Oscar 2011: Nejlepší původní a adaptovaný scénář

Vydáno: 09.02.2011 17:00 - Natálie Bergerová | foto: 2010 Columbia Pictures

Možnost vyhrát Oscara za původní či adaptovaný scénář mají i Christopher Nolan a bratři Coenové, ale hlavními favority jsou Aaron Sorkin a David Seidler. V naší podrobnější analýze se dozvíte více o všech nominovaných a také o jejich šancích na zlatou sošku.
NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ SCÉNÁŘ
Tahle kategorie je tradičně vyhrazena pro malé nezávislé filmy, které sice nemohou vyboxovat ocenění v hlavní kategorii těžkých vah, ale přesto jim Akademie jako cenu útěchy nabídla cenu za originální příběh, kreativní způsob vyprávění či atmosférické zpracování. Do tohoto ranku patří Ztraceno v překladu od Sofie Coppoly, Věčný svit neposkvrněné mysli od Michela Gondryho, Malá Miss Sunshine nebo třeba Juno od Diablo Cody. Povede se malým hezkým filmům i letos, kdy je závodní pole nesmírně vyrovnané a plné příběhů s autobiografickými rysy?
Mike Leigh (Další rok)
Melancholický příběh o manželském páru, jehož štěstí je jako slunce pro okolní méně šťastné planetky. Leigh, anglický režisér a dramatik, je známý jako "antropolog s kamerou", který proniká hluboko pod povrch manželské a rodinné každodennosti a ve filmu Další rok nabízí jakési čtvero ročních období jednoho manželství. Šance: v téhle konkurenci slabé.
Scott Silver, Paul Tamasy, Eric Johnson (Fighter)
Boxerské drama podle skutečných událostí, to by mohlo být ten správný knock-out pro akademiky, kteří vyrostli v době, kdy provazům kraloval Muhammad Ali. Nicméně tohle není Rocky. Fighter je rozhodně outsiderem této kategorie, nebyl nominován ani na Zlatých glóbech, a je tak spíše nepřímým důkazem, že filmy podle skutečných událostí jsou pro akademiky neodolatelným zbožím.
Christopher Nolan (Počátek)
Pro někoho skvělý science-fiction thriller, pro někoho metafyzická procházka freudovskými lesy snů, pro někoho pouhá nafouknutá bublina. Na počátku Nolanova majstrštyku, snu ve filmu a filmu ve snu, byla myšlenka, že lidé by mohli sdílet svůj snový prostor a pohybovat se v jeho vrstvách, vloupat se jiným lidem do jejich podvědomí. Labyrint Nolanovy mysli je rozhodně jedním z oscarových spolufavoritů. A nejen ve snu. Je jen těžko uvěřitelné, že je to po Mementu teprve druhá Nolanova oscarová nominace za scénář.
Lisa Cholodenko, Stuart Blumberg (Děcka jsou v pohodě)
Za normálních okolností by to byl přirozený vítěz této kategorie. Lesbičky a jimi vychovávané dětičky, zpochybňování tradiční rodinné formule, komediální a dramatický mix, nevšední téma a nezávislý feeling. Co víc si může Akademie hledající alternativu v mezích zákona přát? Jenže to by nesměl přijít geniální Angličan Nolan a koktavý anglický král.
David Seidler (Králova řeč)
Za oscarovou nominací je i fascinující osobní oscarový příběh. Scenáristovi Davidu Seidlerovi pomohl příběh koktavého krále překonat jeho vlastní dětskou řečovou vadu, kterou utrpěl během druhé světové války. Příběh krále Jiřího, který překonal svou vrozenou koktavost, mu dodal sílu a naději bojovat. Koktavost kralevice byla nicméně přísným tajemstvím. Sama královna matka Elizabeth řekla v sedmdesátých létech 20. století Seidlerovi, že se zfilmováním by rozhodně nesouhlasila, dokud bude naživu. Vzhledem k proslulé dlouhověkosti britské královské rodiny zemřela ale celých 28 let poté, co se jí Seidler poprvé zeptal. Příběh bitvy člověka se sebou samým je velkým favoritem oscarové řežby. Je v něm napětí, humor, drama a naděje, navíc má onu výhodu filmu s patinou "podle skutečných událostí". Pokud Seidler cenu dostane, můžeme se těšit na emotivní projev od srdce.
Šance podle filmserveru:
  • 35 % Králova řeč
  • 25 % Počátek
  • 20 % Děcka jsou v pohodě
  • 10 % Další rok
  • 10 % Fighter

  • NEJLEPŠÍ ADAPTOVANÝ SCÉNÁŘ
    V kategorii adaptovaných scénářů se již alternativa až tak nenosí a většinou zde bývají zastoupeny snímky, které si co do rozpočtu a obecného věhlasu moc stěžovat nemohou. Přesto zrovna tento rok najdeme mezi nominovanými výjimku, která potvrzuje pravidlo - skromný snímek Winter's Bone, jehož scénář mají na svědomí Debra Granik a Anne Rosellini.
    Danny Boyle, Simon Beaufoy (127 hodin)
    Malý velký Brit Danny Boyle si umí vybírat parádní, ale často diametrálně odlišné látky. 127 hodin je z onoho rodu šokujících příběhů ze života. Už v okamžiku, kdy se taková zpráva objeví v novinách, se vynoří spisovatelé a lační producenti. Takovým neobyčejným příběhem bylo i story odvážného horolezce Arona Ralstona, který se vydal do odlehlých hor v Utahu, po pádu byl uvězněn na skále a jeho paže zavalena a rozdrcena. Autenticita, s níž scénář dokonale zobrazuje zoufalství a odhodlanost, pud sebezáchovy a nahou podstatu bytí, je obdivuhodná. Nicméně i přesto zůstává 127 hodin outsiderem.
    Aaron Sorkin (The Social Network)
    Když jsem četla knihu Bena Mezricha Accidental Billionaires, předlohu filmu o zrodu Facebooku, byla jsem překvapena, jak čtivý, chytrý a elegantní styl tenhle absolvent Harvardu má. Nicméně pak přišel film The Social Network a Aaron Sorkin, tvůrce West Wing, v mé osobní hitparádě nejlepší "dialogový" scenárista Hollywoodu. Řízné dialogy, fascinující konverzační výměny a rychlý verbální ping-pong, přesné vystižení charakterů a neuvěřitelná atmosféričnost, to vše dělá z The Social Network nikoli film Davida Finchera, ale dílo Aarona Sorkina. Je na čase, aby ho zlatým plešounkem poctila i Akademie. Protože to je člověk, kterému byste svěřili bez váhání dialogy svého vlastního života.
    John Lasseter, Andrew Stanton, Lee Unkrich (Toy Story 3: Příběh hraček)
    Téměř každoroční pocta pixarovského umu. Nominovány byly i předchozí počiny studia jako VALL-I, Ratatouille nebo Úžasňákovi, v minulém roce se mezi pětku nejlepších originálních scénářů probojoval Vzhůru do oblak. Jakkoli se ale třetí příběh hraček zalíbil divákům i kritice, jeho šance nejsou velké. Tím spíše, že jde jen o variování předchozích vzorců.
    Joel Coen, Ethan Coen (Opravdová kuráž)
    Vítejte, bratři Coenové, dvorní oblíbenci americké Akademie. Westernové drama, které počtem nominací všechny překvapilo, má sice vzhledem k notorické slabosti akademiků pro bratry Coeny určitou šanci na úspěch, ale nedosahuje takové výjimečnosti, aby připravilo o sošku Sorkinův The Social Network.
    Debra Granik, Anne Rosellini (Winter's Bone)
    Příběh sedmnáctileté Ree, která vyrůstá v rodině bez otce a s nemocnou matkou v chudé a špinavé venkovské oblasti. Jednoho dne se od šerifa dozví, že pokud se ztracený otec nedostaví k soudu, přijdou o svůj domov, takže se jej mladá dívka přes nepřízeň osudu pokouší na dramatické pouti za pravdou najít. Adaptace stejnojmenné novely Daniela Woodrella z roku 2006 patří do kategorie nenápadných filmů, které pro širší publikum objeví až oscarová nominace.
    Šance podle filmserveru:
  • 60 % The Social Network
  • 15 % Opravdová kuráž
  • 10 % 127 hodin
  • 10 % Toy Story 3: Příběh hraček
  • 5 % Winter's Bone

  • ANKETA

    Který film získá Oscara v kategorii Nejlepší původní scénář?









    Podívat se na výsledky



    ANKETA

    Který film získá Oscara v kategorii Nejlepší adaptovaný scénář?









    Podívat se na výsledky




    NÁZORY

    Vložit názor

    Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

    Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

    Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
    Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY