Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Preview: 42. Letní filmová škola v Uherském Hradišti

Preview: 42. Letní filmová škola v Uherském Hradišti

Vydáno: 22.07.2016 07:18 v sekci Články | Publicistika - Marek Slovák

Letní filmová škola v Uherském Hradišti je sice ve středních letech, protože od 22. 7. se do 30. 7. koná její již 42. ročník, ale stále je dostatečně hip(sterská). Svým programem cílí na několik cinefilních generací.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Darna! Ang PagbabalikLetní filmová škola v Uherském Hradišti v posledních letech jako kdyby proměnila svou identitu, což je patrné nejenom na vizuálu, ale i na programové skladbě. Jistou dobu lákala do filmového ráje, čemuž odpovídal i plakát a design webových stránek. Zdůrazňoval se především zážitkový rozměr celé akce, která mimo jiné nabízí i jablko poznání v podobě děl buď spadajících do cinefilního kánonu, či na zařazení do něj čekajících, protože náležejících k aktuálním festivalovým objevům. V posledních letech, od jubilejního čtyřicátého ročníku k tomu současnému, se způsob oslovování posunul: od zážitkové akce s nějakým tím "kinematografickým" poznáním k filmové přehlídce, která chce přilákat novou filmuchtivou generaci a zároveň si udržet stálé baťůžkáře a baťůžkářky. 

Letošní 42. ročník (a se započtením klubových počátků dokonce s pořadovým číslem 52) zacílení na v podstatě dvojí publikum vyřešil důmyslně. Starší generaci umožní si na plátně připomenout to, co zná z televizních obrazovek, potažmo z dávnější minulosti z kin, zatímco pro mladou generaci půjde o "povinné pokoukání" (Luchino Visconti, Roger Corman, ealingovské - nejenom - komedie), s nímž přijde do styku poprvé. Webovky Filmovky mají příznačně na pozadí vždy jiný výjev z některého z děl v programu, přičemž daný obrazek je prohnán VHSkovým "filtrem", a tak má posunout barevnost a nechybí památná šmouhy. Logo s datem nostalgicky upomíná na zašlou analogovou éru, což může zapůsobit jak na pamětníky, tak na raně dvacetnicotníkové hipstery.

42. Letní filmová škola v Uherském HradištiPamětníci mající nepěstěný vous z důvodu časového presu a pracovního stresu ví, že shakespearovské adaptace už v Hradišti byly, postmoderní uchopení od Julie Taymor (Titus, Bouře) zná z ošoupaných kazet, potažmo filmového klubu veřejnoprávních a kabelových televizí. A určitě neměli možnost na vlastní oči vidět a poslechnout si samotnou Taymor, která patří k nejatraktivnějším hostkám LFŠ 2016. Už proto, že přislíbila i Master Class, v níž bude mluvit nejenom o zkušenosti s filmovou, ale i divadelní režií (na svém kontě má například cenou Tony oceněnou muzikálovou verzi Lvího krále) a dalšími profesemi. Mládežníci s naondulovaným fousem uchovávaným z důvodu náležitosti k určitému městskému kmenu zase můžou namísto louskání britského barda zhlédnout adaptace (Hamlet, Henry V, Rosencrantz & Guildenstern Are Dead, Richard III.), a to se zasvěceným úvodem etablovaného překladatele Martina Hilského.

Kdo je tak stár, že ho/ji zasáhl/a šrapnel videoboomu a poznamenala ho/ji nástup komerčních televizí, tomu/té nebude neznámé jméno krále béček Rogera Cormana. Od něj budou v rámci Půlnoční sekce (avšak nejenom o půlnoci!) promítnuty/puštěny nejenom dnes již kultovní zábavně děsivé počiny jako Útok krabích monster, ve kterých hrozbu zcela nečekaně představují... krabí monstra, či Plné vědro krve, kde hrůzu nahánějí... beatníci. Nebudou opomenuti ani Cormanovi odchovanci, kteří se pak stali uznávanými tvůrci (Nového) Nového Hollywoodu - Peter Bogdanovich (Targets), Martin Scorsese (Bertha z dobytčáku) či Joe Dante (Hollywood Boulevard). 

Darna! Ang PagbabalikPůlnoční sekce bývá vždy zpestřením festivalu či přehlídky. Letošní Fokus zaměřený na Filipíny je ovšem svým dramaturgickým uchopením dokladem sympatického odklonu od zavedených autorských značek směrem k žánrové tvorbě představující národní kinematografii v její rozmanitosti. Návštěvníci/návštěvnice skoro neexistujících filmových klubů se mohou seznámit s tvorbou Lina Brocky. Nechybí v ní nějaká ta společenská kritika v mezích zákona (Maynila: Sa mga kuko ng liwanag), biblické aluze (Byl jsi vážen na vahách a shledán lehký)... a někdy i gayové, což by mohlo být dostatečně alternativní, zvlášť v kombinaci osmdesátkového disca a mýdlových bublin v Macho Dancer.

Poté mohou titíž návštěvníci/návštěvnice pochytat další filipínské Pokémony, které v posledních letech do svých sítí lapili festivaloví Bulbasaurové: Rayia Martin (Úplné zmizení, 2013), Brillante Mendoza (Tvé lůno, 2012) či Lav Diaz (Počátky minulosti, 2014). U toho posledního je třeba mít trpělivost, jeho lapení zabere bezmála šest hodin. A pokud do kinosálů zavítá i omladina, aby dala odpočinout nohám od chytání Pikachu, pozná, že i Filipínci mají své (super)hrdiny a (super)hrdinky. Spatří superhrdinu vzešlého ze stránek obrázkových (a taky trochu písmenkových) sešitů, který si nechává říkat... Kovář (Ang Panday), a tamní obdobu Wonder Woman (bez feminismu, zato s pořádkou dávkou sexismu!) v Návratu Darny. A ten/ta, kdo by chtěl/a skutečné heroje a herojky, bude muset na historická dramata Sedmdesátá léta, Baler či Generál Luna, která se navrací k národním traumatům (vládě Ferdinanda Marcose, kolonizaci Španělskem či Američany). 

Fotografie z filmu Nevinný / L'innocenteS minulostí neúčtují jenom Filipínci, ale i Filmovka, když se v sekci Inventura bude již vedle výše zmíněného Cormana věnovat dalším výrazným osobnostem, studiím či žánrovým cyklům. Pro koho nejsou gay filmy Lina Brocky, ten/ta může zkusit queer počiny Luchina Viscontiho. Jeho komplexní retrospektiva je dokladem, že aristokratický tvůrce vypořádávající se ve svých počinech se svou třídní příslušností (a orientací) nenatočil pouze film, který rozechvěl kinematografii neorealismem (Země se chvěje), a nenechal "jednu buznu chcípat dvě hodiny a deset minut v Benátkách" (Smrt v Benátkách). Odlehčení nabídne přehlídka zásadních děl Zlatého věku britského studia Ealing, pokud tedy nezvolíte jejich dokumentaristické postupy zapojující válečné snímky (např. Kruté moře, Vítězové či poražení?), ale raději ty komediální (např. Šlechetná srdce a šlechtické korunkyThe Ladykillers). Nemluvné počátky sci-fi představí oblíbená programová sekce s živou hudbou, ve které samozřejmě nechybí nejenom kultovni Metropolis Fritze Langa či Paříž spí Reného Claira, ale i méně známé kousky z 10. a 20. let 20. století.    

Doplňování znalostí je třeba v jakémkoliv věku a u všech. (Za předpokladu, že jste na to nerezignovali, přestože vás "film" živí. V tom případě se jmenujete Mirka Spáčilová, případně - pokud jste o generaci mladší a hlásíte se k jiné genderové identitě - Martin Svoboda.) Proto je na LFŠ sekce Spektrum, která mapuje současné trendy - a od loňska nově i teoretické koncepty, které představuje a popularizuje na vybraných titulech. Z trendů se dramaturgové zaměřili na opravdu nezávislý, protože nízko až bezrozpočtový americký film: hnutí mumblecore a s ním spojené tvůrce jako Bujalski (zakládající Funny Ha Ha), Joe Swanberg (i u nás známí Kámoši až na dno lahve) či bratři Duplassové. Z teoretických konceptů po minulém nespolehlivém vyprávění to tentokrát bude úžeji zaměřený POV (tj. hlediskový záběr) ve své okázalé podobě a napříč historií, tj. od noirů experimentujících s mírou subjektivizace vyprávění (Lady in the Lake, Dark Passage) přes několik sebereflexivních počinů (Zvědavec, Ucho) až k nedávným žánrovkám navazujícím na různé tradice (videoherní Doom a Hardcore Henry, exploatační Hory mají oči a Maniak či found footage Kronika). 

Fotografie z filmu Intimní osvětlení / Intimní osvětleníSamozřejmě si lze posvítit na další sekce, jako je třeba Visegrádský horizont, v rámci kterého bude uvedeno nejenom zahajovací restaurované Intimní osvětlení, ale hlavně další Passerovy snímky natočené v zahraničním exilu (doporučujeme Cutterovu cestu). Polská filmová škola, spojená se jmény jako Andrzej Wajda, Andrzej Munk či Wojciech Has nebo Jerzy Kawalerowicz, bude o poznání méně objevná. Prohlížení katalogu a čtení komentářů na nejmenované databázi ovšem dokládá, že letos to bez překvapení nebude - viz citace z katalogu a po ní následující hodnotící komentář, obojí od stejného autora/autorky:
"Mysteriózní snímek se symbolickým příběhem o dospívání venkovské dívky, která se rozhodne utéci od rodiny, vyčnívá osobitým přístupem k filmové formě ve smyslu experimentálních vizuálních a zvukových efektů. Hluboce senzuální atmosféru filmu dokresluje hypnotická hudba performera Eyedress."

vs.

