Napětí nevychází z toho, jestli hrdina dosáhne svého cíle v podobě nezákonného akrobatického kousku, protože jeho základem je přinejmenším díky onomu dokumentu známá událost. Chvíle vzruchu zajišťuje uplatňování žánrových vývojových vzorců heist filmu (sestavování týmů, realizace plánu s řadou nepředpokládaných komplikací), které jsou ozvláštněny tím, že nikdo nic nekrade, "pouze" se někam vkrádá.
Ústřední otázkou sjednocující celé vyprávění není "jestli", nýbrž "jak". Samotný proces kladení si otázek je navíc zpřítomňován protagonistou vyprávějícím/prezentujícím svou verzi ze Sochy Svobody, přičemž jeho subjektivní hledisko odpovídá použitým stylistickým postupům, včetně francouzské černobílé pasáže, zdůrazňování některých rekvizit jejich umístěním v záběru a zvolené hudbě. V epilogu se sice "jak" promění na "proč", ale to už je velmi krátká chvíle na to, aby se z The Walk stala banálními významy zatěžkaná podívaná, jako se to přihodilo jiným ambiciózním hraným zemeckisovkám (Kontakt, Let). Naopak má svým vyprávěním, odvíjejícím se ve dvou časových rovinách, přesto s jasným směřováním, nejblíže k trilogii Návrat do budoucnosti a Forrestu Gumpovi. (MS: 9/10)
OBRAZ A ZVUK:
Říká se, že Muže na laně Robert Zemeckis, jeden z prvních popularizátorů 3D animace v americkém blockbusteru, natočil jen kvůli čtvrtému aktu, v němž Philippe Petit uskuteční umělecký zločin století a projde se na napnutém ocelovém laně mezi věžemi Světového obchodního centra. Zážitek z této napínavé sekvence se samozřejmě zintenzivňuje s větší projekční plochou a přidaným rozměrem, který se zde jeví naprosto klíčový. Působivosti a nervydrásavosti z IMAXu se sice avizovaná chůze po laně rovnat nemůže, ale i tak jde jedno z nejlepších funkčních využití 3D jako atrakce, která je chytře začleněna do vyprávění. Zemeckis na závěrečnou chůzi láká několika atrakčními scénami, při nichž ještě lano nevisí tolik nad zemí, aby se z toho člověku zatočila hlava. V těchto případech jde však jen o malé teasery, v nichž je používán třetí rozměr nejčastěji směrem ven z obrazovky. Překvapující je, že ač je snímek natočen ve 2D a konvertován do 3D až postprodukčně, zachovává si Muž na laně kýženou prostorovost i mimo atrakční scény – nejpůsobivější je samozřejmě celá škála velkých celků (na Paříž, na New York), které si začleněním postav či rekvizit do obrazu pohrávají s perspektivou. Nejpatrnější to je v samotném případě náročné přípravy „chůze“, při níž jsou postavy na okraji budovy neustále konfrontovány s okolním prostředím New Yorku. Pokud budete někomu chtít předvést možnosti 3D v prostorech domácího kina, které skvěle adresuje hloubku obrazu i atrakce směrem ven z obrazovky, jeví se Muž na laně jako ta nejideálnější volba. Závěrečný akt je potom přímo demo materiál – ač jsou při něm poznat limity nízkého rozpočtu (triky občas působí nepříjemně digitálně), sekvence ukazuje skvělý cit pro znázornění vzdálenosti, hloubky a prostorových vodítek, které dohromady dávají velmi imerzivní (oblíbené slovo) zážitek, v němž má divák tendenci střídavě pociťovat vzrušení i napětí. Ve 2D chůze na laně funguje také, ale samozřejmě s mnohem menším účinkem, protože už nejde o autorský záměr. Co se týče jiných „objektivních“ kvalit modrého disku, obraz je dalším špičkovým přepisem, bohatým na detaily i znázornění barev. Stejně bezchybná je také zvuková stopa, v níž nejvíce vynikne zvukový mix, který skvěle prostorově načrtává živoucí prostředí. (MB)
BONUSY:
Na filmu je sympatické, že není zatěžkán explicitními významy, které by byly doslovně sdělovány pro méně důvtipné publikum. O trojici krátkých dokumentů v bonusech totéž bohužel neplatí. Moc užitečných informací se z nich nedozvíte, protože mají podobu mírně prodloužených promo materiálů, ale instantních mouder je v nich dostatek, možná až nadbytek.
Nejdelší featurette, Úžasný muž na laně (cca 11 min.), nám sdělí, že The Walk je "poctou umělci a výkonu", zatímco se poněkud roztříštěně věnuje povídání o věžích a o konvertování do 3D. Druhý nejdelší, První kroky - Trénink chůze po laně (9 min.), dá nahlédnout do spolupráce Josepha Gordona-Levitta a Philippa Petita, aby nás poučil, že "nejdůležitější je v životě rovnováha". Podpůrné pilíře (8,5 min.), nejkratší a poslední dokument, propojuje truismus "nelze všeho dosáhnout sám" s představením herců ve stylu heist snímků ze 70. let (a přisazuje si, že je třeba si jít za svým snem, aby v zásobárně prostopravd nějaká nechyběla). Zbytek výbavy tvoří sedm vystřižených scén (6 min.), které oprávněně skončily v koši počítače. A to vše bez české titulkové podpory. (MS)
ZÁVĚR:
Muž na laně patří je nejlepším - protože významovými ambicemi vyprávění nezastiňujícím - filmem Roberta Zemeckise od Forresta Gumpa. Zároveň patří k jedněm z nejzdařilejších konverzí do 3D, protože stereoskopickou atrakci funkčně začleňuje do vyprávění a prohlubuje zážitek z něj. Zatímco snímek představuje příjemné překvapení, Blu-ray je zklamáním. Obraz a zvuk sice odpovídají zážitku z kina, a tak možné nedostatky odpovídají záměru a nelze je brát jako chyby, ale bonusů je pomálu, jsou spíše propagačního ražení a neobsahují jakoukoliv českou podporu. (MS)