Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Hedi

Recenze: Hedi pod křehkým dramatem skrývá alegorii na Tunisko

Vydáno: 11.10.2016 18:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Tuniský film Hedi získal pozitivní ohlasy už na filmovém festivalu v Berlíně, odkud si odnesl cenu za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli, a zaujal i české diváky na přehlídce Be2Can. Nyní vstupuje i do širší distribuce.

HediRecenzoval/a Jan Varga dne 11.10.2016 18:00. Tuniský film Hedi získal pozitivní ohlasy už na filmovém festivalu v Berlíně, odkud si odnesl cenu za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli, a zaujal i české diváky na přehlídce Be2Can. Nyní vstupuje i do širší distribuce. Hodnocení: 3.5

Hedi

Inhebek Hedi
Drama
Francie, 2016 , 88 min.

Režie: Mohamed Ben Attia
Scénář: Mohamed Ben Attia
Kamera: Frédéric Noirhomme
Hudba: Omar Aloulou
Herci: Majd Mastoura, Rym Ben Messaoud, Sabah Bouzouita, Omnia Ben Ghali, Hakim Boumsaoudi

Česká premiéra: 13.10.2016

Distributor: Film Europe

Hedi hodnocení na Kinobox.cz: 63.67 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Majd Mastoura ve filmu Hedi / Inhebek HediHedi je pravděpodobně vůbec první tuniský film v běžné české distribuci, což je na něm docela zajímavé. Nicméně jeho děj, respektive to, co se prakticky odehrává na plátně, zas až tak moc zajímavé není. Podstatně kurióznějším se to však stane ve chvíli, kdy si uvědomíte, co se tím dějem snaží debutující režisér Mohamed Ben Attia říct o své zemi.

Hedi je jméno hlavního hrdiny, mladého muže, jenž ve svých pětadvaceti letech bydlí u své opatrovnické a rozkazovačné konzervativní maminky, která mu zprostředkovává tradiční svatbu s nevěstou, jež je mu podle dávné rodinné dohody zaslíbena. S nevěstou, kterou Hedi zná jen velmi povrchně, díky občasným tajným večerním schůzkám v jeho autě, a se kterou by měl po svatbě bydlet nadále v těsné blízkosti své matky. Introvertního Hediho trápí všechny ty nánosy citové manipulace, neustálé srovnávání s úspěšnějším bratrem a život v matriarchátu, v němž se ani nemůže sám starat o vlastní finance, vlastní budoucnost a vlastní zaměstnání. Trpí však tiše, pocity si nechává pro sebe a dusí je v sobě. Ke vzdoru proti konvencím ho přinutí až náhodné seznámení s hotelovou tanečnicí, do níž se zamiluje během služební cesty týden před svatbou.
 
Majd Mastoura ve filmu Hedi / Inhebek HediTakže v podstatě jde o úplně standardní zápletku o někom, kdo místo aby žil, tak živoří podle představ jiných lidí, kterým se snaží vyjít vstříc. Ale jakmile se dostane byť na chvíli z jejich osidel a okusí svobodu, a hlavně spontánní a opravdovou lásku, tak v sobě nalezne odvahu vzbouřit se a zařídit se poprvé podle sebe. Otázka pak zní, jestli má dost síly na to, aby to dotáhl do konce.
 
Co onu zápletku však činí neobyčejnou, je prostředí arabského světa, v němž se děj odehrává, a kde velké množství filmových motivů slouží jako prostředky ke sdělení hlubšího obsahu. Hlavní hrdina si má vybrat mezi předem domluveným sňatkem, který symbolizuje zachování rodinného zázemí a zadostiučinění tradicím, a svěží, nespoutanou romancí s o pět let starší ženou, která kroutí boky pro pobavení turistů a má na život podstatně jiný názor, než s jakým se kdy on sám měl možnost setkat. Podobně je na tom zřejmě samotné Tunisko, v současnosti též rozervané mezi konzervativností a svobodomyslností, s rodinou a náboženstvím spjatými staromódními tradicemi na jedné straně a vlivem moderních kulturních a společenských vlivů na straně druhé.

Majd Mastoura ve filmu Hedi / Inhebek HediObdobně se ve snímku zračí odkazy na špatnou ekonomickou situaci země, spatřované ve zmínkách o vylidňování hotelů, které jsou kvůli strachu z teroristických hrozeb zavírané pro nedostatek poptávky, nebo v zaměstnání Hediho, který coby obchodní zástupce automobilky horkotěžko nabízí vozy klientům, kteří se ani nesnaží předstírat zájem. Zároveň je Hedi filmem obsahujícím mnoho kontrastů, ať už jde o rozdíl mezi zakřiknutým hlavním hrdinou a jeho ukecanou extrovertní matkou, mezi jeho oběma potenciálními partnerkami, či mezi hudebními styly, kdy jsou tradiční rytmy doprovázené rituálními tanci stavěny proti obludné zábavě v podobě hotelového animačního programu. Ty samozřejmě reprezentují onen ústřední kontrast mezi dávno zavedenými a zažitými zvyklostmi a moderním stylem smýšlení, a celé to směřuje k jednomu velkému komentáři o stavu porevolučního Tuniska, tak obsáhlého, že lze prakticky o filmu mluvit jako o alegorii.
 
Kdyby někdo snímek Hedi rozebral opravdu důkladně, nalezl by pravděpodobně ještě mnohem větší množství symbolů, narážek a odkazů. Stačí se nad filmem zamýšlet a domýšlet si interpretace k tomu, co se v něm odehrává. Nebo lépe řečeno – v podstatě je nutné se nad filmem zamýšlet a ty interpretace si v něm hledat, protože bez nich zbývá jen obyčejná, sice hezky zahraná a na debutanta velmi slušně režírovaná, ale jinak dějově relativně prázdná a hlavně strašlivě nedramatická vyprávěnka, které nemá moc čím oslnit.

Fotografie z filmu Hedi / Inhebek HediPředevším by bylo chybné očekávat vyhrocené drama, v němž by mělo hojně docházet k nějakým energickým hádkám, k břitkým výměnám názorů a vzájemnému osočování, takový totiž Hedi nemůže být už z podstaty věci. Křičí se v něm celkem asi jen sedmnáct sekund a jeho smysl spočívá ve velmi uvolněném sledování postupného vývoje v chování hlavního hrdiny skrze nenápadné projevy niterných emocí, jež na povrchu jsou téměř neznatelné, leč uvnitř rozpoutávají bouři. Výsledkem je velice křehký a jemný filmeček, natočený realisticky a s překvapivou dávkou sebejistoty, leč doplácející na relativně chudý děj, navíc ještě pochopitelně rozvolněný v pomalém tempu vyprávění.
 
Avšak ačkoli je zápletka Hediho na první pohled zcela průzračná, obehraná a jednoduchá, tak slouží jen jako záminka, jako náhražka za mnohem složitější, komplexnější a obsáhlejší konflikt, který nezmítá jen postavami filmu, nýbrž celým národem. Jen musíte být ten typ diváka, který něco takového ocení, je ochoten nimrat se ve významech skrytých pod povrchem a přemýšlet o nich a neodradí ho, když si v prvním odstavci přečte, že řeč je o tuniském filmu.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Hedi

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Zilionáři zažívají inferno s bezva ženskou na krku (12.10.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Jaké filmy nabídne festivalová přehlídka Be2Can 2016? (25.09.2016 14:08 v Články | Festivaly)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu