ale velice vtipná a právě lidská. Takový ten typ příběhu, který pohladí po duši.
4. Indiana Jones a poslední křížová výprava
Ačkoliv jde jen o sequel filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy, je to sequel za všechny peníze, a že jich ve své době nevydělal málo. Všechno v tomto filmu šlape tak, jak to umí jen mistr zábavy. Nejlépe zde ale funguje herecká chemie mezi ústřední dvojicí Indy junior (Harrison Ford) a Indy senior (Sean Connery). A ačkoliv je skutečný věkový rozdíl mezi oběma herci jen 14 let, napětí a vtip mezi nimi funguje skvěle. Neocenitelný je také prolog s mladým Indianou Jonesem (River Phoenix). Třetí Indiana Jones je o několik řádů lepší než předchozí Indiana Jones a chrám zkázy a následující Indiana Jones a království křišťálové lebky. Pouze původní snímek nepřekoná.
Nesmrtelná klasika, která byla přelomovým dílem nejen v tvorbě tehdy ještě mladého filmaře. Spielberg se tímto "žraločím" filmem definitivně oddělil od zbytku "filmových spratků", když se vydal do žánrových vod (podvodní horor) namísto autorského hledání vlastních témat. Čelisti také položily základ blockbusterovému filmu, protože šlo o kasovní trhák gigantických rozměrů. V době svého uvedení vydělal v USA tento snímek 260 milionů, což je v přepočtu na dnešní peníze zhruba 1,2 miliardy. Z tohoto hlediska jde po E.T. o Spielbergův druhý komerčně nejúspěšnější film vůbec. Čelisti jsou dodnes nepřekonaným "žraločím" filmem, ke kterému se ostatní filmaři jen tu a tam zkoušeli a zkouší přiblížit. Z poslední doby se o to pokusily snímky Mělčiny a 47 Meters Down. Spielberg se nicméně rozumně nikdy nepokusil o sequel(y), ačkoliv ten druhý vzniknul hned o dva roky později. Originál ale žádný z nich nepřekonal. Čelisti byl také druhým snímkem, na němž Spielberg spolupracoval s hudebním skladatelem Johnem Williamsem, který od té doby neodmyslitelně patří k tomuto filmaři. Právě za hudbu k Čelistem získal Williams svého druhého z pěti Oscarů za hudbu.
2. Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy
Dobyvatelé ztracené archy zase položili základ dobrodružnému filmu v tom nejlepším smyslu slova. Šlo o vyvážený a strhující mix napětí, akce, humoru, které navíc položilo základ několika sequelům, u nichž se na rozdíl od Čelistí podařilo Spielebrgovi udržet kvalitu nad úrovní průměru. Díky "Indymu" se také na plátna kin podařilo přivést jednoho z nejikoničtějších hrdinů filmu vůbec a jemu také vděčí Harrison Ford za velkou část své úspěšné filmové kariéry. Spielberg se poté k dobrodružstvím archeologa vrátil ještě třikrát a momentálně chystá už páté pokračování. Indy zkrátka rovněž nestárne.
Duel je geniální režijní debut mladého Spielberga, původně určený pro televizi a později upravený pro uvedení v kinech. Duel je o muži (Dennis Weaver), kterého při cestě na obchodní jednání v kalifornské poušti začne z neznámých příčin pronásledovat tajemný muž v kamiónu. Identitu řidiče ani jeho motivaci vůbec nepoznáme, což jen umocňuje tísnivý efekt filmu. Autentičnost tohoto road thrilleru pak zesiluje fakt, že vzniknul podle skutečné události. Spielberg tak dá se říci nechtěně natočil svůj nejlepší film hned na začátku své bohaté filmové kariéry. Z minimálních prostředků vytěžil maximalní filmařský účinek.