Oscar 2017: Nejlepší režie

Vydáno: 24.02.2017 16:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Mexičan Alejandro González Iñárritu loni nic nenatočil, takže oscarového hattricku se nedočká a přenechá místo svým převážně americkým kolegům. Kdo tedy usedne na po dvou letech uvolněný trůn?
Souboj o prestižního režijního Oscara se letos odehraje mezi Melem GibsonemDamienem Chazellem, Kennethem Lonerganem, Barrym Jenkinsem a Denisem Villeneuvem. Až na prvního jmenovaného nikdo sošku doma nemá a vzhledem k předpokladům můžeme očekávat, že kontroverzní filmař svou sbírku nerozšíří, čili se dočkáme úplně nového držitele. Stejně tak si lze vsadit na to, že v této kategorii k překvapení nedojde a vítězem se stane mladý Chazelle za opojný muzikál La La Land.

Mel Gibson (Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny)

Mel Gibson při natáčení filmu Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny / Hacksaw RidgeJednoznačně největším překvapením kategorie je zařazení newyorského rodáka mezi nominanty. Jednak je jeho válečný film o svérázném hrdinovi, který odmítá vzít do ruky zbraň a v sobotu nepracuje, strašně šablonovitý a jednak má jeho režisér pověst xenofoba, antisemity (což je v Hollywoodu ten nejhorší hřích), rasisty, násilníka a alkoholika. Jeho režie až na opravdu fantastické, brutální a takřka autentické válečné scény není ničím výjimečná, i proto se jeho jméno v pětici vyvolených určitě nečekalo. Největší outsider sošku takřka jistě nezíská, protože proti němu mimo již zmiňované kontroverzní pověsti hraje i to, že Oscara za režii už doma má, byť značně zaprášeného (historické drama Statečné srdce). Samotná nominace je ale pro něj jednoznačnou výhrou a jakousi zprávou, že mu továrna na sny (zatím jen částečně) odpustila a může pomýšlet na větší comeback.

Damien Chazelle (La La Land)

Damien Chazelle Mladý americký tvůrce svým teprve druhým celovečerním filmem dobyl Hollywood, srdce kritiků, diváků i pokladny kin a stal se největším favoritem na zisk zlaté sošky. A není se co divit, neboť jeho muzikál je roztomilou poctou starým muzikálům, továrně na sny i snílkům, kteří se nebojí jít za svými, byť těmi zdánlivě nesmyslnými a nerealizovatelnými sny. V jeho podání je La La Land pohodovou a melancholickou podívanou, která je plná sympatických postav, charismatu, nádherných písní i fantastického jazzového soundtracku. Tenhle film zkrátka nelze nemít rád a není se co divit, že okouzlil snad úplně všechny. Pokud by Oscara nevyhrál, bylo by to obrovské překvapení.

Kenneth Lonergan (Místo u moře)

Kenneth Lonergan, Casey Affleck při natáčení filmu Místo u moře / Manchester by the SeaJméno čtyřiapadesátiletého newyorského rodáka znají spíše fanoušci divadla, protože patří k uznávaným dramatikům a filmům se režijně věnuje až od roku 2000. Jeho třetí počin ho ale určitě dostane do širšího diváckého povědomí, protože náročnější a dost depresivní drama o muži, který je po letech nucen vrátit se do míst, kde vyrostl a vyrovnat se se svou minulostí, je hodně chváleno a sbírá ocenění především v hereckých kategoriích. Sám autor sice vždy skončí "pouze" u nominace, což se dá předpokládat i na Oscarech, to by ho ovšem tolik mrzet nemuselo, protože tento úspěch by mu mohl přinést lukrativní nabídky a samozřejmě dostat jeho jméno k více divákům. Minimální šanci ale má.

Barry Jenkins (Moonlight)

Barry Jenkins, James Laxton při natáčení filmu Moonlight / MoonlightNejméně známý z celého kvintetu nominovaných je rodák z Floridy, jehož nominace vypadá typicky "akademicky" a mimo USA je chápána jakožto úlitba loňské ignoraci černošských tvůrců. Jeho snímek se řadí k tzv. nezávislým, vznikl s minimálním rozpočtem a vypráví o těžké životní pouti homosexuálního afroameričana, což zní jako klasický "sběratel cen". Podle ohlasů jde ale o hodně povedené dílo s vydařenou vypravěčskou strukturou, které má silný příběh, jenž má co říct a nenásilně tne do živého. Pokud by Akademie chtěla překvapit, ocenila by právě jeho, spíše se dá ale předpokládat, že Moonlight uspěje v jiných kategoriích a v režijní vyjde naprázdno.

Denis Villeneuve (Příchozí)

Denis Villeneuve při natáčení filmu Příchozí / ArrivalJediný Kanaďan v pětici vyvolených by si asi sošku zasloužil ze všech nejvíc, protože oproti ostatním konkurentům dal dohromady opravdu precizní a promyšlené dílo s minimem chyb, které pracuje s inteligentním a chytrým příběhem, pohrává si s divákem, je vyprávěno pomalu a v několika časových rovinách a má fantastickou atmosféru. Navíc se snaží být maximálně realistické a byť jde o sci-fi, není tolik zaměřeno na efekty. Nic z výše zmíněného mu Oscara pravděpodobně nepřinese, ačkoli se právě on může stát černým koněm večera. Co se jeho osobní kariéry týče, to, že sošku nezíská, ho může mrzet jen z hlediska prestiže, protože v současnosti patří k naprostým režijním bohům, získává exkluzivní a atraktivní projekty a jeho jméno už je diváckým lákadlem. Jednoho dne takřka určitě zlatého plešouna získá, letos je ale ještě brzy.

...and the Oscar goes to

V režijní kategorii se letos překvapení s největší pravděpodobností konat nebude a Oscara si odnese nejmladší nominant. A nikdo proti tomu nebude moci říct vůbec nic.

Šance podle Filmserveru:

  • Mel Gibson 1 %
  • Damien Chazelle 85 %
  • Kenneth Lonergan 5 %
  • Barry Jenkins 5 %
  • Denis Villeneuve 4 %
 



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY