Recenze: Sci-fi Příchozí je jedním z nejlepších filmů roku

Vydáno: 09.11.2016 22:12 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Americké sci-fi Příchozí s Amy Adams v hlavní roli a s Jeremym Rennerem a Forestem Whitakerem v rolích vedlejších natočil kanadský režisér Denis Villeneuve (Zmizení, Sicario: Nájemný vrah).

PříchozíRecenzoval/a Jan Varga dne 09.11.2016 22:12. Americké sci-fi Příchozí s Amy Adams v hlavní roli a s Jeremym Rennerem a Forestem Whitakerem v rolích vedlejších natočil kanadský režisér Denis Villeneuve (Zmizení, Sicario: Nájemný vrah). Hodnocení: 4.5
Příchozí
Arrival
Drama / Tajemný / Thriller / Sci-Fi
USA, 2016 , 116 min.

Režie: Denis Villeneuve
Scénář: Eric Heisserer, Ted Chiang
Kamera: Bradford Young
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Herci: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Mark O'Brien, Tzi Ma, Abigail Pniowsky, Julia Scarlett Dan, Jadyn Malone, Frank Schorpion, Lucas Chartier-Dessert, Christian Jadah, Lucy Van Oldenbarneveld, Andrew Shaver, Pat Kiely

Česká premiéra: 10.11.2016

Hodnocení: 9/10

Příchozí hodnocení na Kinobox.cz: 83.40 %
Amy Adams ve filmu Příchozí / ArrivalNa jeho dramata a thrillery se pějí ódy (pokud máte rádi mind-fuck filmy, zkuste jeho málo známý snímek Nepřítel), leč sci-fi zatím nenatočil žádné. Nakonec jej ale zvládl natolik dobře, že snad ani nebude třeba se nadále strachovat o jím režírované pokračování Blade Runnera, jež má premiéru naplánovanou na říjen příštího roku, a které je evidentně ve správných rukou.

Stejně jako v Sicario: Nájemný vrah je do popředí stavěna silná hlavní hrdinka, tentokrát patrně rozvedená lingvistka Louise v podání Amy Adams, jíž navíc někdy v nedávné době zemřela dospívající dcera, a která je coby největší americká odbornice na světové jazyky kontaktována armádou, když planetu Zemi navštíví mimozemšťané. Z dvanácti vesmírných těles, jež zakotvila na různých lokacích po zeměkouli, je Louise dovezena společně s teoretickým fyzikem (Jeremy Renner) na přísně střeženou lokaci, kde se nachází jedno z nich, aby se zde pokusila objevit možnost, jak s neznámými návštěvníky (jejichž podoba byla zjevně inspirována chobotnicemi) zdárně komunikovat.

Forest Whitaker, Amy Adams ve filmu Příchozí / ArrivalPři pokusech o dorozumívání sice obě strany stojí naproti sobě, ale komunikační propast je mezi nimi obrovská, neb mimozemšťané neovládají žádný pozemský jazyk, a na otázky kladené v angličtině odpovídají způsobem, který zas není znám pozemšťanům, tj. že malují amorfní dehtové kružnice. K otázkám typu „Kdo jsou a odkud přicházejí?“ nebo „Jaký je jejich záměr na Zemi?“ se však po čase a řadě pokusů o vzájemné pochopení přidá ještě jedna závažnější otázka, a sice jestli budou světové velmoci (které se pokoušejí o komunikaci s mimozemšťany v těch zbývajících jedenácti lodích každá zvlášť) schopné spolupracovat a zabránit tomu, aby nedošlo k válečnému konfliktu s mimozemšťany, případně ke konfliktu mezi státy navzájem, který by v obou případech mohl potenciálně skončit zánikem lidstva (třeba kvůli mylné interpretaci mimozemských sdělovacích prostředků).

Příchozí je ten typ amerického sci-fi, které sice stálo hodně peněz, ale není prakticky vůbec hollywoodské. Není stavěné na úžasnosti akčních scén, ale na režii, hereckých výkonech a na kvalitním scénáři. Akční scény v něm nejsou žádné (kromě jednoho dvousekundového výbuchu), přesto snímek skvěle graduje, je napínavý a má vynikající pointu, dosahující monumentálních rozměrů. Místy to připomíná Nolanovo Interstellar, které je sice přeci jen ještě vyšperkovanější, dramatičtější, osudovější, velkolepější a dojemnější, ale ve všem ostatním už jsou Příchozí buď stejně dobří (výborné herecké výkony, skvělá kamera…) nebo lepší (způsob, jakým je realizováno vysvětlení závěrečné pointy), s výjimkou výborného soundtracku Jóhanna Jóhannssona, který má natolik málo společného s hudbou (spíš to jsou jen znepokojující zvuky), že se vzpírá jakémukoli srovnávání.

Amy Adams, Jeremy Renner ve filmu Příchozí / ArrivalKaždopádně platí, že Denis Villeneuve režíruje naprosto parádně, je neuvěřitelně schopný a talentovaný a začíná se řadit mezi režisérskou špičku. Scénář je až podezřele propracovaný a kvalitní na to, že ho má na svědomí Eric Heisserer, který je autorem scénářů například ke snímkům Nezvratný osud 5 nebo Věc: Počátek. Klobouk dolů. Vlastně jediná věc, která v něm působí trochu divně, je ten jediný výbuch, související s nějakou bombou, u níž nejsou dostatečně rozebrány okolnosti její existence (jak se někomu podařilo dostat ji tam, kde vybuchla, a kdo ji tam dal), ale to jednak není úplně podstatné a hlavně je to opravdu to jediné, nad čím zůstaly nějaké otazníky.

Dokonce funguje i to, že když už jste film viděli a znáte jeho závěr, tak při druhém zhlédnutí se na něj budete dívat jinýma očima a různé jeho aspekty a scény budete vnímat odlišně, než jak jste je vnímali napoprvé.

Téměř dokonalé souznění všech jeho složek, okořeněné neokoukaným námětem, originálně se vyvíjejícím příběhem a působivým myšlenkovým přesahem, dělá ze snímku Příchozí právoplatně jeden z nejlepších filmů roku, který by vám pokud možno neměl ujít. Sice asi zklame každého, kdo na něj půjde v očekávání dalšího Dne nezávislosti, ale všechny ostatní snad naštěstí nadchne.

Český trailer k filmu Příchozí

• Příchozí (Krabatka, 10.11.2016 09:44) Reagovat

Na film jsem se docela těšila, sci-fi je můj oblíbený žánr. Ovšem po přečtení této recenze na něj nepůjdu, ti Američané jsou poslední dobou snad úplně dementní. Buď do všeho dají střílečky nebo snad každé hlavní hrdince zemře dítě, neumějí natočit dobrý film bez toho? Třeba to jinak nebude špatné, ale tohle mě odradilo hned teď. Vsadila bych se, že to bude mít souvislost s pointou. Nelíbila se mi ani ukňouraná Gravitace, ovšem efekty byly skvělé. Prostě tak dobré filmy, jako byl film Blízká setkání třetího druhu nebo Kontakt, se už snad netočí....

• Re: Příchozí (Jan Varga, 10.11.2016 14:45) Reagovat

Pokud Vás napadlo, že mimozemšťané nějak způsobí, že se hlavní hrdinka bude moci znovu setkat se svou dcerou, nebo že ji dokonce nějak oživí, tak tohle není ten případ. Ta pointa je mnohem složitější a rozhodně ne takto přízemní. Pokud bych měl srovnávat s Kontaktem, tak Příchozí mi přijdou lepší.

• Re: Příchozí (Krabatka, 11.11.2016 12:00) Reagovat

Díky za zprávu, tak já na Vás dám a půjdu se na to podívat. Po tom, co dokázali udělat s filmem Solaris, jsem se zařekla, že na americký sci-fi film už nepůjdu, to jsem málem odešla z kina. Kdyby tam alespoň nechali Lemovu myšlenku, že to mohly být od oceánu dary.... U Kontaktu jsem předtím také četla knihu, tak i přes nedostatky filmu jsem si do něj mnohé z knížky vložila. Pokud by dceru oživili, to by byl už hodně béčkový film. Spíš jsem myslela, že se s ní setká z důvodu jiného vnímání času. Mám ráda hard sci-fi, tak jen doufám, že to neskončí nějakou pohádkou... Jinak to vydírání diváka smrtí dítěte hlavní hrdinky je opravdu příšerné, mě už to ani nedokáže dojmout, myslím, že to bylo i v Gravitaci. Nevím čím to je, že většina amerických filmařů má tuhle potřebu, docházejí jim nápady? Měli by se inspirovat, např. u britského Moon...

• Re: Příchozí (Jan Varga, 11.11.2016 19:05) Reagovat

Ano, v Gravitaci to bylo také, ale snad spíš jako nějaká informace navíc, než jako prostředek k citovému vydírání. Doufám.
          Jinak se mi nechce nic moc vyzrazovat, ale s tou pointou Příchozích jste už hodně blízko ;)

• Re: Příchozí (Anonym, 21.11.2016 15:20) Reagovat

Tak mě to mile překvapilo, i výkon Amy Adams. Přišlo mi to o dost lepší než Interstellar a o něco horší než Blízká setkání třetího druhu - ty mě i po těch letech přijdou propracovanější ... Ale rozhodně to je dobrý film