Makrorecenze: Terminator Genisys

Makrorecenze: Terminator Genisys - rozpačitý návrat do světa T-800

Vydáno: 30.07.2015 08:31 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce

Na začátku tohoto měsíce vstoupil do kin očekávaný pátý díl sci-fi série Terminátor. Jak s odstupem tento reboot/restart/sequel obstál u nás v redakci, si můžete přečíst v nové makrorecenzi.

Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Tři lidi, tři názory.

Hlavní recenzi filmu najdete ZDE.

"TAŤKA" ZNOVU ZASAHUJE

Arnold Schwarzenegger ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysPátý dál "terminátorské" série Terminátor Genisys provází pověst ne-li přímo průšvihu, tak alespoň díla značně rozkolísaných kvalit. Dle mého názoru je Genisys kontroverzní, ale zajímavý pokus o restart kultovní série. Skalní fandové nedají dopustit především na první dva "opravdové" Terminátory, které natočil a vymyslel James Cameron. Oba tyto ve své době revoluční kousky už zůstanou nadobro nepřekonány, na tom se zřejmě shodneme všichni, fanoušci i "obyčejní" diváci. Já si ale myslím, že Genisys je mnohem zajímavější sequel než byla obě předešlá pokračování. Terminátor 3: Vzpoura strojů nepřišla s ničím novým a pouze se špetkou humoru navíc kopírovala Cameronův styl a Terminator Salvation, to prostě nebylo ono. V Salvation totiž chyběla páteř této série, kterou je bezesporu jeho hlavní hvězda Arnold Schwarzenegger.

A právě Arnold drží Genisys pohromadě. Popravdě dějových zvratů a twistů je v Genisys tolik, že by to vydalo nejméně na další trilogii. Dějová překombinovanost je na škodu, nicméně nápad s alternativními verzemi dějových linek a několikerými verzemi minulostí a budoucností je rozhodně minimálně zajímavý. Divák se tu může orientovat trochu hůře než u prvních dvou dílů a navíc se v počátku Genisys může cítit "podveden", nicméně pokud na scenáristické "hrátky s Terminátory" přistoupí, užije si ho pak mnohem lépe. Akčními scénami se v Genisys nešetří, a tak nakonec přes všechny rozpory, které sebou nový díl série nese, ho považuju za zajímavý pokus o restart této série. Navíc jsem se utvrdil v tom, že dokud bude Arnold schopen alespoň chodit, rád se na něj jako na neustále se vracejícho "Taťku" rád podívám znovu (a znovu).

Václav Limberk: 7/10
BUDOUCNOST NENÍ DANÁ, OSUD NEEXISTUJE…

Jason Clarke ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysPřinejmenším pro připravovanou trilogii začínající filmem Terminátor Genisys tato někdejší slova Sarah Connor tedy platí dokonale. Nízkotučná verze terminátorské poetiky, kterou se producenti snaží mermomocí protlačit do 21. století, se bude jen horko těžko bít o místo mezi (zdařilejší) konkurencí. Mohou za to trailery? Možná.

Snímek by se dal s trochou fantazie označit za remake třetího dílu a zároveň čtvrtého, protože navazuje pouze na události z let 1984 a 1997, což odpovídá prvním dvěma dílům. V tomto ohledu musím však snímek pochválit zejména za zdařilou adaptaci událostí vedoucích k vyslání prvního terminátora. Přece jen scény z budoucnosti v T1 již na dnešní poměry nelze brát úplně vážně. Od Arnieho „osmdesátkového“ účesu až po boty Kylea Reese na suchý zip je z toho cítit nefalšovaná láska k původnímu filmu. Bohužel přesunem do roku 2017 veškerá zábava končí a máme tu takřka tuctový akční sci-fi film.

Napadlo mě, zda by se mi film nelíbil více, kdyby tvůrci hlavní zvrat „neproflákli“ už v druhém traileru. S trailery, které prozradí příliš mnoho, měl problém již úvodní snímek prvního pokusu o další trilogii s názvem Terminator Salvation a je možné, že se marketingové oddělení Paramountu jednoduše nepodívalo, na čem si v Columbia Pictures vylámali zuby.

Jai Courtney ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysZásadním problémem snímku je snaha hrát si na něco většího, případně zahltit diváka matoucími dějovými a kauzálními konstrukcemi (časový uzel), aby případné nedostatky přičítal svému nepochopení pointy. Jenže chyba lávky, tyto konstrukce jsou ve výsledku zcela nenápadité konstatování, že se „něco stalo, protože se to stalo“. Navíc se snímek bere až příliš vážně a momentů na odlehčení je pouze velice málo (a stará se o ně sám Arnold). Patřím k fanouškům Terminátor 3: Vzpoura strojů, a přestože jsem tam viděl odklon od poněkud pochmurné atmosféry jedničky a dvojky, pořád to bylo lepší, než co nám servírují teď.

Lehkovážná atmosféra nicméně panuje tam, kde to žádoucí není, a to v akčních sekvencích. S tím také odpadá veškerý strach, který o hlavní hrdiny můžeme mít. Parafráze známého děsu typu „honí nás terminátor a nic ho nedokáže zastavit“ se zde prostě nekoná. Nemyslel jsem si, že to někdy napíšu, ale i Terminator Salvation byl v tomto o celé kilometry dále.

Emilia Clarke není v roli mladé a drsné „osmdesátkové“ Sarah Connor vyloženě špatná, ale příliš se k ní také nehodí. Snaha o to zobrazit Sarah jako zranitelnou mladou ženu po vzoru prvního dílu Terminátora trochu vyznívá do ztracena, neboť tento prvek je ve filmu zcela nedůležitý (už od traileru je jasné, že Sarah nebude žádná puťka). Její jmenovec Jason Clarke mi však na roli Johna Connora vyloženě neseděl a mnohem raději bych viděl Christiana Balea z Terminator Salvation.

Emilia Clarke ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysV hereckém obsazení jsem si užíval snad jen J. K. Simmonse, nicméně jeho postava vypadá, že je do děje vyloženě nacpaná a jde o jednu z věcí, které by měly být vysvětleny v dalších dílech (budou-li nějaké). Sám Arnold Schwarzenegger je pak jakousi doplňkovou postavou, o níž vlastně ve druhé části filmu ani nejde a která je hlavně původcem humorných momentů. Vůbec celé časové konstrukce, jejichž účel tkví v tom mít možnost přenést děj do roku 2017, vznikly primárně kvůli Arnieho „té-stovce“. Jen na okraj, to, že tkáň, kterou je obalena kovová kostra může stárnout, považuji za skvělý nápad, který je zároveň v naprostém souladu s T2. Každopádně Arnolda museli nakonec ještě stejně „postaršit“, takže mi to přišlo jako poněkud nedomyšlené řešení.

Vezmu-li to kolem a kolem, pak zde druhdy schopný režisér Alan Taylor pořádně šlápnul vedle, což platí i o polovině scenáristického týmu, na němž producenti rozhodně neměli šetřit. K Laetě Kalogridis, která je podepsaná i pod skvostem typu Prokletý ostrov, mi to selhání nesedí, zato autor „béček“ Patrick Lussier si měl jít psát spíše další upírskou „bramboračku“ a terminátorské ambice přenechat „áčkovým“ talentům.

Na další díly této nové trilogie se příliš netěším a byl bych raději, kdyby vůbec nevznikly. Je mi ale jasné, že Terminátor je franšízou, kterou filmaři prostě spát nenechají. Pevně však doufám, že „napotřetí“ to pokračování původní trilogie už vyjde a my se konečně dočkáme kvality.

Pavel Klimeš: 6/10

JSEM TERMINOVÁN

Relativně vysoké hodnocení sice podepisuju trochu přes slzy, ale nemůžu si pomoct - zvlášť když se VRÁTIL on.

Emilia Clarke ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysNový Terminátor jde trochu proti srsti kultovním Cameronovým filmům: nesází na jednoduchý příběhový mustr a technickou preciznost, spíše se snaží diváka zahlcovat komplikovaným scénářem a prakticky nepřetržitou akcí. Nefunguje to zrovna moc dobře. Akční scény často vypadají jako něco, co sem omylem zabloudilo z novějšího dílu Rychle a zběsile (jmenovitě sekvence s autobusem a helikoptérami), což vzbuzuje pobavený úsměv při vzpomínce na první díly, které působily když už ne realisticky, pak alespoň přesvědčivě.

Příběh je pak taková malá parádička pro všechny bez rozdílu. Divák se může tetelit nad množstvím citací a rebootovaných scén, přehrabovat se ve smysluplnosti všeho dění a ve finále se chvíli snažit pochopit, co to tam všichni ti lidi a roboti vlastně dělali. Jistě, je tu přemíra akčních klišé a poněkud těžkopádných dějových obratů, jejichž logika ovšem začíná i končí u provařeného "poslal mě z budoucnosti tvůj syn, abych tě oplodnil". Je třeba přistoupit na pravidla zdejšího univerza (raději jen tohohle filmu, nikoliv celé série, jelikož Genisys rád přistupuje k předchozím epizodám jako k obřímu pískovišti), případně - jak se s oblibou říká - vypnout mozek. Ač totiž veliký logický rozpor provází sérii od startu, je celkem pochopitelné, že jeho přifukování a rozvíjení do všech časoprostorových směrů bude vodou na mlýn nažhaveným puntičkářům. Rád bych řekl, že ožehavý stav hasí kvalitní scénář, nicméně jeho pozitiva jdou pravděpodobně mimoděk záměrům tvůrců...

Fotografie z filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysVedle toho si Genisys příhodně půjčuje populární téma online civilizace a vtipně konfrontuje zastaralého terminátora, důstojně zvládnutého takřka sedmdesátiletým Arnoldem Schwarzeneggerem, s novou dobou, v níž je všechno překotnější a kde se stávají věci, "které jsem nečekal". Nejsilnější devízou je však nakonec dějová nahuštěnost, jelikož na nudu zbývá času opravdu málo. Překotný příval zvratů, dilematických situací a napínavých chvilek zaměstnává smysly a až potom se ptá, zda je všechno v pořádku. Vidět je rovněž neskromný rozpočet, byť ho spoklo především několik megaexplozivních scén, nikoliv kdovíjak vynalézavé akční sekvence.

Pokud si mám kopnout do slabin, první na ráně bude jednoznačně Kyle Reese. Scenáristé ho narvali do škatulky velice snadno definovatelné pojmem "otravný kretén" - věci příliš nepomáhá ani jeho představitel Jai Courtney, jehož herectví ani vizáž na podobnou roli nestačí a jehož rostoucí obsazovanosti příliš nerozumím. Pokud je film někdy nesnesitelný a směšný, pak je to pokaždé, když se Reese snaží odporovat postojům Sarah Connor (podstatně snesitelnější Emilia Clarke), či se naopak vloudit do jejího emocionálního povědomí.

Jděte na pátého Terminátora jako na zábavný spin-off, případně jako na neškodnou tematickou hovadinu - čím více nadhledu dokážete vrazit do vzpomínky na staré filmy, tím více si paradoxně tu vzpomínku užijete (a možná se budete i dobře bavit). V přímém souboji s legendárním tandemem Terminátorů od Jamese Camerona však Genisys hoří jako papír.

Pavel Pinker: 7/10

Originální trailer filmu Terminator Genisys

• Je těžké těžit z dolu, kde byl Cameron. Svým... (Anonym, 18.08.2015 01:30) Reagovat

Je těžké těžit z dolu, kde byl Cameron. Svými dvěma díly vyraboval skoro vše. Co mě hlavně chybí tak je atmosféra, ten pocit, když jdete z kina. Jako když jsem šel z letního kina po Vetřelci v roce 1982.

Hra o trůny S07E05 8/10
TV recenze: Hra o trůny S07E05 – Východní hlídka Pátá epizoda je spíše oddychem po akcí našlapaném předchozím dílu. Připravuje však půdu pro další třeskuté události v posledních dvou dílech sedmé řady. POZOR: Text obsahuje nezbytné spoilery k předchozím epizodám! čtěte zde
Vydáno: 16.08.2017 14:00 v sekci Články | Televize
0
Kinopremiéry: 33. týden
Kinopremiéry: Zabiják a bodyguard přicházejí po strništi bos Jasnou tuzemskou událostí poloviny srpna v kinech je premiéra svěrákovské komedie Po strništi bos, která je prequelem slavné Obecné školy. Jedinou konkurencí jí je akční komedie Zabiják & bodyguard. čtěte zde
Vydáno: 16.08.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Blu-ray recenze: Pod rouškou noci 8/10
Blu-ray recenze: Pod rouškou noci a modrého disku Co skrývá Ben Affleck pod rouškou? Je zvuk v Dolby Atmos důvodem, abyste si film nepouštěli kvůli hlasitosti v noci? V jakých temnotách se ztratily vystřižené scény? Na něco z toho odpovídá kritika Pod rouškou noci. čtěte zde
Vydáno: 15.08.2017 18:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
TOP 20 ČR: 32. týden
TOP 20 ČR: druhá Annabelle vylekala emotikony Dlouho neměnné osazenstvo vrchních příček se po tomto týdnu velice otřáslo s příchodem Annabelle 2: Zrození zla, za něj se od předpremiéry vyhoupli Emoji ve filmu následování Dunkerkem. čtěte zde
Vydáno: 15.08.2017 15:44 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 32. víkend
Box Office: Annabelle 2 vystrašila konkurenci Druhá Annabelle triumfovala u pokladen s otvírákem 35 milionů, čímž se přiblížila tři roky staré jedničce. Oproti tomu animovaná Velká oříšková loupež 2 si příliš dobře nevedla. čtěte zde
Vydáno: 14.08.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0