Hell or High Water není akční thriller, jak jsem ho sám chybně označil na jaře, kdy vyšel jeho první oficiální trailer a kdy film debutoval v sekci Jiný pohled na festivalu v Cannes. Americkou premiéru pak měl snímek 12. srpna nejdříve jen v limitovaném počtu kopií, přičemž v následujích týdnech dále expandoval. Od té doby pak tento nenápadný a neokázalý malý film způsobil malou senzaci tím, že se jeho jméno začalo vyskytovat v nejrůznějších žebříčcích vybírajících deset nejlepších filmů roku. Nyní, na konci roku ho k nim můžeme právem počítat, i když jde o dost velké překvapení. Do českých kin ale tento malý skvost cestu nenašel.
Hell or High Water tedy není ani akční, ani thriller, ale spíše drama s prvky westernu a také se částečně vejde do kategorie heist movie, tedy mezi snímky, které obsahují bankovní loupeže. Hell or High Water je tak trochu variací na klasickou gangsterku Bonnie a Clyde, až na to, že tu tentokrát nefiguruje dvojice milenců, ale bratři Toby (Chris Pine) a Tanner (Ben Foster), kteří se snaží bankovními přepadeními zachránit rodinný majetek - farmu, kterou by jim jinak "zlodějská" banka neprávem sebrala. Bohužel ani šlechetné motivace nevyváží to, že ve skutečnosti jde o pouhopouhé loupeže, čímž na sebe logicky přivábí pozornost - brzy penzionovaného texaského rangera Marcuse (Jeff Bridges) a jeho indiánského parťáka Alberta (Gil Birmingham).
Hell or High Water je skvěle napsaný Taylorem Sheridanem, bravurně nasnímaný - ačkoliv se odehrává v Texasu, natáčelo se v Novém Mexiku a Mackenziemu se s kameramanem Gilesem Nuttgensem podařilo natočit nádherné exteriérové záběry, v nichž kontrastuje rozlehlost a krása krajiny s těžkým osudem obou hlavních protagonistů. Herci jsou rovněž skvělí, především Ben Foster jako ten divočejší z dvojice sourozenců a pak také Jeff Bridges, jehož herecký výkon se v nominacích na různé ceny vyskytuje nejčastěji. Každá z postav má svůj rozměr, jde o plnokrevně napsané a zahrané postavy, které se většinou v obdobném typu filmů nevyskytují. K velmi pozitivnímu dojmu také přispívá skvělý hudební soundtrack, který mají na svědomí Nick Cave a Warren Ellis.
Hell or High Water je rozhodně pozoruhodně natočený a přesto neokázalý a silný snímek, jehož největší síla spočívá ve skvěle napsaných a zahraných postavách a podmanivě nasmínaných záběrech dokumentujících bezútěšnost nejen osudů konkrétních postav, ale i života jako takového. Mackenziemu a Sheridanovi se podařilo dát svému malému filmu obecnější přesah a hloubku, jíž si právě všimla i četná kritická obec. Pozitivem je také to, že ačkoliv jde o vyloženě artový snímek, našel si - kupodivu právě v USA - i slušný počet diváků a zaznamenal proto i skromný komerční úspěch.
Hell or High Water si dozajista dosavadní chválu a příval cen a nominací zaslouží a nedivil bych se, kdybychom se s tímto snímkem setkali i v oscarových nominacích. Pro diváky i pro tvůrce je to jistě velmi pozitivní zpráva.