Bruce Willis stojí mezi dvěma gangy ve westernové gangsterce Waltera Hilla. Vysoce stylová a dost sebežroutská podívaná se k nám dostává ve výborné obrazově-zvukové kvalitě, bonusy bohužel chybí.
Poslední zůstává je film Waltera Hilla (
48 hodin,
Extrémní předsudek,
Rudé horko) - to znamená, že je to "chlapácká" podívaná, plná drsných a namachrovaných typů, kterým stříká testosteron ze všech pórů. Je to taky volný remake snímku
Tělesná stráž japonského klasika Akiry Kurosawy, který byl (údajně) sám inspirovaný románem
Rudá žeň amerického autora drsné školy Dashiela Hammetta a naopak stál vzorem pro klasický spaghetti western Sergia Leoneho
Pro hrst dolarů s Clintem Eastwoodem. Příběh tedy zjevně nedal spoustě tvůrců spát, otázkou je, jestli jsme potřebovali vidět ještě další zpracování, resp. zda dokázal Hill přijít s něčím zajímavým.
Zápletka je podobná všem zmíněným snímkům - do zapadákova dorazí tajemný cizinec, zjistí, že městečko je ovládáno dvěma znepřátelenými gangy, hraje to na obě strany, aby z toho vytřískal co nejvíc peněz, obě skupiny ve výsledku poštve proti sobě a už tak nízký počet obyvatel výrazně klesne. Místní hrobník se nezastaví. Kdo mu to ale proplatí, je otázka.
Hill svůj snímek updatoval do podoby jakési westernové gangsterky, protože Jericho, jak zní jméno zmíněné zadnice světa, vypadá jako typické westernové městečko konce devatenáctého století (prašné cesty, dřevěné budovy), ale na koně tu nenarazíte, tedy když nepočítáte jednu mršinu, nýbrž ulice brázdí automobily ze zhruba dvacátých let. Mluví se o prohibici a místní gangy se zabývají pašováním alkoholu. Tenhle mix přišel divný i Rogeru Ebertovi, což taky o něčem svědčí. Ale co, tvůrci nechť si vytváří svoje fikční světy, jen by měly mít nějakou vnitřní logiku a přesvědčivost. Jericho ve mně ale pocit skutečného, existujícího místa nevzbudilo ani na chvíli. To je ale možná nejmenší problém.
Průšvih, resp. kouzlo (záleží na osobním vkusu) filmu spočívá v tom, že je to nesmírně pozérská artistní exhibice, které chybí emoce, vzrušení, zábava, cokoliv lidského. Jsou to efektní záběry na Willise střílejícího obouruč, Willise hrajícího si na drsného Willise, typicky šíleného Christophera Walkena, frajersky se tvářící gangstery... Prostě pěkné, ale života zbavené obrázky. Což neznamená, že estéti mezi námi si to nedokáží užít i tak. Stačí jen vypnout mozek a bez přemýšlení zírat. Třeba když si léčíte víkendovou opici.
Jednu věc ale rozhodně nedělejte. Nekoukejte se na Leoneho klasiku.
Pro hrst dolarů sice nepatří k jeho úplně nejlepším pracím, ještě není tolik propracovaný a dokonalý jako pozdější mistrovská díla, ale má strašně cool Eastwooda (sorry, Bruci, tvůj John Smith je pozér, Clintův hrdina beze jména má charisma), nápaditého režiséra, energii, svěžest, o skvělém Morriconeho sountracku nemluvě a vůbec z něj člověk chytí slinu na další spaghetti i klasické americké westerny. U Hillova snímku je člověk rád, že skončí. Moje estétské já ale musí ocenit výtvarnou podobu některých výjevů (nebo výlevů?), takže dávám docela slušnou šestku.
OBRAZ A ZVUK
Lehce nadprůměrné hodnocení snímku podpořil i velmi kvalitní transfer, který před vámi rozprostře vyprahlé obrazy poloopuštěného zapadákova takřka dokonale. Stejně tak detaily tváří kabonících se herců, kterým jsou doslova vidět póry. Náležitě "výživná" je i originální zvuková stopa, které dominují velmi časté přestřelky, jejichž "masivnost" může znepokojit leckterého souseda, a stylový kytarový soundtrack Rye Coodera. Prostě kdo má tenhle film rád, tomu udělá prezentace ve vysokém rozlišení radost.
BONUSY
Co se bonusů týče se vydavatelé moc nepředvedli a kromě jednoho traileru není na disku přítomno nic dalšího.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: DTS-HD Master Audio: anglický 5.1,
Dolby Digital: český 2.0, polský 2.0 VO, německý 5.1, španělský 2.0, thajský 5.1
Titulky: české, čínské, hebrejské, polské, thajské, bulharské, řecké, španělské, holandské, anglické pro neslyšící
Obraz: 16:9, 2,39:1