Shakespearovská tragédie Macbeth je námět, který se snažilo zpracovat už mnoho tvůrců. Dá se toto téma ještě kreativním způsobem uchopit, nebo se bude historie znovu opakovat? Představuje Macbeth klasického hrdinu, nebo může inspirovat i současnost?
Nejnovější zpracování klasické shakespearovské tragédie Macbeth ukazuje, že je možné uchopit notoricky známý a mnohokrát adaptovaný příběh způsobem, který je srozumitelný současnému divákovi. Australskému režisérovi
Justinu Kurzelovi se podařilo zachovat základní kameny předlohy v původní podobě, aniž by tím utrpěla uhrančivá magie pohyblivých obrazů na filmovém plátně.
Justin Kurzel se zapsal do povědomí diváků mrazivým dramatem
Snowtown, ve kterém se na půdorysu skutečných událostí zabýval kořeny abstraktního zla a jeho hmatatelnými dopady. Podobný přístup volí i ve svém nejnovějším snímku. Na první pohled by se mohlo zdát, že u jeho
Macbetha jde o konvenční doslovnou adaptaci, ale v průběhu filmu se ukazuje, že důraz je kladen především na vývoj a vnitřní svět jednotlivých postav. V konečném důsledku se jedná spíše o psychologické válečné drama podle Shakespeara než o dalšího Shakespeara na plátně.
Příběh Macbetha a jeho manželky je výrazně nadčasový, což mimo jiné dokazuje i množství filmových adaptací. Například
Akira Kurosawa jej ve svém snímku
Krvavý trůn přenesl do feudálního Japonska.
Roman Polanski do něj otisknul svou otřesnou zkušenost s Charlesem Mansonem a jeho
Macbeth má spíše podobu hororového filmu s okultními prvky. Ve světové kinematografii najdeme mnoho dalších adaptací Shakespearovy tragédie, které děj přesouvají v čase nebo prostoru, parodují ho nebo se jím jen volně inspirují.

Kurtzel zvolil cestu věrnosti původnímu textu. Na základě literárního předobrazu profiluje i ústředního protagonistu. Portrétuje Macbetha jako klasického antihrdinu, který se utápí v posttraumatickém šoku. Šaráda mocenských bojů je potlačena a ke slovu se dostávají jeho vlastní pochyby, výčitky a velmi živí démoni. Lady Macbeth zde ustupuje oproti originálu do pozadí a spíše než hnacím motorem je zde stejně utrápeným spoluviníkem. O to více prostoru pak zůstává pro samotného Macbetha a postupný rozklad jeho osobnosti.
Tragédie Macbeth mívá přezdívku „oné skotské hry“, která se nikdy nenazývá pravým jménem, protože to prý přináší smůlu. Justin Kurzel se tohoto prokletí nezalekl, a obávané jméno divákům ukázal hned v prvních minutách filmu vyvedené v rudých kapitálkách. Tím dal divákovi první klíč, jak uchopit jeho interpretaci Macbetha v současném světě. Kurtzelova adaptace bere imaginativní a poetický jazyk shakespearovského díla a přetavuje jej do specifické vizuální poezie filmového díla. Povětšinou se jedná o vysoce estetizované a působivé převedení slov do obrazů. Přesto zde zůstává nezanedbatelné množství scén, ze kterých čiší digitální efekty. Macbethovy hluboké vnitřní pochybnosti střídají laciné obrazy bitev jako vystřižených z počítačových her nebo zaměnitelných blockbusterů typu
Troja,
300: Bitva u Thermopyl a mnoho dalších.
I přes tuto drobnou vadu na kráse stojí nové pojetí ambivalentního charakteru muže, který se nedokáže smířit se svým činem, za zhlédnutí. A i přes drobné výtky k digitálním efektům stojí za zhlédnutí na velkém plátně. Justin Kurzel si totiž velmi dobře uvědomuje kontext děl, která podle této předlohy již vznikla. A především v tom spočívá jeho síla.
Originální trailer filmu Macbeth