Star Wars: Poslední z Jediů

Recenze: Star Wars: Poslední z Jediů - šťavnatý prostředek trilogie

Vydáno: 13.12.2017 17:10 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš | foto: Lucasfilm

Nové Hvězdné války jsou tradičně nejočekávanějším filmem roku. Prostřední část sequelové trilogie vnáší do známého syžetu celou řadu neotřelých nápadů, skutečně nečekané příběhové zvraty a důležité (i šokující) kroky ve vývoji postav.

Star Wars: Poslední z JediůRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 13.12.2017 17:10. Nové Hvězdné války jsou tradičně nejočekávanějším filmem roku. Prostřední část sequelové trilogie vnáší do známého syžetu celou řadu neotřelých nápadů, skutečně nečekané příběhové zvraty a důležité (i šokující) kroky ve vývoji postav. Hodnocení: 4.5

Star Wars: Poslední z Jediů

Star Wars: The Last Jedi
Sci-Fi / Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2017 , 152 min.

Režie: Rian Johnson
Scénář: Rian Johnson, George Lucas
Kamera: Steve Yedlin
Hudba: John Williams
Herci: Daisy Ridley, Tom Hardy, Mark Hamill, Adam Driver, Gwendoline Christie, Domhnall Gleeson, Carrie Fisher, Billie Lourd, Andy Serkis, Joseph Gordon-Levitt, Laura Dern, Oscar Isaac, Benicio del Toro, Kelly Marie Tran, Justin Theroux

Česká premiéra: 14.12.2017

Distributor: Falcon

(Pro úplnou transparentnost uvádím, že ač jsem byl odborným poradcem překladu tohoto filmu, názory zde vyřčené tím nejsou ovlivněny a jsou pouze moje.)

Star Wars patří k největším světovým fenoménům. Jejich tvůrce George Lucas je sice již řadu let na odpočinku, ale v díle pokračuje jeho společnost Lucasfilm, toho času pod křídly mateřské společnosti Disney. Od roku 2015 vznikly dva velmi rozdílné filmy, které navázaly na Lucasovu filmovou hexalogii. První z nich, Star Wars: Síla se probouzí se stal prvním dílem z nové („sequelové“) trilogie a celkově Epizodou VII v rámci celé ságy. Loňský film Rogue One: Star Wars Story byl zase první vlaštovkou z plánované řady spin-offů mimo hlavní ságu Star Wars, tzv. Star Wars Anthology, z níž každý snímek měl být o nějakém jiném aspektu předaleké galaxie.

Fotografie z filmu Star Wars: Poslední z Jediů / Star Wars: Poslední z JediuFilm Síla se probouzí režiséra J.J. Abramse tvořil v určitém ohledu nový začátek, který (velmi úspěšně, dlužno dodat) posloužil k přilákání nových fanoušků, avšak svým opatrným přístupem a až příliš horlivým retro odkazováním na snímek Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje nepotěšil dlouholeté skalní fanoušky, kteří v rámci ságy čekali něco odvážnějšího. Snímek Rogue One režiséra Garetha Edwardse marketingově trochu nešťastně označovaný jako „samostatný“ film zase k radosti dlouholetých fanoušků čerpal ze všech filmů, čímž celou ságu ještě více propojil, ale tím se stal poněkud nečitelným pro „casual“ diváky, kteří ságu neznají do nejmenších detailů a kterým jednoduše význam událostí nedával smysl. Nyní v rámci principu vydávání „na přeskáčku“ přichází řada na druhý díl sequelové trilogie a celkově Epizodu VIII v rámci hlavní ságy Star Wars. Film Star Wars: Poslední z Jediů napsal i režíroval Rian Johnson.

Třebaže byla zničena superzbraň fanatického Prvního řádu, základna Hvězdovrah, byla tím odhalena i poloha základny hrdinného Odboje vedeného generálkou Leiou Organou (Carrie Fisher) na planetě D’Qar. Odbojáři se za podpory stíhacích pilotů pod velením komandéra Poea Damerona (Oscar Isaac) chystají na rozsáhlou evakuaci, zatímco nejvyšší vůdce Snoke (Andy Serkis) z Prvního řádu na ně vysílá obrovskou flotilu pod velením generála Huxe (Domhnall Gleeson) a svého zraněného a zahanbeného učedníka Kyla Rena (Adam Driver), který nedávno zabil svého otce Hana Sola a díky tomu je v konfliktu se svou matkou Leiou ještě více pohlcen temnou stranou a daleko prchlivější a rozervanější. Evakuace se nevědomky účastní i Finn (John Boyega), zběhlý stormtrooper Prvního řádu těžce zraněný v souboji s Renem. Mezitím mladá Rey (Daisy Ridley) doprovázená na palubě lodi Millennium Falcon Chewbaccou (Joonas Suotamo) a astromechanickým droidem R2-D2 na oceánské planetě Ahch-To konečně našla dlouho ztraceného mistra Jedi, Luka Skywalkera (Mark Hamill) a snaží se zahořklého hrdinu přemluvit k pomoci.

Daisy Ridley ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů / Star Wars: Poslední z JediuPokud jde o přístup Riana Johnsona k látce předaleké galaxie, je na filmu Poslední z Jediů vidět, že je velkým fanouškem ságy, který film zčásti ušil na míru sobě podobným fanouškům (ruku na srdce, kdo víte, že v Epizodě IV byly v kokpitu Falconu pověšené zlaté hrací kostky?). Bohužel film nejde do hloubky u některých klíčových věcí, jako je kanonická historie řádu Jedi nebo minulost klíčových postav jako Luke nebo Snoke. Na druhou stranu je na příběhu vidět, že se za každou cenu snaží udělat něco neočekávaného (po předloňském velice opatrném filmu Síla se probouzí to bylo třeba). Jako takový je film těžce nepředvídatelný, ale ve stejné chvíli z některých takových příběhových zvratů čiší samoúčelnost.

Film svou formou narušuje hned několik věcí, které u ságy Star Wars dlouhodobě tvoří téměř tabu. Předně film začíná okamžitě po Epizodě VII, přičemž vždy mezi filmy byla delší či kratší prodleva (nejkratší doba byla tři čtvrtě roku mezi Epizodami V a VI). Dále zde máme zcela neskrývanou vzpomínku, což jde vyloženě proti všem lineárně vyprávěným filmovým a seriálovým příběhům Star Wars (vzpomínka byla jednou zamaskovaná v seriálu Klonové války jako vize Síly) kromě loňského Rogue One (ale to je film mimo hlavní ságu). Ve značně dlouhém filmu (dvě a půl hodiny) je řada momentů, které se od předchozího strohého technicistního pojetí značně liší a jsou téměř lyrické. Ano, čtete správně, do Star Wars se protlačily artové prvky. Zda je to dobře, nechám opět na posouzení obecnému koncensu, ale mě tam tyto momenty rozhodně nerušily.

Adam Driver ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů / Star Wars: Poslední z JediuHerecké výkony hlavního obsazení jsou kvalitní. Zejména Mark Hamill podává v roli starého Luka svůj životní výkon. Rovněž Carrie Fisher po sobě svou poslední rolí zanechala úctyhodnou památku. Ale velmi zdatně mu sekundují v podstatě i všechny nové tváře z Epizody VII. Daisy Ridley, John Boyega i Adam Driver jsou skvělí. Dokonce i Oscar Isaac už si na nějaký nedostatek prostoru nemůže stěžovat. Nové tváře v podobě Benicia del Tora (v roli technicky nadaného pobudy s přezdívkou „DJ“), Laury Dern (viceadmirálka Amilyn Holdo) a Kelly Marie Tran (odbojářská mechanička Rose Tico) s výjimkou posledně jmenované mají poněkud menší role, než jim přiřkly fanouškovské teorie (ty se tentokrát obecně nemohly mýlit víc), ale rovněž nemám, co bych vytknul.

