Blu-ray recenze: Purpurový vrch

Blu-ray recenze: Purpurový vrch na modrém disku

Vydáno: 15.03.2016 09:49 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Purpurový vrch vyšel na BD, který by neměl uniknout vaší pozornosti, protože po stránce bonusové (díky audiokomentáři) a zvukové (díky DTS:X) patří k jedněm z nejzdařilejších.

Purpurový vrchRecenzoval/a Marek Slovák dne 15.03.2016 09:49. Purpurový vrch vyšel na BD, který by neměl uniknout vaší pozornosti, protože po stránce bonusové (díky audiokomentáři) a zvukové (díky DTS:X) patří k jedněm z nejzdařilejších. Hodnocení: 4.5
Mia Wasikowska ve filmu Purpurový vrch / Crimson PeakV prologu filmu je nám ústřední postavou sděleno, že nepůjde o duchařský příběh, ale příběh s duchy reprezentujícími minulost. Řečeným je jasně vymezen žánr, kterým navzdory propagaci a značce režiséra (Princ bez království, Mimic) a zároveň (výkonného) producenta (žánrovek jako Mama či Sirotčinec) Guillerma del Tora není horor, ale romance. Nikoliv ledasjaká, ale gotická, která má jasně stanovená pravidla týkající se vývoje vyprávění (vysoce nekomunikativního, směřujícího k odhalení záhady v minulosti) i jeho prvků (postupně na síle nabývající ženská postava přicházející tajemství na kloub, starodávný dům s nejasnou minulostí).

Je třeba dodat, že úvodní slova jsou součástí záblesku budoucího dění ze samotného konce snímku, a tak vše mezi oběma uzlovými body (prologem a epilogem) je značně subjektivizovanou vzpomínkou, která je navíc zarámovaná jako kniha psaná hlavní hrdinkou. Purpurový vrch není gotickou romancí, která by křísila duchy svých žánrových souputníků z dob klasického Hollywoodu, ale vyprávěním o vyprávění, resp. o původu gotických romancí/hororů: protagonistka sama se vnímá jako Mary Shelly, ale potenciální vydavatel knihy jí vytkne, že jejímu spisovatelskému veledílu chybí romance. My následně tuto romanci sledujeme a postavy během ní reflektují svou příslušnost k určitým žánrovým typům (rozhovor protagonistky se sestrou tragického hrdiny o motýlech, milostná scéna) a postupně se od nich oprošťují, případně očekávání s tím spojená podvrací (přerod do final girl, muž jako dáma v nesnázích, antagonista vyjevující se jako tragický hrdina).

Jessica Chastain, Tom Hiddleston ve filmu Purpurový vrch / Crimson Peak
Nejenom značně sebereflexivním vyprávěním, ale i sebeuvědomělým stylem se Purpurový vrch vyčleňuje z ranku pouhých nápodob gotických romancí (hororů). Může je evokovat větší délkou záběrů a kontinuitními postupy (zvukové můstky po příjezdu na Allerdale, dialogové háčky umožňující navázání paralelní linie vyšetřování vedlejší postavy s děním na Purpurovém vrchu). Převládají ovšem postupy, které se nepodřizují potřebám vyprávění, ale jsou navázány na významy: tonální odlišení dvou míst (Buffalo, Alerdalle) podle jejich prosperity a životnosti, kostýmy stavící svými vzory a barvou do opozic postavy (Lucille, Edith), architektura s opakujícími se a k něčemu odkazujícími prvky atd.

Purpurový vrch je nepochybně nesmírně promyšleným dílem, které je svou sebereflexivností vyprávění a umělecky motivovanými stylistickými postupy pozoruhodným příspěvkem k nepříliš rozsáhlému žánru gotických romancí/hororů. Dokladem toho, že del Toro sice (výkonně) produkuje žánrově konvenčnější počiny, ale jeho vlastní jsou mnohem ambicióznější. Znovu po Pacific Rim se však jedná o film vhodný více na rozbor než na sledování, během kterého by se divák/divačka nořila do komplexního světa a šel/šla by spolu s postavami, protože výsledek je opětovně nesoudržný. Vymezuje se vůči vnějším normám gotických romancí (vývoj vztahu je plný výpustek znemožňující napojení se) i proti svým vlastním stanoveným vnitřním normám (tři akty pracuje s postavami jako s typy, aby v posledním tyto podvracel), což má za následek rozpadlost. Přesto je na tuto tlející mrtvolu výborný pohled, i když nejvíc zaujme, ehm, patologa. (8/10)

BD spot na film Purpurový vrch (2015)

BD obal filmu Purpurový vrch / Crimson PeakPurpurový vrch na rozdíl od předchozího filmu Guillerma del Tora, Pacific Rim, nevychází ve dvoudiskové edici v několika sběratelských provedeních. Naopak se k nám dostává plastové balení (s romantickým vnitřním artworkem), odlišené pouze svým zabarvením do ruda, s jedním diskem, který po spuštění zklame statickým - pouze hudbou podbarveným - menu. Veškeré výhrady tímto však. končí. Na rozdíl od Ex Machina jsme nepřišli o zvukovou stopu v DTS:X mixu, konkurujícímu Dolby Atmos. Bezmála hodina a čtvrt česky otitulkovaných bonusů spolu s alespoň anglicky otitulkovaným režisérským audiokomentářem patří po stránce informativnosti k těm zdaleka nejzdařilejším, a to i ve srovnání s vícediskovými edicemi jiných titulů.

Výňatek z BD featurettu k filmu Purpurový vrch (2015)

Fotografie z filmu Purpurový vrch / Crimson PeakPurpurový vrch je film, jehož některé stylistické postupy se osamostatňují od potřeb vyprávění, uskupují se do vzorců a posilují některé motivické/tematické prvky. Z napsaného nepřímo vyplývá, že je určen pro opakované zhlédnutí. Ideálně v přítmí domácího kina; zvlášť když je obraz a zvuk věrnou reprodukcí kinozážitku.

Díky tomu odpadá jedna z výtek, která na adresu přepisu zaznívají v angloamerických recenzích: obraz byl tmavý a detaily se v něm ztrácely v některých nočních scénách v druhém a třetím aktu zcela záměrně. Barevná paleta, ve které v rámci stylizace převládají v první části snímku teplé barvy (zlatavá, hnědá) a po přesunu do panství studené (tmavě modrá a zelená), je vystižena velmi věrně (včetně samotným názvem akcentované purpurové a v závěru bílé).

Zvuk je možné si jako na jednom z mála u nás dostupných titulů poslechnout i v DTS:X, které jsme kvůli nedostatečné výbavě domácího kina nemohli adekvátně zhodnotit. Na disku je ovšem dostupné (vedle překvapivě kvalitního českého dabingu s povedeným hlasovým obsazením) i DTS HD Master 7.1. V něm nezanikne ani jeden dialog/monolog, vycházejících z centru, aniž by se ubíralo na intenzitě zvukových efektů prostředí, které jsou nemálo atmosferické: skřípění podlah, starého výtahu, vítr ad. zaručeně způsobí mrazení u mnohých diváků a divaček při sledování a poslechu po všech stránkách referenčního disku. (10/10)

Výňatek z BD featurettu (o barvách) k filmu Purpurový vrch (2015)

Guillermo del Toro při natáčení filmu Purpurový vrch / Crimson Peak"Po všech stránkách" neplatí jenom o obrazových a zvukových kvalitách, ale i o těch bonusových, a to obzvlášť s ohledem na podvybavenost (a nebo naopak zbytečnou nastavovanost) mnohých filmů na "modrých" discích. Purpurový vrch sice nemá celovečerní dokument (jako Blade II, Hellboy II v 2DVD), ale ona více než hodina tematických dokumentů spolu s jedním z nejlepších audiokomentářů zmíněný "nedostatek" plně vynahrazují.

Angloameričtí publicisté se o del Torově audiokomentáři vyjadřují v tom slova smyslu, že sám o sobě stojí za pořízení disku, případně že by si ho měli povinně poslechnout fanoušci/fanynky snímku a aspirující filmaři/filmařky. Pod jejich slova se lze pouze podepsat, ovšem s dodatkem, že se uvedené týká lidí ovládajících angličtinu, protože tento bonus na rozdíl od ostatních není jako jediný česky otitulkován. Neangličtináři tak přijdou o nesmírně informativní povídání, ze kterého del Toro vychází jako poučený žánrový znalec (gotických romancí i gotických hororů), který vědomě volil určité postupy vzpírající se očekávání podobně poučeného publika.

Fotografie z filmu Purpurový vrch / Crimson PeakŠkoda, že del Torovo povídání nedoprovází i pětici nijak zásadních vystřižených scén o celkové délce čtyř a půl minut. (Před premiérou se spekulovalo, že bylo vystřiženo výrazně víc.) Zato každý z featurettů je doprovázen jeho krátkým textovým poznatkem, který "odemkne" video. Úvodní informace není jediným, co sérii tematických dokumentů spojuje. Všechny mají společný jednak zastřešující rejstřík Guillerma del Tora jako auteura, jednak akcentování toho, jak on jako režisér, scenárista a znalec žánru uzpůsobil gotickou romanci své vizi.

Starému a strašidelnému domu jakožto nepostradatelném prvku každé správné gotické podívané je věnováno hned několik dokumentů. První čtyři, souborně označené jako Vzpomínky na Purpurový vrch a trvající každý od čtyř do šesti minut, se detailně věnují jednotlivým místům v něm: hale, kuchyni, dolům, dějišti v závěru. Dva další, dvanáctiminutový Živý organismus a osmiminutový Pozor na Purpurový vrch, zmapují titulní sídlo od prvotních návrhů přes výstavbu ve studiu až k procházce před zbouráním s průvodcem Tomem Hiddlestonem.

Jessica Chastain ve filmu Purpurový vrch / Crimson Peak
Bezmála osm minut dlouhá featurette Světlo a tma Purpurového vrchu porovnává město Buffalo se sídlem v Alerdalle, a to zejména co do barevné odlišnosti, která má výsledné dílo diferenciovat i od jiných žánrově spřízněných počinů. Významotvorností barev, odpovídající del Torově vizi a odpovídající vývoji postav i žánru, se zabývá devítiminutovka Ručně vyrobená gotika. V Purpurové přízraky se v sedmi minutách dozvídáme, že záměrem bylo vytvořit moderní duchařský příběh (v žádné gotice nesmí duch přece chybět), který by byl zároveň moderní, a tak tvůrci kombinovali praktické efekty duchů s těmi vizuálními. Vzhledem k zajímavým a zážitek obohacujícím informacím o jednotlivých aspektech (dům, kostýmy, duchové) zamrzí, že nejméně času - pouhých pět minut - je věnováno "zastřešujícímu" dokumentu Úvod do gotické romance. V něm je stvrzeno, že del Toro je tvůrcem a znalcem, který k žánru přistupuje po svém (s důrazem na význam, byť vyjadřovaný skrze stylistické postupy) a který koriguje i divácká očekávání (romance, nikoliv horor!). (8/10)

BD featurette Purpurové přízraky k filmu Purpurový vrch (2015)

Logo filmu Purpurový vrch / Crimson PeakPurpurový vrch vyšel na jednom z nejlepších modrých disků od začátku tohoto roku. Sběratele a sběratelky může mrzet, že je k dispozici pouze amaray (klasické plastové balení), ale mělo by je těšit, že je stylově odlišeno rudou (nikoliv purpurovou) barvou. Po audiovizuální stránce se jedná o věrnou reprodukci toho, co bylo k vidění a slyšení v kině, přičemž díky bezchybnému obrazovému přepisu a zvukovém mixu v DTS:X vyniknou největší klady snímku (výprava, kamera, hudba). Jedinou slabinou paradoxně zůstává snímek samotný, který je důmyslným, ale rozpadlým příspěvkem k (sub)žánru gotických romancí.

9/10
0,0

Le Mans '66 8/10
Recenze: Film Le Mans '66 prokládá závodní drama humorem a radost hořkostí Závodní drama o tom, jak se v roce 1966 automobilka Ford pokusila sesadit Ferrari, vítězný vůz vytrvalostního závodního okruhu Le Mans. Christian Bale a Matt Damon excelují v rolích závodníků a konstruktérů legendárního Fordu GT40. čtěte zde
Vydáno: 14.11.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Pardon, nezastihli jsme vás 8/10
Recenze: Sociální drama Pardon, nezastihli jsme vás kritizuje prekarizované práce V novém sociálním dramatu Kena Loache jsou prostřednictvím příběhu o snaživé proletářské rodině kritizovány prekarizované práce, při nichž jsou zaměstnanci vykořisťováni a nuceni pracovat za útrpných podmínek. čtěte zde
Vydáno: 13.11.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 46. týden
Kinopremiéry: Doktor Spánek závodí v Le Mans a bojuje za amnestii V aktuálním týdnu obohatí program kin osm novinek, většinového diváka ale nejspíš upoutají zejména dvě. Tou první je chválené závodnické drama Le Mans ’66, druhou pak Doktor Spánek, pokračování legendárního Osvícení. ... čtěte zde
Vydáno: 13.11.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 45. týden
Top 20 ČR: Ženská na vrcholu je na vrcholu žebříčku Česká romantická skoro vánoční komedie Ženská na vrcholu se umístila na prvním místě domácího žebříčku návštěvnosti. Čekal snad někdo něco jiného? čtěte zde
Vydáno: 12.11.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Bitva u Midway 6/10
Recenze: Bitva u Midway je staromilský válečný film připomínající žánrovou klasiku Ve válečném filmu Rolanda Emmericha, který se k titulní bitvě u Midway dopracuje přes útok na Pearl Harbor a bombardování Tokia, hrají mimo jiné Ed Skrein, Luke Evans, Patrick Wilson a Woody Harrelson. čtěte zde
Vydáno: 11.11.2019 12:15 v sekci Recenze | Premiéry
0