Britský skladatel John Powell se podílel na hudbě k filmům studia Dreamworks už dříve (Shrek nebo Kung Fu Panda, když spolupracoval s Hansem Zimmerem, který býval v podstatě dvorním skladatelem studia). Mezi jeho další díla patří soundtrack k X-Menům a dále také hudba k filmům Bourneovo ultimátum, Happy Feet nebo Mr. & Mrs. Smith. Powell byl v letech 2006 a 2008 nominován na mezinárodní cenu filmových kritiků (IFMCA) coby skladatel roku řada jeho děl byla nominována na nejrůznější ceny za filmovou a televizní hudbu.
Soundtrack k filmu Jak vycvičit draka má bojovný, rázný, "středověký" nádech, skladby připomínají svou melodií i zvukem (dudy, píšťaly, bubny) staré keltské (a vikingské?) písně. Dechovými nástroji, perkusemi a smyčci zde Powell skutečně nešetřil, do hudby se mu podařilo dokonale zařadit i vokály. Na albu je celkem pětadvacet skladeb a bylo by příliš zdlouhavé hodnotit každou zvlášť - podívejme se tedy aspoň na ty nejvýraznější.
Úvodní This Is Berk nás připraví na to, jak bude znít celý soundtrack. Přináší kromě jednoho z nosných hudebních motivů snímku i směsici dalších melodií, které v něm zazněly. V rázné, téměř pochodové skladbě se mísí mužský sbor, dechy, i typicky znějící housle a dudy. V pomalé, teskné Wounded dominuje ženský vokál. Píseň zní kouzelně, mysticky, typicky "pohádkově". Stejný melodický motiv spojuje i skladby This Time For Sure a Astrid Goes For A Spin.
V osmé Forbidden Friendship, která mimochodem patří mezi mé favority, hudba zpomalí. Melodie je něžná, melodická, ale zároveň rytmická. Na ni navazuje New Tail, která si pohrává s napětím a tepem, když střídavě zrychluje a zpomaluje, aby po druhé minutě definitivně explodovala v rázný bojovný "nářez". Stejná melodie, která vás v hravé See You Tomorrow vyloženě vybízí k tanci, v následující Test Drive chytře buduje napětí. "Létací scény" se Powellovi podařilo velmi věrně zanést do not, takže se vám krásně vybaví i při samotném poslechu tohoto alba.
Za povšimnutí stojí i Ready The Ships, která začíná jako rázný vojenský (vlastně... vikingský) pochod, pomalu přejde v relativně klidnou melodii evokující plavbu na širém moři a od druhé poloviny nám opět servíruje jednu z hlavních melodií filmu - úderně, bojovně, dramaticky. Emotivní Where's Hiccup? s decentními, něžnými, téměř nepostřehnutelnými vokály naopak přináší ústřední melodii v klavírním podání. A celé album pak uzavírá oslavná, vítězná Coming Back Around, nepříliš šťastně zařazená Sticks And Stones a příjemná "vikingská serenáda" The Vikings Have Their Tea.
Mezi největší pozitivum patří to, že na sebe jednotlivé skladby plynule navazují, leckdy i stejným motivem. Album pak působí velmi komplexně a lépe evokuje náladu a děj filmu. Místy je v něm naopak trochu "přeinstrumentováno" - skladby jsou sice hudebně bohaté, ale vzhledem k použití zvukově výrazných nástrojů by nebylo na škodu trošku ubrat. Rozhodně rušivě působí zařazení předposlední Sticks And Stone, kterou nahrál islandský pop-rockový zpěvák Jónis. Ať už zní píseň sama o sobě sebepříjemněji, na soundtracku nešťastným způsobem rozbíjí celou koncepci tím, jak se žánrově vymyká ostatním skladbám.
Při pohledu na počet tracků a celkovou stopáž alba se můžete zaleknout, ale nenechte se odradit. Album je zábavné, svižné, konzistentní. Nejste-li ovšem příznivci středověkých melodií, může se stát, že vás v lepším případě neoslní, v horším otráví. Rozhodně zde ale Powell odvedl precizní práci, která jistě stojí za poslech, ne-li přímo za zařazení do soundtrackové kolekce.
Album: John Powell - How To Train Your Dragon OST
Celkový čas: 71:57
Skladby: This Is Berk // Dragon Battle // The Downed Dragon // Dragon Training // Wounded // The Dragon Book // Focus, Hiccup! // Forbidden Friendship // New Tail // See You Tomorrow // Test Drive // Not So Fireproof // This Time For Sure // Astrid Goes For A Spin // Romantic Flight // Dragon’s Den // The Cove // The Kill Ring // Ready The Ships // Battling The Green Death // Counter Attack // Where’s Hiccup? // Coming Back Around // Sticks & Stones, Jónsi // The Vikings Have Their Tea.