Blu-ray recenze: Nevěstin otec

Blu-ray recenze: Nevěstin otec, Spencer Tracy - hlava rodiny

Vydáno: 19.06.2016 16:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák | foto: facebook tvůrce

Magic Box v minulém měsíci vydal další snímek z warnerácké archivní kolekce, který byste si neměli nechat ujít. Jak Nevěstin otec obstojí ve srovnání s remakem Hlava rodiny? Ubrala černobílá na stylistické pozoruhodnosti Minnelliho děl? A je na obrazu a zvuku poznat, že film je starý víc než půlstoletí?

Nevěstin otecRecenzoval/a Marek Slovák dne 19.06.2016 16:00. Magic Box v minulém měsíci vydal další snímek z warnerácké archivní kolekce, který byste si neměli nechat ujít. Jak Nevěstin otec obstojí ve srovnání s remakem Hlava rodiny? Ubrala černobílá na stylistické pozoruhodnosti Minnelliho děl? A je na obrazu a zvuku poznat, že film je starý víc než půlstoletí? Hodnocení: 3
Spencer Tracy ve filmu Nevěstin otec / Father of the Bride„Vždycky jsem si myslel, že svatba je jednoduchá věc. Potká se chlapec s děvčetem, zamilují se a pak se vezmou. Mají děti, jejich děti vyrostou, setkají se s jinými dospělými dětmi, zamilují se do sebe a zase se vezmou. Díváte-li se na to takhle, je to vlastně jednoduchý, hrozně stereotypní. Jenže jsem se mýlil, zapomněl jsem právě na tu svatbu," pronáší v úvodním monologu přímo do kamery Spencer Tracy a dává publiku najevo, že Nevěstin otec nebude konvenční romantickou komedií, přestože bude mít happy end v podobě svatby.

Film se totiž nezaměřuje na (budoucí/ho) nevěstu a ženicha, přestože si projdou tradičními vztahovými peripetiemi a přestože ji ztvárňuje Elizabeth Taylor. Naopak ústřední postavou je zde, jak název dává najevo, nevěstin otec. Nejenom že se vyprávění omezuje na něj, on je zároveň vypravěčem, který retrospektivně líčí, jak ke svatbě - z jeho pohledu - došlo. A Spencer Tracy zvládá roli muže, který přichází o svou jedinou dceru a na kterém je celé břemeno svatby, na výbornou.

Spencer Tracy ve filmu Nevěstin otec / Father of the BrideSamo o sobě by to stačilo, aby si člověk doplnil vzdělání, pokud snímek neviděl, potažmo zhlédl pouze v českých televizích vysílanou kolorovanou verzi. (Pokud by dostačující nebyla informace o nominaci na tři Ocary - za film, scénář a Tracyho výkon.) Dalším důvodem, než že jde o v rámci žánru ozvláštňující podívanou, je osoba režiséra Vincente Minnelliho, který byl spjat se studiem MGM a který je znám hlavně jako tvůrce muzikálů (Potkáme se v St. Louis, Američan v PařížiGigi). Magic Box, čerpající z warneráckých archivů, již podruhé v tomto roce představuje Minnelliho jinak: po biografickém dramatu Žízeň po životě o malíři Van Goghovi jako "komediografa" v Nevěstiném otci.

Mnohem zajímavější je to, že Minnelli spolu s kameramanem Johnem Altonem, nominovaným o rok později na Oscara za barevnou kameru za Američana v Paříži, natáčeli na černobílý materiál. Významotvorná práce s barvou, příznačná pro oba pány (zejména v Žížen po životě a Tea and Sympathy), byla v Nevěstiném otci nahrazena prací s rozestavením postav do více plánů najednou, pohráváním si se zachycením jejich reakcí v odrazových plochách, precizní choreografií velké spousty postav v předkamerovém prostoru a systematickým zakončováním scén odchody/příchody či rozplývačkami. Snímek není o nic méně stylisticky pozoruhodný než jiné "minnellioviny", přestože černobílá barva a uzavření do interiérů by na první chybný pohled mohla svědčit o opaku. Navíc snové projekci, jež je připomínkou německého expresionismu, by to v barvách tolik neslušelo.

Fotografie z filmu Nevěstin otec / Father of the BrideMíra mentálních projekcí (představ, snů, vzpomínek atd.) je jedna z věcí, která padesátkový originál odlišuje od u nás známějšího devadesátkového remaku Hlava rodiny se Stevem Martinem. (Pro úplnost třeba dodat, že existuje knižní předloha Edwarda Streetera, kterou Minnelli adaptoval.) V předělávce je subjektivizačních postupů více, ale postava se tím nestává sympatičtější. Verze s Martinem se posouvá více k bláznivé komedii se scénami v podobě izolovaných gagů, různé představy pouze nedostatečně suplují příčinně rozvíjený motiv třídního střetu a oprávněných finančních obav z Minnelliho verze. Zatímco Nevěstin otec, jak si trefně všímají zahraniční recenze, ustanovil určitá pravidla pro rodinné sitcomy, zatímco je sám svým stylem a hereckými výkony zdaleka převyšuje, Hlava rodiny je celovečerním sitcomem bez konfliktu, což je pro filmy se Stevem Martinem typické. Pokud znáte předělávku, ale nikoliv to, co jí předcházelo, máte o další důvod víc (vedle rozšíření povědomí o rozmanitosti Minnelliho tvorby a zhlédnutí tak trochu jiné konverzační/romantické komedie) k doplnění si znalostí. (8/10)

Upoutávka na film Nevěstin otec (1950)

BD obal filmu Nevěstin otec / Father of the BrideMagic Box musí poslední dobou dělat radost každému, komu na trhu chyběly tituly staršího data. Vedle kultovních počinů z dob dominance televize v tuzemském prostředí jsou ale k zakoupení i klasické hollywoodské filmy staršího data. Neprávem zaniká, že vedle hitchcockovek (Zpovídám se, Nepravý muž, Podezření...) vychází i pozoruhodné žánrové snímky, které režiséry zaškatulkované jako tvůrce muzikálů (Stanley Donen, Vincente Minnelli) představují poněkud jinak (Donenova hitchcockovská Šaráda, Minnelliho biografická Žízeň po životě či komediální Nevěstin otec). A protože jde o tituly z warneráckého archivu (Magic Box u nás zastupuje mj. právě Warner), jsou po obrazové a zvukové stránce "ošetřené", že by jim člověk ani netipoval to stáří. Jenom škoda, že na rozdíl od loňských archivních "kousků" nejsou ty letošní nijak odlišeny obalem, protože všechny jsou v klasickém amarayi (modrý plast) bez vnitřního artworku a s jednotnou grafikou pro obal, potisk disku i menu.

Fotografie z filmu Nevěstin otec / Father of the BridePředposlední věta předjímá, jaké bude závěrečné zhodnocení obrazového a zvukového přepisu. Samotný osud filmu je přitom natolik zajímavý, že je třeba uvést kontext. Originální nitrátová kopie shořela roku 1978 v George Estman House spolu s dobře pěti stovkami dalšími, které taktéž náležely do depozitáře MGM. Všechny další kopie proto vycházely z pozitivního masteru, pro vydání na BD byl proveden dostačující sken ve 2K. Samozřejmě spolu s rozsáhlým čištěním. Pro zvuk posloužil bezpečnostní master, protože původní zvuková stopa shořela při požáru v osmasedmdesátém.

Nepřeháním, když napíšu, že Nevěstin otec vypadá na modrém disku lépe než o víc než třicet let mladší a nedávno recenzované Číslo 5 žije, protože na rozdíl od něj má přítomnost zrna vyrovnanou a nezaznamenal jsem žádné škrábance či jiné nečistoty. Samozřejmě, obraz není vždy dokonale ostrý, ale to je dáno zvolenými stylistickými postupy. Zvuková stopa (český dabing nečekejte) v DTS-HD 2M plně odpovídá tomu, že Nevěstin otec je konverzační komedií: má srozumitelné a čisté dialogy, které nezanikají ani v davových scénách, zvukové efekty jsou dobře rozloženy mezi kanály a vyčnívající expresionistická sekvence zcela zužitkovává daný mix. (8/10)

Spencer Tracy, Joan Bennett, Elizabeth Taylor ve filmu Nevěstin otec / Father of the BrideNevěstin otec nemá tak informativně hutnou bonusovou výbavu jako relativně nedávno vydaná Žízeň po životě, nemůže se ani měřit s hitchcockovkami, které mají alespoň film o filmu. Na druhou stranu je nesporným kladem, že jsme oproti zahraniční edici nebyli o nic ochuzeni a že všechny materiály z warneráckého DVD (2006) jsou i na letošním BD (2016).

Moc jich není, pouze dva filmové týdeníky (každý mírně přes minutu, bez zvuku) a dobová upoutávka (překvapivě remasterovaná). Pro badatele a badatelky ale tato trojice propagačních materiálů představuje zajímavý materiál. Nemám na mysli trailer, který láká na adaptaci bestselleru a jasně komunikuje komediální žánry svými mezititulky. Spíše dvojici krátkých týdeníků z Hearstova archivu, které poukazují na propojenost světa filmu s politikou (Setkání prezidenta Trumana s Nevěstiným otcem), potažmo snahu studia MGM o propojení filmové image Taylorové s tím soukromým (Svatební zvony pro filmovou hvězdu Elizabeth Taylor). Obzvlášť druhé video, zaznamenávající "shodou okolností" krátce před premiérou snímku svatbu Taylor s Conradem Hiltonem mladším, je velmi cenné. (2/10)

Fotografie z filmu Nevěstin otec / Father of the BrideV závěru je na místě vyjádřit velké díky za to, že i na disky se staršími filmy jsou umísťovány české titulky a že jsou k nám dováženy, tj. že nejsou určeny jenom pro několik fanoušků/fanynek klasického Hollywoodu pro objednání ze zahraničních e-shopů. V porovnání s ostatními sice tentokrát zamrzí menší počet bonusů (nebylo ovšem z čeho víc čerpat), ale obrazu a zvuku lze s ohledem na stáří a žánr vytknout velmi málo. Snímek samotný překonává v tuzemsku slavnější remake, a tak je škoda, že se distributor nerozhodl skrze obal, když už ne název, propagovat Nevěstina otce ve vztahu k Hlavě rodiny. (6/10)

6/10
0,0

TV tipy: 18. 9. 2020 - 24. 9. 2020
TV tipy: Mike i Dave sháněj holku, s níž prožijí konec světa a líbánky v Las Vegas Slabá televizní nabídka pokračuje i tento týden, takže i nadále se do našeho výběru dostávají snímky poněkud hůře hodnocené a ne tak výrazné. Tím nejlákavějším budiž premiéra dramatu Je to jen konec světa Xaviera Dolana.... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Helmut Newton fotí princeznu zakletou v čase Aktuální šestice premiér je dost slabá a vyložené divácké lákadlo mezi ní chybí. Hned čtveřice novinek jsou totiž dokumenty, které doplňují ruské animované dobrodružství a tuzemská pohádka o cestování v čase. čtěte zde
Vydáno: 16.09.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Teen romance zůstala první Romantické drama After: Přiznání zůstalo na vrcholu domácího žebříčku návštěvnosti. Z mnoha novinek byla nejúspěšnější česká komedie Ženská pomsta. čtěte zde
Vydáno: 15.09.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 37. víkend
Box Office: Tenet zůstal první Na prvním místě amerického žebříčku tržeb zůstalo sci-fi Tenet Christophera Nolana, jehož celosvětové tržby už přesáhly hranici dvou set milionů dolarů. čtěte zde
Vydáno: 14.09.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Jiří Menzel
Téma: filmy Jiřího Menzela od nejhoršího k nejlepšímu V tomto článku si seřadíme od nejhoršího k nejlepšímu celovečerní filmy režiséra Jiřího Menzela, který nás opustil minulou sobotu ve věku 82 let. čtěte zde
Vydáno: 12.09.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
14