Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Nikdy nejsme sami

Recenze: Nikdy nejsme sami aneb nesmlouvavý pohled na českou společnost

Vydáno: 07.04.2016 16:34 v sekci Recenze | Premiéry - Markéta Jindřichová

Po tíživých sociologických a psychologických dramatech, jako byl Marian, Paralelní světy nebo Cesta ven, přichází Petr Václav s dalším mrazivým příběhem tentokrát z českého pohraničí.

Nikdy nejsme samiRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 07.04.2016 16:34. Po tíživých sociologických a psychologických dramatech, jako byl Marian, Paralelní světy nebo Cesta ven, přichází Petr Václav s dalším mrazivým příběhem tentokrát z českého pohraničí. Hodnocení: 4.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Nejnovější snímek osobitého českého režiséra, který se v posledních letech pohybuje spíše ve Francii než v České Republice, velmi pravděpodobně rozdělí publikum na dvě skupiny. To by nebylo nic neobvyklého. Nicméně už jen z letmého pohledu na nejrůznější komentáře k filmu je patrné, že se ve stejném táboře ocitají lidé, kterým se film Nikdy nejsme sami ne/líbil z poměrně odlišných důvodů. U pozitivních reakcí se nůžky zas až tolik nerozvírají, mnohem zajímavější jsou odezvy negativní.

Fotografie z filmu  / Nikdy nejsme samiAsi nejčastější výtkou, se kterou se film Nikdy nejsme sami potýká, je odtrženost od reality – ať už té české (vzhledem k místu pobytu Petra Václava) nebo v obecném slova smyslu. Pravda, režisér nežije trvale v Čechách, ale právě to mu dává možnost nadhledu a odstupu. Nemusí se angažovat, ale může pozorovat. Nicméně angažovanost nelze Petru Václavovi upřít. Neherce, kteří ztvárnili striptérku a vyhazovače ze strip klubu, vytáhnul z ulice už ve svém předchozím filmu Cesta ven. Kromě toho strávil poměrně dost času v pohraničí hledáním konkrétních lokací. Ruku na srdce, kolik lidí pobylo v současném živém pohraničí víc času, než zabrala projížďka na kole po pěkné cyklostezce zaplacené z česko-německého nebo rakouského přátelství?

Z formální podoby filmu, především ze stylu snímání, nedořečenosti příběhu i arytmické dramaturgie je cítit vliv francouzského sociálního dramatu, jaký známe například ze snímků bratří Dardennů. Podobně jako oni drhne i Petr Václav diváka (a obzvláště toho českého, respektive znalého místních poměrů) proti srsti. Tím se dostáváme k výtce odtrženosti od reality v obecném slova smyslu. Zatímco bří Dardennové se pohybují na pomezí fikce a dokumentu, snímek Nikdy nejsme sami v sobě nese silné prvky podobenství. Jednotlivé postavy jsou spíše koncentrátem určitých typů lidí vyskytujících se (nejen) v sociálně vyloučených oblastech České republiky. Pohraničí představuje jistý mikrokosmos, který slouží jako odrazový můstek ke ztvárnění obecnějšího, současného makrokosmu.

Lenka Vlasáková, Zdeněk Godla ve filmu  / Nikdy nejsme samiAsi nejmarkantnější je tento postup u postav představovaných Karlem Rodenem a Miroslavem Hanušem, které jsou zhuštěny na modely manipulovatelného slabocha a zakomplexovaného bachaře – bývalého estébáka. Především druhý zmiňovaný je esencí určitého typu skutečně existujících lidí, díky čemuž nabývá snímek Nikdy nejsme sami na aktuálnosti. A to i přesto, že v době přípravy scénáře před několika lety nebyly tyto tendence ve společnosti natolik patrné. Petr Václav ukazuje, že zloba, strach, paranoia a nenávist, jakkoli lokální, mohou vést ke globálním důsledkům. Na hraniční linii mezi „srdcem Evropy“, která odděluje západ a východ, hrozí, že se historie začne opakovat.

Za dob totalitního režimu existovala jedna oficiální interpretace pravdy. V současné společnosti je na každém, aby si udělal svůj názor sám. I to je ve snímku Nikdy nejsme sami obsaženo. Existují zde postavy, které raději vymění svoji osobní svobodu za jistotu, ať už se to týká zdraví, práce nebo lásky. Postavy, ne nepodobné reálným lidem, kteří si na základě zpráv na Nově a Blesku udělají jednoznačný obrázek o světě, aniž by je vůbec napadla možnost, že každá mince má dvě strany. A pak jsou zde postavy, které se vyvíjejí, které lis života jen nestlačuje, ale svým náporem uvolňuje pouta. V tomto ohledu je asi nejpropracovanější postava desetiletého syna bachaře, který velmi subverzivním způsobem zasahuje nejen vůči svému despotickému otci, ale i proti systému jako takovému.

Klaudia Dudová ve filmu  / Nikdy nejsme samiPokud se podíváme na postavu malého diverzanta, je patrné, že jedna z nejsilnějších stránek snímku Nikdy nejsme sami se opírá o herecké výkony a režijní vedení herců. Karel Roden zde hraje nezaměstnaného hypochondra, který dokáže dovést slabší diváky k nutkání ke zvracení, což je v jeho filmografii poměrně ojedinělý výstup. Velmi zkušeně jsou vedeni také dětští herci, kteří působí naprosto přirozeně. Oproti tomu působí poněkud vyumělkovaně práce s barevnými a černobílými pasážemi symbolizujícími vnitřní rozpoložení jednotlivých postav. Drobnou vadou na kráse je také příliš schematický střih, který ve stopáži téměř dvě hodiny začne být poněkud únavný.

Přesto se Petru Václavovi podařilo vytvořit velmi přiléhavý obraz současné společnosti ve vysídlených a následně násilně dosídlených oblastech a tento obraz přesunout do roviny podobenství současné evropské situace.

Originální trailer filmu Nikdy nejsme sami

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 20. 9. 2019 - 26. 9. 2019
TV tipy: Švadlenka prožívá poslední prázdniny ve ztraceném městě Z Září se pomalu chýlí ke konci a televize stále nevytahují žádné filmové trumfy. Tento týden nicméně potěší premiéry nenápadného dobrodružného snímku Ztracené město Z a posledního vítěze Českých lvů, dramatu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 20.09.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Rambo letí ke hvězdám, kde vyvádí psí kusy a píše román pro pokročilé Z pětice novinek, která v tomto týdnu obohatí programy kin, vyčnívají dvě. Tou první je meditativní sci-fi s Bradem Pittem Ad Astra, druhou pak pátý díl legendárního Ramba. Žebříček návštěvnosti ale nejspíš ovládne jiná... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Takové krásné šaty 3/10
Recenze: Takové krásné šaty jsou hrdým uměleckým brakem Osobitý britský filmař Peter Strickland natočil film o prokletých šatech. Znovu se v něm na nikoho neohlížel, složil poctu italským giallo filmům a naservíroval lahůdku pro všechny cinefily plnou bizarních momentů. Nebo ne? čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 12:30 v sekci Recenze
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Nabarvené ptáče na Přes prsty nestačilo Vrchol tuzemského žebříčku návštěvnosti patřil znovu české komedii Přes prsty. České drama Nabarvené ptáče se umístilo třetí. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Vojtěch Dyk bude Myslivečkem ve filmu Petra Václava (01.08.2019 07:12 v Novinky | Zprávy)
- Petr Václav chystá životopisné drama Il Boemo (01.04.2019 15:27 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? (22.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Šťastný Lazzaro objevil v kouzelném parku skleněný pokoj (13.03.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Kurt Cobain hledá hranice lásky a vstupuje do klubu poslední naděje (19.10.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Nekompromisní Domestik je český film evropské úrovně (28.09.2018 14:00 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Nicholas Nickleby míří krotit důchodce do Chicaga (20.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Prezident Blaník má čtyřicítku na krku, přichází o iluze a je u konce s dechem (06.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Marie Stuartovna tráví dovolenou ve Vegas, kde nikdy není sama (16.03.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Letošní Ceny české filmové kritiky vyhlášeny, nejlepším filmem Špína (28.01.2018 20:25 v Novinky | Zprávy)
- Nominace na Ceny české filmové kritiky za rok 2017 (02.01.2018 15:25 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Atomic Blonde bez lítosti bojuje se španělskou královnou, váženým občanem i křižáčkem (02.08.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Křižáček má velké umělecké ambice, ale i ubíjející pomalé tempo (31.07.2017 17:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Mumie a Smrtihlav stíhají krále Belgičanů (07.06.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Americký sniper pije kafe, kouří cigára, cítí zlobu a točí rodinný film (14.04.2017 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   37/2019

Nabarvené ptáče
6/10

Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver