
Kámen úrazu tkví především v tom, že hlavními tvůrci filmu jsou producent (a zároveň kameraman) Jiří Markvart, který má za sebou kromě Špindlu jediný snímek, a to silně podprůměrnou, diletantskou a hloupou komediální šmíru Sezn@mka, a režisér Milan Cieslar, jehož starší filmy Láska je láska a Život je život se v kategorii středně komerčně úspěšných českých filmů poslední doby řadí k těm nejtupějším a nejodbytějším, přinejmenším po příběhové stránce. Třetím do party je debutující scenárista Jaroslav Sauer, kterého nelze příliš vinit, protože není jasné, co přesně napsal, leč to, co se podle jeho scénáře natočilo, je opravdu na pováženou.

Zápletka je tedy dementní, leč z komediálního hlediska je relativně slibná. Její potenciál je však trestuhodně nevytěžen a zašlapán do země, jelikož v průběhu filmu nedojde k žádné situaci, která by byla alespoň trochu vtipná. Ono sice neustále dochází k „nějakým“ situacím, ale všechny jsou zoufale neuchopené a nevyužité a mísí se v nich špatná režie, mizerné vedení hereček a herců a vůbec nedostatek filmařských komediálních schopností tvůrců ve všech ohledech (naprosto žádný cit pro načasování gagů, nulová gradace, obvykle velmi nevtipné, příliš slabé, případně rovnou absentující vyvrcholení pointy…). Oproti komediím Láska je láska nebo Život je život se nedá mluvit ani o nějaké slušně odvedené technické stránce, neb Špindl byl o poznání levnější a je to na něm vidět.

Film z nějakého důvodu doprovází vypravěčský komentář Anny Polívkové, zaprvé zcela zbytečný a zadruhé nesmyslně dávkovaný v náhodných momentech. Navíc patří hrdince, která se v jednu chvíli rozhodne jet uprostřed noci sama na běžkách na Sněžku, přičemž téměř neumí běžkovat a navíc je opilá (na což její sestra, též opilá, vůbec nic nenamítá a nechá ji odjet). Jindy se stejná osoba nechá podvodně sbalit a přemluvit k sexu v sauně hotelovým brigádníkem, který jí nakuká, že je majitelem sítě hotelů – a když se dotyčná dozví pravdu, nevyvodí z toho žádné důsledky a prostě to přejde mávnutím ruky (a nic neřekne, ani když toho brigádníka později vidí balit jiné ženy). Není jisté, jestli tato postava měla být mentálně zaostalá, nebo je jen strašlivě špatně napsaná – snímek osciluje mezi oběma variantami.

Jinak když už jsme u toho plakátu, tak herci jsou na něm seřazení spíš podle toho, jak moc jsou mediálně známí, než jak významnou roli jejich postavy ve filmu hrají. Např. Anita Krausová, představitelka jedné ze tří hlavních sester, se na něm vůbec nevyskytuje, ale hlavně že je na něm Jakub Kohák, který má jen epizodní mini-roličku, v níž de facto jen chlastá, nesrozumitelně blábolí a ukazuje nahý zadek.

Špindl je skrz na skrz nepovedenou, až ostudnou komedií, jejíž absurdní nedostatek humoru se tvůrci snaží zachránit tím, že někdo do někoho neustále omylem vráží (hlavně když dotyčný nese něco skleněného a naplněného tekutinou), a že postava Anny Polívkové neumí lyžovat, a tak každou chvíli padá nebo do něčeho naráží. Vzhledem k množství „lechtivé“ tematiky je s podivem, že žádný pokus o komiku v tomto ražení nevyznívá vyloženě trapně, což je ale zároveň to zdaleka nejpozitivnější, co se o filmu Špindl dá napsat.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]