Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Ztraceni v Mnichově

Recenze: Ztraceni v Mnichově - nejlepší český film roku?

Vydáno: 19.10.2015 17:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Tak nějak se přihodilo, že každý nový film Petra Zelenky je událostí, mimo jiné proto, že se na něj musí dlouho čekat. To se ale vyplatí, protože jde vždy o snímek, který strčí veškerou tuzemskou konkurenci do kapsy.

Ztraceni v MnichověRecenzoval/a Jan Varga dne 19.10.2015 17:00. Tak nějak se přihodilo, že každý nový film Petra Zelenky je událostí, mimo jiné proto, že se na něj musí dlouho čekat. To se ale vyplatí, protože jde vždy o snímek, který strčí veškerou tuzemskou konkurenci do kapsy. Hodnocení: 4.5

Ztraceni v Mnichově

Ztraceni v Mnichově
Drama
Česká republika, 2015 , 105 min.

Režie: Petr Zelenka
Scénář: Petr Zelenka
Kamera: Alexander Šurkala
Hudba: Assif Tsahar
Herci: Martin Myšička, Jitka Schneiderová, Marek Taclík, Tomáš Bambušek, Jana Plodková, Vladimír Škultéty, Václav Kopta, Pavel Soukup

Česká premiéra: 22.10.2015

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Poslední dobou se totiž tento uznávaný režisér a scenárista věnoval hlavně divadelní režii a naposledy se otřel o celovečerní film v roce 2008, kdy natočil drama Karamazovi. To mu zaslouženě vyneslo Českého lva za nejlepší film a nejlepší režii (stejně jako v roce 2002 Rok ďábla a pět let předtím Knoflíkáři) a se svým novým počinem má v těchto kategoriích opět velké šance přinejmenším na nominace. Film Ztraceni v Mnichově je totiž v rámci domácí tvorby "pecka jako prase".

Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověJak film začne, tak je divákovi naservírována hořká komedie o vyhořelém novináři s partnerskou krizí Pavlovi (Martin Myšička), který na tiskovce k výročí uzavření Mnichovské dohody ukradne z pochybných důvodů papouška, který patřil Édouardu Daladierovi. Ukáže se, že devadesátiletý opeřenec nejenže mluví Daladierovým hlasem, ale navíc má naučenou spoustu jeho frází, navíc značně kontroverzních (např. že Hitler je super, nebo že Češi jsou sráči). Je z toho mediální senzace, znovu je otevřena otázka francouzské zrady a po Pavlovi ještě k tomu všemu pátrá policie…
 
A pozor – není to komedie kdovíjak dobrá! Zápletka s únosem je absurdní a motivace postav jsou nejasné, vtipy jsou mdlé, řada scén je natočená velmi podivně a při jejich sledování jsem došel k názoru, že jde pravděpodobně o to nejhorší, co Petr Zelenka v rámci své celovečerní filmové tvorby dosud stvořil. V podstatě jsem se ani moc nebavil a po většinu času si říkal, jak se vůbec dá takový námět natáhnout na dvě hodiny a co se tím pádem asi bude dít dál, proč je ten papouch místo klece převážen v přepravce, a jak je možné, že má Martin Myšička takové problémy s držením mobilního telefonu.
 
Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověJenže ouha. Po zhruba půlhodině to celé skončí zatmívačkou a najednou začne úplně jiný film! Nebo spíš jakási variace na film o filmu, v němž už nesledujeme trampoty novináře Pavla, ale filmový štáb pod vedením režiséra (Tomáš Bambušek) a producenta (Vladimír Škultéty), jak se s několika herci (hlavně Martin Myšička a nějací dva Francouzi, ale okrajově i Jana Plodková či Marek Taclík) marně snaží ukočírovat značně problematické natáčení svého filmu o únosu papouška Édouarda Daladiera.
 
V tu chvíli začne vycházet najevo, že skutečnými hrdiny jsou vlastně filmaři, herci, maskérky a rekvizitáři, kteří na plátně rozehrávají zcela jinou hořkou komedii, jež postupně nakyne takřka do rozměrů antické tragédie. Zároveň se ukáže, že ten půlhodinový a zvláštně utnutý filmeček na začátku byl tak divný a zdánlivě nepříliš podařený záměrně, aby mohl věrohodně reflektovat kompromisy, na něž byli jeho tvůrci nuceni přistoupit, když se jim natáčení filmu ocitlo v totálním rozkladu. Ty bizarně natočené a sestříhané scény v něm byly proto, že většina filmu se natáčela jen s maketou papouška, protože Martin Myšička dostal hned první den natáčení alergii na peří. Převážen byl v přepravce, protože v kleci by bylo víc vidět, že jde o maketu. A držení mobilu dělalo Martinovi problémy proto, že kvůli vyrážce na ruce musel mít dubléra na zápěstí.

Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověTím to samozřejmě nekončí. Do tuhého začne jít, když si režisér teprve v polovině natáčení uvědomí, co by mělo být hlavním motivem filmu, když produkci najednou dojdou peníze, když někdo v afektu zapálí kulisákovi motorku, a když žárlivý snoubenec Jany Plodkové začne autem přejíždět herce, které považuje za její potenciální milence. Je to nehorázně vtipné, místy smutné (ve velmi vyváženém poměru) a zároveň bolestně pravdivé, přičemž to velmi trefně nastavuje zrcadlo nejen stylu smýšlení a charakterovým vlastnostem českého národa, ale i spletitému a mnohdy i značně obskurnímu pozadí filmové tvorby (nemusí se přitom jednat jen o českou produkci, stačí se podívat např. na osobitý styl natáčení Terryho Gilliama). Po zhlédnutí snímku jsem pak dokonce zatoužil vidět ten úvodní třicetiminutový film znovu, abych si zpětně vychutnal tu péči, s jakou byl natočen tak, aby působil ne zcela zvládnutě.
 
V neposlední řadě je film Ztraceni v Mnichově velice důstojným a přehledně vyargumentovaným pokračovatelem myšlenky, kterou zpracoval ve své literární studii Mnichovský komplex historik Jan Tesař, a sice že národní trauma z toho, že Češi byli v roce 1938 zrazeni Francií, která podepsáním Mnichovské dohody porušila spojeneckou smlouvu s Československem, je ve skutečnosti uměle vytvořeným mýtem, a že podepsání dohody a s tím související činy prezidenta Beneše byly vlastně velmi strategickým, logickým a diplomaticky výhodným tahem. Není důležité, jestli s touto tezí souhlasíte, či nesouhlasíte, zásadní je totiž to, jakým způsobem se její význam metaforicky odráží v ději filmu – od toho, že si neumíme připustit vlastní chyby a raději se místo toho vymlouváme na pochybení někoho jiného, přes nejistotu a nenávist vůči „cizím“ národům, až po výmluvné finále, kdy si filmaři nejprve projdou vlastní variací Mnichovské dohody a pak vypustí do světa falešnou fámu.
 
Jana Plodková ve filmu  / Ztraceni v MnichověOtázkou pak je, do jaké míry lze vnímat postavu Bambuškova režiséra jako sebereflexi ze strany Petra Zelenky, protože tomu se film rozhodně pod rukama nerozpadl a natáčení neskončilo v troskách. Pokud jde o autoportrét, tak rozhodně ironický, a stejně tak ironicky a s nadsázkou lze vnímat i to, jak Ztraceni v Mnichově odráží bezradný stav české kinematografie, nehledě na to, že Zelenka svým filmem tento stav zas o trochu vylepšil. Na rozdíl od na začátku prezentovaného „filmu ve filmu“ Ztraceni v Mnichově navíc rozhodně nepůsobí, jako by je natáčel někdo, kdo nemá režii a produkci pevně pod kontrolou.

Snímek po celou dobu vykazuje známky jisté režijní ruky a pro Petra Zelenku typických prvků, jako je ambivalentní vztah mezi realitou a fikcí. Hrané scény jsou kombinované s dokumentárními záběry, jiné pasáže se zas jen tváří jako dokumentární. Herci hrají jednak postavy ve filmu, pak částečně sami sebe a zároveň alternativní verze sama sebe, přičemž jejich výkony jsou mimo jiné i díky skvěle zvolenému typovému obsazení velmi přirozené a uvěřitelné ve všech těchto polohách. K tomu si přičtěte nadstandardně uvědomělý autorský záměr, nadměrně kvalitní práci s postavami, ambiciózní a inteligentně uchopené zpracování ožehavého a poměrně živého tématu a vyprávění funkčního příběhu plného překvapivých zvratů na české poměry dost nezvyklým a přitom atraktivním způsobem, a vychází z toho český film roku. S Kobrami a užovkami v těsném závěsu.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Ztraceni v Mnichově

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Kobry (kaapaa, 20.10.2015 18:44) Reagovat

    ...těším se...Zelenkovy počiny mám rád...za mě zatím nejlepším českým filmem roku Kobry a užovky...

    • Re: Kobry (Anonym, 21.10.2015 13:25) Reagovat

      Zdá se to jako pěknej příběh, ale historicky zkreslenej. Mnichov nebyl diplomatický vítězství ani pro nás ani pro tehdejší velmoci, věděl to Daladier i Chamberlain, bohužel Zelenka si myslí něco jiného.....

  • skvele (veem, 17.12.2016 10:21) Reagovat

    Absolútne najskvelejšie z českej tvorby.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 30. 9. 2022 - 6. 10. 2022
TV tipy: Záletník prožil svatbu podle Margot, která se proměnila v ohňostroj marnosti Ani říjen situaci v televizích moc nemění, protože dramaturgové evidentně rezignovali na snahu o nalákání diváků na atraktivní premiéry. Místo toho opět volí otřepané hity a tradičně i takřka neznámé záležitosti. čtěte zde
Vydáno: 30.09.2022 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 39. týden
Kinopremiéry: S úsměvem spolu půjdeme tam, kde zpívají raci Poslední zářijové premiéry nikterak nevybočují z těch posledních týdnů, protože v nich opět chybí jasný divácký hit a velké lákadlo. Do kin vstupují třeba drama Kde zpívají raci nebo horor Úsměv, svou novinku uvede i Alice... čtěte zde
Vydáno: 28.09.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 38. týden
Top 20 ČR: Avatar se vrací na trůn Obnovená premiéra nejúspěšnějšího filmu všech dob, Avataru, odsunula z prvního místa český velkofilm Jan Žižka, který se musel spokojit s druhým místem. čtěte zde
Vydáno: 27.09.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 38. víkend
Box office: To nic, drahá bralo zlato Psychologický thriller To nic, drahá se umístil na špici žebříčku tržeb s devatenácti miliony. Stříbro patřilo historickému dramatu Válečnice a bronz bral Avatar. čtěte zde
Vydáno: 26.09.2022 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Avatar 8/10
Stroj času: Avatar se vrací do kin V roce 2009 mělo v kinech premiéru akční sci-fi Avatar, kterým režisér James Cameron opět posunul hranice toho, co lze spatřit na filmovém plátně, o kus dál. Jak se díváme na Avatar dnes? čtěte zde
Vydáno: 24.09.2022 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: To nic, indiáne (21.09.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Rakeťák za školou přemýšlí, zda by nebylo lepší, kdyby radši hořelo (15.06.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Tvář pod maskou hledá v temných koutech tajemství očí ztracené jednotky (03.06.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Temný osud udělal z bílého bizona budovatele říše (20.05.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Komedie Po čem muži touží 2 je sexistickou přehlídkou tupých stereotypů (23.04.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Muži touží uvolnit pěsti a vidět Notre-Dame v plamenech (20.04.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Upgradeovaný služebník Gump je hrdinou až do konce (15.04.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Sněžný kluk Toman v utajení porušil jedenácté přikázání (18.02.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Mimořádná událost v podobě bodu varu a ohrožení Měsíce (02.02.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Diana Spencer má srdce na dlani (19.01.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Gentleman Othello je šarlatán, který závodí v Le Mans (31.12.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Kurz manželské touhy kombinaci komedie, dramatu a kriminálky neustál (31.10.2021 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Česká komedie Vánoční příběh má trailer (07.10.2021 14:30 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Komedie Večírek je nevtipnou a těžko stravitelnou buraniádou (21.08.2021 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: V temném domě ve spícím městě prožijete reminiscenci na večírek (18.08.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Rozhněvaný muž má čas poznat psa Gumpa, který ho naučil žít (21.07.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer nové české komedie Večírek (27.06.2021 14:00 v Novinky | Trailery)
- Čeští filmoví kritici rozhodli! Nejlepším filmem roku 2020 je Krajina ve stínu. (07.02.2021 21:23 v Novinky | Zprávy)
- Český lev 2020: Nominacím vévodí Krajina ve stínu (19.01.2021 07:30 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   38/2022

BANGER.
8/10

Očekávaný druhý film režiséra a scenáristy Adama Sedláka je kinetickým, dialogově autentickým a pocitově intenzivním snímkem, zasazeným do prostředí drog, rapu a hip-hopových koncertů.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu