Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Lepší svět

Recenze: Lepší svět

Vydáno: 28.02.2011 18:00 v sekci Recenze | Premiéry - Eva Pytlounová | foto: 2011 Artcam

Příběhy dvou rodin, které se díky přátelství synů Eliase a Christiana spojí v jeden. Smrt matky. Práce v Africe. Manželská krize. Školní šikana. Pomsta. Násilí. Susanne Bier natočila opět stejný film. Oscara za něj má v kapse, ale jaký vlastně je?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Susanne Bier a Anders Thomas Jensen poprvé spojili síly pod hlavičkou Dogma 95. Roku 2002 vzniklo drama Otevřená srdce a plodná spolupráce brzy přinesla snímky Bratři, Po svatbě a Lepší svět. Slib filmové čistoty se časem vytratil, příběhy zůstaly stejné. Zaostření na postavy a děj naštěstí přetrvávají také. Když ponecháme stranou první dogmatickou manýru i hollywoodský průšvih Spálené vzpomínky, zůstanou nám divácky úspěšní sourozenci a na Oscara nominované drama Po svatbě. V obou filmech Bier chytře kombinuje přednosti manifestu (ruční kamera, soustředění se na postavy a příběh) s katalyzátory emocí (zbraně, scénická hudba, svícení), čímž tvoří skvělá a zároveň divácky vděčná realistická melodramata. V předvídatelných a do jisté míry banálních vyprávění navíc dokáže generovat obrovské porce emocí a přivádí festivalová publika k nirváně.
Napotřetí se to už ale začíná trochu zajídat, navíc je vše ještě vyhrocenější než obvykle. Jensen obšlehl vlastní scénář, pozměnil pár detailů a nový film je na světě. Do třetice se porušuje dogmatické pravidlo paralelní akce, po Afghánistánu a Indii přichází Afrika, kde pracuje jeden z hrdinů filmu, lékař Anton (Mikael Persbrandt). Zatímco na černém kontinentu odvádí vynikající práci, doma se mu rozpadá manželství. Rodinnou krizí trpí především introvertní dvanáctiletý Elias (Markus Rygaard), jenž kromě otce postrádá i kamarády. Vše se změní s příchodem nového žáka Christiana (William Jøhnk Nielsen), který za pomoci odvahy a pumpičky na kolo zastaví šikanu orovnátkovaného Eliase a položí základ osudovému přátelství.
Ani Christianovo rodinné zázemí není ideální, strádání ze ztráty matky přeměňuje v agresi, což kromě hlavní zápletky vyvolává i diskusi o řešení konfliktů a pomstě. V rámci tématu, které se proplétá celým filmem, je snímek až neskutečně povrchní, pokládá příliš málo otázek a ještě méně jich řeší. V křečovité snaze uchovat si svůj motiv tlačí autoři příběh do nepříliš uvěřitelných směrů a ještě méně uvěřitelných dílčích vyvrcholení. Antonova demonstrace nenásilné cesty na dospívající chlapce nezapůsobí o nic víc než na diváky, věřit, že by kvůli tomu vyrobili bombu, už ale nelze.
Přepjatost a dogma k sobě nikdy neměly daleko a protahování postav masomlýnky se u jedné krize nikdy nezastaví. Vyhrocená a vykonstruovaná devastace hrdinů vadila některým divákům už u předchozích snímků Susanne Bier, tentokrát se však přidává i vysvětlující podlézání mainstreamovým divákům. Nápovědy méně intelektuálně zdatným (věž z lega - za něco takového by se styděl i průměrný seriál), kteří si rádi připadají chytře a alternativně (laciné africké motivy), jsou nemilou novinkou. V rámci tohoto pak příběh graduje do jednoduchého uhlazeného závěru, ačkoliv se většinu stopáže snaží budit dojem zkoumání různých možností a přístupů. Závěrečný zpomalený záběr na běžící a mávající černoušky je pak jen třešničkou na dortu.
Bezproblémové sledování snímku kromě režie a kamery zajišťují výteční herci, od atypicky obsazeného Mikaela Persbrandta po kreaci Williama Jøhnka Nielsena, který podal jeden z nejlepších dětských výkonů, co jsem v poslední době viděla. Susanne Bier obrousila dogmatickému přístupu ostré a těžce stravitelné hrany, snadná snesitelnost bez nutnosti přemýšlet (spíš s nutností nepřemýšlet) v kombinaci se skvělou režií a národností autorky předurčují film k širšímu úspěchu. O tom, že mám s diváckým podkuřováním pravdu, svědčí i mnohá ocenění a oscarová nominace na nejlepší cizojazyčný film. Nedivila bych se, kdyby si Susanne Bier zítra sošku odnesla.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu