Blu-ray recenze: Jurský svět

Blu-ray recenze: Jurský svět pozastavuje pokrok

Vydáno: 31.01.2016 10:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák a Martin Bubrín

Jeden z nejlepších loňských kinofilmů. Jeden z nejlepších obrazových přepisů vůbec. Povedená sběratelská edice se soškou a nadprůměrná bonusová výbava. Jurský svět by vám ve sbírce neměl chybět. Detailněji v kritice.

Jurský světRecenzoval/a Marek Slovák dne 31.01.2016 10:00. Jeden z nejlepších loňských kinofilmů. Jeden z nejlepších obrazových přepisů vůbec. Povedená sběratelská edice se soškou a nadprůměrná bonusová výbava. Jurský svět by vám ve sbírce neměl chybět. Detailněji v kritice. Hodnocení: 4.5
Bryce Dallas Howard, Chris Pratt, Nick Robinson, Ty Simpkins ve filmu Jurský svět / Je Jurský svět lepší než Jurský park? Pokud ne, jak si stojí ve srovnání se slabšími pokračováními (Ztracený svět: Jurský park, Jurský park 3)? Otázky, které si často kladou fanoušci a fanynky, pozbývají na relevanci v případě filmů, jako je Jurský svět, který je nejenom pokračováním po letech a znovuoživením značky. Ke svému předobrazu ("původní" trilogii) se totiž vztahuje ještě jiným - velmi specifickým - způsobem.

O Spielbergově prvním filmu někteří filmoví teoretici psali jako o příkladu mise an abyme, tj. díla, které odkazuje k sobě samému jako určitému umělému a uměleckému konstruktu. Teoretiky v čele s Warrenem Bucklandem k takovému názoru vedlo především to, že v jedničce je jako součást předkamerového prostoru použito to, co sloužilo jako merchandising a tie-in produkty během propagace samotného snímku. Jurský park nebyl jenom dobrodružnou atrakcí, ale i filmem o blockbusterech jako určitých značkách. Další dva díly na tuto sebereflexivní rovinu - s čestnou výjimkou klimaxu Ztraceného světa, který si ale utahoval z použitých žánrových a vypravěčských vzorců - rezignovaly.

Nick Robinson, Ty Simpkins ve filmu Jurský svět / Jurský svět se k ní navrátil, když vypovídá o sobě samém jako o sequelu po letech. Reflektuje, že dnes už dinosauři nikoho jenom tak neohromí jako kdysi, že si publikum žádá více a větší příšery, a tak je třeba se jejich očekávání a požadavkům podřídit apod. Střet mezi starým a novým staví do samotného centra. Zmíněnému sjednocujícímu prvku podřizuje vše, od vyprávění ("archeologická" výprava, kdy jsou objevovány pozůstatky původního Parku, návaznost ve vývoji dinosauřích postav, načasování jednotlivých do vyprávění začleněných atrakcí ad.) po styl (hudební kompozice evokující původní skladby Johna Williamse, inscenování předkamerového prostoru do více plánů s okázalým přeostřováním a protisvětlem ala Janusz Kamiński ad.).

V kategorii vysokorozpočtových podívaných debutující režisér Colin Trevorrow nenatočil pouze zdařilou popcornovou jízdu, která tematicky navazuje na seberexlefivnost Spielbergem režírovaného nejoceňovanějšího dílu. Trevorrow natočil nápodobu, která komentuje svůj předobraz, přičemž explicitně zmíněné glosy (např. hlášky geekovského zaměstnance ve velíně) patří v porovnání s těmi nepřímo sdělenými (např. závěrečný souboj) k těm slabším. Nápodobu, která chytře dává najevo svou příslušnost k sequelům nostalgicky se ohlížejícím k původnímu dílu a zároveň glosující celý fenomén. Nápodobu, která je nesmírně opojná svým přejímáním postupů, ale která je nejlepší v tom, v čem se od klasiky odchyluje: v nekonvenční a neklasické sbíhavé výstavbě vyprávění s řadou samostatných linií střetávajících se v uzolových bodech, v podvracení žánrových očekávání a v zužitkování volného motivu souvisejícího s novým "dinosaurem". (MS) (9/10)

Výňatek z featurettu Vítejte v Jurském světě z BD disku filmu Jurský svět (2015)

BD obal filmu Jurský svět / Jurský svět byl kritický i komerční hit, a tak vyšel na nosičích pro domácí kino v několika edicích. Vedle jednodiskové, která obsahuje film ve dvou rozměrech a bonusové materiály, je k dostání i dvoudisková, která má navíc snímek v konvertovaném 3D. U velkého studiového titulu je samozřejmostí i limitovaná edice, a to s dvěma soškami dvou dinosaurů (Indominus Rex a T-Rex), které jsou kvalitně vyvedené a překvapivě detailní, ale svou velikostí se nemohou rovnat sošce přibalené ke kolekci "původní" trilogie Jurský park. Na sběratelský steelbook si ti, jimž jde v první řadě o obal, budou muset počkat - a bohužel bude dostupný pouze na fanouškovském e-shopu FilmArena, na kterém jsou fanoušci hierarchizováni dle počtu objednávek a utracených peněz, a tím upřednostňováni v předobjednávkách u limitovaných edic. Inu, spolupráce s filmovými fanoušky má různé podoby. (MS)

Vystřižené scény z filmu Jurský svět (2015)

B.D. Wong ve filmu Jurský svět / Jurský svět patří k jedněm z nejlepších blockbusterů loňského roku, jeho audiovizuální přepis se zase řadí k jedněm z nejlepších Blu-rayů (ne-li nejlepší) roku 2015. Obecně nese prvky toho, jak by měl film v prostorách domácího kina vypadat – má dokonale čistý obraz, skvěle pracuje s barvami a kontrasty a přitom si zachovává organický filmový feeling. Na rozdíl od ostatních loňských blockbusterů, které v horších případech připomínaly sterilní digitální omalovánky, se Jurskému světu podařilo přijít s plnějším a životnějším zážitkem, za který může zejména kreativní volba natáčet snímek na filmový materiál (samozřejmě v kombinaci s dalšími technikami).

Náročnější postkonverze na digitální médium se ale vydařila na výbornou a film tak klidně nostalgicky připomene i originál, tentokrát však s moderním trikovým upgradem. Pokud mohli někteří dinosauři v kině vypadat tak trochu uměle, jejich prezentace na pořádné televizi už stojí za to (třeba závěrečný „souboj titánů“). Referenčnímu pojetí samozřejmě napomáhá i netradiční formát 2,00:1, který skoro celý vyplňuje rám televize a na horní a spodní straně zanechává jen tenké letterboxové pruhy. V něm vyniknou jak monumentálně rozvržené a nasnímané akční scény, tak i komornější momenty – pozitivem navíc je, že Jurský svět poměry stran nestřídá (jak jsme zvyklí třeba u filmů Christophera Nolana, který na IMAX formát natáčí jen část scén), tudíž působí plynulejším a celistvějším dojmem.

Irrfan Khan, B.D. Wong ve filmu Jurský svět / Špičkovým Blu-rayem Jurský svět kromě krystalické ostrosti dělá také skvělá práce s detaily a zejména prezentace barev, které si nádherně hrají s kontrasty a působí neskutečně živě – vše vypadá naprosto přirozeně, od samotných herců, přes reálná prostředí až po prehistorické ještěry. Co se týče 3D provedení, opět jde jen o doplněk mnohem působivější 2D verze – automatické ztmavení obrazu je samozřejmostí, práce s hloubkou se nachází na standardní úrovni, kde stále lépe vyniknou reálné lokace v přírodě než něco, kde figurují samotní dinosauři. I když je Jurský svět plný různých atrakcí, Blu-ray zůstal o 3D atrakce ochuzen, a to i v případě nabízející se scény s mosasaurem, který by měl vyplavat k divákovi až na pohovku. Bohužel.

O poznání lépe do děje vtahuje zvuková stopa, která je jako u každého mainstreamového hollywoodského blockbusteru promyšlená do posledního detailu. Kromě srozumitelných dialogů a nostalgické/majestátní hudby vynikne hlavně práce s různými ruchy či zvukovými detaily, které vytvářejí živé, dýchající prostředí. Ať už jde o džungli, rušné ulice parku nebo řídící středisko, skrumáž všech různých zvuků je na takové úrovni, že vyvolá požadovanou atmosféru. Kapitolou samou o sobě je originální řev dinosaurů, který pořádně protáhne zvukovou soustavu. (10/10) (MB)

Výňatek z featurettu Dinosauři znovu kráčí z BD disku filmu Jurský svět (2015)

Chris Pratt, Colin Trevorrow ve filmu Jurský svět / Jurský svět se k nám dostává s kompletní - a navíc česky otitulkovanou - bonusovou výbavou. Nic z necelé hodiny a čtvrt materiálů sestávajících  z vystřižených scén a tematických featurettů nechybí (OK, americká edice má tříminutovou montáž napínavých momentů z celé tetralogie, ale ta je pouhou reklamou na původní trilogii na BD). Zároveň ovšem nic "nepřebývá". U některých zahraničních prodejců (ve Spojených státech amerických např. Target, v Austrálii JB HiFi) je totiž k dostání BD spolu s bonusovým DVD, na kterém je šestice tematických featurettů, které dohromady mají mírně přes čtyřicet minut.

Roztroušení materiálů a jejich prodej specializovaným prodejcům je v posledních několika letech čím dál tím výraznějším trendem, vůči kterému se v extrémních případech (Star Trek: Do temnoty) kriticky ozývají nejenom fanoušci a fanynky, ale i publicisté. Zatím nás to nemuselo nijak tížit, protože se povětšinou jednalo o promo featuretty o celkové délce kolem půl hodiny, přičemž něco z toho byl již dříve na netu zveřejněný materiál. Poslední dobou se omezení "dodatků" pro několik "vyvolených" (narozených na "správném" kontinentě, nakupujících v tom "správném" obchodě) začalo vztahovat i na informativní, zábavné, poměrně rozsáhlé bonusy (celovečerní, sto minut dlouhý film o filmu u Terminator: Genisys).

Colin Trevorrow, Chris Pratt, Bryce Dallas Howard ve filmu Jurský svět /
Bohužel je to případ i Jurského světa, kdy se z DVD dá dozvědět o vztahu tvůrců a herců k původnímu Jurskému parku (Classic Jurrasic, 7 min.), o nápadu a realizaci skleněných koulí-"vozítek" (Building the Gyrosphere, cca 4,5 min.), o rekvizitách upomínajících na předešlé díly (Jurassic Props, 9,5 min.), o konzultantech na place (The Experts, cca 5,5 min.), o post-produkci s ohledem na zvukové efekty a hudbu (The Sounds and the Fury, cca 12,5 min.) a o natáčení scénky s Jimmy Fallonem (Your Host For Jurassic World... Jimmy Fallon!, 2,5 min.).

Šestice kratších dokumentů přitom pokračuje v linii nastolené v bonusové sekci Blu-ray disku. V ní se ke slovu dostává především režisér Colin Trevorrow a herec Chris Pratt, díky nimž jsou zapojovány tradiční strategie oslovování v dokumentech skrze rétorický rejstřík režiséra jako auteura a rejstřík herecké hvězdy. Sjednocujícím principem všech bonusů je - pochopitelně s výjimkou vystřižených scén (6 min.), tvořících krátké "character pieces" bez komentáře nebo úvodu -  nostalgické ohlížení se zejména za původním snímkem, ono zmíněné "pozastavení pokroku".

Fotografie z natáčení filmu Jurský svět / Trevorrow a Pratt si v Chris a Colin o natáčení Světa (cca 9 min.) spolu sednou, aby si popovídali o tom, jaký dojem v nich zanechala původní trilogie a o co se s novým dílem snažili. Fičura Dinosauři znovu kráčí (16,5 min.) pojednává o tricích, a to animatronických i digitálních, přičemž v ní jsou rozebrány i výrazné scény (např. smrt výrazné vedlejší postavy), které jsou jinak opomenuty. Důraz na jednotlivé dinosaury umožňuje nejenom segmentovat dokument do kratších a jasně zaměřených bloků, ale i poukázat na to, jak se vzkříšená prehistorická stvoření vyvíjela napříč sérií.

Natáčení (vznik námětu, casting, natáčení - scén sežrání strážného, umírání dinosaura, paniky v centru ad.) je zmapováno v klasičtěji pojatém filmu o filmu Vítejte v Jurském světě (30 min.), ve kterém nepromlouvá Trevorrow a Pratt, ale Trevorrow a Spielberg jako dvě tvůrčí osobnosti stojící za projektem. Režisér zde oproti ostatním bonusům může vystoupit jako někdo, kdo nenapodobuje jenom Spielberga, protože si mohl vybrat vlastní tým a herecké představitele/představitelky, a tak se Jurský svět osamostatňuje od svého předchůdce a předobrazu. Ne na dlouho, protože nejlepší bonus Neomezený vstup (10 min.) je výrazně zkrácenou obdobou warneráckého Maximum Movie Mode (MMM), které není součástí filmu, ale je prezentováno samostatně. Podoba je shodná: klíčové pasáže jsou rozebrány režisérem a hercem ve virtuálním studiu, ve kterém jsou obrazovky, na nichž jsou k vidění záběry z natáčení, previzualizace a náčrtky. Škoda, že snímek nevychází pod hlavičkou Warner Bros., protože pokrok v podobě MMM nemusel být pozastaven. Zbytek tvoří již jen krátká procházka studiem s Chrisem Prattem nazvaná Prohlídka inovačního centra s Chrisem Prattem (2 min.). (7/10) (MS)

Výňatek z rozhovoru Chris a Colin o natáčení Světa z BD bonusů filmu Jurský svět (2015)

Logo filmu Jurský svět / U sérií bývá zvykem utvářet pořadí jednotlivých dílů podle jejich kvality. Nemá ovšem smysl určovat, jestli je Jurský svět lepší než poslední dva díly Jurského parku, potažmo zda-li se vyrovná první části. Důvod je prostý: bez předcházející trilogie by neexistoval, jeho opojnost vychází z přejímání stylistických postupů a konkrétních vypravěčských a žánrových vzorců, výjimečnost spočívá v odchylování se od známého, zábavnost v komentování historie franšízy a obecně diváckých očekávání spojených se sequely/rebooty. Zato u Blu-ray vydání je bez většího ostychu možné napsat, že obraz i díky netradičnímu formátu patří svou mírou prokreslení detailů a prezentací barev i temných ploch k absolutnímu vrcholu a zvuk příliš nezaostává. Bonusově jde o nadprůměr, a to jak kvantitou, tak kvalitou, ale trend poskytovat materiály exkluzivně soukromým subjektům je důvodem snížení hodnocení a úniku absolutoria pro jeden z nejlepších loňských kinofilmů a pro jedno z nejlepších BD vydání. (9/10) (MS)

[Za Blu-ray filmu Jurský svět děkujeme společnosti Bontonfilm.]

100,0

Top 10: Jean-Claude Van Damme
Top 10: Jean-Claude Van Damme Jean-Claude Van Damme, nekorunovaný král akčních béček z přelomu 80. a 90. let, slaví devětapadesáté narozeniny. Pojďme si připomenout desítku jeho nejlepších titulů. čtěte zde
Vydáno: 19.10.2019 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
U Zlaté rukavice 7/10
Recenze: Film o sériovém vrahovi U Zlaté rukavice testuje výdrž diváků Kontroverzní německý snímek zabývající se příběhem hamburského sériového vraha Fritze Honky, inspirovaný reálnými událostmi ze 70. let, je v řadě ohledů unikátní, ale zároveň i extrémně drsný a záměrně odporný. čtěte zde
Vydáno: 19.10.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Zloba: Královna všeho zlého 4/10
Recenze: Zloba: Královna všeho zlého je pokračování natočené pouze z povinnosti Disneyho fantasy pohádka, navazující na snímek Zloba – Královna černé magie, působí jako generická kombinace nastavované kaše a produktu vytvořeného generátorem náhodných zápletek. čtěte zde
Vydáno: 18.10.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
2
TV tipy: 18. 10. 2019 - 24. 10. 2019
TV tipy: Páni kluci jsou pohřbeni zaživa a ocitají se v zajetí démonů Ani druhá polovina října nepřináší v televizních programech zásadní změny a stále se spoléhá na obehrané snímky a poměrně dobré, avšak zapomenuté žánrovky. Největším hitem týdne tak je premiéra pokračování V zajetí... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 42. týden
Kinopremiéry: Zloba a staříci popíjejí U zlaté rukavice a čekají dobrou smrt Polovina října je v kinech ve znamení českých novinek, protože jich startuje hned šest, což nebývá úplně zvykem. Publikum ale bude asi stejně více zajímat pokračování netradiční pohádky Zloba s podtitulem Královna všeho zlého.... čtěte zde
Vydáno: 16.10.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
1