"Ta whiskey byla před i po projekci opravdu třeba. Větší hrůzu jsem už dlouho neviděla. Dramaturgie ve stylu ,dejme tam cokoliv a v jakémkoli pořadí´, digitál to snese. Tohle není ani art, to je neumětelství skrývající se za nějakou pózou. Nebo co."

Tak že by nakonec 42. Letní filmová škola kloubila na filmy zaměřený festival se zážitkovou akcí (degustací alkoholu)? Uvidíme od pátku 22. 7. do soboty 30. 7.  

Oficiální znělka 42. Letní filmové školy v Uherském Hradišti (2016)

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Richard Jewell 7/10
Recenze: Clint Eastwood s dramatem Richard Jewell kritizuje FBI a média Drama Clinta Eastwooda, natočené podle skutečné události, se zabývá případem sekuriťáka Richarda Jewella, jenž díky včasnému nálezu batohu s výbušninou zachránil mnoho životů, pak byl ale označen za hlavního podezřelého a... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2020 08:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Mizerové navždy 6/10
Recenze: Mizerové navždy se úspěšně pokusili o nostalgický návrat k sérii Třetí Mizerové se vrací do kin po sedmnácti letech od druhého dílu, tentokrát bez účasti režiséra Michaela Baye, ale stále s producentem Jerrym Bruckheimerem a hvězdnou dvojicí Will Smith a Martin Lawrence v hlavních rolích. čtěte zde
Vydáno: 17.01.2020 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 17. 1. 2020 - 23. 1. 2020
TV tipy: Tajemný zabiják Candyman zjišťuje, že nebe existuje V tomto týdnu to v televizních programech není moc slavné, protože jeho většinu tvoří osvědčené reprízy. V našem výběru tak došlo na snímky, které jsou v našich končinách zapomenuté, případně nejsou tak úplně výrazné. čtěte zde
Vydáno: 17.01.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 3. týden
Kinopremiéry: Mizerové Richard Jewell a Dolittle řeší případ mrtvého nebožtíka V polovině ledna odstartuje v kinech hned sedm novinek. Událostí týdne jsou nejspíš třetí Mizerové, kteří se na velká plátna vrací po dlouhých sedmnácti letech. Konkurenci mají docela rozmanitou, takže uvidíme, jak si povedou. ... čtěte zde
Vydáno: 15.01.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 2. týden
Top 20 ČR: Šťastný nový rok je stále na vrcholu Na vrcholu domácího žebříčku návštěvnosti zůstala česká komedie Šťastný nový rok, která porazila americký dobrodružný snímek Jumanji: Další level. čtěte zde
Vydáno: 14.01.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Oscar 2020: nominacím vévodí Joker (13.01.2020 15:04 v Články | Publicistika)
- Zemřel režisér Ivan Passer (10.01.2020 17:37 v Novinky | Zprávy)
- Téma: nejlepší filmy roku 2019 podle filmserveru (06.01.2020 16:57 v Články | Žebříčky)
- Top 10: Gérard Depardieu a jeho filmy (28.12.2019 10:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Všechny filmy Ridleyho Scotta seřazené od nejhoršího k nejlepšímu (30.11.2019 10:30 v Články | Publicistika)
- Za horizontem: Irčan je Scorseseho návratem k mafiánům (28.11.2019 18:00 v Recenze | Za horizontem)
- Irčan: nejnovější film Martina Scorseseho má finální trailer (19.11.2019 15:52 v Novinky | Trailery)
- Téma: Všechny filmy Martina Scorseseho od nejhoršího po nejlepší (17.11.2019 08:30 v Články | Publicistika)
- Téma: jsou marvelovky kino? (27.10.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Oscar 2020: kdo zvítězí? (08.10.2019 12:08 v Články | Publicistika)
- The Irishman: gangsterský epos má nový trailer (26.09.2019 16:23 v Novinky | Trailery)
- Zemřel scenárista Mardik Martin (12.09.2019 08:47 v Novinky | Zprávy)
- The Irishman: co o něm dosud víme? (28.08.2019 10:03 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Král džungle Robocop skládá zkoušku dospělosti a je prostě báječný (02.08.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- The Irishman v prvním traileru (31.07.2019 16:50 v Novinky | Trailery)
- The Irishman na prvních fotkách (30.07.2019 10:13 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   02/2020

Mizerové navždy
6/10

Třetí Mizerové se vrací do kin po sedmnácti letech od druhého dílu, tentokrát bez účasti režiséra Michaela Baye, ale stále s producentem Jerrym Bruckheimerem a hvězdnou dvojicí Will Smith a Martin Lawrence v hlavních rolích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver