Blu-ray recenze: Ex Machina - i roboti rádi myšlenkové hry

Blu-ray recenze: Ex Machina

Vydáno: 07.09.2015 18:30 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Inteligentní sci-fi Ex Machina se konečně dostává i na tuzemský trh, ale kdo očekává první titul s DTS:X zvukem a bohatou bonusovou výbavu srovnatelnou s americkými edicemi, bude zklamán.

Ex MachinaRecenzoval/a dne 07.09.2015 18:30. Inteligentní sci-fi Ex Machina se konečně dostává i na tuzemský trh, ale kdo očekává první titul s DTS:X zvukem a bohatou bonusovou výbavu srovnatelnou s americkými edicemi, bude zklamán. Hodnocení: 3.5

Ex Machina

Ex Machina
Drama / Tajemný / Sci-Fi
Velká Británie, 2015 , 108 min.

Režie: Alex Garland
Scénář: Alex Garland
Kamera: Rob Hardy
Herci: Domhnall Gleeson, Corey Johnson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoya Mizuno, Claire Selby, Symara A. Templeman, Gana Bayarsaikhan, Tiffany Pisani, Elina Alminas, Chelsea Li, Ramzan Miah, Caitlin Morton, Deborah Rosan, Johanna Thea

Česká premiéra: 02.09.2015

Vydavatel: Bontonfilm

Ex Machina hodnocení na Kinobox.cz: 74.32 %
Alicia Vikander ve filmu Ex Machina / Ex MachinaEx Machina je sci-fi, ke které lze přistupovat z několika různých pozic, přičemž recenze na FilmServeru v době uvedení snímku do kin představuje jednu z nich. Je jistě možné tuto komorní podívanou vnímat z poetologického hlediska, tj. vsadit ji do kontextu literární tradice sci-fi. Na jednu stranu pak lze kladně hodnotit, nakolik věrně se drží románových konvencí (jasně typizované postavy, důraz na dialogy, členění do kapitol, moralizující pointa), na druhou stranu je možné vytýkat, že na svou okázalou významovou ambicióznost je až příliš doslovnou.

Nabízí se taktéž k Ex Machina přistupovat jako k auteurskému snímku Alexe Garlanda, který jím režijně debutoval na poli celovečerního filmu. Spisovatel (Pláž) a scenárista (28 dní poté, Sunshine, Dredd) ani zde nezapře svůj rukopis. Opětovně používá žánrové vzorce (postapokalyptického zombie survivalu, sci-fi hororu, dystopického akčního thrilleru, útěkářského sci-fi dramatu) k prozkoumání povahy postav a hranic lidskosti ve zlomových okamžicích. Znovu si vypomáhá uzavřeným prostředím (dům v závěrečném aktu 28 dní poté, vesmírná loď v Sunshine, bytný komplex v Dreddovi), ve kterém se konflikt vyhrocuje mnohem snázeji. A bohužel taktéž odbíhá od předestřených myšlenek k žánrové podívané, kdy mísí prvky vysokého a nízkého, a tak se z pojednání o tom, co dělá člověka člověkem, jaké následky má hraní si na Boha ad., stává pouze útěkářský thriller.

Alicia Vikander ve filmu Ex Machina / Ex MachinaNebo je možné na Ex Machina nahlížet z neoformalistického přístupu, kdy lze ocenit vedle jednotlivostí i systém jako celek. Především to, že dochází ke kombinaci několika modů (tj. historicky podmíněných souborů konvencí a norem) vyprávění: klasického hollywoodského, kdy psychologicky definované postavy dosahují stanoveného cíle, a parametrického, kdy dochází k uskupování prvků do variovaných vzorců a vyprávění ustupuje do pozadí. Cokoliv co vybočuje, jako je expresivní funkce barvy (červená, modrá), členění do kapitol, opakování rozhovorů mezi několika postavami ad., je pak vyzdvihováno. Přesto se v závěru všechny motivy a linie sbíhají, protože systém vzorců podléhá potřebám žánrového vyprávění, ale to je neuspokojivé, protože budovaný osobní vztah mezi několika postavami je značně antiklimatický.

Ex Machina je ale možné chápat nikoliv jako pouze konvencím klasičnosti se vzpírající, ale rovnou jako postklasické dílo, které spadá do trendu anebo - chcete-li - subžánru mind game filmů. Označení "mind game" se týká nejenom děl, které hrají hru s divákem, protože jsou například nespolehlivé a zamlčují některé potřebné informace (Obvyklí podezřelí, Šestý smysl), ale i takových snímků, ve kterých je hrána hra s postavou anebo postavami, aniž by to tyto věděly (Truman Show, Hra). Do druhé kategorie patří Ex Machina, ve které jedna z postav postupně zjišťuje, že je součástí "hry" - a během toho objevuje pravidla. V závěru je přechytračen divák, který se dozví, že ne s jednou, ale oběma postavami sehrála jiná o dost sofistikovanější hru. Konec je ale přesto neuspokojivý, protože z druhé kategorie (hra s postavou, potažmo postavami) mind-game u filmu dochází k přepnutí do kategorie první (celou dobu je nám zatajována důležitá informace stavící předchozí dění do jiného světla).

Alicia Vikander ve filmu Ex Machina / Ex MachinaAť člověk na Ex Machina nahlíží z jakýchkoliv pozic (poetologických, auteurských, neoformalistických, trendu mind-game děl), závěr je divácky neuspokojivý, i když pokaždé z poněkud odlišných důvodů. Neznamená to ale, že byste si tuto ambiciózní hru s konvencemi měli nechat ujít, i když je ve výsledku spíš příkladem intelektuálničení než něčeho opravdu chytrého.

Featurette The Making of Ava k filmu Ex Machina (2015)

BD obal filmu Ex Machina / Ex Machina
Ex Machina vychází v graficky povedeném balení s vnitřním artworkem, disk má pohyblivé menu a u přídavných materiálů nechybí české titulky. Potud v pořádku. Jedná se ale o téměř totožnou edici, která byla k sehnání na zahraničních - asijských - trzích měsíc od uvedení filmu v českých kinech, tj. oproti americké verzi neobsahující DTS:X a postrádající dobře dvě hodiny skutečně informativních bonusů. Významově ambiciózní počin Alexe Garlanda s budoucími hereckými hvězdami (viz jejich účinkování v očekávaných blockbusterech) si rozhodně zasloužil lepší péči, než jaká se mu dostala. Komu ale jde o film a o kvalitu jeho audiovizuální prezentace na BD, ten by přece jenom neměl být zklamán, i když očekávání mohla být o něco výš.

Featurette Nathan´s World k filmu Ex Machina (2015)

Oscar Isaac, Domhnall Gleeson ve filmu Ex Machina / Ex MachinaZklamání by mohlo nastat, pokud by někdo obzvlášť obrazový přepis Ex Machina posuzoval podle standardů kladených na HD prezentaci, nikoliv na tvůrčí záměr. Ano, snímek skutečně neodpovídá nárokům kladeným na demo disky, protože namísto dokonalé ostrosti je upřednostňován jakoby měkčí obraz s rozmazanými hranami, ale to je dáno významotvorným kontrastním svícením a prací s přírodním zdrojem světla. Detailnímu vykreslení pokožky postav anebo věrné reprodukci tlumené barevné palety přitom nelze nic vytknout.

Na adresu zvuku v originálním znění je možné hýřit pouze superlativy. Samozřejmě si člověk musí odmyslet, že jsme se nedočkali na americké edici přítomného DTS:X mixu. Na disku s Ex Machina se tento zvukový konkurent Dolby Atmos  objevil vůbec poprvé, přičemž to je překvapivá volba, když jde o v podstatě komorní - byť zvukově velmi dobře namixovanou - sci-fi, ve které převládají dialogy namísto scén prezentujících výraznost nové stopy.

Sonoya Mizuno, Oscar Isaac ve filmu Ex Machina / Ex Machina
Zvuk je ale i tak velmi dobře rozprostřen do prostoru, což je znát hned z druhé scény příletu helikoptérou. Efekty prostředí v exteriérových (potok, pohyb listí při větru ad.) i interiérových (oproti zvukům přírody méně výrazným) sekvencích vytváří vtahující zážitek. Platí to i pro hudbu Geoffa Barrowa a Bena Salisburyho. Dialogy zůstávají dobře slyšitelné a srozumitelné, jenom výjimečně je přehluší okolní zvukové efekty, kdy je ale sporné, jestli nejde o intenci (rozhovor u vodopádů).Několik audiálně výrazných momentů (tanec na hudbu, paranoia) nepůsobí rušivě.

Featurette Becoming Ava k filmu Ex Machina (2015)

Domhnall Gleeson ve filmu Ex Machina / Ex MachinaČtyřicetiminutový film o filmu, který kombinuje záběry z natáčení s rozhovory s herci a tvůrci a který je opravdu informativní. Hodinový záznam rozhovorů, kde se jde skutečně pod povrch, protože se probírají technologické a filozofické otázky spojené se snímkem. Skoro půl hodiny tematických featurettů. Přesně to na vydání určeném i pro náš trh nenajdete, takže se budete muset poohlédnout v zahraničí, zajímají-li vás bonusové materiály.

Něco z toho se ale přece jenom dostalo na disk. Bohužel se jedná pouze o pět velmi krátkých tematických dokumentů z původních devíti, přičemž všechny jsou zdarma dostupné na Youtube. Zde je k nim pouze "navíc" přítomna česká titulková podpora. Všechny featuretty, jejichž zhlédnutí vám dohromady zabere pouhých třináct minut, přitom kladou důraz na různé významy, které jsou herci a tvůrci explicitně sdělovány. Nejzajímavější je proto povídání o výpravě (Design), které si dovolí mírně odbočit z daného rétorického rejstříku a věcně se věnovat propojení volby prostředí a architektury s ohledem na potřeby vyprávění. Zbytek (The Story, The Cast, Creating Ava, The Turing Test) spíš láká poněkud zpozdile do kina na sci-fi vycházející z asimovských tradic.

Featurette Music k filmu Ex Machina (2015)

Domhnall Gleeson ve filmu Ex Machina / Ex MachinaEx Machina je inteligentní sci-fi, která dovede přechytračit diváka/divačku. Myšlenková hra několika postav ale naráží na limity významové ambicióznosti jinak zdařilého režijního debutu scenáristy Alexe Garlanda. Blu-ray vydání ovšem skončilo daleko za očekáváním, protože na rozdíl od zahraniční edice neobsahuje ani DTS:X konkurující Dolby Atmos, ani více než dvě hodiny bonusových materiálů, protože se na disk dostalo pouze několik krátkých propagačních featurettů dostupných i zdarma na netu. Kvalita filmu sice nedostatky disku vynahrazuje, ale pokud vás Ex Machina neoslovila v kině napoprvé natolik, abyste si ji ihned pořizovali domů, doporučujeme počkat na slevové akce.

Featurette New Consciousness k filmu Ex Machina (2015)

Blu-ray filmu Ex Machina distribuuje společnost Bontonfilm. Děkujeme za poskytnutí k recenzi.

7/10
100,0

TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
0