Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Ztraceni v Mnichově

Recenze: Ztraceni v Mnichově - nejlepší český film roku?

Vydáno: 19.10.2015 17:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Tak nějak se přihodilo, že každý nový film Petra Zelenky je událostí, mimo jiné proto, že se na něj musí dlouho čekat. To se ale vyplatí, protože jde vždy o snímek, který strčí veškerou tuzemskou konkurenci do kapsy.

Ztraceni v MnichověRecenzoval/a Jan Varga dne 19.10.2015 17:00. Tak nějak se přihodilo, že každý nový film Petra Zelenky je událostí, mimo jiné proto, že se na něj musí dlouho čekat. To se ale vyplatí, protože jde vždy o snímek, který strčí veškerou tuzemskou konkurenci do kapsy. Hodnocení: 4.5

Ztraceni v Mnichově

Ztraceni v Mnichově
Drama
Česká republika, 2015 , 105 min.

Režie: Petr Zelenka
Scénář: Petr Zelenka
Kamera: Alexander Šurkala
Hudba: Assif Tsahar
Herci: Martin Myšička, Jitka Schneiderová, Marek Taclík, Tomáš Bambušek, Jana Plodková, Vladimír Škultéty, Václav Kopta

Česká premiéra: 22.10.2015

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Poslední dobou se totiž tento uznávaný režisér a scenárista věnoval hlavně divadelní režii a naposledy se otřel o celovečerní film v roce 2008, kdy natočil drama Karamazovi. To mu zaslouženě vyneslo Českého lva za nejlepší film a nejlepší režii (stejně jako v roce 2002 Rok ďábla a pět let předtím Knoflíkáři) a se svým novým počinem má v těchto kategoriích opět velké šance přinejmenším na nominace. Film Ztraceni v Mnichově je totiž v rámci domácí tvorby "pecka jako prase".

Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověJak film začne, tak je divákovi naservírována hořká komedie o vyhořelém novináři s partnerskou krizí Pavlovi (Martin Myšička), který na tiskovce k výročí uzavření Mnichovské dohody ukradne z pochybných důvodů papouška, který patřil Édouardu Daladierovi. Ukáže se, že devadesátiletý opeřenec nejenže mluví Daladierovým hlasem, ale navíc má naučenou spoustu jeho frází, navíc značně kontroverzních (např. že Hitler je super, nebo že Češi jsou sráči). Je z toho mediální senzace, znovu je otevřena otázka francouzské zrady a po Pavlovi ještě k tomu všemu pátrá policie…
 
A pozor – není to komedie kdovíjak dobrá! Zápletka s únosem je absurdní a motivace postav jsou nejasné, vtipy jsou mdlé, řada scén je natočená velmi podivně a při jejich sledování jsem došel k názoru, že jde pravděpodobně o to nejhorší, co Petr Zelenka v rámci své celovečerní filmové tvorby dosud stvořil. V podstatě jsem se ani moc nebavil a po většinu času si říkal, jak se vůbec dá takový námět natáhnout na dvě hodiny a co se tím pádem asi bude dít dál, proč je ten papouch místo klece převážen v přepravce, a jak je možné, že má Martin Myšička takové problémy s držením mobilního telefonu.
 
Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověJenže ouha. Po zhruba půlhodině to celé skončí zatmívačkou a najednou začne úplně jiný film! Nebo spíš jakási variace na film o filmu, v němž už nesledujeme trampoty novináře Pavla, ale filmový štáb pod vedením režiséra (Tomáš Bambušek) a producenta (Vladimír Škultéty), jak se s několika herci (hlavně Martin Myšička a nějací dva Francouzi, ale okrajově i Jana Plodková či Marek Taclík) marně snaží ukočírovat značně problematické natáčení svého filmu o únosu papouška Édouarda Daladiera.
 
V tu chvíli začne vycházet najevo, že skutečnými hrdiny jsou vlastně filmaři, herci, maskérky a rekvizitáři, kteří na plátně rozehrávají zcela jinou hořkou komedii, jež postupně nakyne takřka do rozměrů antické tragédie. Zároveň se ukáže, že ten půlhodinový a zvláštně utnutý filmeček na začátku byl tak divný a zdánlivě nepříliš podařený záměrně, aby mohl věrohodně reflektovat kompromisy, na něž byli jeho tvůrci nuceni přistoupit, když se jim natáčení filmu ocitlo v totálním rozkladu. Ty bizarně natočené a sestříhané scény v něm byly proto, že většina filmu se natáčela jen s maketou papouška, protože Martin Myšička dostal hned první den natáčení alergii na peří. Převážen byl v přepravce, protože v kleci by bylo víc vidět, že jde o maketu. A držení mobilu dělalo Martinovi problémy proto, že kvůli vyrážce na ruce musel mít dubléra na zápěstí.

Fotografie z filmu  / Ztraceni v MnichověTím to samozřejmě nekončí. Do tuhého začne jít, když si režisér teprve v polovině natáčení uvědomí, co by mělo být hlavním motivem filmu, když produkci najednou dojdou peníze, když někdo v afektu zapálí kulisákovi motorku, a když žárlivý snoubenec Jany Plodkové začne autem přejíždět herce, které považuje za její potenciální milence. Je to nehorázně vtipné, místy smutné (ve velmi vyváženém poměru) a zároveň bolestně pravdivé, přičemž to velmi trefně nastavuje zrcadlo nejen stylu smýšlení a charakterovým vlastnostem českého národa, ale i spletitému a mnohdy i značně obskurnímu pozadí filmové tvorby (nemusí se přitom jednat jen o českou produkci, stačí se podívat např. na osobitý styl natáčení Terryho Gilliama). Po zhlédnutí snímku jsem pak dokonce zatoužil vidět ten úvodní třicetiminutový film znovu, abych si zpětně vychutnal tu péči, s jakou byl natočen tak, aby působil ne zcela zvládnutě.
 
V neposlední řadě je film Ztraceni v Mnichově velice důstojným a přehledně vyargumentovaným pokračovatelem myšlenky, kterou zpracoval ve své literární studii Mnichovský komplex historik Jan Tesař, a sice že národní trauma z toho, že Češi byli v roce 1938 zrazeni Francií, která podepsáním Mnichovské dohody porušila spojeneckou smlouvu s Československem, je ve skutečnosti uměle vytvořeným mýtem, a že podepsání dohody a s tím související činy prezidenta Beneše byly vlastně velmi strategickým, logickým a diplomaticky výhodným tahem. Není důležité, jestli s touto tezí souhlasíte, či nesouhlasíte, zásadní je totiž to, jakým způsobem se její význam metaforicky odráží v ději filmu – od toho, že si neumíme připustit vlastní chyby a raději se místo toho vymlouváme na pochybení někoho jiného, přes nejistotu a nenávist vůči „cizím“ národům, až po výmluvné finále, kdy si filmaři nejprve projdou vlastní variací Mnichovské dohody a pak vypustí do světa falešnou fámu.
 
Jana Plodková ve filmu  / Ztraceni v MnichověOtázkou pak je, do jaké míry lze vnímat postavu Bambuškova režiséra jako sebereflexi ze strany Petra Zelenky, protože tomu se film rozhodně pod rukama nerozpadl a natáčení neskončilo v troskách. Pokud jde o autoportrét, tak rozhodně ironický, a stejně tak ironicky a s nadsázkou lze vnímat i to, jak Ztraceni v Mnichově odráží bezradný stav české kinematografie, nehledě na to, že Zelenka svým filmem tento stav zas o trochu vylepšil. Na rozdíl od na začátku prezentovaného „filmu ve filmu“ Ztraceni v Mnichově navíc rozhodně nepůsobí, jako by je natáčel někdo, kdo nemá režii a produkci pevně pod kontrolou.

Snímek po celou dobu vykazuje známky jisté režijní ruky a pro Petra Zelenku typických prvků, jako je ambivalentní vztah mezi realitou a fikcí. Hrané scény jsou kombinované s dokumentárními záběry, jiné pasáže se zas jen tváří jako dokumentární. Herci hrají jednak postavy ve filmu, pak částečně sami sebe a zároveň alternativní verze sama sebe, přičemž jejich výkony jsou mimo jiné i díky skvěle zvolenému typovému obsazení velmi přirozené a uvěřitelné ve všech těchto polohách. K tomu si přičtěte nadstandardně uvědomělý autorský záměr, nadměrně kvalitní práci s postavami, ambiciózní a inteligentně uchopené zpracování ožehavého a poměrně živého tématu a vyprávění funkčního příběhu plného překvapivých zvratů na české poměry dost nezvyklým a přitom atraktivním způsobem, a vychází z toho český film roku. S Kobrami a užovkami v těsném závěsu.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Ztraceni v Mnichově

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Kobry (kaapaa, 20.10.2015 18:44) Reagovat

    ...těším se...Zelenkovy počiny mám rád...za mě zatím nejlepším českým filmem roku Kobry a užovky...

    • Re: Kobry (Anonym, 21.10.2015 13:25) Reagovat

      Zdá se to jako pěknej příběh, ale historicky zkreslenej. Mnichov nebyl diplomatický vítězství ani pro nás ani pro tehdejší velmoci, věděl to Daladier i Chamberlain, bohužel Zelenka si myslí něco jiného.....

  • skvele (veem, 17.12.2016 10:21) Reagovat

    Absolútne najskvelejšie z českej tvorby.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 43. týden
Kinopremiéry: Poslední aristokratka a mladý Ahmed putují do Zombielandu Aktuálně vstupuje do kin kvarteto premiér, v němž je jednoznačný divácký hit v podobě tuzemské komedie Poslední aristokratka. Mnohem kvalitnější by ale měla být její hollywoodská konkurence, kterou je druhý Zombieland.... čtěte zde
Vydáno: 23.10.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 42. týden
Top 20 ČR: na Zlobu se diváci nezlobili Zloba: Královna všeho zlého opanovala víkendovou návštěvnost v českých kinech, když z trůnu sesadila dosavadního krále Jokera. čtěte zde
Vydáno: 22.10.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Top 10: Jean-Claude Van Damme
Top 10: Jean-Claude Van Damme Jean-Claude Van Damme, nekorunovaný král akčních béček z přelomu 80. a 90. let, slaví devětapadesáté narozeniny. Pojďme si připomenout desítku jeho nejlepších titulů. čtěte zde
Vydáno: 19.10.2019 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
U Zlaté rukavice 7/10
Recenze: Film o sériovém vrahovi U Zlaté rukavice testuje výdrž diváků Kontroverzní německý snímek zabývající se příběhem hamburského sériového vraha Fritze Honky, inspirovaný reálnými událostmi ze 70. let, je v řadě ohledů unikátní, ale zároveň i extrémně drsný a záměrně odporný. čtěte zde
Vydáno: 19.10.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Zloba: Královna všeho zlého 4/10
Recenze: Zloba: Královna všeho zlého je pokračování natočené pouze z povinnosti Disneyho fantasy pohádka, navazující na snímek Zloba – Královna černé magie, působí jako generická kombinace nastavované kaše a produktu vytvořeného generátorem náhodných zápletek. čtěte zde
Vydáno: 18.10.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
2
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Hodinářův učeň je důstojnou českou pohádkou s lákavým obsazením (17.08.2019 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Hodinářův učeň se tenkrát ocitl v Hollywoodu (14.08.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 10: kultovní filmy 90. let (20.07.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Teroristka prožívá velké dobrodružství se Čtyřlístkem a Shazamem! (03.04.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? (22.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Šťastný Lazzaro objevil v kouzelném parku skleněný pokoj (13.03.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Český lev 2019: nominace za televizní tvorbu (25.02.2019 18:56 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Muž taiči hledá v zemi Jane Austenové nekonečnou lásku (08.02.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Nominace na Ceny české filmové kritiky za rok 2018 (03.01.2019 21:09 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Doktor Martin: Záhada v Beskydech je tečkou za populárním seriálem (08.12.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Doktor Martin řeší záhadu Silver Lake a v Beskydech a ocitá se ve spárech ďábla (05.12.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Vdovy tráví 3 dny v Quiberonu, kde čtou knihu obrazů a hledají čertí brko (28.11.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Pohádka Čertí brko zaujme spíš politickou satirou než příběhem (27.11.2018 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Jack staví dům, v němž se zrodily hvězdy Venom a Toman (03.10.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- České drama Toman v traileru (04.09.2018 10:47 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Nepoučitelný a nepolíbený Ant-Man hledá štěstí (27.07.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Tátova volha Jiřího Vejdělka se sune po cestě nenáročného sebedojímání (02.03.2018 12:04 v Recenze | Premiéry)
- Dabing Street nabírá na síle, sází na skvělé obsazení (27.01.2018 15:30 v Články | Televize)

PREMIÉRA TÝDNE   39/2019

Joker
9/10

Snímek Joker je nekompromisním, uhrančivým a mimořádně působivým nepříjemným dramatem, jež je anti-komiksovou a anti-hrdinskou psychologickou sondou do duše šílence, kterého bravurně ztvárnil dokonalý Joaquin Phoenix.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver