Chappie má vskutku řadu společných prvků s předchozími Blomkampovými snímky District 9 a Elysium, až o něm režisér hovoří jako o završení volné trilogie a studio vydává soubornou kolekci. Odhlédne-li se ale od této spíše marketingové stragie, jak inzerovat a prodat produkt, je Chappie z uvedené trojice nejslabší, protože je blomkampovskou manýrou. Ovšem úpěnlivé dodržování zavedených postupů může být samo o sobě ozvláštňující, když tyto nejsou na rozdíl od předchozích počinů nijak motivovány. Přesnější by ale bylo napsat, že nejsou motivovány s ohledem na potřeby žánru a vyprávění, ale aby na sebe strhávaly pozornost a upozorňovaly na konstruovanost díla.
Lze se opájet různými stylistickými prvky. Kostýmy postav, které v některých případech vyjadřují jejich vývoj a příslušnost k určité společenské třídě. Tetováními gangsterů, která vypráví jejich historii. Prostředím, které je u každé skupiny protagonistů jinak barevně podáno a které obsahuje různé nápisy aj. v dalších plánech. Hudbou, jejíž (ne)příslušnost k fikčnímu světu diferencuje dva různé světy (zaměstnanců korporace, gangsterů), než se začnou protínat. Písněmi, které komentují dění. Použitými typy kamer, a to nejenom v případě mockumentárních (rámujících) a fikčních (převládajících) pasáží, ale i v jednotlivých scénách. Zároveň jsou tyto a další postupy nikoliv vtahující, jako tomu bylo u District 9 a Elysia, ale zcizující, protože neustále upomínají na něco jiného: na umělecká díla (milovníci filmů s roboty si přijdou na své), na merchandising Die Antwoord ad.
Zároveň lze oceňovat, že Chappie je netradčině vystavěn. Několik zprvu samostatných linií vyprávění (vývojáře, jeho konkurenta - protivníka, gangsterů, jejich "nadřízených" - protivníků) se díky titulní postavě a zájmu ostatních o ní v zlomových bodech protíná a zase rozchází až do klimaxu. A pokud by se člověk neopájel stylem a neobdivoval by stále ještě výlučnou výstavbu (ačkoliv nejinak tomu bylo u Elysia), stále je ve snímku velká spousta jiných podnětů. Jaký je vztah mezi fyzickým tělem a myslí, co z toho je pro identitu bytosti určující? Je osoba předurčena prostředím, z kterého vzejde, nebo výchovou a vlivem dalších lidí? A co konglomeráty a korporace obecně, stále představují zlo ženoucí se pouze za penězi?
BLU-RAY:
Blomkampův debut District 9 u nás díky iniciativě fanoušků a fanynek vyšek jako dvoudiskovka, ale bonusy byly pouze na DVD. Elysium bylo k dostání jednak samostatně, jednak s knihou plnou náčrtků, částí obrázkového scénáře, fotografiemi apod. Chappie se dočkal, anebo v následujících dnech a týdnech dočká hned několika edic. Nejpřekvapivější je u každé z nich přítomnost druhého bonusového disku, který je v zahraničních vydáních určen exkluzivně pro některé prodejce (síť řetězec Best Buy apod.). Neliší se tedy obsahem, ale obalem a přidruženými zbytečnostmi: (1) první má podobu klasického plastového amaraye s vnitřním artworkem, (2) druhá digibooku s několika desítkami stran obrázků a textových informací, (3) třetí steelbooku s návlekem, lentikulárním magnetem s 3D efektem, PhotoBookem, sběratelskými kartami s protagonisty a číslovanou sběratelskou kartou a holografickou samolepkou s údajem o čísle, protože toto provedení je určeno pouze pro nakupující na e-shopu FilmArena.
Klip z featurettu World's First Thinking Robot k filmu Chappie (2015)
OBRAZ A ZVUK:
Čtenářům a čtenářkám zhodnocení obrazu a zvuku v BD recenzích musí připadat, že je píše automatický generátor (robot). Není tomu tak, protože valná většina - ne-li rovnou všechny - hollywoodské blockbustery mají referenční audiovizuální přepis a lze je označit za demo materiál. Chappie není výjimkou, a tak by všichni s pořádným domácím kinem měli být maximálně happy.
Zvuk (DTS-HD Master 7.1) je podle očekávání nesmírně imerzivní. Každé prostředí je rozlišeno použitou hudbou a mixem zvukových efektů, což je nejzjevnější na ambietních zvucích kanceláře a na přechodech mezi diegetickými a nediegetickými skladbami od Die Antwoord u gangsterů. Diferenciace je patrná i na různém způsobu promluvy postav, kdy dialogy a monology jsou výborně srouzmitelné i ve vypjatých akčních scénách. Akce přitom zní skvěle jak svým rozmixováním do prostoru, kdy vrtulníky a jiná zařízení přelétají zleva doprava (a naopak), tak schopností vtáhnout dovnitř neutlumením zvuků prostředí, a to především při automobilových honičkách.
BONUSY:
Blomkampovy filmy jsou čím dál tím méně kriticky i komerčně úspěšné, ale na jejich vydáních na nosičích pro domácí kino se to nijak neprojevuje. Chappie u nás vychází nejenom ve dvoudiskovém provedení v klasickém plastovém balení (amarayi), digibooku (s doplňujícími informacemi o postavách a vzniku spolu s fotografiemi a náčrtky) a sběratelském steelbooku (s řadou doplňkou včetně PhotoBooku). K dostání bude i balení se všemi celovečerními Blomkampovými snímky (District 9, Elysium, Chappie), které je prezentuje jako volnou, ale žánrově, motivicky, herecky i prostředím propojenou trilogií.
A právě plánované uvedení edice Blomkamp3 pravděpodobně ovlivnilo rétorický rejstřík v bonusových materiálech Chappieho, protože je v nich kladen důraz na auteura (Blomkampa), a to ve vztahu k jeho předchozím - nejenom dlouhometrážním - počinům. Na prvním disku je vedle prodloužené scény Very Bad Man, která přidává do závěrečné kontaktní konfrontace brutalitu, a alternativního konce, který rozvádí montáž z epilogu, film o filmu a galerie. Galerie s téměř třemi sty obrázky obsahuje jak průběžné podoby robotů (Chappie, Moose, Yobot) a jednotlivých prostředí, tak náčrtky režiséra, ukázky obrázkového scénáře a sarkastické, velmi zábavné plakáty.
Ve From Tetra Vaal to Chappie (7:30 min.) je řečeno, že snímek vychází z Blomkampova kraťasu Tetra Vaal a že nápad na jeho rozvedení do filmu dostal při psaní Elysia. V Jozi: Real City and a Sci-Fi Setting (15:03) je prozkoumáno, jakou roli sehrává Blomkompův rodný Johannesburg v jeho filmografii a dozvíme se, že dům gangsterů je ve skutečnosti místem, kde režisér vyrůstal. We Are Teravaal (5:53 min.) se sice zaměřuje na herecké hvězdy, ale pouze v souvislosti s tím, jestli již dříve spolupracovaly s režisérem (Sharlto Copley ad.), potažmo proč si nové tváře vybral (Sigourney Weaver), případně proč chtěly hrát v jeho filmu (Jackman). Keep it Gangster (7:07) se soustředí na dvě neherecké osobnosti, Ninju a Yolandi, kteří představovali svá videoklipová alter ega, a to jenom proto, že tomu tak Blomkamp chtěl, jelikož byl jejich hudbou ovlivněn.
Nic z toho (celovečerního filmu o filmu složeného z devíti featurettů, prodloužené scény a alternativního konce) ale nebudou mít neangličtináři, protože bonusy na filmovém disku obsahují pouze anglické titulky. Česká titulková podpora je ale překvapivě na bonusovém disku, který se dostal i k nám, přestože je v zahraničí určen pouze pro specializované prodejce. Nijak výrazně se neliší od extra materiálů pro obchodní řetězce: necelých třicet minut za sebe naskládaných featurettů a žádné menu. Trojice krátkých dokumentů na disku č. 2 je ale přece v něčem odlišná: jednak kupodivu nejde o propagační materiály, protože převládají záběry z natáčení tří sekvencí přepadení, jednak osoba režiséra ustupuje do pozadí a převládá pohled na vznik scén.
ZÁVĚR:
[Za poskytnutí Blu-ray disku s filmem Chappie děkujeme distribuční společnosti Bontonfilm.]