Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Apocalypto

Blu-ray: Apocalypto

Vydáno: 14.09.2010 18:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Miroslav Böhm | foto: 2006 Buena Vista Pictures

Ani třetí Gibsonův příspěvek do škatulky historických velkofilmů nedopadl zle. Apocalypto (2006) bylo opět jiné než jeho předchozí počiny, ale zároveň obsahovalo jeho jasný rukopis, záruku výjimečnosti a kvality. A na Blu-rayi je ještě lepší než v kině.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Apocalypto je hodně netypický velkofilm. Námět splňuje všechny atributy kasovního trháku, ale místo hereckých tutovek Gibson obsadil neznámé (ne)herce, nechal je mluvit jazykem, kterému nikdo nerozumí, a děj (tradičně) prošpikoval agresí a brutalitou, která film znepřístupnila značné části diváků. A když někdo pro dobro filmu kašle na konvence a návratnost budgetu, je to nejen sympatické gesto, ale navíc se mu to ve finále stejně ještě v dobrém vrátí.
Mel Gibson možná díky medializovaným problémům v osobním životě nemá veřejnost zcela na své straně, ale nikdo už mu neodpáře to, že je dobrý herec (jen série Smrtonosných zbraní by jako důkaz úplně stačila) a ještě lepší režisér. Jeho historická "trilogie" Statečné srdce - Umučení Krista - Apocalypto jej právem vynesla mezi nejúspěšnější režiséry současného Hollywoodu, a to i přes to, že divákovi hází pod nohy klacky v podobě jazykových bariér a (chce se říct až brutální) obrazové doslovnosti. A minimálně za to první má u mě obrovské plus, protože vizuální přenesení dobovosti je v dnešních filmech přeci jen již standardně na vysoké úrovni a využití latiny, hebrejštiny, aramejštiny či archaického mayského nářečí posouvá realitu podobných filmů ještě o level výše.
Apocalypto potvrzuje Gibsonův styl i ve druhé zmiňované oblasti, byť má blíže spíše k umírněnějšímu, ale stále až příliš reálnému násilí ve Statečném srdci než k cíléné a na první pohled prvoplánové brutalitě Umučení Krista (kde však takovéto podání mělo smysl, neb podtrhovalo a dokreslovalo stěžejní sdělení filmu). Opět jde o film plný násilí, který krev a brutalitu ukazuje s naprostou samozřejmostí (v USA šlo do kin se známkou R) a přirozeností.
Gibson navíc filmem bourá veškeré konvence, protože jde zcela proti obecnému vnímání Mayů jako technicky a vědecky pokročilého národu, jenž již ve své době používal poznatků, předmětů a technologií, které západní svět objevil až o mnoho let později. V jeho podání jde o agresivní, nelidské náboženské fanatiky, kteří se vyžívají v neustálé demonstraci své síly a ve vyhlazování či zotročování v džungli žijících kmenů. Pravda, obě tvrzení se nutně nevylučují, ale Gibsonův pohled jde minimálně proti proudu a může leckoho v kině i popudit.
Stejně tak - a tady lze najít podobnost s Umučením Krista - lze filmu vytýkat až příliš přímočarý děj. Ano, celý příběh se dá popsat několika větami (Zlí indiáni přepadnou vesnici hodných indiánů, aby ulovili zajatce buď do otroctví, nebo pro své náboženská rituály. Jedním ze zajatců je i hlavní hrdina, jehož ústřední motivací k útěku je fakt, že v hluboké propasti schoval bez jídla svou těhotnou ženu a malého syna. Podaří se mu utéct? A pokud ano, stihne zachránit svou rodinu?) Bylo by snadné druhou půlku zjednodušit až do stupidity Saw-vyvraždovaček, protože svým způsobem lze pronést výtku, že druhá pasáž filmu (útěk) je o tom, že čekáte, kdo umře další a jestli to bude ještě nechutnějším způsobem než ten předchozí. Naštěstí Gibson poctivě hodinu a půl budoval napětí, osobnosti i motivaci jednotlivých postav, takže se mu úspěšně daří diváka vtáhnout do děje, což mu usnadňuje i jeho plnou zúčastněnost v akční jízdě, ve kterou se závěrečná pasáž promění.
