Válka o planetu opic

Recenze: Válka o planetu opic – alfa opičího a omega lidského rozumu

Vydáno: 14.07.2017 10:00 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš

V pořadí třetí film v rebootované sérii o planetě opic se přibližuje původnímu příběhu série, ovšem daleko lépe a realističtěji.

Válka o planetu opicRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 14.07.2017 10:00. V pořadí třetí film v rebootované sérii o planetě opic se přibližuje původnímu příběhu série, ovšem daleko lépe a realističtěji. Hodnocení: 4

Válka o planetu opic

War for the Planet of the Apes
Drama / Thriller / Sci-Fi / Akční
USA, 2017 , 140 min.

Režie: Matt Reeves
Scénář: Mark Bomback, Matt Reeves, Rick Jaffa, Amanda Silver, Pierre Boulle
Kamera: Michael Seresin
Herci: Andy Serkis, Woody Harrelson, Steve Zahn, Karin Konoval, Amiah Miller, Terry Notary, Ty Olsson, Michael Adamthwaite, Toby Kebbell, Gabriel Chavarria, Judy Greer, Sara Canning, Devyn Dalton, Aleks Paunovic, Alessandro Juliani

Česká premiéra: 13.07.2017

Kultovní sci-fi film Planeta opic, volná adaptace knihy francouzského autora Pierra Boulla, byla výborným filmem díky pochmurné (a bizarní) atmosféře a geniálnímu závěru korunovanému (ve své době) šokující pointou. Její čtyři pokračování (Do nitra Planety opic, Útěk z Planety opic, Dobytí Planety opic a Bitva o Planetu opic) však byla převážně zoufalými pokusy producenta Arthura P. Jacobse vytěžit z látky maximum, třebaže většina z dalších „opičích“ filmů si jen horko těžko vydělala sama na sebe. Lví podíl na tom měl nedostatek scenáristické invence, kdy byla nezáživnost a nelogičnost vyvažována leckdy přehnaně temnými až nihilistickými příběhovými zvraty.

Amiah Miller ve filmu Válka o planetu opic / War for the Planet of the ApesNa filmovou pentalogii pak navázal nemastný neslaný televizní seriál a stejně (ne)kvalitní televizní filmy, načež celá franšíza upadla v zapomnění. O remake původní Planety opic se v roce 2001 pokusil i slovutný Tim Burton a vzniklá podivnost dodnes hyzdí jeho filmografii. Po dalších deseti letech se námětu chopili producenti z Chernin Entertainment, kteří po zhlédnutí nového konceptu usoudili, že dozrál čas na to, dát opičí sáze další šanci. Jako režiséra dostalo Zrození Planety opic do vínku doposud nepříliš úspěšného režiséra Ruperta Wyatta, ten se však svého úkolu zhostil se ctí a bravurou a vzniklo nové silné (a co možná realistické) převyprávění příběhu ze čtvrtého dílu Dobytí Planety opic, kdy se inteligentní šimpanz Cézar (Andy Serkis) postaví do čela svého plemene.

Pokračování pod taktovkou Matta Reevese s názvem Úsvit planety opic se neslo v duchu stejné technické dokonalosti, avšak příběhové aspekty a nezajímavé postavy vykonaly svůj díl a druhý díl lesku svého předchůdce nedosáhl. Matt Reeves zůstal na režisérské židli i pro třetí díl s názvem Válka o planetu opic. Byl rovněž spoluautorem scénáře, který se v mnohém snaží položit základ ke statusu quo z původní série a ukázat konflikt lidí a opic opět realističtěji, než to kdysi dávno udělala Bitva o Planetu opic (z níž si některé motivy vypůjčil i předchozí Úsvit planety opic).

Od té doby, kdy si Cézar (Andy Serkis) obhájil své vůdcovství nad tlupou opic z oblasti San Francisca nad zákeřným Kobou (Toby Kebbell), ovšem nedokázal zabránit vypuknutí války s lidmi, uběhly dva roky. Lidské vojenské jednotky pod vedením vyšinutého plukovníka McCullougha (Woody Harrelson) neúnavně útočí na pozice opic a hledají Cézara, jehož likvidace je klíčem k vítězství a uhájení pozice lidí coby pánů tvorstva.

Fotografie z filmu Válka o planetu opic / War for the Planet of the ApesPředně je třeba říct, že ač má film v názvu slovo „válka“, není v něm téměř o nic více boje než v původní Bitvě o Planetu opic. To samo o sobě může mnoho lidí odradit, ale já toto řešení považuji za velmi zdařilé. Snímek působí velmi přemýšlivým, psychologickým i filozofickým dojmem. Dosyta si zde užijeme záběrů na hledící postavy a dalších aspektů, které se v blockbusterech už téměř nevyskytují. Do značné míry jde pak i o film protiválečný, což je první z podobností s původní filmovou pentalogií (např. film Do nitra Planety opic obsahoval naprosto zjevné analogie na protesty proti válce ve Vietnamu). Zcela konkrétně pak lze mluvit o inspiraci Apokalypsou (o tom ještě bude řeč), Mostem přes řeku Kwai (jehož námět rovněž pochází od Pierra Boulla), či Velkým útěkem.

První snímek rebootované série byl vcelku rovnocenně o opicích a lidech, zatímco druhý díl výrazněji stranil opicím s tím, že jsme mohli fandit alespoň rodině Malcolma (Jason Clarke), jednoho z vůdců sanfranciské lidské kolonie. Samozřejmě zde byl velký záporák v podobě znetvořeného šimpanze Koby a jeho přívrženců, který černobílé vnímání konfliktu poněkud otupoval. Každopádně v nejnovějším filmu už je veškerá snaha o vyváženost tatam a jedinými zápornými postavami opic jsou dezertéři většinou z řad goril. Naproti tomu lidé zde žádné kladné postavy téměř ani nemají, což je dle původní filmové série zcela správně, protože lidé jsou dle tamních reálií v budoucnosti buď degenerovaní bez schopnosti mluvit nebo přímo zmutovaní pomatenci žijící pod zemí a fanaticky uctívající atomovou bombu Alfa-Omega (viz Do nitra Planety opic). Právě na tyto prvky je v novém snímku častokrát odkazováno.

Woody Harrelson ve filmu Válka o planetu opic / War for the Planet of the ApesPokud jde o hlavního záporáka, pak je plukovník McCullough zcela zjevnou variací na plukovníka Waltera Kurtze (Marlon Brando) z Apokalypsy, s nímž zdaleka nemá společnou jen hodnost. Woody Harrelson předvádí svůj obvyklý (dobrý) herecký výkon, avšak nemohl jsem se ubránit pocitu, že jeho šílený plukovník je příliš okatou snahou napodobit Brandův temný charakter. Jediná další lidská postava, která stojí za zmínku, je němá holčička (Amiah Miller), která je taktéž narážkou na původní Planetu opic.

To nás přivádí k tomu, čemu vlastně máme ve filmu fandit, a to k opicím. Tak jako v předchozích dílech ani v tomto není jediná skutečná opice. Všechno jsou to digitální modely, které rozpohybují herci za použití motion-capturingu. Králem této techniky je Andy Serkis, který byl snad v minulém životě opicí, když uvážíme, jak přirozené je jeho ztvárnění mimiky a gest Cézara. Stranou ovšem nestojí ani další opičí představitelé, jejichž znaková řeč by snad občas ani nepotřebovala titulky. Novým přírůstkem do party je pak šimpanz v podání Steva Zahna, který je očividnou snahou prozářit pochmurnou atmosféru snímku alespoň humorem. Bohužel tato snaha zde působí malinko rušivě, byť zdaleka ne tak prvoplánově jako třeba Jar Jar Binks ve Star Wars.

Fotografie z filmu Válka o planetu opic / War for the Planet of the ApesPo technické stránce není filmu co vytknout. Digitální opice jsou díky trikům k nerozeznání od pravých a pokud se v prvním dílu občas dala poznat „počítačovost“ opic a druhý díl byl již na poměry roku 2014 téměř bez chyby, zde je vidět opět notná dávka zlepšení. Perfektní je rovněž fyzika modelů – všechny opice se pohybují s patřičnou rychlostí a hmotností. Hudba Michaela Giacchina je velice jiná než v předchozích filmech a má zcela očividně vyvolávat dojem inspirace původními hudebními motivy Jerryho Goldsmitha.

Celkově bych Válku o planetu opic označil za v jistých ohledech rozporuplný, přesto však kvalitní snímek, který je důstojným pokračováním rebootované série. Jistě by se mu dala vytknout některá klišé, která malinko podkopávají snahu o „nekonvenční“ blockbuster a také jistá předvídatelnost, ale na druhou stranu (alespoň pro mě) nejde o nic, co by bořilo celkový zážitek, který je tentokrát velmi silný. Rozhodně bych návštěvu kina (se znalostí předchozích dvou filmů) doporučil a s pozitivními dojmy se už těším na připravovaný čtvrtý díl.

Český trailer na film Válka o planetu opic

8/10
0,0

Český lev 2019: Filmem roku je Všechno bude
Český lev 2019: Filmem roku je Všechno bude 26. ročník předávání cen Český lev ovládl Olmo Omerzu se svým filmem Všechno bude, který získal šest cen. Nejfavorizovanější snímky odešly s prázdnou. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 22:02 v sekci Novinky | Zprávy
0
Triple Frontier 5/10
Za horizontem: jen polovičatý Triple Frontier Akční dobrodružné drama z prostředí jihoamerické džungle Triple Frontier s hvězdným obsazením mělo našlápnuto stát se filmovou událostí roku, ale zůstalo jen na půli cesty. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 12:00 v sekci Recenze | Za horizontem
1
TV tipy: 22. 3. 2019 - 28. 3. 2019
TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? Závěr března se v televizích navrací k normálu. To tedy znamená, že na programu jsou spíše solidní, ale nijak výjimečné žánrovky a pozapomenuté počiny. Jasným tipem týdne je premiéra filmu Fantastická zvířata a kde je najít.... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Pašerák 6/10
Recenze: Pašerák Clinta Eastwooda poučuje o rodinných hodnotách Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel. čtěte zde
Vydáno: 21.03.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Pašerák putuje se sobíkem a prožívá své manželské etudy Z aktuálního kvarteta premiér je tou nejzajímavější opožděné uvedení krimi Pašerák Clinta Eastwooda, který se tak do tuzemských kin vrací po třech letech. Komerčním hitem ale nejspíš bude česká romantická komedie LOVEní.... čtěte zde
Vydáno: 20.03.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0