Co do výpravy film působí nádherně „analogově“ a spoléhá na množství praktických efektů místo CGI. Je pěkné vidět spoustu nových tvorů a bytostí (malí ptačí porgové jsou všude!), na nichž je vidět obrovský kus práce, aby se objevili na zlomek sekundy. I CGI je však velmi zdařilé a praktické efekty zdařile doplňuje. Tak, jak to má koneckonců být. 3D je tak jako u většiny filmů celkem zbytečné, byť vesmírné bitvy ve stereoskopickém třetím rozměru nějakou přidanou hodnotu přidávají. Hudba Johna Williamse je velmi zdařilá, byť je podobnější spíše subtilnějším motivům filmu Síla se probouzí než těm z předešlých epizod.

Mark Hamill ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů / Star Wars: Poslední z JediuCelkově se další přírůstek do ságy Star Wars velmi povedl, byť asi bude pro mnohé kontroverzním filmem z důvodu snad až příliš razantní snahy přijít s něčím novým a nečekaným. Přitom se film chová téměř jako samostatné dílo a nepřináší odpovědi na položené otázky v minulém dílu.Téměř by to šlo vyjádřit příměrem, jako kdyby J.J. Abrams a Rian Johnson hráli tenis. Abrams podal Johnsonovi, ale ten nyní odrazil míč zcela do autu a ještě by po Abramsovi hodil raketu. J. J. Abrams tedy do Epizody IX bude mít skutečně hodně práce. Ve své podstatě se však jedná o odvážný, čerstvý a převelice zábavný film, který v každém případě zaujme výsadní místo mezi filmovými příběhy dobrodružství v předaleké galaxii.

(Tento článek se rovněž objevil na porálu Czech Star Universe.)

Český trailer k filmu Star Wars: Poslední z Jediů

0,0

Kinopremiéry: 22. týden
Kinopremiéry: Problémissky a trafikant se setkávají v zemi medu Poslední květnový čtvrtek odstartuje v kinech pětice premiér, mezi níž není žádný zásadní hit a vzhledem k okolnostem jde o menší a povětšinou evropské snímky. Nejvíce tak vyčnívají dva oceňované dokumenty. čtěte zde
Vydáno: 27.05.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 21. týden
Top 20 ČR: V síti nepřestává lákat diváky V kinech se i přes omezení opět objevují lidé a nejvíce je přitahuje český dokument V síti o zneužívání na internetu. Z novinek se dokázalo prosadit jen komediální drama Emma. čtěte zde
Vydáno: 26.05.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Top 10: akční filmy 90. let
Téma: nejslavnější akční filmy 90. let V pokračování našeho seriálu o filmových žánrech se podíváme na zlatou éru akčního filmu a představíme vám desítku slavných akčních snímků z 90. let. čtěte zde
Vydáno: 23.05.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
3
Emma. 6/10
Recenze: Jemně komediální Emma. se úspěšně pokusila být sebeironická Hlavní hrdinkou britské, jemným delikátním humorem okořeněné adaptace románu Jane Austenové, je dvacetiletá, bohatá a trochu domýšlivá Emma, která sama nemá na svatbu ani pomyšlení, leč s oblibou dělá dohazovačku jiným. čtěte zde
Vydáno: 22.05.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 22. 5. 2020 - 28. 5. 2020
TV tipy: Tarzan a rudí američtí psanci prožívají podzim v New Yorku Ani konec letošního května není v televizích ve znamení žádných zásadních novinek. Mainstream zastupuje třeba dobrodružná Legenda o Tarzanovi, fajnšmekři si naopak vychutnají epické tříoscarové drama Warrena Beattyho Rudí.... čtěte zde
Vydáno: 22.05.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0