Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti

Recenze: Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti

Vydáno: 24.03.2016 19:38 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš | foto: facebook tvůrce

Příliš mnoho a zdaleka ne dost. I to by se dalo říct o nejnovějším komiksovém spektáklu. Dvouapůlhodinový opus je pouze úvodem k dalším filmům nově vznikajícího DC Extended Universe. Má co nabídnout i běžným divákům?

Batman vs Superman: Úsvit spravedlnostiRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 24.03.2016 19:38. Příliš mnoho a zdaleka ne dost. I to by se dalo říct o nejnovějším komiksovém spektáklu. Dvouapůlhodinový opus je pouze úvodem k dalším filmům nově vznikajícího DC Extended Universe. Má co nabídnout i běžným divákům? Hodnocení: 3
Když konkurenční Marvel Entertainment oznámili velkolepé plány na řadu komiksových filmů, existující ve sdíleném a navzájem se prolínajícím vesmíru (tzv. Marvel Cinematic Universe, MCU), mnozí si ťukali na čelo s tím, že něco takového je z produkčního hlediska velmi složité a nepovede se to. K nim patřilo i studio Warner Bros. a jeho dvorní komiksový partner, vydavatelství DC Comics. Všem pochybovačům však sklaplo, když se z MCU stala mamutí a úspěšná sága zahrnující kromě řady filmů i televizní seriály. A tak se stalo, že i WB oznámili plán na sdílený svět, nazývaný DC Extended Universe (DCEU), který však na rozdíl od marvelovského universa nebude obsahovat TV seriály.

Fotografie z filmu Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti / Batman v Superman: Dawn of JusticeTak, jako se MCU točí hlavně (nikoli však výhradně) kolem týmu Avengers, DCEU má jako hlavní objekt zájmů Ligu spravedlnosti. První snímek naplno využívající DCEU, s nímž vytáhli do boje proti MCU, je zaměřen na Batmana a Supermana, kteří se nyní poprvé setkávají v hraném filmu. Samozřejmě nebylo myslitelné, aby se obě postavy setkaly ve stejném filmu se stigmatem pramenícím z různého pojetí jejich filmového původu a osudů. Bylo třeba hrdiny postavit do temnějšího a realističtějšího úhlu pohledu. Batman si již svou realističtější verzi „odkroutil“ v Nolanově „nebatmanovské“ trilogii o Temném rytíři, na kterou však nový film Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti nijak nenavazuje. To Superman se dočkal kompletního restartu v prvním filmu DCEU, sólovce Muž z oceli. Nyní se k nám od stejného režiséra, Zacka Snydera, dostává pokračování s mnohem vyššími ambicemi. Jak dopadlo?

Předně je si třeba říci, že tento film je skrz naskrz úlitbou fanouškům. Ačkoli jde o přímé pokračování Muže z oceli, do snímků jsou vpleteny motivy z hned dvou důležitých komiksových příběhů. Prvním je Návrat Temného rytíře od Franka Millera a název druhého neprozradím, protože by to byl spoiler. Průvodním znakem tohoto filmu byly i trailery, které zjevně ukázaly až příliš mnoho, než aby nás dokázal ještě něčím překvapit.

Henry Cavill ve filmu Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti / Batman v Superman: Dawn of JusticeKostra příběhu tkví v tom, že Batman/Bruce Wayne (Ben Affleck) přesvědčený o tom, že nově příchozí mimozemšťan s téměř božskými schopnostmi, přezdívaný Superman, (Henry Cavill), je pro lidstvo hrozbou, se jej rozhodne zastavit za každou cenu. To se hodí záměrům intrikánského maniaka jménem Lex Luthor (Jesse Eisenberg), který v neodvratné konfrontaci dvou hrdinů spatřuje příležitost.

Samozřejmě je vše ještě mnohem složitější a ve filmu mají důležitou roli i novinářka a Supermanova přítelkyně Lois Lane (Amy Adams), jeho matka Martha Kent (Diane Lane), Batmanův sluha Alfred Pennyworth (Jeremy Irons), senátorka June Finch (Holly Hunter) a menší, avšak důležitou roli má Wonder Woman (Gal Gadot). Za zmínku rozhodně stojí i Jeffrey Dean Morgan v roli Bruceova otce.

Laurence Fishburne, Henry Cavill ve filmu Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti / Batman v Superman: Dawn of JusticeSnímek po vzoru Nolanových filmů klade hluboké otázky o tom, zda velká moc korumpuje a zda vůbec lidstvo může mít ochránce, jako je Superman. Dokonce ani Batman není zcela kladnou postavou a při svém boji se zločinem se často uchyluje k mnoha nevybíravým praktikám. Při tom všem jsou jaksi upozaděna i alter-ega obou hrdinů a jak Bruce Wayne, tak i Clark Kent jsou načrtnuti pouze několika (i když v případě Bruce o to důležitějšími) scénami.

Pokud jde o další slibované postavy jako Flash (Ezra Miller), Aquaman (Jason Momoa) nebo Cyborg (Ray Fisher), tak nejde o nic většího než cameo známé osobnosti (kterých je ve filmu rovněž velké množství). V podstatě žádná z těchto budoucích postav není ani představena, a pokud neznáte Ligu spravedlnosti, tak máte lidově řečeno „peška“. Aniž bych chtěl nějak výrazně stranit MCU, již nyní se zdá, že princip „týmovky“, z níž metodou spin-offu vznikne řada „sólovek“ a ne naopak, je méně efektivní. Nicméně bude zajímavé vidět, jak si povede Sebevražedný oddíl.

Jesse Eisenberg, Amy Adams ve filmu Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti / Batman v Superman: Dawn of JusticeJe skutečně s podivem, jak se režisér filmu Zack Snyder v honbě za bombastičností uchyluje k mnoha šokujícím, či někdy téměř hororovým scénám. Bohužel většina těchto výborných výjevů se ve skutečnosti nestane, protože jde o noční můry, kterými trpí Bruce Wayne. Těchto scén je ve filmu Batman v Superman vážně mnoho a celé to občas připomíná spíše sestřih epických scén z mnoha filmů než koherentní celek. To byl koneckonců i nedostatek jiného Snyderova filmu, Sucker Punch.

Nedostatek koherence a obecně kvalita scénáře je velkým kamenem úrazu, ale co z něj dělá průšvih, je délka celého filmu. Dvě a půl hodiny je na snímek, který se v podstatě pořád točí v kruhu (navíc víme, že to celé je pouze jakási první kapitola) a jen občas jeho vody zvíří akce, prostě objektivně moc. Podepisuje se na tom zčásti i nedostatek humoru, ale tady jde DC stále ve stejných stopách, přičemž je možná snahou odlišit se od „rozjuchaného“ Marvelu.

Fotografie z filmu Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti / Batman v Superman: Dawn of JusticePřitom je rozhodně na co koukat. Od Bena Afflecka v roli Batmana (ano, skutečně tu předvádí skvělý výkon, což je o to překvapivější vzhledem k záplavě nesouhlasných komentářů na adresu studia) přes Jesseho Eisenberga coby Lexe Luthora až po Laurence Fishburna jako Perryho Whitea jde o skutečně dobře herecky zvládnuté drama. Pokud jste čekali obvyklé Snyderovy vizuální orgie, budete možná malinko zklamáni, protože v celém filmu naleznete jen několik scén, které svou kompozicí vysloveně vyrážejí dech. Taktéž hudba z dílny Hanse Zimmera, k níž přispěl i Junkie XL, je monumentální a vážná až bezútěšná, jako ostatně celý film.

S hodnocením to tentokrát není vůbec jednoznačné. Pokud jste geek, který dokáže přesně odcitovat komiksy, v nichž se objevilo to či ono, nebo alespoň velmi dobře zná celý pantheon komiksových postav od DC (což je můj případ), pak si troufám říci, že se vám snímek Batman v Superman může líbit. V případě „casual“ diváků, kterým se třeba líbila filmová zpracování osudů obou titulních hrdinů, ale žádné komiksy neznají, mám však pocit, že neudělají špatně, když tento film vynechají. A to rozhodně není dobře.

Trailer k filmu Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti

6/10
50,0

• Recenze (Valeas, 26.03.2016 11:15) Reagovat

Nám osobně se film velmi líbil. Je třeba říct, že některé narážky pochopí jen velcí fanoušci.

• recenze (Martina, 27.03.2016 18:30) Reagovat

Komiksy neznám a co jsem kdy četla mě ani nikdy nebavilo, ale film jsem si užila. A dost mě to navnadilo na Wonder Woman. Ben Affleck byl skvělý, nechápu, co proti němu všichni mají.

• Stačilo napsat rovnou, že je to píčovina a nem... (Anonym, 22.04.2016 20:30) Reagovat

Stačilo napsat rovnou, že je to píčovina a nemusel jsem strácet čas čtením

• Recenze (Spike, 17.05.2016 23:21) Reagovat

Je třeba říct že já JSEM velký fanda DC komiksů a proto jsem si film asi užil. Perfektní není, ale je dobrý. Dost. Jediné co bych možná vypustil jsou ty snové sekvence. Ano, mě jako znalci asi došlo "vo co go" ale i tak to bylo trošku rušivé, nehledě na to že jejich vynecháním by to dost zpřístupnilo zážitek i nečtenářům. S camey Justice League jsem problém neměl, sváteční divák postavy možná nezná, ale pochopí že Lex má prostě složku s dalšími nadpřirozenými jedinci. To není nijak rušivé. A Wonder Woman? O té se tu nedozvíme takřka nic, a stejně se už teď všichni navnazeně těšíme na její sólovku. Tomu se říká vstup na scénu! Supermanovi jsem fandil, Cavill nevyšel z role. Affleckovi jsem asi jako jeden z mála věřil, a jsem moc rád že nakonec oprávněně. Amy Adams pro mě pořád není Lois, ale to je můj názor. Eissenberg je možná trochu moc a-la Arkham a naznačit hlubší motivace by nebylo na škodu, ale proč ne - je to zas trochu jiný Lex, a příště mě už třeba přesvědčí naplno. Doomsday je tu trochu na efekt, takový záporák by si zasloužil mnohem víc prostoru (jako Ven6m ve třetím Spider-Manovi) ale chápu že musel být nějaký akční závěr. Ostatní velmi dobře doplňují obsazení. Akce bylo akorát, podobně jako v Temný rytíř povstal se i tady nejdřív relativně dlouho buduje atmosféra a napětí, až pak přichází akčnější část. No problem. A ta pořád dokola kritizovaná zbytečná další verze smrti Bruceových rodičů? Asi takhle - běží jen pod úvodními titulky, je vyobrazena jen heslovitě (protože Snyder VÍ že to všichni znají, ale začíná nový Batman a nějak si tuhle klasickou motivační scénu odbýt musí) a navíc je efektní a stylová. A hrají tam dva oblíbení herci z Walking Dead.
    Takže ano, film má své mouchy, ale pod 8/10 jít nemůžu. Nejlepší komiksový film všech dob jak se čekalo/doufalo to taky není, ale rozhodně se k těm povedeným řadí. A co je nejdůleýitější - nalákal mě na další filmy od DC co přijdou a na které se teď budu upřímně těšit. A to je předpokládám jeden z hlavních účelů co měl film splnit. U mě dobrý.

Box office: 14. víkend
Box office: Godzilla a Kong zůstali první Film Godzilla vs. Kong o dvou legendárních monstrech, která se střetnou v boji o nadvládu nad světem, se podruhé za sebou stal vítězem u pokladen kin. čtěte zde
Vydáno: 12.04.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Oscarová recenze: Země nomádů 8/10
Oscarová recenze: Vydejte se krásnou krajinou na kočovnou jízdu v Zemi nomádů Slavnostní Oscarový ceremoniál, jehož scénář zatím není známý, se nezadržitelně blíží a vítěze všech kategorií odhalí už 25. dubna 2021. Filmserver.cz pro Vás připravil osm recenzí filmů, které jsou nominovány v hlavní... čtěte zde
Vydáno: 11.04.2021 12:30 v sekci Recenze
0
Oscar 2021: Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli
Oscar 2021: Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli Pěticí nominovaných herců v hlavní roli jsou Chadwick Boseman, Anthony Hopkins, Riz Ahmed, Steven Yeun a Gary Oldman. Za vedlejší roli jsou nominováni Daniel Kaluya, Sacha Baron Cohen, Leslie Odom jr., Paul Raci a LaKeith Stanfield. čtěte zde
Vydáno: 10.04.2021 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 9. 4. 2021 - 15. 4. 2021
TV tipy: Gagarin, Pancho Villa, Igor Stravinsky a Coco Chanel jsou Street Kings V polovině dubna už to v televizích není taková premiérová smršť jako v minulých týdnech, přesto se v programech najdou hodně zajímavé a navíc málo vysílané snímky, které se leckdy nedají jinou cestou sehnat. čtěte zde
Vydáno: 09.04.2021 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
V dubnu na streamovacích službách: Udělejte si zásoby popcornu! Duben bude ve znamení popcornových scifi!
V dubnu na streamovacích službách: Udělejte si zásoby popcornu! Streamovací služby minimalizovaly premiéry artových filmů a zaměřily se na popcornové snímky, které by mohly odstartovat letní blockbusterovou sezónu. Ta sice začínala obvykle v kinosálech, ale ty jsou stále zahaleny tmou. čtěte zde
Vydáno: 07.04.2021 07:30 v sekci Radar
0