Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
TV kritika: Sedmilhářky

TV kritika: Sedmilhářky aneb televizní Zmizelá

Vydáno: 11.04.2017 17:00 v sekci Články | Televize - Marek Slovák

Režisér Jean-Marc Vallée se spolu s produkující a hrající Reese Witherspoon znovu pustili do adaptování populární knižní předlohy. Po filmové Divočině jí je televizní událost Sedmilhářky. Kritika všech sedmi dílů.

SedmilhářkyRecenzoval/a Marek Slovák dne 11.04.2017 17:00. Režisér Jean-Marc Vallée se spolu s produkující a hrající Reese Witherspoon znovu pustili do adaptování populární knižní předlohy. Po filmové Divočině jí je televizní událost Sedmilhářky. Kritika všech sedmi dílů. Hodnocení: 4.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
"Číst napínavé bestsellery Liane Moriarty... to je tak trochu jako pít cosmopolitan říznutý arzenem," zní citát z USA Today, který je na zadní straně obálky literární předlohy Sedmilhářek. Přirovnání je to trefné, protože se na stránkách odhaluje, co tráví domácnosti vyšší střední třídy. Pokud by se ale měla hodnotit kvalita knihy, na místě by spíš byla parafráze "napínavý bestseller Liane Moriarty... to je tak trochu jako Gillian Flynn po spoustě cosmopolitanů".

Laura Dern, Reese Witherspoon, Shailene Woodley ve filmu Sedmilhářky / Big Little LiesObě autorky mají společné, že píší "sociologické detektivky" (osvětlení žánrového adjektiva zde), které si jednak pohrávají s časovým uspořádáním událostí a střídají hlediska odvisle od potřeby zatajit či prozradit důležité informace, jednak je pro ně ona ústřední záhada pouze záminkou k prozkoumání určitého společenského tématu. Moriarty je na rozdíl od Flynn (Zmizelá, Temné kouty, Ostré předměty) čtivější, čemuž napomáhají opravdu velmi krátké kapitoly, doslovnější, protože má potřebu ve vyprávění vše uzavřít a společenské přesahy převádět z implicitní do explicitní roviny, a formálně méně hravá, jelikož se drží strategie "budoucí rovina funguje jako komentář k dění v minulé". Její ambiciózní brak s řadou témat a motivů (problém matek samoživitelek, viktimizace, slutshaming, znásilnění, domácí násilí, biologická předurčenost vs. vliv sociálního prostředí na vývoj jedince, síla ženského přátelství) si navíc může dovolit vše sjednotit při literárně okázalém odhalení.

Adaptace Sedmilhářek pro potřeby mini-série přizpůsobuje víc než čtyřsetstránkový román televiznímu médiu a jeho potřebám serializovaného vyprávění. Zatímco Moriarty byla v rámci recenzentské zkratky výše srovnávána s Flynn pro poukázání na sdílené používané postupy a na nedostatky předlohy, sedmidílný pořad bývá v jiných textech přirovnáván k Zoufalým manželkám. Komparace je to ale ryze povrchní, protože podobnost je čistě tematická (co skrývají ty dokonalé domky?), nikoliv vypravěčská či stylistická.

Alexander Skarsgård, Nicole Kidman ve filmu Sedmilhářky / Big Little Lies"Zoufalky" mají divácky distancující a satirický, vševědoucí - ovšem informaci o důvodu smrti dlouho zamlčující - komentář mimo obraz od mrtvé postavy, jejich styl je neviditelný. "Lhářky" vkládají komentáře z budoucí roviny do té přítomné a obsahují subjektivní vize od vzpomínek po mentální projekce, přepínají mezi několika více či méně subjektivizovanými hledisky, jejich styl je naopak okázalý, když vytváří řadu různých - mnohdy podvratných - návazností mezi záběry i časovými rovinami. 

Vyčnívá zejména pilotní a pátá epizoda. V první se prostříhává mezi několika vpřed se odvíjejícími časovými rovinami: 1.) přítomná, v níž se seznamujeme s postavami žijícími maloměšťácký život točící se kolem rodin a dětí; 2.) budoucí, v níž na školní benefiční akci došlo k vraždě/neúmyslnému zabití a v níž policie dává prohlášení do médií; 3.) výpovědi svědků a svědkyň, jejichž funkcí je poskytovat různé pohledy a glosy na dění v přítomné rovině plus podněcovat tvorbu hypotéz ohledně incidentu na školní akci. (Nechme pro teď stranou vzpomínky, projekce a záblesky budoucího dění u Jane.)

Iain Armitage ve filmu Sedmilhářky / Big Little LiesNamísto jejich rázného oddělení (ostrým střihem, titulkem orientujícím v čase apod.) jsou ovšem velmi hladce spojovány návaznostmi (grafickými i zvukovými či hudebními), které mohou být zrádné. Jeden svědek řekne, že "kdyby neupadla, tak nikdo neumřel", což je prostříháváno se scénou, v níž Madeline klopýtne kvůli podpatku. Je zodpovědná?, ptáme se na základě této spojitosti. Jindy se zase z budoucí večírkové roviny přesuneme do té současné jednak prostřednictvím stejné postavy (Celeste), jednak za pomocí stejné přemosťující skladby s textem "I´m a victim of loving you", která může být jak vyjádřením myšlenkových pochodů, tak komentářem k osudu ex-právničky ve zlaté klícce.       

Pátá epizoda zase vytváří spojnice mezi několika ústředními postavami v montážních sekvencích, které jsou mnohdy kontrastní. Nejprve před úvodními titulky vidíme Madeline, Celeste, Jane a Renatu, jak sní či vzpomínají na moment, kdy chtěly někoho zabít či měly noční můru o své vlastní smrti. Následně je v kratší montáži vidíme jako milující matky loučící se se svými dětmi před školou. Každá z nich má důvod k vraždě (či sebeobraně), každá může být obětí. Kdo z nich to bude a proč? Prolínání a střídání několika hledisek a nově i mentálních projekcí navíc epizodu odlišuje od ostatních, v nichž byly subjektivní vize soustředěny především na Jane.    

Zoe Kravitz ve filmu Sedmilhářky / Big Little LiesMini-série se v tomto odlišuje od předlohy, protože v ní byla strategie jednotná, nikoliv jako u HBO pořadu proměnlivá. A zatímco kniha motivy a témata rozvíjela průběžně napříč kapitolami od začátku až do konce, neměla žádnou kapitolu soustředěnou na jedno převládající téma či motiv, jako je tomu u epizod Sedmilhářek. Zmiňovaná "pětka" se například dominantně zabývá sexuálním životem v manželstvích (Celeste, Madeline...) a vypořádání se žen (Jane, Celeste) s agresorem. Navzdory tematické sevřenosti každého dílu první, pátý a sedmý ční nad ostatními, protože proměňují své narativní strategie (tři časové roviny u první, subjektivní hlediska u hlavních postav v páté epizodě), které u Moriarty zůstávaly jednotné. 

Možná proto tak problematicky vyznívá závěrečné rozřešení a epilog, přestože mini-série je mnohem více náznaková a ve výsledku ambivalentní, než je tomu u románu, ve kterém se odhaluje zpětně motivace a minulost u jedné ženské postavy a uzavírá se linie vyšetřování. Zatímco v knize se vše sběhlo do jednoho bodu a od něj se vše dořeklo, v televizi to najednou působí, že se věc komplexní redukovala na závěrečné profeministické poselství s heslem "girl power".

Shailene Woodley ve filmu Sedmilhářky / Big Little LiesJako kdyby ta okázale melodramatická metafora se skaliskami, do kterých naráží peřeje vody, nabyla doslovné podoby pevných a stabilních žen, které se vypořádají s životními otřesy způsobenými muži. Idylka je ovšem zdánlivá, protože jak něco druhým i sobě nalhávají dospělé matky, tak pak jednají jejich děti, které v tom jsou s nimi. Přece jenom v titulkové sekvenci před kamerou hrají role podobně jako dospělí na maškarním večírku a v epilogu působí a mají působit jako semknuté společenství. A vždycky je někdo, kdo sleduje z povzdálí (třeba dalekohledem) a může si všimnout ztrápeného viníka či "vinice" a celou malou velkou lež malých i velkých odhalit.

Zatímco pro román Liane Moriarty platilo, že je "Gillian Flynn po spoustě cosmopolitanů", pro televizní mini-sérii je víc než povrchní srovnání se "Zoufalkami" vhodné kvalitativní přirovnání, že "(Sedmilhářky) jsou jako Fincherova Zmizelá". Adaptace lepší předlohy, protože formálně nápaditější a svou nejednoznačností na samém konci provokativnější. Výsledné hodnocení vedle mírné nevyrovnanosti epizod sráží ještě dvě věci.

Podobně jako jsou knihy Flynn a Moriarty součástí jednoho populárního žánrového cyklu (detektivky z ženské perspektivy o zákoutích Ameriky), i mini-série je sociologickou detektivkou. Tohoto typu detektivek je jednak poslední dobou víc než dost, a tak už nepřekvapí jako v počátcích, jednak Sedmilhářky od HBO co do emocionální působivosti, formální sofistikovanosti a tematické bohatosti zaostávají za netflixáckou mini-sérií 13 Reasons Why.
 
Upoutávka na Sedmilhářky (2017)

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 20. 9. 2019 - 26. 9. 2019
TV tipy: Švadlenka prožívá poslední prázdniny ve ztraceném městě Z Září se pomalu chýlí ke konci a televize stále nevytahují žádné filmové trumfy. Tento týden nicméně potěší premiéry nenápadného dobrodružného snímku Ztracené město Z a posledního vítěze Českých lvů, dramatu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 20.09.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Rambo letí ke hvězdám, kde vyvádí psí kusy a píše román pro pokročilé Z pětice novinek, která v tomto týdnu obohatí programy kin, vyčnívají dvě. Tou první je meditativní sci-fi s Bradem Pittem Ad Astra, druhou pak pátý díl legendárního Ramba. Žebříček návštěvnosti ale nejspíš ovládne jiná... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Takové krásné šaty 3/10
Recenze: Takové krásné šaty jsou hrdým uměleckým brakem Osobitý britský filmař Peter Strickland natočil film o prokletých šatech. Znovu se v něm na nikoho neohlížel, složil poctu italským giallo filmům a naservíroval lahůdku pro všechny cinefily plnou bizarních momentů. Nebo ne? čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 12:30 v sekci Recenze
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Nabarvené ptáče na Přes prsty nestačilo Vrchol tuzemského žebříčku návštěvnosti patřil znovu české komedii Přes prsty. České drama Nabarvené ptáče se umístilo třetí. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Shailene Woodley na stopě sériového vraha (02.05.2019 08:05 v Novinky | Zprávy)
- Sedmilhářky: 2. série v první ukázce (15.04.2019 09:48 v Novinky | Trailery)
- Hra o trůny a další v upoutávce HBO (07.01.2019 18:52 v Novinky | Trailery)
- Téma: Zlatý glóbus část 2: 1981-2017 (16.12.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Recenze: Drama Vdovy servíruje ženskou loupež bez povrchního pozlátka (02.12.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Vdovy tráví 3 dny v Quiberonu, kde čtou knihu obrazů a hledají čertí brko (28.11.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Jean-Marc Vallée natočí biopic Johna Lennona a Yoko Ono (24.10.2018 10:00 v Novinky | Zprávy)
- Fincher natočí Světovou válku Z 2 (09.10.2018 18:58 v Novinky | Zprávy)
- Promo HBO ohlašuje návrat Her o trůny a dalších (27.08.2018 19:27 v Novinky | Trailery)
- Vdovy: režisér 12 let v řetězech se vrací v traileru (08.06.2018 10:00 v Novinky | Trailery)
- Sharp Objects: první teaser nové minisérie HBO (23.04.2018 11:30 v Novinky | Trailery)
- Ceny za nejlepší adaptovaný scénář rozdány (12.02.2018 09:00 v Novinky | Zprávy)
- Sedmdesáté ceny DGA za režijní výkony předány (04.02.2018 19:30 v Novinky | Zprávy)
- Sedmilhářky: Do 2. série míří Meryl Streep (25.01.2018 10:32 v Novinky | Zprávy)
- Téma: nejlepší filmy roku 2017 podle filmserver.cz (08.01.2018 15:00 v Články | Žebříčky)
- Zlaté glóby 2018: nejlepšími filmy jsou Tři billboardy a Lady Bird (08.01.2018 07:33 v Novinky | Zprávy)
- Téma: nejlepší seriály roku 2017 podle filmserver.cz (28.12.2017 12:24 v Články | Televize)

PREMIÉRA TÝDNE   37/2019

Nabarvené ptáče
6/10

Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver