Makrorecenze: Králova řeč

Makrorecenze: Králova řeč

Vydáno: 09.03.2011 18:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: 2010 Laurie Sparham / Speaking Film Productions Ltd

Snímek Králova řeč kraloval ve výroční anketě jak britské, tak americké filmové akademie a získal i cenu pro nejlepší film roku podle naší redakce. Je tedy zřejmé, že naše makrorecenze nebude moc kritická. Ale cožpak není dobře, když čas od času filmová kritika chválí?

Někdo rád bílé, někdo červené. A někdo vínu neholduje vůbec. Přesto jsou dobrá vína - a to jak bílá, tak červená -, kterými neurazíte nikoho. Podobně je to s filmy. Můžete nesnášet romantické komedie, ale u Lásky nebeské si poznámky odpustíte. U konverzačních filmů rostete, ale u Dvanácti rozhněvaných mužů ani nedýcháte. Adaptace komiksů považujete za jednu velkou bublinu, ale od Temného rytíře nehrajete ze strachu žolíky. Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Pět lidí, pět názorů, jeden verdikt.

FILM O OUTSIDEROVI. OD BANDY OUTSIDERŮ
Na Králově řeči je mi strašně sympatické to, že je na míle vzdálená hollywoodskému kalkulu. Nerežíruje ji Clint Eastwood, pan dokonalý, ale v podstatě neznámý Tom Hooper. Scénář nenapsal nejtalentovanější dialogový scenárista současného Hollywoodu, ale téměř pětasedmdesátiletý "žabař" David Seidler, který na něm pracoval přes čtyřicet let a je za zenitem. V hlavní roli nemládne Brad Pitt, ale božsky koktá Colin Firth, který nezadržitelně mířil do růžového zapomnění. A na paškál si film nebere vděčné téma celosvětového - ale loni na plátně převážně amerického - fenoménu jménem Facebook, ale zabývá se jedním jediným proslovem, který nikdo z potenciálních diváků neslyšel a navíc ovlivnil jen pár Britů kdysi před osmdesáti lety. Film o outsiderovi, který všem vytřel zrak. Od bandy "outsiderů," kteří si tak splnili svou vlastní pohádku. A jejich civilnost, nesvázanost a upřímnost se projevily v každém záběru, gestu i slovu. Většina filmů pečlivě buduje atmosféru, mnohdy až do poloviny své stopáže. Králova řeč nemusí. Vše k sobě ladí tak dokonale, že hned v první scéně podlehnete. A až do poslední chvíle nevydechnete. Miroslav Böhm: 10/10.

ÚŽASNĚ STAROMÓDNÍ
Neskutečné! Silné! Bombastické! Přiznám se, že už první scénou mě Hooper dostal a po celou zbývající dobu už nepustil. Králova řeč je nádherný film, kde si sedlo úplně všechno. Funguje v jakémkoli myslitelném hledisku a je úžasně staromódní. Hudba fantastická, režie Hoopera překvapivě neuvěřitelně jistá a celé to působí vlastně tak nějak nebritsky. Až na náznaky suchého britského humoru tu vlastně nic anglického není. Colin Firth, ač mezi mé oblíbence nepatří, je naprosto famózní a ohromující. Před jeho výkonem nezbývá než smeknout pomyslný klobouk. Jediným svraštěním čela a jediným vyplašeným pohledem dokáže říct tolik věcí o své postavě, až je to neuvěřitelné. Oscar skončil v dobrých rukách. Jeho kooperace s Geoffreym Rushem je dokonalá a jeden bez druhého by nemohli být. Jejich společné scény jsou koncertem a i bez mnoha slov úžasně přibližují vzájemný vztah mezi postavami. Další herci jsou neméně skvělí, hodně potěší civilní Helena Bonham Carter a Guy Pearce. Hooper se zdařile dokázal vyhnout všem klišé a stvořit neuvěřitelný film, který ještě neřekl poslední slovo. Ač vím, že v redakci plným počtem šetříme a schováváme ho na opravdu výjimečné snímky, já dávám deset. Králova řeč je pro mě výjimečná až až. Vratislav Šálek: 10/10.

ANGLIČANÉ VRACEJÍ ÚDER
Více než dvě století po bostonském pití čaje (a pět let po Frearsově Královně) dobývá britská monarchie znovu Ameriku. Králova řeč, ověnčena zlatou aureolou Oscarů, pokračuje ve vítězném tažení i v pokladničkách kin: skromné historické drama za 15 milionů dolarů kraluje žebříčkům se světovým ziskem 270 milionů dolarů. Jaká je ale Králova řeč zbavená sošných a dolarových pozlátek? Pozoruhodně moderní, navzdory svému starosvětskému aranžmá, sofistikovaná, aniž by si hrála na velké umění. Tenhle řemeslně dokonalý film o koktajícím králi se ani na chvilku nezadrhuje. Hooper natočil strhující konverzační drama o nepravděpodobném přátelství mezi králem a jeho učitelem, v němž servíruje verbální ping-pong mezi nepřekonatelným králem Firthem, který konečně vyrostl z kůže pana Darcyho, a neméně fantastickým Rushem. Zároveň ale zabrousil do vod sportovního filmu, v němž trenér svého svěřence připravuje na dostih sezony a učí ho, že člověk je sám sobě největším nepřítelem. Kapka modré krve u postarší Akademie rozhodně neuškodila, ale Králova řeč je výjimkou z řady cynicky vykalkulovaných oscarovek. A paradoxně, navzdory svému názvu, je to jeden z těch filmů, které vám vezmou řeč. Natálie Bergerová: 9/10.

POCTIVÁ FILMAŘINA V BRITSKÉM STYLU
Stejně jako král musí za války říkat svým poddaným to, co potřebují slyšet, Tom Hooper připravil akademikům přesně takový film, jaký chtějí vidět a kterému rádi rozdávají ceny. Je třeba ale hned dodat, že to je myšleno v tom nejlepším slova smyslu. Králova řeč je film natočený podle těch nejlepších konzervativních filmařských hodnot, který v sobě spojuje, filmařskou poctivost a technickou preciznost v čele s výtečnou kamerou a klidnou, melodickou, ryze symfonickou hudbou Alexandra Desplata. Kvalitu hereckých výkonů nemá cenu připomínat, ať již jde o samotného krále v podání Colina Firtha (který touto rolí jen potvrdil svoji pozici nejlepšího britského herce své generace), jeho australského logopeda Geoffrey Rushe i královnu matku Helenu Bonham Carter. Díky nim a samozřejmě také dobrému scénáři i kvalitní režii se velmi snadno vcítíte do problémů, kterým koktavý „Bertík“ musí znenadání čelit. Budete si nervozitou kousat nehty a držet mu palce ve zlomových okamžicích jeho cesty na britský trůn. Budete ho ale i nenávidět ve chvílích, kdy se chová jako nafrněný pán světa, což mu v zápětí ale rádi odpustíte, když se dozvíte pár nehezkých detailů z jeho dětství. Třešinkou na tomto jednoduchém, ale velmi elegantním a chutném dortu je pak závěrečné rozhlasové vysílání, ve kterém už jako král Jiří VI. promlouvá k celé zemi, které musí dodat jen a pouze svým hlasem odvahu a sílu. Králova řeč je perfektní ukázkou toho, že být tradiční neznamená nic špatného, když se díla ujmou schopní lidé. Kateřina Samková: 9/10.

SNÍMEK PRO MOU MÁTI
Králově řeči se toho nedá moc vytknout. Je to dokonalý oscarový materiál - inteligentní, sofistikovaná a inspirativní podívaná, nepodceňující svého diváka, založená navíc na skutečných událostech, skutečných osobách. Nezáleží vlastně až tolik na tom, že hrdinou je anglický král - fandíte mu stejně jako Rockymu nebo jakémukoliv jinému loserovi, který to nakonec všem natře. A aby to dokázal, musí nejprve překonat sám sebe, protože to je to nejtěžší. A že se mu to podaří, je jasné už od začátku, protože o čem by ten film jinak byl? O králi, který chtěl překonat svoje koktání a nezvládl to? Tahle průhlednost mi zabránila užít si brilantně odehraný a kvalitně natočený, zároveň ovšem dost konzervativní snímek na sto procent. Všeobecnou chválu chápu, Oscara pro nejlepší film loňského roku bych však svěřil do jiných rukou (počítačoví geekové a jednoocí pistolníci jsou mi prostě bližší). Věřím ale, že moje máti, učitelka dějepisu, bude nadšená. Eduard Spáčil: 8/10.

Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Králova řeč najdete zde.

Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0