Pobřežní hlídka

Recenze: Pobřežní hlídka zmarnila všechen potenciál na tuctových nepodařených vtipech

Vydáno: 15.06.2017 19:11 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

V celovečerním filmu inspirovaném stejnojmenným seriálem už neřádí ve vlnách David Hasselhoff a Pamela Anderson, ale Dwayne Johnson, Zac Efron a Alexandra Dadario. Na zábavné naladění na blížící se léto však zapomeňte.

Pobřežní hlídkaRecenzoval/a Jan Varga dne 15.06.2017 19:11. V celovečerním filmu inspirovaném stejnojmenným seriálem už neřádí ve vlnách David Hasselhoff a Pamela Anderson, ale Dwayne Johnson, Zac Efron a Alexandra Dadario. Na zábavné naladění na blížící se léto však zapomeňte. Hodnocení: 1.5
Ilfenesh Hadera, Dwayne Johnson ve filmu Pobřežní hlídka / BaywatchTelevizní seriál Pobřežní hlídka s Davidem Hasselhoffem a Pamelou Anderson běžel v devadesátých letech i na našich přijímačích, takže není pochyb o tom, že jde i u nás o poměrně známý fenomén. Byl to vlastně seriál založený na jediném vtipu – plavčíci a plavčice z Pobřežní hlídky si v něm hráli na detektivy a ze slunečných kalifornských pláží, kde zachraňovali životy, si odskakovali řešit kriminální případy. Absurdní námět vystačil na více než 200 epizod, ale upřímně – o děj nikdy nešlo. To hlavní byly záběry na hluboké dekolty a bujná poprsí poskakující v bikinách sexy dívek běhajících ve zpomalených záběrech. Resp. vypracovaná těla sexy mužů.

Představa celovečerního filmu inspirovaného oním seriálem, ale dotaženým do podoby současné akční komedie, v níž by hlavní roli ztvárnil Dwayne Johnson, mi zněla dost lákavě. Patrně se zamlouvala i producentům, kteří chtěli mít z Pobřežní hlídky pravděpodobně něco, jako byl Starsky a Hutch – zábavnou komedii, která by ctila svou seriálovou předlohu, ale zároveň si z ní mírně utahovala. Výsledek nicméně zábavný není, protože oproti Starskymu & Hutchovi Pobřežní hlídce chybí tři věci. Jasnější koncept, sofistikovanost a především dobré vtipy.

Dwayne Johnson, Zac Efron ve filmu Pobřežní hlídka / BaywatchTo je asi nejsmutnější na celé té věci – že není skoro vůbec vtipná. Gagy se povětšinou točí kolem témat okoukaných z komedií pro teenagery, jako je přirození zaseklé v plážovém lehátku nebo prohmatávání něčích varlat. Ze stejného žánru si tvůrci vypůjčili i snahu vytvářet humor pomocí prvoplánových nechutností, jako je zvracení do bazénu nebo scéna, kdy se jeden z hrdinů schová v márnici do skříňky na mrtvoly a z těla nad ním mu něco začne kapat do obličeje.

Slovní humor je zas omezen pouze na nejapné pokusy herců o vtipnou improvizaci, která se však zásadně míjí účinkem. Do kategorie komediálních omylů se řadí i přezdívky, jimiž po celý film Dwayne Johnson coby vedoucí Pobřežní hlídky oslovuje svého nového rekruta v podání Zaca Efrona, aby mu shodil sebevědomí plynoucí z jeho pohlednosti. Vtipné je to ale akorát jednou, když ho osloví „Muzikále ze střední“, protože to jediné má v sobě alespoň náznak nějaké sofistikovanosti. Na sofistikovanost (ať už přítomnou ve vtipech, v ději nebo v režii) jinak snímek až na jednu letmou kritickou průpovídku na účet původního seriálu zcela rezignoval.

Alexandra Daddario, Zac Efron ve filmu Pobřežní hlídka / BaywatchFilmu také zcela chybí nápaditost. Dokonce i scéna, v níž se dva soupeři perou v dětském pokoji, jehož libovolné vybavení mohou použít jako potenciální zbraň, a která si přímo říká o popuštění uzdy fantazii, je v tomto ohledu strašlivě líná, nevyužitá a tím pádem zmarněná. A to všechno by se dalo říct i o tomto filmu jako o celku.

Děj je primitivní – na pláži začínají bujet drogy a přibývat mrtvoly, což by mohlo souviset se zlou snobskou podnikatelkou, která možná tajně ovládá drogový byznys, z jehož výdělků skupuje pozemky a možná občas odstraní nepohodlné svědky, a je pro to třeba najít důkazy. Na policii se důsledně kašle, takže Pobřežní hlídka vyráží do akce v čele s Dwaynem Johnsonem (svaly), Zacem Efronem (svaly), Ilfenesh Haderou (prsa), Kelly Rohrbach (větší prsa) a Alexandrou Daddario (ještě větší prsa) a Jonem Bassem  (plnoštíhlý nevzhledný nerd, zamilovaný do jedné ze svých spoluplavčic, který asi měl být třeskutě vtipný, ale je jen zoufale trapný). Na ději nicméně nezáleží, je to jen záminka pro humorné situace a akci.

Ilfenesh Hadera, Kelly Rohrbach, Alexandra Daddario ve filmu Pobřežní hlídka / BaywatchProblém je v tom, že za ty nejlepší komické situace lze považovat ty výše zmíněné, a že vrchol akce (které je překvapivě málo) představuje scéna, v níž Pobřežní hlídka zasahuje na hořící jachtě obklopené digitálním ohněm a kouřem. Někdo opravdu málo náročný, komu budou ke spokojenosti bohatě stačit ty ženské výstřihy, se s tím možná spokojí.

Další problém je v naprosté neujasněnosti stylu snímku, pokoušejícího se hrát na komediální i dramatickou strunu zároveň, přičemž obě ty struny jsou velmi rozladěné a hlavně nesladěné. Jistě by byla na místě absurdní akční komedie s parodickými momenty, která by si utahovala z klišé a stereotypů a z původního televizního seriálu, který byl plný obojího. Jenže Pobřežní hlídka seriálovou předlohu neparoduje, ani ji nezesměšňuje, ale hrdě se k ní hlásí jako ke vzoru a skládá jí poctu skrze náhodná zjevení Davida Hasselhoffa a Pamely Anderson (bohužel nejde o zjevení překvapivá, neboť jména obou se vyskytují už v úvodních titulcích). Stereotypy a klišé nevyvrací, nýbrž je potvrzuje. Zároveň se ale na komedii bere dost vážně, což není úplně ideální. Nelze totiž přistupovat ke členům Pobřežní hlídky jako ke stylizovaným komediálním postavám a přitom kolem nich budovat zcela seriózně prezentovaný mýtus chrabrých hrdinů, kteří jsou něco jako směs kriminálních agentů a elitních vojáků amerického námořnictva. A chtít po divácích, aby věřili jejich nedůvěryhodným vzájemným vztahům, traumatům a křečovitým debatám o síle týmového ducha.

Priyanka Chopra, Jon Bass ve filmu Pobřežní hlídka / BaywatchHlavně ale jde o to, že vtipy jsou strašlivě slabé, tak slabé, že se jim snad nemůže smát nikdo. Režie je také velmi rutinní a spíš podprůměrná – režisér Seth Gordon sice natočil podařené Šéfy na zabití, ale také komedie Čtvery Vánoce a Z cizího krev neteče, které byly oboje k nepřežití, a byť Pobřežní hlídka není ještě tak strašná, tak rozhodně není dobrá. Potenciál herců zůstal naprosto nevyužit (ani ten Dwayne Johnson to tentokrát neutáhne), stejně jako R-kový rating (nepřístupnost do 15 let), kdy sprostými slovy se rozhodně nešetřilo a na nahý penis také dojde (avšak nikoho z hlavních hrdinů), ale třeba ženské nahotinky jaksi zůstaly opomenuty, byť by se sem hodily.

Jistě si můžete říct, že Pobřežní hlídka třeba není úplně kvalitní komedie, ale aspoň diváka nakopne do léta. Jenže i v tomhle snímek selhává – slunce v něm sice sálá, záběrů na moře a pláž je v něm taky plno, nicméně ten žár z něj úplně nelze cítit a pohodovou letní atmosférou také nedýchá. Možná je to tím, že všichni návštěvníci pláže jsou místo relaxace každou chvíli vystaveni žralokům, medúzám, smrtícím ježkům, lupičům kabelek, drogám, nájemným zabijákům, hořícím člunům nebo utonutí, takže po zhlédnutí filmu snad aby se člověk bál jet k vodě. Nebo je to tím, že to moře je mnohdy jen digitální (ze zkažených záběrů na konci filmu je patrné, že se leckteré scény natáčely před zeleným plátnem), což i na tu pláž a sluneční paprsky svaluje stín falešnosti.

Český trailer k filmu Pobřežní hlídka

3/10
0,0

Alan Parker
Téma: Všechny filmy Alana Parkera seřazené od nejhoršího k nejlepšímu V tomto článku si připomeneme čtrnáct celovečerních snímků britského režiséra Alana Parkera, které si seřadíme od nejhoršího k nejlepšímu či spíše od dobrého k tomu nejskvělejšímu. čtěte zde
Vydáno: 08.08.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 7. 8. 2020 - 13. 8. 2020
TV tipy: Jedinečný Baťa prožívá léto v Provence a hledá zlatý kruh Unylá letní nabídka v televizích pokračuje a ani v tomto týdnu nenabídnou programy nic tak zásadního, kvůli čemu by stálo za to sahat po ovladači. Jedinou výjimkou mezi příjemnými žánrovkami je premiéra druhého Kingsmana. čtěte zde
Vydáno: 07.08.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 32. týden
Kinopremiéry: Ava a Trollové bez soucitu vzpomínají na Itálii Nevídanými devíti premiérami začíná srpen v tuzemských kinech. K těm nejatraktivnějším určitě patří hvězdně obsazené akční drama Ava: Bez soucitu, rodiny s dětmi zase budou chodit na druhé dobrodružství animovaných Trollů. ... čtěte zde
Vydáno: 05.08.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 31. týden
Top 20 ČR: Havel se udržel v čele Na vrcholu domácího žebříčku návštěvnosti kin se udržel Havel. Druhé místo uhájily 3Bobule. Nejúspěšnější z novinek byl Démon zatracení. čtěte zde
Vydáno: 03.08.2020 14:18 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Arnold Schwarzenegger: všechny filmy od nejhoršího po nejlepší
Téma: Všechny filmy Arnolda Schwarzeneggera od nejhoršího po nejlepší V tomto článku se podíváme na všechny filmy Arnolda Schwarzeneggera seřazené od nejhoršího po nejlepší počínaje jeho první velkou rolí v Barbaru Conanovi. čtěte zde
Vydáno: 01.08.2020 10:30 v sekci Články | Publicistika
22