Po obrazové stránce by se dalo předpokládat, že půjde o velmi vděčné téma, protože kolorované masky, zdobená zbroj, krásy džungle či mayské město nabídnou dostatek prostoru pro maximální využití HD obrazu, ale přeci jen budete mírně zklamání, protože většina děje se holt odehrává právě v džungli, která je po většinu času... zelená. Úžas z barevnosti listím přeplněných větví i detailu jednotlivých lístků tak postupně vyprchá a spíše než neustálé vrnění spokojeností nad dokonalým obrazem si na nadstandard časem zvyknete. Naštěstí je tady ona dvacetiminutovka, během které se děj přesune do mayského města, a to vrnět budete non-stop. Obzvláště tady vyniknou atraktivní kombinace barevných tělových kreseb, šperků či ozdob s temnější barvou pleti indiánů. Na podobném tření ostatně stojí i atraktivní snímky fotografů National Geographic. Potěšující obecně je také fakt, že barvy nejsou přepálené a působí skromně a civilně.
Pokud obrazově relativně nudná džungle umírňuje nadšení nedostatkem variability, pravý opak platí o zvuku. Džungle totiž žije nepřeberným množstvím zvuků, od hmyzu přes opice či ptáky, které vás neustále obklopují a jsou jednou z nejdůležitějších části celkového zážitku z filmu. Gradace a střih zvuku a prokládání / zakomponování zvukových efektů do akčních scén je naprosto dokonalé a pozdvihuje adrenalinové vypětí na maximální možnou úroveň (lov tapíra, honička v poli, scéna s pumou), což ostatně svého času ocenila i Akademie dvěma nominacemi na technické Oscary - za mix a střih zvuku. V pozadí tak zůstává hudba Jamese Hornera, který střídá rozmáchlé motivy indiánských bubnů se sólovokálními linkami a popěvky, ale při sledování filmu nikterak nevystupuje a spíše jen doplňuje výjimečnou práci se zvukem.
Více než kdy jindy právě u tohoto disku zamrzí nepřítomnost bonusů, protože práce s indiány, poznávání jejich kultury, výroba šperků i tělových maleb, budování mayského města... to vše je zatraceně atraktivním tématem pro zajímavé dokumenty. Ale i film samotný je již dostatečným upgradem zážitku z kina, takže jakékoli výtky jsou v tomto případě přeci jen trochu malicherné.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: DTS-HD Master Audio 5.1
Jazyky: mayské nářečí
Titulky: české
Obraz: 16:9; 1.78:1

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Will Smith v thrilleru Emancipation (15.06.2020 19:12 v Novinky | Zprávy)
- The Professor and the Madman: první trailer prokletého dramatu (12.03.2019 19:27 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Mel Gibson se vrací v silném Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny (12.11.2016 10:00 v Recenze | Premiéry)
- Box Office: Doctor Strange opanoval víkend (07.11.2016 07:00 v Komentáře | Box office)
- Mel Gibson a Sean Penn ve filmu "Professor and the Madman" (02.08.2016 22:00 v Novinky | Zprávy)
- Válečná novinka Mela Gibsona v souboji o Oscary? (06.05.2016 18:40 v Novinky | Zprávy)
- Festivalové ozvěny: Hvězdy ve Varech (03.07.2014 17:00 v Články | Festivaly)
- Festival v Karlových Varech letos navštíví Mel Gibson (24.06.2014 12:27 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Oceňované filmy všech žánrů a královská návštěva (03.02.2012 13:40 v Radar | TV tipy)
- Nové disky: 30. 8. - 5. 9. 2010 (29.08.2010 07:00 v Radar | BD a DVD tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu